3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Asså nån behöver ju knäppa Elgiganten på fingrarna, man kan faan inte visa +100st i weblager och sen i samma andetag säga att vi förväntar oss in kort i Januari 2021... är väl fan lite till att försöka lura folk kan jag tycka.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Detta får mig att verkligen ifrågasätta Kompletts kösystem. Detta hände mig också när jag beställde Vega under release, kort beställt under launch dagen, ingen behandling. Korten kommer sedan in i lager (kortsidan visar grön ruta med flera kort redo för att skickas) igen men min beställning blir inte behandlad, kontaktar support och dom säger att jag måste beställa igen och annullera mig första order.

Mitt 3080 kort som jag beställde enligt deras system 17/09 15.01 har nu blivit framflyttad 3 gånger nu. Så jag är ganska säker att deras "kösystem" inte verkar vara rättvis i hur kön är. Kontentan av detta är att jag kommer sluta beställa saker under launch från Komplett, detta är nu andra gången de har bedragit mig med deras "kösystem" som de anser är rättvist.

Håller med om att det verkar skumt. Troligtvis bara deras affärssystem som ställer till det. Tror att man ska undvika komplett och inet framöver (om man inte lyckas få in sin beställning sekunden efter att de öppnat) och satsa på webhallen/netonnet istället.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Var nere på netonnet igår och frågade kundtjänst om han kunde se hur det såg ut med leveranser av asus tuf 3080. Han sa att dom hade MINUS 270st. Alltså 270 stycken som var paxade av internetkunder innan det fysiska lagret skulle få in nya leveranser....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Håller med om att det verkar skumt. Troligtvis bara deras affärssystem som ställer till det. Tror att man ska undvika komplett och inet framöver (om man inte lyckas få in sin beställning sekunden efter att de öppnat) och satsa på webhallen/netonnet istället.

Man kunde ju tro det, men som det verkar om man seri olika trådar på vilka som fått kort levererade så är det just Komplett och Inet och inte tyvärr Webhallen och Netonnet ..

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Man kunde ju tro det, men som det verkar om man seri olika trådar på vilka som fått kort levererade så är det just Komplett och Inet och inte tyvärr Webhallen och Netonnet ..

Jättemånga har ju fått sina kort från netonnet? Webhallen har också levererat en del beställningar, men de verkar få in väldigt små partier till skillnad från t.ex. Komplett.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Jättemånga har ju fått sina kort från netonnet? Webhallen har också levererat en del beställningar, men de verkar få in väldigt små partier till skillnad från t.ex. Komplett.

Komplett är ju en större koncern så det finns nog en anledning till varför de får fler kort. När jag kollade under release verkade det som att Webhallen fick endast 5 kort per artikel i jämförelse med Komplett som verkade fått in +80 kort. Men det är ju en fråga ifall Kompletts lager status visar för alla deras regioner vilket då kanske skulle hamna in på samma nivå som Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Komplett är ju en större koncern så det finns nog en anledning till varför de får fler kort. När jag kollade under release verkade det som att Webhallen fick endast 5 kort per artikel i jämförelse med Komplett som verkade fått in +80 kort. Men det är ju en fråga ifall Kompletts lager status visar för alla deras regioner vilket då kanske skulle hamna in på samma nivå som Webhallen.

Om du nu pratar om *koncern* så ingår väl dock Webhallen i just Komplett-koncernen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du nu pratar om *koncern* så ingår väl dock Webhallen i just Komplett-koncernen?

Det visste jag inte om, då kanske det är dock fortfarande bara att Komplett äger Webhallen men att Webhallen får sköta sitt och Komplett tar hand om Komplett delarna. Det är av en lite mystik om hur kortfördelningarna blev här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Det visste jag inte om, då kanske det är dock fortfarande bara att Komplett äger Webhallen men att Webhallen får sköta sitt och Komplett tar hand om Komplett delarna. Det är av en lite mystik om hur kortfördelningarna blev här i Sverige.

Ja, det är möjligt att de gör sina inköp helt oberoende av varandra... Men ja, Webhallen är sedan 2013 helägt av Komplett AS.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Har för mig att Komplett har sagt att svenska sajten har ett helt eget lager så lagersaldot gällde nog enbart för Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Asså nån behöver ju knäppa Elgiganten på fingrarna, man kan faan inte visa +100st i weblager och sen i samma andetag säga att vi förväntar oss in kort i Januari 2021... är väl fan lite till att försöka lura folk kan jag tycka.

