Vad är mina rättigheter & möjligheter inför ett garanti ärende?

Permalänk

Vad är mina rättigheter & möjligheter inför ett garanti ärende?

Hej!

Jag köpte för 5 månader sedan ett Asus STRIX 2080Ti grafikkort för 12 990kr och nu har en av lamporna blivit missfärgade med tiden. Jag tänkte höra om vad jag har för alternativ när jag går till butiken.
Jag skulle vilja få tillbaka pengarna även om det betyder att nyttoavdrag (vilket i sig borde vara väldigt lågt då den är 5 månader gammalt) blir tillämpat över att få den reparerad eller utbytt.

Då som ni nog vet så kommer det ett nytt grafikkort från Nvidia denna månad som då har gjort att detta kort gått ned i pris till runt 4-6500kr (på begagnade marknaden (inte i butiker än)) där då om jag får nyttoavdrag så kommer jag gå mer plus än att försöka sälja det på blocket eller liknande.

Men jag vet inte om jag riktigt har rätt att häva köpet direkt utan att butiken har fått chansen att reparera produkten eller byta ut den minst 3 gånger för samma fel då produkten fortfarande finns i goda antal i butiken?

Jag verkar inte hitta någon info om att säljaren har rätt att välja reparera eller ge mig en liknande produkt över att ge mig pengarna tillbaka som första val. Det står dock "För att du ska ha rätt att få dina pengar tillbaka måste felet vara väsentligt" nu vet jag inte direkt om en lampa räknas som väsentligt fel men jag hoppas på att det är det då det tillhör extra kostnaden man betalade för kortet dvs. kosmetiska delen.

Dina rättigheter om varan går sönder
Om din vara går sönder under garantitiden har du rätt att kräva åtgärder enligt konsumentköplagen, vilka är följande:

• att varan lagas
• att få en annan vara i stället
• att få avdrag på priset
• att köpet hävs
• att få skadestånd

Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Det vanligaste är att din vara lagas eller att du får en annan vara istället. Säljaren har rätt att laga varan om det blir oskäligt dyrt att ge dig en ny.
För att du ska ha rätt att få dina pengar tillbaka måste felet vara väsentligt. För att kunna kräva skadestånd ska den trasiga varan ha gett dig extra kostnader.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | 9100 PRO 8TB Gen 5 NVME | MP700 2TB Gen 5 NVME | Qnap NAS: 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Oled G9 240Hz 49" Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2025 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Du har nog inget val annat än att låta företaget laga kortet. Att en lampa blivit missfärgad på ett grafikkort kan omöjligen ses som ett väsentligt fel.

Permalänk
Medlem

Du kan inte kräva pengarna tillbaka med en gång, utan säljaren har rätt att försöka avhjälpa problemet först - dvs reparera produkten, eller ge dig ett nytt exemplar av produkten.

Permalänk

när mitt 1080ti hade trasiga leds kunde jag häva köpet direkt dock blev det ett nyttoavdrag så jag fick 5759 tillbaka från 8990:- men jag gissar på att det kan ha varit för det kortet hade utgått då det var 3år gammalt nästan.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | 9100 PRO 8TB Gen 5 NVME | MP700 2TB Gen 5 NVME | Qnap NAS: 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Oled G9 240Hz 49" Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2025 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Att lamporna blivit missfärgade låter mer som ett handhavande fel. Har du provat att torka av grafikkortet?

Tror det ska mycket till att butiken tar detta som en giltig reklamation, men om dom nu gör det får du gärna berätta vilken butik :)!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Från KKöpL: "27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen."

22§-33§ För mer detaljerad info om vad som gäller vid en reklamation enligt KKöpL.

Permalänk

Jag har samma typ av problem, men inte brytt mig om att lösa det. Återkom gärna hur det gått!