AMD Navi 22 "Navy Flounder" uppges få 2 560 streamprocessorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man ska inte heller dra allt för stora slutsatser av konsolernas specifikationer heller. Det vore inte första gången ett företag skulle ha olika specifikationer inom olika segment.

Jo det ska man eftersom historien (dvs AMD i dagens konsoler) visat att de är lika varandra.

Kan heller inte komma på några direkta skäl till varför RDNA2 skulle fungera helt annorlunda på PC mot vad det gör på konsol. Vore mest slöseri med resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMD har FidelityFX som gör samma sak, det är mest en fråga om support från utvecklare. Death Stranding stödjer bägge, och om jag tittar på bilder av det spelet så är det ganska likt. Tycker snarast att AMDs lösning ser något skarpare ut, men det är verkligen ingen stor skillnad.

I vilket fall som helst - att bara köra Image Sharpening (alltså att låta drivrutinen sköta skalningen istället för displayen, utan att programmet behöver veta om det) är ett stort lyft bara det.

FidelityFX CAS är ju inte samma sak, och det tror jag inte AMD heller tycker. Av denna anledning kommer de säkert med en egen uppskalningsmetod. Om det är AI eller något checkerboardliknande (eller varför inte båda?) återstår att se.

Se bara på Series S som har hårdvaruuppskalning från 1440p till 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det verkar ju som att Nvidia pressat Ampere så högt de kunnat och därmed fått en väldigt hög effekt på korten(diminishing returns).

Ja i alla fall deras gaming kort. Dom körde med stor sannolikhet på Samsungs 8nm process på grund av priset. Deras A100 chip är gjorda på TSMC's 7nm process och har annars rätt mycket högre transistortäthet, och chip på den processen hade säkerligen varit mindre törstiga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tror jag inte, RX 6700 XT förväntas att ligga på nivå med RTX 3070 utan ray tracing dock.

Inget i ditt svar ändrar min ståndpunkt att det kommer (förmodligen) ta några år tills AMD är ikapp och levererar 3080 prestanda i raytracing dessutom. Och då kommer förmodligen ett 4080 vara aktuellt.

Kom igen nu jag vet att vissa gillar AMD väldigt mycket men man får vara lite realistisk. Sen vad 6700XT förväntas ha för prestanda vet jag inte men det återstår att se. Jag tror inte jag kommer bli positivt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Inget i ditt svar ändrar min ståndpunkt att det kommer (förmodligen) ta några år tills AMD är ikapp och levererar 3080 prestanda i raytracing dessutom. Och då kommer förmodligen ett 4080 vara aktuellt.

Kom igen nu jag vet att vissa gillar AMD väldigt mycket men man får vara lite realistisk. Sen vad 6700XT förväntas ha för prestanda vet jag inte men det återstår att se. Jag tror inte jag kommer bli positivt överraskad.

RDNA2 har Ray Tracing, det är redan bekräftat och fungerar till synes utmärkt på konsol. Finns ingen anledning att tro att det skulle vara mycket sämre än Nvidias version, däremot har dom antagligen ingen bra motsvarighet till DLSS 2.0, men DLSS stöds än så länge bara av ett fåtal spel.

Komma ikapp är inte rätt ord, AMD är redan ikapp i rå prestanda, 5700XT presterar nästan som ett 2070 Super med en mindre än hälften så stor krets. Vad tror du händer när dom tillverkar en krets som är lika stor?

Drivrutiner är vad som är det största frågetecknet, Nvidia har haft hyfsat stabila drivrutiner i ett par år nu(ja, dom har också varit riktigt dåliga tex när Windows 10 var nytt eller när dom överhettade kort) medans AMD har en del kvar att fila på.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av the squonk:

RDNA2 har Ray Tracing, det är redan bekräftat och fungerar till synes utmärkt på konsol. Finns ingen anledning att tro att det skulle vara mycket sämre än Nvidias version, däremot har dom antagligen ingen bra motsvarighet till DLSS 2.0, men DLSS stöds än så länge bara av ett fåtal spel.

Komma ikapp är inte rätt ord, AMD är redan ikapp i rå prestanda, 5700XT presterar nästan som ett 2070 Super med en mindre än hälften så stor krets. Vad tror du händer när dom tillverkar en krets som är lika stor?

