Jag har en Sagemcom-5370E router från Telia samt en UniFi Security Gateway 3P. Jag märkte att när jag gjorde en DHCP-förfrågen på plan 845, så fick jag svaret otaggat om jag inte exakt imiterade Teilas router i DHCP-förfrågan. Då de använder sig av en privat dhcp-option, var jag tvungen att göra en fuling för att få in en deklaration av en sådan option. Märkligt är också att domain-name-servers efterfrågas två gånger, men tar jag bort en så får jag svaret otaggat. Här följer den del av min config.json-fil som åstadkommer imitationen ifall någon skulle ha glädje av den:
"vif": {
"845": {
"address": [
"dhcp"
],
"description": "IPTV.845",
"dhcp-options": {
"client-option": [
"}",
"option private254 code 254 = boolean;",
"interface "eth1.845" {",
"send host-name "";",
"request subnet-mask, routers, domain-name-servers, domain-name, ntp-servers, root-path, rfc3442-classless-static-routes, private254, extensions-path, default-ip-ttl, broadcast-address, perform-mask-discovery, router-discovery, static-routes, time-servers, vendor-encapsulated-options, dhcp-requested-address, dhcp-lease-time, dhcp-server-identifier, dhcp-parameter-request-list, dhcp-renewal-time, dhcp-rebinding-time, vendor-class-identifier, dhcp-client-identifier, tftp-server-name, bootfile-name, relay-agent-information, host-name, domain-name-servers, log-servers;",
"retry 60;",
"send vendor-class-identifier "IPTV_RGW_PRIV";",
"send domain-name "home";"
],
"default-route": "no-update",
"default-route-distance": "210",
"name-server": "no-update"
},
"firewall": {
"in": {
"ipv6-name": "WAN2v6_IN",
"name": "WAN2_IN"
},
"local": {
"ipv6-name": "WAN2v6_LOCAL",
"name": "WAN2_LOCAL"
},
"out": {
"ipv6-name": "WANv6_OUT",
"name": "WAN2_OUT"
}
},
"mac": "xx:xx:xx:xx:xx:xx"
}
}
Detta resulterar i en genererad dhclient.conf fil med följande innehåll:
#
# autogenerated by vyatta-interfaces.pl on Wed Sep 2 19:09:13 CEST 2020
#
option rfc3442-classless-static-routes code 121 = array of unsigned integer 8;
interface "eth1.845" {
send host-name "UnifiRouter";
request subnet-mask, broadcast-address, routers, domain-name-servers, interface-mtu;
}
option private254 code 254 = boolean;
interface "eth1.845" {
send host-name "";
request subnet-mask, routers, domain-name-servers, domain-name, ntp-servers, root-path, rfc3442-classless-static-routes, private254, extensions-path, default-ip-ttl, broadcast-address, perform-mask-discovery, router-discovery, static-routes, time-servers, vendor-encapsulated-options, dhcp-requested-address, dhcp-lease-time, dhcp-server-identifier, dhcp-parameter-request-list, dhcp-renewal-time, dhcp-rebinding-time, vendor-class-identifier, dhcp-client-identifier, tftp-server-name, bootfile-name, relay-agent-information, host-name, domain-name-servers, log-servers;
retry 60;
send vendor-class-identifier "IPTV_RGW_PRIV";
send domain-name "home";
}