Permalänk
Medlem

9800X3D temperaturer

Fick tag på en 9800X3D och är lite nyfiken på om jag har normala temperaturer. Jag kollar Tctl/Tdie i HWiNFO.

Låda: Phantek XT Pro med 3 fläktar fram och 1 bak.
CPU Kylare: Arctic Liquid Freezer III 280 med radiatorn i toppen av chassit
9800X3D PBO med -20 curve på alla kärnor.

Cinebench 2024 multicore mellan 77-80 grader
Idle i window 39-42 grader

Har inte kollat under spelsessioner än, men min kurva är standard, så 50 grader = 20% sen en rak kurva upp 75 grader 100%. Inte ofta jag hör fläktarna öka på under spel förutom när man startar upp dem.

Om jag har förstått det rätt så kan dessa CPU:er sticka iväg rätt fort, men för att sedan gå ner och plana ut lite. Därför jag har satt Hysteresis till 3 grader / 3 sekunder(om det nu gör någon skillnad vet jag inte).

Permalänk
Viking

Helt normala temperaturer. Men är det inte lite galet att köra 100% redan vid 75 grader!? Jag kör 70% vid 95 grader, hade aldrig klarat av ljudet av fläktar som går i full hastighet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Har inte pillat på kurvan än men det låter lite väl bra att köra 100% på 75 grader ja. Ska testa att dra ner den till 70% vid 95, låter mer rimligt och fläktarna låter verkligen en hel del på 100% ja.

Permalänk
Medlem

Köra standardinställningar om du vill kontrollera temperaturer. Blir killgissningar om det är bra eller inte.
Kör standardinställningar, och se på vcore (Inte VID), w och package temperaturer när du belastar max, tex Cinebench R15 extreme, eller kompilerar shaders i nått UE5 spel. Sen jämför du det med dina inställningar i PBO.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Över 80c är bra, man får lite bättre prestanda om det är lite varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fick tag på en 9800X3D och är lite nyfiken på om jag har normala temperaturer. Jag kollar Tctl/Tdie i HWiNFO.

Låda: Phantek XT Pro med 3 fläktar fram och 1 bak.
CPU Kylare: Arctic Liquid Freezer III 280 med radiatorn i toppen av chassit
9800X3D PBO med -20 curve på alla kärnor.

Cinebench 2024 multicore mellan 77-80 grader
Idle i window 39-42 grader

Har inte kollat under spelsessioner än, men min kurva är standard, så 50 grader = 20% sen en rak kurva upp 75 grader 100%. Inte ofta jag hör fläktarna öka på under spel förutom när man startar upp dem.

Om jag har förstått det rätt så kan dessa CPU:er sticka iväg rätt fort, men för att sedan gå ner och plana ut lite. Därför jag har satt Hysteresis till 3 grader / 3 sekunder(om det nu gör någon skillnad vet jag inte).

Det är de temperaturer jag har också på min 9800X3D och med samma AIO. Dock har jag inte kommit upp till 80 grader annat än på Cinebench, som ju är enbart till för att stresstesta processorn. Själv kör jag inga program eller spel som skulle få processorn att arbeta så mycket och länge som i cinebench.

I spel (mest RPG) jag spelar kommer den i princip aldrig över 60 grader och om det händer så är det bara i några sekunder innan fläktkurvan tar hand om det. Och ljudet överstiger aldrig GPU-fläktarna när de kör för fullt. Man ska ha i åtanke att AMDs CPUer av naturen ligger lite högre i temp, särskilt idle, än intels. Men så länge den inte stadigt ligger på typ 100 grader är det inget att oroa sig för.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag ligger runt 47-50C i Windows när ingenting sker (CPU Tctl/Tdie) och testade precis en runda i Cinebench där den då ligger på runt 87-88 grader (men då låter både CPU-fläktar och chassi som ett flygplan). Thermalright Peerless Assassin 120 SE som kylare och Fractal Design Epoch som chassi. Har inte rört några värden alls, inte heller pillat på fläktkurvor.

Permalänk
Medlem

Min ligger runt 50 nu på sommaren iaf på idle, men i spel är den normal cirka 60-70 grader, men på bf6 så fick den jobba som satan cirka 70-75 grader.