Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Så här svarade Mullvad:

Hej,

Vad använder du för TV? I vilket fall ja, det går att sätta upp i alla
fall med split tunnelling eller direkt i routern eller på andra sätt.

Best regards,
****
Mullvad VPN

Jag använder Mullvad och både Wireguard samt OpenVPN i min PFSense. Dock ska påpekas att wireguard inte stöds officiellt av PFSense ännu. Jag har gjort en guide här på forumet, men om du inte är någon som är van att konfigurera sådant där så räcker OpenVPN för dig som det finns guider hos Mullvad för.

Split tunneling är kanske en fundering för själva Mullvadklienten, men sätter du upp det i en egen router så väljer ju du vilket trafik du ska skicka via Mullvad. Då kan du åstadkomma split tunneling själv utan att Mullvad är inblandat.

Tänk på att du måste lösa WiFi också när du kör PFSense eller annan router. I bahnhofs router så är det inbyggt, men så är det inte automatiskt om du väljer en router på annat operativ. Just PFSense har inte världens bästa stöd i form av drivrutiner för Wifi, så man kan kika på en annan trådlös lösning som Ubiquity eller annan accesspunkt.

Permalänk

Så här svarade OVPN.se:

Hej!

Ja, den möjligheten finns genom exempelvis Vilfo. I Vilfo så kan du själv styra exakt vilka enheter som ska gå via VPN-anslutningen, men även vilken VPN-anslutning de ska använda om du är ansluten mot olika servrar.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Jag använder Mullvad och både Wireguard samt OpenVPN i min PFSense. Dock ska påpekas att wireguard inte stöds officiellt av PFSense ännu. Jag har gjort en guide här på forumet, men om du inte är någon som är van att konfigurera sådant där så räcker OpenVPN för dig som det finns guider hos Mullvad för.

Split tunneling är kanske en fundering för själva Mullvadklienten, men sätter du upp det i en egen router så väljer ju du vilket trafik du ska skicka via Mullvad. Då kan du åstadkomma split tunneling själv utan att Mullvad är inblandat.

Tänk på att du måste lösa WiFi också när du kör PFSense eller annan router. I bahnhofs router så är det inbyggt, men så är det inte automatiskt om du väljer en router på annat operativ. Just PFSense har inte världens bästa stöd i form av drivrutiner för Wifi, så man kan kika på en annan trådlös lösning som Ubiquity eller annan accesspunkt.

Hmm, okej! Hmm verkar krångligare än förväntat, detta...

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Hmm, okej! Hmm verkar krångligare än förväntat, detta...

Ja, ska du själv välja vad som ska gå via VPN så krävs det lite mer än next->next->finish. Det finns många duktiga på forumet som kan hjälpa dig.
För exempelvis Mullvad finns också väldigt bra guider för en basic setup, så bara du ger det tid är det inte så krångligt. Fördelen är att du får bättre kontroll över trafiken och högre säkerhet.

Permalänk
Medlem

En raspberry pi kanske kan täcka ditt behov beroende på hur stort ditt boende är

alternativt att du köper ett externt nätverkskort till din stationära eller en gammal stationär dator och använder den som router/brandvägg...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ATRmayo:

VPN använder man när man har något att dölja

Inte helt rätt men inte helt fel. Jag använder VPN för att ansluta till mitt hemma-LAN och komma åt fjärrskrivbord mm.

Permalänk
Medlem

@tcntad: ok återigen, du vill dölja din enhets RDP klient från det publika nätet och endast tillåta anslutningar från ditt VPN. Det är att dölja eller s.k. skydda sin enhet (och identitet) från yttre främmande enheter.

Asså vi kan fortsätta i evigheter med att ni försöker "rätta" mig...

Edit: bra läsning för de som vill lära sig lite mer...
https://searchnetworking.techtarget.com/definition/virtual-pr...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Ska man göra det "på riktigt" med att sätta sitt nät bakom en VPN så bör man kolla på någonting i stil med pfSense och köra riktig hårdvara med AES-NI krypteringen.

Personligen kör jag med Integrity VPN som kan ha 10 anslutningar samtidigt, 3 stycken OpenVPN instanser lastbalanserade i brandväggen räcker för att få full hastighet i min 500/500 anslutning iaf.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Hmm... Funderar mer och mer på Vilfo... Men fortfarande galet dyrt för mitt ändamål

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk

Känns som jag fullständigt bombar tråden, men gör allt för att hitta billigare alternativ.

Ställde ungefär samma fråga till Inet.se och fick till svar:

"Jag har nu fått lite mer information från våra inköpare som tog hjälp av våran kontakt på ASUS.
Han meddelade följande:
"Models higher than RT-AC68U support IPSec and OpenVPN, both VPN support AES encryption"
Så dess routrar med IPSec VPN ska ha stöd för AES encryption kort och gott:

Mer info kring OpenVPN:
https://openvpn.net/vpn-server-resources/change-encryption-ci...

