Den stora frysboxen i källaren, lever den kvar än idag?

Permalänk
Medlem

Den stora frysboxen i källaren, lever den kvar än idag?

Ett tydligt minne från barndomen va den gigantiska frysboxen som stog proppfull med mat nere i källaren. Slog mig precis att jag nog inte sett en sådan box hemma hos någon på minst 30 år.

Så undrar helt enkelt om folk fortfarande använder frysboxar?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Ett tydligt minne från barndomen va den gigantiska frysboxen som stog proppfull med mat nere i källaren. Slog mig precis att jag nog inte sett en sådan box hemma hos någon på minst 30 år.

Så undrar helt enkelt om folk fortfarande använder frysboxar?
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/s3vislwFOPqItqglUYTxSj480vsLb3x_VVZUEROYKx_Le-v5aInMEiM4b2sIhysJawfQ_MrSlwURnnhqm78RLTpsSCsUUUyG23DZMkqHwBO-uqLe1xDH9GPC2xVBbEsV

Den finns kvar! Iallafall här.
Dock något mindre i storlek

Permalänk
Medlem

Står en i källaren hos mina föräldrar, och den används flitigt fortfarande

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

De flesta jägare har en sån, mina föräldrar/vi hade ingen och har ingen heller.
Då flickvännen gör massa matlådor kanske det blir en i framtiden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vi köpte en ny i våras i samband med att den gamla tackade för sig efter en avfrostning. Anledningen för oss att ha frysbox är ett lågt källartak i kombination med begränsat utrymme för fullstor kyl/frys i köket. Således passar den oss perfekt. Hus byggs väl inte på samma sätt idag, sällan källare, ofta stora kök så det är nog därför den minskat i popularitet!

Permalänk
Medlem

Mor har en.
Har ett modernt frysskåp i källaren själv. Används inte dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Ett tydligt minne från barndomen va den gigantiska frysboxen som stog proppfull med mat nere i källaren. Slog mig precis att jag nog inte sett en sådan box hemma hos någon på minst 30 år.

Så undrar helt enkelt om folk fortfarande använder frysboxar?
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/s3vislwFOPqItqglUYTxSj480vsLb3x_VVZUEROYKx_Le-v5aInMEiM4b2sIhysJawfQ_MrSlwURnnhqm78RLTpsSCsUUUyG23DZMkqHwBO-uqLe1xDH9GPC2xVBbEsV

Tyvärr finns det ingen el i min källare, men skulle verkligen behöva en sån då jag fryser in väldigt mycket kött.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jajjemän, står ett gammalt åbäke här och surrar. Vi fick den av förra ägaren till huset, passar perfekt till att köpa in ett stort parti färskfoder till hunden. Skulle den gå sönder kommer vi nog ersätta den med en ny, åtminstone så länge hunden lever.

Permalänk
Medlem

Står en i källaren hos mina föräldrar, mest jag som fyller den dock.
Hade gärna haft en hemma men svårt att få plats på ett snyggt sätt och det är gångavstånd till dem.
Funderar på att skaffa en liten att gömma undan i klädkammaren.
Har däremot två kylskåp

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Självklart har en stor i Förrådet + kylrum. Då jägare finns i familjen så är det behövligt med stor frysbox.
Mest full med kött och bär.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Hedersmedlem

Vi köpte en ny frysbox för att ersätta ett väldigt dumt placerat frysskåp ganska snart efter att vi flyttade in i huset. Ångrar det inte en sekund. Rymlig, tyst och gör precis det den ska. Tänker dock flytta den närmare köket snart, har den i källaren i andra änden av huset nu.

@maLakai
Mina föräldrar hade en likadan frys tills för några år sedan. Den är ersatt med en ny frysbox.

Svärmormor kör också med frysbox fortfarande så helt utdött är det inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Boxar är underskattade och de är dessutom mer energieffektiva iom. kalluften inte rinner ut. är man svamp och bärplockare eller det riskera dunsa in en halv gris eller kvarts älg så är dom oundgängliga...

hade man enkelt och överkomligt prismässigt kunna ersätta en grytskåp med en dragkyl och en dragfrys på samma sätt som restauranger och barer har och där man just tillagar, skulle jag faktiskt överväga det... framförallt drag-kylen.

Permalänk
Medlem

Har frysbox, skulle inte få för mig att skaffa ett frysskåp. Dock, lider man av platsbrist så kan jag förstå att man kanske väljer ett frysskåp.

Permalänk
Medlem

Det är som jag ser det mest en fråga om tillgänglig plats för att ha en frysbox. Har man villa så är det oftast inga problem. Med lägenhet, inte så lätt.

Permalänk
Medlem

En frysbox är högt på önskelistan här, den ena orsaken är som @xxargs skriver, det blir inget kallras var gång man öppnar.
Den andra orsaken är att man har ett helt annat utrymme som ger frihet i placering.

Däremot så är min tanke att sätta den som primär frys i köket, så det blir inte förrän jag gjort om köket.

Hatar smalfrysen med trasig ismaskin som står i köket idag (tidigare ägares verk), trång och hopplöst att stopp i mat varor, att sen hitta dom

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Alla jag vet som har egnahemshums har nog en sån. De är ju praktiska till lite allt möjligt men det är väl främst en fråga om utrymme om man bor lite mer trångt.