Drivrutiner är vad som är det största frågetecknet, Nvidia har haft hyfsat stabila drivrutiner i ett par år nu(ja, dom har också varit riktigt dåliga tex när Windows 10 var nytt eller när dom överhettade kort) medans AMD har en del kvar att fila på.

Känns som att de, precis som Nvidia har lite problem med drivarna ibland, men. Vafan. Har kört ATI ett tag, fram och tillbaka, aldrig märkt att det skulle vara några problem under längre perioder hos din ene eller din andre. Förlåt! Kollat på för meget densge TVe!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Mycket text men vad är din poäng? Min poäng är att AMD fortfarande är och troligtvis fortsatt kommer ligga en bra bit bakom nvidia.

Du jämför liksom AMDs top kort med ett ur nvidias typ mid-high kort.

Jag citerade en användare initialt som "skulle vänta tills AMD kommer ikapp nvidia och levererar 3080 prestanda". Då menar jag på att det kan ta några år.

Folk ska alltid förhärliga AMD på alla möjliga sätt. Visst har dom imponerat de senaste åren då de utmanat Intel igen. Men de är inte riktigt där än med sina GPUer.

Man kan skriva hur mkt text som helst om vad man tror, vad de gör med sin krets och storleken på den. Men faktum kvarstår och jag kommer inte bli överraskad av deras 6000-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Några år? Haha, det var nog att ta i ^^

Ja precis, vi snackar minst 15 år.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

290x var ikapp Titan till halva priset när det begav sig, men referenskylaren sög, så den fick dålig kritik...
Jäjä, de som varit med lite längre än sju år vet att AMD har att ge i perioder. De har inte alltid harvat på botten, och med senaste generationen Navi, verkar det som att de faktiskt kommer ha muskler nog att landa prestanda kring 3080. Är ju inte superimponerande kanske, men vi får väl se till vilket pris de gör det.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jäklar du! 15 år, det var värst vad du kan se in i framtiden då!

Permalänk
Skrivet av DeadByBirth:

Mycket text men vad är din poäng? Min poäng är att AMD fortfarande är och troligtvis fortsatt kommer ligga en bra bit bakom nvidia.

Jag citerade en användare initialt som "skulle vänta tills AMD kommer ikapp nvidia och levererar 3080 prestanda". Då menar jag på att det kan ta några år.

Folk ska alltid förhärliga AMD på alla möjliga sätt. Visst har dom imponerat de senaste åren då de utmanat Intel igen. Men de är inte riktigt där än med sina GPUer.

Man kan skriva hur mkt text som helst om vad man tror, vad de gör med sin krets och storleken på den. Men faktum kvarstår och jag kommer inte bli överraskad av deras 6000-serie.

Du kommer förmodligen, med tanke på dina låga förväntningar, att bli förvånad av vad AMD släpper. Det är ju inga konstigheter, senaste Xboxen är ju i princip ikapp, Att ATI ibland ligger på topp händer då och då. Är du möjligtvis ung och inte sett pendeln svänga tidigare?

Nvidia gjorde inte en stekhet bamse-gpu för att de ville göra oss köpare glade, de gjorde både 3080 och 3090 för att de hoppades att det skulle räcka. Kul med competition ju, jag tror definitivt att de måste sänka priset efter att AMD presenterat sina kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Min poäng är att AMD mycket väl kan överraska, varför skulle dom inte? Är Nvidia en naturlag?

Citat:

Det är det kort som konkurrerar med 2070 Super, AMD har inte haft ett "toppkort" på några år, dom har nöjt sig med midrange. Dessutom är AMD kortet billigare, så det är en bra jämförelse. Och som sagt, det når ungefär samma prestanda med en hälften så stor krets, det är rätt bra jobbat. Men 5700XT är gårdagens nyheter, nu ser vi fram emot 28 Oktober.

Citat:

Visst kan det det, men det kan också ta en månad från nu. Säger det inte dig någonting att Nvidia släpper nya kort som drar rekordmycket ström och inte går att överklocka. Det beror på att Nvidia själva är mycket mer oroliga än vad du är.

