Permalänk
Medlem

6 barn, 18, 16, 13, 11, 3 och slutligen 1 år. Försöker köra på sunt förnuft och vissa fasta regler. Varannan dag för gaming osv. Skickar ut dem eller går med dem ut för att få frisk luft. En bra grej är att se film eller spela ( inte skärm ) nått spel tilsammans. Att göra saker tilsammans tror man nog ofta inte att de vill. Men här hemma är det helt tvärtom, alla har vi som roligast när vi sitter i samma rum.
Den app jag har haft mest koll på under åren är snap. Jobbat med barn länge och där blir det ofta knas.
I övrigt så spelar man ju själv så man vet ju hur kul det är, Inte lätt att va ett gott föredömme ibland...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

2 barn 14år och 15år, dom är väldigt bortskämda med saker, egna datorer både stationära samt två och tre laptops var, ett par plattor, 5 eller 6 olika konsoler, senaste telefonerna, egen 55" tv med android boxar till, dom har fått det dom velat sedan dom var mycket små.

MEN vi har alltid haft strikta/klara regler för användandet, 1 timme på vardagar och detta efter att dom gjort sina sysslor som just nu omfattar, ta hand om disken, påbörja/laga middag, ge pappa frukost,ge katten mat,tömma slasken,hålla sina rum städade, smutstvätt ska ligga i tvättkorgen, samt ska läxorna skötas förutom detta ska träning skötas, dom tränar 10-12 pass i veckan så egentligen är skärmtid inget problem för oss då dom vanligen max hinner kolla 20-30min på vardagar och kanske 2-3 timmar på helgerna, söndagar har dom vilodag så då blir det mer tv/data särskilt om deras kompisar är hemma hos oss. Detta schema har körts dom senaste 7-8 åren med mycket bra resultat. dom är väldigt lugna, dom presterar bra i skolan då dom vet att läxorna måste göras direkt, båda har fått ett bra självförtroende då dom även håller egna grupper/pass, både för barn och vuxna. dom går och lägger sig tidigt utan man måste säga något då dom oftast kör ett pass innan skolan, telefoner läggs på laddning i vardagsrummet, (ha aldrig telefoner/surfplattor i deras sovrum det förstör sömnen) för väckarklocka använder dom var sin alexa spot, detta är faktiskt något jag kan tipsa om, att ungarna använder alexa för att styra sakerna i huset är väldigt bra för att träna uttal på engelska. när det gäller "social media" så har dom endast ett gemensamt facebookkonto som används för att lägga upp saker när dom tävlar, övriga social media används inte, finns varken intresse eller tid för det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon: that's the way to do it.

Permalänk

Jag är inte så Pk och duktig som de flesta här. Vi ger telefon eller plattan så mycket vi kan då blir det tyst i huset så vi kan spela tv spel ifred. #framtiden

Permalänk
Medlem

Jag har 2 barn, drygt 1 och 5 år. Den stora har haft egen platta sen ~3år, den lilla fick ärva den stores nu då avundsjukan slog till med kraft. Lilla vill göra allt som stora gör, på gott och ont.

TVn står på 1 timme på Barnkanalen eller liknande under frukost/påklädning för att ge pappa lite andrum att stryka, plocka undan junk etc innan förskola/skola.

Annars är det enbart skärmtid Fredag kvällar, Lördagar efter rummet är städat och söndagar. Finns ingen tidsbegränsning under de dagarna, men vi har lyckats få till att fri tillgång har mättat intresset rätt rejält. Leka med kompisar slår än så länge skärmtid med hästlängder.

Vi har också en Switch där stora fått spela på sen stora fyllde 4. Körs mycket Minecraft, oftast split screen med en förälder i survival, annars själv i creator mode. Även Mario, Yoshi, och andra klassiska Nintendo familjespel.

Stora får inte titta på Youtube annat än under övervakning, då via Youtube Kids appen. Annars fritt fram med olika barnspel eller barnkonoton hos viaplay/netflix etc. Låst ner paddorna med Samsung Kids mode.