Permalänk
Medlem

Har. Självklart, var har man annars matlagret som behövs vid zombie-attack eller annan end-of-the-world-as-we-know-it?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis har jag en frysbox som används (men ingen källare)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stående frysen var full så jag var tvungen att köpa mig en box då årets bärsäsong är fantastisk. Fyllt upp med 15 liter blåbär, 15 liter lingon och 5 kg hjortron.
En 133 liters blev det och tydligen så är det brist på frysboxar i sverige idag. Alla skall tydligen köpa en. Köpte den sista de hade på lagret, då hade de fått in 10 st bara 3 dagar innan.

Permalänk
Inaktiv

Känns som typ alla med villa har iallafall en frysbox i källaren. I lägenhet har man sällan det av uppenbara skäl.

Vi hade frysbox när jag växte upp, i villa förstås. Något speciellt med att öppna locket och se vad som finns. Mycket kött, mycket bär och även glass kunde man hitta i våran.
Något jag faktiskt saknar lite, nu när ämnet kommer på tal. Bor i dagsläget i lägenhet, lite osäker på om jag har eluttag i källaren, inte helt omöjligt faktiskt. Har inte ett jättebehov av en frysbox men nog kan man ändå ha en av rent nostalgiska skäl?

När det väl blir köp av villa så kommer det bli frysbox. Har inget jättebehov av att frysa in men tjusningen med villa är ju att göra sig mer oberoende av omvärlden. Något jag ser fram emot.

Permalänk
Medlem

Har en stor jävla frysbox i garaget (bor i enplanshus). Vi har ett promenadkök, dvs rätt litet och tight. Så vi valde bort en fullstor frys i köket till förmån för en mindre placerad under bänkskivan. Så köpte vi en frysbox till garaget istället. Kanonnöjd med den lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som typ alla med villa har iallafall en frysbox i källaren. I lägenhet har man sällan det av uppenbara skäl.

Vi hade frysbox när jag växte upp, i villa förstås. Något speciellt med att öppna locket och se vad som finns. Mycket kött, mycket bär och även glass kunde man hitta i våran.
Något jag faktiskt saknar lite, nu när ämnet kommer på tal. Bor i dagsläget i lägenhet, lite osäker på om jag har eluttag i källaren, inte helt omöjligt faktiskt. Har inte ett jättebehov av en frysbox men nog kan man ändå ha en av rent nostalgiska skäl?

När det väl blir köp av villa så kommer det bli frysbox. Har inget jättebehov av att frysa in men tjusningen med villa är ju att göra sig mer oberoende av omvärlden. Något jag ser fram emot.

Det kan vara rätt riskabelt att ha frysbox i förråd i lägenhetshus. En i brorsans bostadsrättsförening hade frysbox i förrådet och strömmen gick i källaren över en helg. Det var ingen vacker lukt där kan jag lova.

Permalänk
Medlem

frysbox innehåll luktar inte rutten as efter en strömlös helg - troligen har inte allt ens hunnit tinat om den är hyffsad fylld.

om det luktar så är det minst en vecka och kanske över 14 dagar...

problemet är att ingen märker sådant så det kan ha gått rätt lång tid innan dofterna avslöjar hur det står till med den.

Permalänk

Mitt kök från det glada 70-talets dagar konstruerades med enbart plats för ett kylskåp (med sval!). Frysboxen stod ju i uthuset så varför slösa bort pengar på sådana dumheter? Ställde en frys i ena hörnet så fort jag flyttade in och när köket väl renoveras ska det hamna bredvid kylen som sig bör.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är som jag ser det mest en fråga om tillgänglig plats för att ha en frysbox. Har man villa så är det oftast inga problem. Med lägenhet, inte så lätt.

Skrivet av hg:

Alla jag vet som har egnahemshums har nog en sån. De är ju praktiska till lite allt möjligt men det är väl främst en fråga om utrymme om man bor lite mer trångt.

Skrivet av anon5930:

Känns som typ alla med villa har iallafall en frysbox i källaren. I lägenhet har man sällan det av uppenbara skäl.

Vi hade frysbox när jag växte upp, i villa förstås. Något speciellt med att öppna locket och se vad som finns. Mycket kött, mycket bär och även glass kunde man hitta i våran.
Något jag faktiskt saknar lite, nu när ämnet kommer på tal. Bor i dagsläget i lägenhet, lite osäker på om jag har eluttag i källaren, inte helt omöjligt faktiskt. Har inte ett jättebehov av en frysbox men nog kan man ändå ha en av rent nostalgiska skäl?

När det väl blir köp av villa så kommer det bli frysbox. Har inget jättebehov av att frysa in men tjusningen med villa är ju att göra sig mer oberoende av omvärlden. Något jag ser fram emot.

Skrivet av HenrikM:

Det kan vara rätt riskabelt att ha frysbox i förråd i lägenhetshus. En i brorsans bostadsrättsförening hade frysbox i förrådet och strömmen gick i källaren över en helg. Det var ingen vacker lukt där kan jag lova.

När jag sist bodde i lägenhet så löste jag det genom att sätta boxen i bortre delen av balkongen.

Det tog då även bort möjligheten att ställa ut en massa skit på den delen av balkongen, något som verkar vara rätt vanligt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kul höra att så många har kvar sin frysboxar Jag trodde dem va utdöende.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Morsan bad mig leta reda på en som hon kan ha ute i förrådet till hennes sylt. Farsan och hans fru är ute efter en för svampen de plockar. Så jodå, nog finns de kvar

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hade en sån ståendes i min nuvarande (snart dåvarande) lilla etta på 42,5m² när jag flyttade in som dåvarande inneboende hade placerat. Var dels därför att det inte finns tillgång till mer än ett litet frysfack i den lilla kylen, så ur den synvinkeln så var det väl smart. Men den tog ju upp halva lägenheten, så jag konkade upp den till vinden det första jag gjorde.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X