Citat:

Så du tror att jag är en fanboy? Kolla sig, jag har BARA Nvidia-kort LoL

Citat:

Det är väl ingen som bryr sig om du blir överraskad eller inte, det intressanta är om AMD släpper prisvärda/prestanda kort.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Hur menar du nu? Om 6700XT (Navi22) skulle leverera prestanda i nivå med 3070 så skulle en dubbelt så stor krets (Navi21) inte nå upp till 3080? Förstår inte logiken här.
Eller menar du att 6700XT inte kommer ligga i närheten av 3070?
Allt är ju spekulation givetvis, men Navi22 ser helt klart ut att vara ersättaren till 5700XT.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Vadå kom igen? Att du sitter där och killgissar förändrar väl ingenting. Det blir som det blir och vi får alla snart veta. Inget kort har ju egentligen ray tracing prestanda som på något sätt matchar kortets "normala" prestanda, dvs. utan ray tracing. Det lär ta ett tag innan det där kommer ikapp, även för Nvidia. Det enda sättet som jag ser idag att kunna lira med ray tracing och få grym, eller grym kanske är att ta i, men i alla fall bättre prestanda är med lägre upplösning på en CRT-skärm, där det mesta fortfarande ser bättre ut en på en 4K lcd/oled/plasma skärm och där motion blur i princip inte existerar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

... Men faktum kvarstår...

Värst vad du sitter på fakta som ingen annan sett. Du behöver jobba på argumentationsteknik något om du vill att dina poänger ska gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Du kommer förmodligen, med tanke på dina låga förväntningar, att bli förvånad av vad AMD släpper.

Vad skulle göra dig positivt överraskad? I min värld är det intressant om AMD kan matcha RTX 3080. Jag blir inte positivt överraskad om de kan matcha föregående serie från nvidia. Om deras "värsting" matchar 2080S eller 3070, är det imponerande? Nej verkligen inte, men det är i det långa loppet intressant och bra att de fortsätter utvecklas i rätt riktning men det är inget som gör mig våt i brallan direkt.

Skrivet av Youjimbo:

Hur menar du nu? Om 6700XT (Navi22) skulle leverera prestanda i nivå med 3070 så skulle en dubbelt så stor krets (Navi21) inte nå upp till 3080? Förstår inte logiken här.
Allt är ju spekulation givetvis, men Navi22 ser helt klart ut att vara ersättaren till 5700XT.

Du har ju inte läst vad jag skrivit överhuvudtaget. Rekommenderar dig att läsa det jag svarade på citatet ovan.

Skrivet av elajt_1:

Vadå kom igen? Att du sitter där och killgissar förändrar väl ingenting. Det blir som det blir och vi får alla snart veta. Inget kort har ju egentligen ray tracing prestanda som på något sätt matchar kortets "normala" prestanda, dvs. utan ray tracing. Det lär ta ett tag innan det där kommer ikapp, även för Nvidia. Det enda sättet som jag ser idag att kunna lira med ray tracing och få grym, eller grym kanske är att ta i, men i alla fall bättre prestanda är med lägre upplösning på en CRT-skärm, där det mesta fortfarande ser bättre ut en på en 4K lcd/oled/plasma skärm och där motion blur i princip inte existerar.

Vad killgissar jag? (Tycker förövrigt den termen är vidrig). Förstår inte ens vad ditt svar har att göra med original citatet jag svarade på.

Skrivet av Novdid:

Värst vad du sitter på fakta som ingen annan sett. Du behöver jobba på argumentationsteknik något om du vill att dina poänger ska gå igenom.

Vilken fakta pratar du om som jag hävdar är fakta?

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant detta om den nu skulle slå RTX 3080 i prestanda.

"AMD Big Navi might still be faster than the RTX 3080

The listing hints that the GPU will feature 80 compute units (CUs) and a 256-bit memory bus. If each Compute Unit (CU) in AMD's RDNA 2 architecture still equates to 64 Stream Processors (SPs), that means Big Navi will 5,120 SPs."

https://www.techradar.com/news/amd-big-navi-might-still-be-fa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Om 6700XT har samma 40CU som 5700XT så känns det *extremt* osannolikt att det kommer ligga i närheten av 3070/2080Ti. Är inte det typ +50% prestanda eller nåt? Med samma storlek på chippet... Normalt sett ger detta väl ~10% prestanda ökning (arkitektur + mhz ökning).

Om dom inte skrämt upp det till typ 2.5-3ghz baseclock, men det känns också osannolikt.