Jag ogillar ganska starkt de flesta Youtube grejerna riktade mot "små" barn då det är sån fokus på leksaker och produktplacering. Reklam riktat mot barn är ju annars, i sverige, rätt kontrollerat, men via Youtube matas de ju med massa leksaker som visas upp. Inte helt superbra.

I övrigt ganska svårt att hitta Youtube grejer som passar bra för åldersgruppen. Stora gillar ju Minecraft, men finns inte så mycket utbud på videos om Minecraft på Svenska, och de som finns är språkbruket sällan bra för 5-åringar (eller 25-åringar för den delen).

Vi tillåter mer eller mindre aldrig skärm innan läggning, utan läser böcker i minst 30-minuter vid läggning. Har gett mycket goda resultat med ordförråd, samt ger bra lugn innan sömnen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av NisseG91:

Jäklar så smart med fysiska biljetter! Vi har kört med klistermärken som de fått sätta på ett papper för att sedan lösa in på lördagar mot godis. Men biljetter var en fantastisk idé, den snor jag rakt av, lite ogenerat sådär.

Ja varsågod! Kör på 😊👍🏼
Kul att man kan bidra med idéer till varandra här!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Någon som testat GPS-klockor? Ska flytta nära skogen nu och pojken är drygt tre och är en smitare...

Ja det blev neddragningar på mina kids skola, de var då sex och åtta. Sen tog det inte lång tid förän ena barnet blev kvarglömt i skogen efter utflykt och den andre smet ut och vandrade runt på stan. (Göteborg). Så jag köpte två xploraklockor till dem. Har fått fajtas med skolan ett år för att de ska få ha dem på sig. Det är ju förbud mot allt sånt där annars och det är jag helt för när skolan fungerar som den ska.

Men de går att låsa så de inte används under skoltid. Du kan se vart de är och de kan bara se vad klockan är. Finns en sos-knapp i nödfall. Tycker det funkar väldigt bra. Man ser även hur mycket de rör på sig så man kan kompensera upp efter skolan om det varit en stillasittande dag. Inga spel, appar eller annat så det blir en leksak. Rekommenderar starkt, något dyr i inköp och drift kanske.

Permalänk
Medlem

Jag har 1 son på 2,5 år och som det är nu finns det ingen tanke på att han ska få en egen iPad men sambon har en padda via jobbet som används om vi åker bort som han kan titta på i bilen framför allt, men den kan även användas hemma för att rita lite och spela några spel på.

Där det blir mest tid är framför TVn med 1-2 timmar om dagen lite beroende på vad vi gör och hur länge han vart på förskolan. Han tittar då framför allt på något barnprogram på Netflix eller Viaplay. Än så länge har varken jag eller sambon sett något problem med detta då vi helt enkelt bara stänger av och gör något annat med honom om vi tycker det blir för mycket. Antar att diskussionen med skärmtid och liknande kommer om något/några år.

Kommer följa tråden och se vad ni alla har för tips

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Får mitt första barn nu i Februari. Får ta och ha dessa tips och metoder i åtanke om några år

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Skriver lite kortare nu så får jag redigera inlägget senare.

Har en son på snart 5 år. Egen dator, switch, ps4 och xbox, padda. Vad de gäller speltid får han sitta mer eller mindre så mycket han vill. Enda kravet jag har och kommer ha är att han rör på sig några gånger i veckan. Typ gympa, fotboll, kamrater osv. När vädret har varit som denna sommar har vi knappt varit inne. Sovtid är 20.30-21 i regel och han vill gärna somna framför någon Astrid Lindgren film.

Permalänk
Medlem

Jag har två killar på 5 och 7 år. De har varsin Android-surfplatta med "barn-Googlekonton" så att jag och frun kan styra upp vissa grejer med Family Link och våra föräldrakonton.

Har ingen fast skärmtid utan det beror på omständigheterna. Men det var rätt skönt att sätta ett fast klockslag på kvällen när plattorna låser sig och det är dags att varva ner och sen sova. När vi införde detta så accepterade barnen det snabbt båda två och det blev mindre tjafs.

Vi har även bytt ner Youtube till endast Youtube Kids vilket avsevärt minskar risken att få upp videos som inte är lämpliga för barn. Även om man har föräldrarestriktionerna aktiverade på Youtube så kommer det upp många skumma videos. De kommer få tillgång till vanliga Youtube när de blir äldre, så får vi ta ett snack om hur man ska förhålla sig till innehållet som finns där.

