Permalänk
Inaktiv

Skala ner till 1440p på en 4K skärm?

Hej,
Kommer det bli dåligt fall om man gör det?
Just nu pendlar jag i vissa spel på 50-60hz på skärmen har vsync på och skärmen är ju 60hz.
Men tänkte mer på droppen till 50hz ibland om man skulle köra på 1440p i dom spelen.

Men frågan är om det kommer bli smetigt osv?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara prova ställa in upplösningen eller har du inte skärmen i fråga? Och det beror på vilken storlek på skärmen samt avstånd när det gäller hur smetigt det kommer att se ut.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X | Valve Index

Permalänk
Medlem

Prova vet jag

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon300311: Du skalar UPP 1440p på en 4K-skärm genom att beräkna fram flera pixlar än vad signalen innehåller. Skala ned är att skicka en 4K-signal till 1440p-skärm där man reducerar signalens innehåll.

1440p på 4K är en skalning med 150% vilket är hyfsat okey rent matematiskt. Beroende på hur nära du sitter och hur tät pixeldensitet det är i 4K-skärmen kan detta komma att vara funktionellt likvärdigt med att köra 1440p på en 1440p-skärm.

Så det enkla svaret är att testa och se. Enda sättet att få svar på vad som gäller för dig.

Permalänk
Medlem

En del spel (allt fler ju nyare) har även inställning för inbygg skalning, med fördelen att man kan fortsätta köra skärmen i sin naturliga upplösning. Resultatet kan ofta bli bättre och skalningen kan finjusteras efter prestandan.

Permalänk
Medlem

kör själv 1440p på min 4k 27" skärm och det ser fortfarande bra ut

Visa signatur

In science we trust!

RUAG:
https://beyondgravity.com/en <---(Gothenburg)
************** <---(Schweiz)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hestkulan:

Kan du inte bara prova ställa in upplösningen eller har du inte skärmen i fråga? Och det beror på vilken storlek på skärmen samt avstånd när det gäller hur smetigt det kommer att se ut.

Jo då, men lite osäker på hur man gör bara. Det är en 28" skärm
https://www.benq.com/en-us/monitor/gaming/el2870u.html

Skrivet av Laxpudding:

@rstolpe: Du skalar UPP 1440p på en 4K-skärm genom att beräkna fram flera pixlar än vad signalen innehåller. Skala ned är att skicka en 4K-signal till 1440p-skärm där man reducerar signalens innehåll.

1440p på 4K är en skalning med 150% vilket är hyfsat okey rent matematiskt. Beroende på hur nära du sitter och hur tät pixeldensitet det är i 4K-skärmen kan detta komma att vara funktionellt likvärdigt med att köra 1440p på en 1440p-skärm.

Så det enkla svaret är att testa och se. Enda sättet att få svar på vad som gäller för dig.

Skrivet av mkk:

En del spel (allt fler ju nyare) har även inställning för inbygg skalning, med fördelen att man kan fortsätta köra skärmen i sin naturliga upplösning. Resultatet kan ofta bli bättre och skalningen kan finjusteras efter prestandan.

Men hur ska jag göra? Ska jag ändra upplösningen i te.x Nvidia GE? Där brukar jag ställa in alla inställningar för div. olika spel. Tycker det är lättare att ändra allt där än inne i spelen. (iofs samma sak)
Jag ska alltså inte pilla i Nvidia kontrollpanelen, drivrutiner eller liknande?

Permalänk
Medlem

Ändra i varje spel för sig. Finns det något alternativ för att ändra resolution scale är det att föredra över att ändra upplösningen. Då behåller bland annat UI-element upplösningen så det ser lite finare ut

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv

@TroubleBaker: Så du menar att jag inte skall ändra upplösning i spelen utom att jag endast skall ändra i Resolution Scaling? Och hur vet jag hur mycket jag skall ändra där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@TroubleBaker: Så du menar att jag inte skall ändra upplösning i spelen utom att jag endast skall ändra i Resolution Scaling? Och hur vet jag hur mycket jag skall ändra där?

Du SKA ändra I SPELEN. I nyare spel finns ofta en inställning som kallas "Resolution Scale". Drar du ner den ändras upplösningen på spelet, men UI-element stannar och ser ut som vanligt. Prova dig fram.