Finns också risk för att dessa läckor är AMD som trollar folk, på samma sätt som Nvidia gjorde. Ingen väntade sig ju dubbla antal på samma nivå.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Reiker:

Enligt testet så verkar ju mitt antagande vara korrekt, tycker det var liten skillnad i prestanda mellan 320W och 250W som de körde men det är ju en enorm skillnad i värmeutveckling. Detta borde ju också gå applicera på RTX 3070 och för min del som kör 1440p så kommer ett 3070 med lägre power target ändå vara tillräckligt bra!

Skulle önska att i princip alla kort, såväl Nvidia som AMD hade en BIOS-väljare, där man kunde få välja prestanda eller ekonomi.
Mitt RX5700XT Pulse har en och den har jag ställt i Silent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av murklor:

Om 6700XT har samma 40CU som 5700XT så känns det *extremt* osannolikt att det kommer ligga i närheten av 3070/2080Ti. Är inte det typ +50% prestanda eller nåt? Med samma storlek på chippet... Normalt sett ger detta väl ~10% prestanda ökning (arkitektur + mhz ökning).

Om dom inte skrämt upp det till typ 2.5-3mhz baseclock, men det känns också osannolikt.

Finns också risk för att dessa läckor är AMD som trollar folk, på samma sätt som Nvidia gjorde. Ingen väntade sig ju dubbla antal på samma nivå.

Fast nu verkar inte 3070 nå 2080Ti, enligt en del läckor (alla dessa läckor).
Att skrämma upp 6700 XT i närheten av RTX 2080S kanske är mer görligt, det behöver ju inte heller riktigt nå ett RTX 3070, räcker med att det är tillräckligt nära.
Går att locka med annat, t.ex mer minne, lägre pris, eller varför inte högre tillgänglighet (det sista var nog lite under bältet ).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Yup, får se vad 3070 landar på som standard- med mindre cudakärnor kan det ju redan ligga en bra bit lägre i förbrukning såvidare de inte pushar det extra hårt istället. Är sjukt nyfiken på hur 3070 kommer prestera då det har såpass många fler shaders än 2080Ti och borde väl kunna egentligen pressas upp till samma strömförbrukning som 3080/3090 om några partners är villiga att fläska på sina PCB's rejält.

Nvidia har ju angett 220W så jag antar att de har det som power target, PT, och att kortet kommer ligga på exakt det(som 3080 gjort med sin PT). För min del med mITX så skulle kanske ett power target på 180W (-20%) som gamla goda 1080 vara lämpligt och då kanske man bara förlorar 5-10% fps i 1440p.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om dom inte skrämt upp det till typ 2.5-3ghz baseclock, men det känns också osannolikt.

Då förutsätter du att 3070 presterar som ett 2080Ti. Jag vill minnas att NVidia lovade dubbla 2080-prestandan på 3080. Blev ju inte riktigt så. Bara en titel i specifik inställning? Skulle faktiskt bli förvånad om det stämde denna gången utan tror mer på 2080 Super-prestanda. Och nej jag tror inte Navi22 matchar 3070.

Notera att om ryktena stämmer så är 3080 ett 3070+50% sett till chippets konfiguration medan 6900XT är 6700XT+ 100%. Det troliga är att 6700XT siktar på 3060 och inte 3070 medan 6800XT (Big Navi light) siktar på 3070 medan 6900XT (Big Navi "full") siktar på 3080.
Så jag anser nog att du jämför äpplen med päron.

Men vi får väl avvakta och se hur det hela utvecklar sig

Personligen har jag NVidia nu och kortet är i akut behov av upodatering. Jag sitter också med G-synch så vill att AMD sätter prispress på Nvidia så blir det nog 3080 i slutändan ändå. Men men, får väl se

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Hjälpsam

50% högre energieffektivitet, kan inte tas ut i 50% högre prestanda, den siffran gäller vid samma prestanda.
Man får typisk välja mellan 67% effektförbrukning vid samma prestanda, eller kanske 20% högre prestanda vid samma förbrukning.

Just 20% högre prestanda skulle göra att ett Navi 2 med 40 CU, hamnar som ett RTX2080 Super.
RTX 3070 hamnar nog lite högre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DeadByBirth

Du skriver ordagrant "faktum kvarstår" att du inte kommer bli överraskad. Du argumenterar som om du har fakta.