Permalänk

Blev far för första gången i dag 09:36 så jag har väl i alla fall en stund kvar till jag kan verkställa era tips i praktiken. Förmodligen kommer dom väl till pass! Och dessutom kanske det inte är dumt att göra lite läxa redan nu.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Blev far för första gången i dag 09:36 så jag har väl i alla fall en stund kvar till jag kan verkställa era tips i praktiken. Förmodligen kommer dom väl till pass! Och dessutom kanske det inte är dumt att göra lite läxa redan nu.

Stort grattis, välkommen till föräldralivet!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

ni som låter små barn sitta timmar framför platta/tv. Ni är inte det minsta bekymrade av utvecklingen av deras hjärnor, minimera skaderisken? Jo jag vet det är sjukt gött att lägga sig med ungen i famnen och kolla tv med dom, personligen skulle jag dock inte gjort det om jag vetat om riskerna med det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

ni som låter små barn sitta timmar framför platta/tv. Ni är inte det minsta bekymrade av utvecklingen av deras hjärnor, minimera skaderisken? Jo jag vet det är sjukt gött att lägga sig med ungen i famnen och kolla tv med dom, personligen skulle jag dock inte gjort det om jag vetat om riskerna med det.

Skaderisken är ju diskuterad av forskare till förbannelse, det finns dom som påstår att "för mycket intryck" kan vara farligt, och andra som menar typ ... Du: fatta antalet synintryck en liten får under en dag på dagis, eller under en snabb biltur fram och tillbaka till mormor...
Personligen mycket tveksam till att det skulle kunna orsaka några som helst skador.

Sen kanske man inte ska limma fast en iPad framför näsan på en 12 månaders...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skaderisken är ju diskuterad av forskare till förbannelse, det finns dom som påstår att "för mycket intryck" kan vara farligt, och andra som menar typ ... Du: fatta antalet synintryck en liten får under en dag på dagis, eller under en snabb biltur fram och tillbaka till mormor...
Personligen mycket tveksam till att det skulle kunna orsaka några som helst skador.

Sen kanske man inte ska limma fast en iPad framför näsan på en 12 månaders...

Jag tänker att det som kan vara skadligt är inte mängden intryck utan:
1. För lite rörelse.
2. Dålig, statisk kroppshållning över lång tid.
3. För lite socialt umgänge öga mot öga.

4. Om barnet redan har bekymmer med olika typer av beteenden eller känslor kan vissa typer av spel förstärka det. Ex läskiga spel/filmer kan skrämma lättskrämda barn mer än andra, och aggressiva spel kan öka risken för aggression hos barn som redan har svårt med att hantera ilska.

Sen har digital underhållning en stor för- och nackdel: De är fantastiskt roliga, de är väldigt lättillgängliga och man kan variera underhållningen enormt mycket. Men därmed är de också det lättaste att göra för mycket av.

Hur är det gamla uttrycket nu igen? För mycket skämmer allt?

Edit: Riktigt små barn har förstås ett mycket stort behov av rörelse och att öva de finmotoriska och grovmotoriska färdigheterna för att utvecklas. De behöver hoppa, klättra och pilla med grejer helt enkelt och en skärm hjälper dem inte att öva det.

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tänker att det som kan vara skadligt är inte mängden intryck utan:
1. För lite rörelse.
2. Dålig, statisk kroppshållning över lång tid.
3. För lite socialt umgänge öga mot öga.

4. Om barnet redan har bekymmer med olika typer av beteenden eller känslor kan vissa typer av spel förstärka det. Ex läskiga spel/filmer kan skrämma lättskrämda barn mer än andra, och aggressiva spel kan öka risken för aggression hos barn som redan har svårt med att hantera ilska.

Sen har digital underhållning en stor för- och nackdel: De är fantastiskt roliga, de är väldigt lättillgängliga och man kan variera underhållningen enormt mycket. Men därmed är de också det lättaste att göra för mycket av.

Hur är det gamla uttrycket nu igen? För mycket skämmer allt?