Jag hade rekommenderat en router likt denna i ditt fall:
https://www.inet.se/produkt/5406945/asus-rt-ac2900-aimesh
och ska även klara av dina planerade hastigheter utan problem!
"

Vad säger ni experter om nån av dessa 2 routrar?

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Känns som jag fullständigt bombar tråden, men gör allt för att hitta billigare alternativ.

Ställde ungefär samma fråga till Inet.se och fick till svar:

"Jag har nu fått lite mer information från våra inköpare som tog hjälp av våran kontakt på ASUS.
Han meddelade följande:
"Models higher than RT-AC68U support IPSec and OpenVPN, both VPN support AES encryption"
Så dess routrar med IPSec VPN ska ha stöd för AES encryption kort och gott:

Mer info kring OpenVPN:
https://openvpn.net/vpn-server-resources/change-encryption-ci...

Jag hade rekommenderat en router likt denna i ditt fall:
https://www.inet.se/produkt/5406945/asus-rt-ac2900-aimesh
och ska även klara av dina planerade hastigheter utan problem!
"

Vad säger ni experter om nån av dessa 2 routrar?

Vill du ha till TV så fungerar det även att manuellt ändra DNS i många fall: https://surfshark.com/download/smart-tv-vpn

Såg även att Surfshark har en deal på 2 år för €40,5 EUR just nu (€1,69 EUR/månad) vilket jag kan anse som riktigt billigt. De är prissatta som budget-VPNs, men presterar på topp! En bra lista som uppdateras kan du hitta på:

vpn.itsjustanother.website

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Känns som jag fullständigt bombar tråden, men gör allt för att hitta billigare alternativ.

Ställde ungefär samma fråga till Inet.se och fick till svar:

"Jag har nu fått lite mer information från våra inköpare som tog hjälp av våran kontakt på ASUS.
Han meddelade följande:
"Models higher than RT-AC68U support IPSec and OpenVPN, both VPN support AES encryption"
Så dess routrar med IPSec VPN ska ha stöd för AES encryption kort och gott:

Mer info kring OpenVPN:
https://openvpn.net/vpn-server-resources/change-encryption-ci...

Jag hade rekommenderat en router likt denna i ditt fall:
https://www.inet.se/produkt/5406945/asus-rt-ac2900-aimesh
och ska även klara av dina planerade hastigheter utan problem!
"

Vad säger ni experter om nån av dessa 2 routrar?

De asus jag sett klarar absolut VPN, men kan inte styra vad som ska in i tunneln på ett tillfredsställande sätt. För mig var det inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite för eget intresse

Har precis skaffat Mullvad för att som dom flesta här vilja kunna vara anonym vid olika aktiviteter.

Tänkte fråga från vilken plats ni får bäst hastighet?
Jag tappar ca 50% hastighet när jag är uppkopplat i Sverige. (från 400mb/s till 150-200mb/s)

Då detta är första gången jag ger mig in i VPN världen, hur anonym är man? Dvs om jag bara kör Mullvads program och kopplar upp mig i Grekland. Hur lätt är det att spåra tillbaka till mig och är man säkrare som uppkopplad i ett annat land än i Sverige?

Hur långt har ni gått ner er i VPN träsket för att vara fullt anonyma samt vad förlorar ni i hastighet/bandbredd på det hela? Vad krävs för att vara helt anonym?

Simma lungt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattera:

Snor tråden lite för eget intresse

Har precis skaffat Mullvad för att som dom flesta här vilja kunna vara anonym vid olika aktiviteter.

Tänkte fråga från vilken plats ni får bäst hastighet?
Jag tappar ca 50% hastighet när jag är uppkopplat i Sverige. (från 400mb/s till 150-200mb/s)

Då detta är första gången jag ger mig in i VPN världen, hur anonym är man? Dvs om jag bara kör Mullvads program och kopplar upp mig i Grekland. Hur lätt är det att spåra tillbaka till mig och är man säkrare som uppkopplad i ett annat land än i Sverige?

Hur långt har ni gått ner er i VPN träsket för att vara fullt anonyma samt vad förlorar ni i hastighet/bandbredd på det hela? Vad krävs för att vara helt anonym?

Simma lungt

Jag tror inte VPNtjänsterna i sig läcker särskilt mycket info om ens någon men inget hindrar ju att du spåras på andra sätt, spionföretagen är ju mycket duktiga på att skapa fingeravtryck av dig i vilket fall tex genom spårningskakor eller andra saker som webbläsaren avslöjar och så kanske du loggar in på nån sida och än värre om du tex använder Google/Facebookkonton eller andra spionmekanismer, då är du identifierad i deras system oavsett VPNtjänsten.

Det är rätt jobbigt att gömma sig för de flesta talar faktiskt själva om vem och var de är genom sitt beteende.
Det finns flera olika tjänster som du kan prova hur unik din signatur är och är den unik så kommer ju nån tekniskt att kunna spåra dig tills du byter signatur.
Du kan ju se vad bara webbläsaren direkt avslöjar om nån frågar om kombinationen av versioner och inställningar i den >
https://amiunique.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.