Det kan bli pannkaka av AMD:s nya kretsar, eller inte. Vi vet faktiskt ingenting just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

50% högre energieffektivitet, kan inte tas ut i 50% högre prestanda, den siffran gäller vid samma prestanda.
Man får typisk välja mellan 67% effektförbrukning vid samma prestanda, eller kanske 20% högre prestanda vid samma förbrukning.

Just 20% högre prestanda skulle göra att ett Navi 2 med 40 CU, hamnar som ett RTX2080 Super.
RTX 3070 hamnar nog lite högre.

Precis.
Det verkar som att många inte förstår att dagens bästa AMD kort, 5700Xt kommer ersättas av morgondagens "sämsta".
6700xt ersätter 5700xt som idag presterar som ett ~2070s, sen tillkommer förbättringarna i designen ovanpå det. Kanske 15-25%?
Sen har vi 6800xt ovanpå det som är 1.5 gånger större och 6900xt är 2.0 gånger större än 6700xt sett till CU's och sånt.
OM det sen översätter till ren prestanda låter vi vara osagt. Men jag hoppas såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Vad skulle göra dig positivt överraskad? I min värld är det intressant om AMD kan matcha RTX 3080. Jag blir inte positivt överraskad om de kan matcha föregående serie från nvidia. Om deras "värsting" matchar 2080S eller 3070, är det imponerande? Nej verkligen inte, men det är i det långa loppet intressant och bra att de fortsätter utvecklas i rätt riktning men det är inget som gör mig våt i brallan direkt.

Du har ju inte läst vad jag skrivit överhuvudtaget. Rekommenderar dig att läsa det jag svarade på citatet ovan.

Vad killgissar jag? (Tycker förövrigt den termen är vidrig). Förstår inte ens vad ditt svar har att göra med original citatet jag svarade på.

Vilken fakta pratar du om som jag hävdar är fakta?

Du skrev kom igen, som om vi vore dumma eller naiva att tro att AMD's toppkort skulle ha RT prestanda som kan matcha 3080. Det vet du troligtvis lika lite om som vi andra. De andra vara bara lite rant om vad jag själv tyckte om Nvidias RT hittills. Mer komplicerat än så var det inte.

Angående killgissa. Dom flesta använder det för att det låter roligt och för att många bara slänger ur sig saker utan att egentligen veta så mycket om det dom pratar om. Tar du illa upp av det så är det faktiskt ditt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/AzorFrank/status/1309134647410991107?s=19

Någon bettade $10 att AMD gör en paperlaunch likt nVidia. Frank Azor svarade att han ser fram emot att ta hans $10.
Så kort tillgängliga vid lansering, confirmed! 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Precis.
Det verkar som att många inte förstår att dagens bästa AMD kort, 5700Xt kommer ersättas av morgondagens "sämsta".
6700xt ersätter 5700xt som idag presterar som ett ~2070s, sen tillkommer förbättringarna i designen ovanpå det. Kanske 15-25%?
Sen har vi 6800xt ovanpå det som är 1.5 gånger större och 6900xt är 2.0 gånger större än 6700xt sett till CU's och sånt.
OM det sen översätter till ren prestanda låter vi vara osagt. Men jag hoppas såklart.

Sen om det lägger kisel på RT så får de antingen göra ett större chip eller offra en del av prestandavinsten.

Tror faktiskt de "bara" har två chip. Big blir 6900 och mellan 6700 och 6800 (om de inte döps till 6700 + 6700 XT, då kanske big blir 6800)

AMD låg före med HD 4800 och HD 5800 serien (kanske även nån tidigare), men har sedan dess legat efter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Sen om det lägger kisel på RT så får de antingen göra ett större chip eller offra en del av prestandavinsten.

Tror faktiskt de "bara" har två chip. Big blir 6900 och mellan 6700 och 6800 (om de inte döps till 6700 + 6700 XT, då kanske big blir 6800)

AMD låg före med HD 4800 och HD 5800 serien (kanske även nån tidigare), men har sedan dess legat efter.

Skulle säga att de låg i fas med 7970 GHz och 290/290X till mycket vettigare priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@murklor

Du skriver ordagrant "faktum kvarstår" att du inte kommer bli överraskad. Du argumenterar som om du har fakta.

Det kan bli pannkaka av AMD:s nya kretsar, eller inte. Vi vet faktiskt ingenting just nu.

Jag har ordagrant aldrig skrivit "faktum kvarstår" eller argumenterat som om jag har fakta.