Edit: Riktigt små barn har förstås ett mycket stort behov av rörelse och att öva de finmotoriska och grovmotoriska färdigheterna för att utvecklas. De behöver hoppa, klättra och pilla med grejer helt enkelt och en skärm hjälper dem inte att öva det.

Jaja bara sitta still i soffhörnet är ju knas, men gör dom annat också är det ju helt okej. Vi "äldre" måste nog inse att vi hade använt tekniken precis lika mycket som idag om vi hade haft möjligheten, Fortnite ÄR roligare än att bygga Kottdjur. (exempel)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Själv har jag två barn, en dotter på tio och en son på sex år. Dottern har en mobil som hon fick ärva av sin farmor julen det året hon fyllde nio. Sonen har inget eget. I familjen har vi två plattor, en HTPC med viss spelkapacitet och min gamingdator.

Barnen får spela platta ibland på helgerna och då en timme eller två. Jag har barnkonto på plattorna, så att jag kan styra hur mycket de kan köra. Om jag är själv hemma har vi ibland en inofficiell regel att de får leka med teknik samtidigt som jag gör det. Så att det inte blir "orättvist".

Min dotter får självständigt använda sin mobil till att lyssna på Spotify tre timmar per dag och övrig underhållning max en timme. Detta gäller enbart när hon kommer hem från skolan och vi inte är där. Hon får också lyssna på ljudbok medan jag lägger grabben. I övrigt gäller att fråga oss. Hon får prata hur mycket hon vill med kompisar, men inte skriva hur mycket hon vill, för då fastnar hon i att stirra på mobilen. Om hon pratar/kör videosamtal gör hon annat samtidigt, så att det inte blir att hon fastnar så i att bara titta på mobilen.

Eftersom min son inte har något eget så får dottern enbart göra sånt som han inte blir jätteavundsjuk på när han är hemma på vardagarna, som t.ex. lyssna på ljudbok.

En till två timmar under lediga dagar gäller även med att spela spel på min dator eller på vardagsrumsdatorn. På min dator kör vi oftast något gemensamt spel där jag är med, medan på HTPC:n kör de mest själva.

TV/Film är vissa kvällar efter maten och då ska pyjamas tas på och tänder borstas innan. TV:n stängs av ca 19:00, så att vi hinner läsa bok. Dessutom är jag en väldigt kvällstrött person, så kvällarna blir mycket positivare om vi är färdiga i god tid och kan använda min sista energi till mys.

När det kommer till innehåll är jag inte jättestrikt. Dottern har noll intresse av Fortnite och dylikt, så det har inte varit något problem. Dock gillar hon och grabben Roblox och Minecraft, så det kanske kommer tjat om köp så småningom. Grabben är för liten än så länge för att fatta att man kan köpa grejer i spelet och jag tänker inte visa honom.

Det som varit ett bekymmer är att jag inte vill att dottern har sociala medier än och nästan alla hennes kompisar har Tiktok. Hon blev lite utanför (apropå det någon annan skrev tidigare), men det har gått att lösa genom att hon kollar på TikToks på Youtube eller hos en kompis.

Om någon har något mer tips om hur man kan hjälpa sitt barn att inte bli utanför, när man som förälder vill begränsa tillgång till t.ex. Tiktok eller Snapchat, så tar jag tacksamt emot det. Jag som vuxen har valt att inte ha vissa sociala medier för att jag gjort en avvägning mellan integritet/privatliv och att riskera att hamna utanför i vissa sammanhang. Det är ju lite väl mycket begärt av barn att kunna väga för-/nackdelar med sociala medier, utan det får ju jag som förälder göra.

Totalt off-topic, men Snapchat är typ mobbarens våta dröm, för de kan vara anonyma och kommer åt personen hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jaja bara sitta still i soffhörnet är ju knas, men gör dom annat också är det ju helt okej. Vi "äldre" måste nog inse att vi hade använt tekniken precis lika mycket som idag om vi hade haft möjligheten, Fortnite ÄR roligare än att bygga Kottdjur. (exempel)

Jepp. Håller med. Vi föräldrar får ju försöka förutse, så gott det nu går, om barnens användning är på den nivån att det kan bli skadligt över lång tid. Och där är barn olika: En del kan fastna länge, medan andra tröttnar snabbare. De som fastnar lättare (som jag, t.ex. ) behöver nog mer begränsningar.

Permalänk
Medlem

@isbjoern @Agustavsson @Dashio
Grattis till er nyblivna och blivande föräldrar! Det är underbart att få barn, men också kämpigt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Någon som testat GPS-klockor? Ska flytta nära skogen nu och pojken är drygt tre och är en smitare...

Har inte testat, men en kollega har ett GPS-band på sin katt. Den funkar finemang i relativt öppna områden, men sämre om katten drar till skogs. Se till att bygga staket runt tomten för säkerhets skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skaderisken är ju diskuterad av forskare till förbannelse, det finns dom som påstår att "för mycket intryck" kan vara farligt, och andra som menar typ ... Du: fatta antalet synintryck en liten får under en dag på dagis, eller under en snabb biltur fram och tillbaka till mormor...
Personligen mycket tveksam till att det skulle kunna orsaka några som helst skador.

Sen kanske man inte ska limma fast en iPad framför näsan på en 12 månaders...

har du någon forskning som säger att det inte är negativt för barn menar du? jag har bara sett forskning som visar på att det är skadligt och även mycket skadligt i vissa fall,sedan är det skillnad i vad man säger om åldrar,skada och tiden (bero tydligen mycket på vad man tittar på, och ålder tex teletubbies är väldigt negativt,barn under 2-3år gamla ska inte se på tv alls enligt en studie)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

härlig tråd !
har 4 barn 10, 8 , 2 , 1.
telefoner fick dom när de fyllde 8. har koll på dem via family link.
dom har även tillgång till dator, xbox, ps4, switch. vill dom spela måste dom träna först (10 armhävningar, 15 situps, 20 knäböj, 10 burpees). dom har lärt sig och ser inte det som en dealbreaker.
vi har spelfria dagar (tis o tor).
dom spelar nästan enbart fortnite. men har dom inga kompisar online att spela med brukar dom inte fastna så länge. jag brukar spela med dom ibland men 10 åringen har ju lyckats bli rysligt duktig..
skärmtiden är låst till 3 timmar. dom brukar inte få sitta med sina telefoner på spelfria dagar heller.
ganska skönt med spelfria dagar då dom vet redan från början att man måste hitta på något annat dessa dagar. då är dom mest ute o busar.

Permalänk
Medlem

Grym tråd
Son nyfylda 5 och en dotter som blir 3 om 1v fru på 30 och själv snart 30 om det spelar någon roll

Tech: varsin padda, min dator använder bara jag till spel och frugan betalar räkningar på den. En dator som fru och barn spelar på Extremt sällan. Sonen fick ett switch på sin födelsedag och så har vi 3 tv:s

Spel: jag och sonen har spelat mulle meck spelen dottern har kört bilen lite men det var ej så kul och sonen spelar inte länge då hans tålamod håller 20 - 30min sen är nått annat roligare. Jag och sonen har även spelat endel "zombie" spel som han kallar 7 days to die vill tilllägga att när vi spelar är zombies borttagna vi bara överlever. Till switchet har han pokemon shield, mario party och Asphalt 9: Legends och jag spelar Dauntless. Frugan letar nått hon tycker ser kul ut. Tv kollar de mest stremat på netflix cmore etc

Användning: vi har fri tillgång till allt för dom då vi ej behöver sätta nån gräns än då dom sitter max 1h var om dagen lite mer på helger kanske men dom leker så fort och länge dom kan med grannbarna. Oftast från när dom kommer hem till kvällsmat/lägg dags. Sen kollar dom ca 30min-1h innan dom somnar på paddorna funkar bra för oss dom blir lugna och avslappnade och somnar på 15min efter vi tar bort dom. Vi bestraffar aldrig barna då vi tycker det ändå inte hjälper. Vi betonar och belönar ist gott beteende.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av haraldgranqvist:

härlig tråd !
har 4 barn 10, 8 , 2 , 1.
telefoner fick dom när de fyllde 8. har koll på dem via family link.
dom har även tillgång till dator, xbox, ps4, switch. vill dom spela måste dom träna först (10 armhävningar, 15 situps, 20 knäböj, 10 burpees). dom har lärt sig och ser inte det som en dealbreaker.
vi har spelfria dagar (tis o tor).
dom spelar nästan enbart fortnite. men har dom inga kompisar online att spela med brukar dom inte fastna så länge. jag brukar spela med dom ibland men 10 åringen har ju lyckats bli rysligt duktig..
skärmtiden är låst till 3 timmar. dom brukar inte få sitta med sina telefoner på spelfria dagar heller.
ganska skönt med spelfria dagar då dom vet redan från början att man måste hitta på något annat dessa dagar. då är dom mest ute o busar.

Spelar fortnite med min 9 åring ibland med ( gillar igentligen inte spelet men att spela med sin son är KUL! ) Och kan inte annat än att hålla med dom blir sjukt duktiga och när det kommer till reflexer har man ju inte en suck.
Det här med att förtjäna sin skärmtid med aktivitet är något som vi börjat kika endel på med. Speciellt regniga dagar då de inte är ute lika mycket, bra förslag!
Spelfri dag har vi infört = Tisdag då de har läxa till onsdagar och ska således läsa om det de redan läst etc och de kan redan mitt tjat om Utbildning=Bra Jobb=Bättre liv haha.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du någon forskning som säger att det inte är negativt för barn menar du? jag har bara sett forskning som visar på att det är skadligt och även mycket skadligt i vissa fall,sedan är det skillnad i vad man säger om åldrar,skada och tiden (bero tydligen mycket på vad man tittar på, och ålder tex teletubbies är väldigt negativt,barn under 2-3år gamla ska inte se på tv alls enligt en studie)

Länka gärna

Permalänk
Medlem

Jag avundas inte dagens föräldrar i detta avseende. Våra barn är vuxna nu och de slapp smartphone och plattor under sin uppväxt. Däremot spelade de mycket på sina datorer, men oftast konstruktiva spel, Sims mm. Utöver det hade jag mjukvara som begränsade datortiden varje dag. En del gnissel såklart men ungarna var ute mycket året om så de löste sig. Frågan är dock vad man gör framför skärmen, konsumerar eller producerar, det har förmodligen stor inverkan på skadlighet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-oroar-sig-forskar...
https://sverigesradio.se/avsnitt/1526927

Permalänk
Medlem

Jag har fått till Family link som verkar fungera hyggligt för mobil och surfplatta.

Datorn och PS4 kvar. Kanske nämnts, men finns det någon mjukvara för att övervaka men främst begränsa tiden?

Exempelvis att PC:n kan användas x timme per vardag?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv

Har en dotter som nu är vuxen.

Fick egen dator tidigt. Inga restriktioner på skärmtid eller bredband. Pappan ointresserad av dataspel men plockar ihop vad dottern behöver (därav att han hänger på SweClockers).

Dock ingen TV. När hon tyckte att farmor hade en så bra dator fick vi förklara att en sådan dator kallas för en TV.

Inställningen till läxor är att det är jävla påhitt av inkompetenta lärare. Skall hållas kort. Så mycket tid som hon vistas på skolan så ska dom banne mig klara av att ge henne den undervisning hon skall ha. Skolan skall förbereda för vuxenvärlden och i vuxenvärlden räknas det som dålig stil att ta med sig jobbet hem.

Resulatet av en relativt fri och rätt kravlös uppfostran är att hon tar ansvar själv. Hon är inte dum. Hon är ambitiös och siktar högt. Nu är bägge föräldrarna akademiker så det är väl bara en tidsfråga innan hon har gått ner sig i professors-träsket.

Kanske skall förtydliga att det handlar inte om lathet eller flum från föräldrarnas sida. Vi visste exakt vad vi gjorde. Kopplat till mammans forskningsområde. Hade det behövts hade vi ingript exakt så hårdhänt som hade behövts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har fått till Family link som verkar fungera hyggligt för mobil och surfplatta.

Datorn och PS4 kvar. Kanske nämnts, men finns det någon mjukvara för att övervaka men främst begränsa tiden?

Exempelvis att PC:n kan användas x timme per vardag?

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/family-safety

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."