Yep, när jag ringde till Elgiganten idag och pratade med supporten så frågade jag om just det, och fick till svar att det är antalet kort dom har beställt... Fick även info att ordern inte kommer att levereras 30e sept som tidigare informerats via SMS, utan jag kan förvänta mig leverans i Januari. Nåväl

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Yep, när jag ringde till Elgiganten idag och pratade med supporten så frågade jag om just det, och fick till svar att det är antalet kort dom har beställt... Fick även info att ordern inte kommer att levereras 30e sept som tidigare informerats via SMS, utan jag kan förvänta mig leverans i Januari. Nåväl

Ehh Januari? Det lät inte så lovande, när beställde du från Elgiganten?

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
5600G | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Ehh Januari? Det lät inte så lovande, när beställde du från Elgiganten?

18e, stod 100+ i webblager så tänkte dra ett safe card, icke!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

När går korten upp i pris? Funderar på att lägga en beställning bara för att säkra det till dagens pris och eventuellt avbeställa innan man får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

18e, stod 100+ i webblager så tänkte dra ett safe card, icke!

Yiikes, beställde 17:e 11 på kvällen bara för att säkra upp från ett till ställe. Verkar inte så lovande detta då, även om dom hävdat 1/10 som leverans hela tiden.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
5600G | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Att folk beställer kort från flera sidor samtidigt gör ju bara situationen mer hopplös, hur ska butikerna kunna ge någon som helst vettig info när vissa personer har kort bokade på 4 olika ställen. Börjar ju dyka upp lite kort på marknaden här på forumet med folk som har fått mer än ett kort redan.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Att folk beställer kort från flera sidor samtidigt gör ju bara situationen mer hopplös, hur ska butikerna kunna ge någon som helst vettig info när vissa personer har kort bokade på 4 olika ställen. Börjar ju dyka upp lite kort på marknaden här på forumet med folk som har fått mer än ett kort redan.

haha, jag tycker också det är hopplöst men jag kan inte annat än skratta med din sammanfattning. Jag hade också velat haft ett kort men det är svårt att konkurrera med nåra som är villiga att boka från alla försäljare samtidigt på lanseringsdagen.

Permalänk

@Vash:

inte konsumenternas fel.. hade de väntat med release tills det typ fanns 10.000 kort i sverige o inte 124 hade man inte behövt boka upp sig.. för vem fan vill va den som köper grisen i säcken o får kort 2021 när det snart e gammalt

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ska du verkligen skylla det på konsumenterna?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats att få sitt grafikkort från Elgiganten? Vad håller dom på med?

Permalänk

@DjuDju:

de har inte ens lovat o skicka än..tidigast onsdag

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk

Jag var så redo att få en, och så snart dagen kom sålde den på ett ögonblick. Varför verkar det så få av dem gjorda?

Visa signatur

Bara någon som älskar teknik

Permalänk
Skrivet av chrono:

haha, jag tycker också det är hopplöst men jag kan inte annat än skratta med din sammanfattning. Jag hade också velat haft ett kort men det är svårt att konkurrera med nåra som är villiga att boka från alla försäljare samtidigt på lanseringsdagen.

De kanske köper flera kort från olika ställen och säljer dem dyrare?

Permalänk
Medlem

Vi behöver nog ett grafikkortsmonopol typ systembolaget. Alla får ställa sig i kö hos staten och logga in med bank id och sedan får man bara beställa max ett kort per år och hushåll. /s

Permalänk

@Vash:

de blir ju så när de inte finns kort.. vem vill köpa, lägga ut 8-10 papp o få typ 21e januari? 4 mån efter lansering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

När går korten upp i pris? Funderar på att lägga en beställning bara för att säkra det till dagens pris och eventuellt avbeställa innan man får det.

Nedan är informationen Webhallen publicerade innan de slutade ta emot beställningar:

Känns ganska sannolikt att det gäller för de flesta återförsäljarna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

@Vash:

inte konsumenternas fel.. hade de väntat med release tills det typ fanns 10.000 kort i sverige o inte 124 hade man inte behövt boka upp sig.. för vem fan vill va den som köper grisen i säcken o får kort 2021 när det snart e gammalt

Skrivet av JackeShan:

Ska du verkligen skylla det på konsumenterna?

Skyller inte på någon direkt, mer konstaterar att konsumenternas hantering av problemet inte hjälper en redan ansträngd situation.
Sen hoppas jag att ett inköp av grafikkort för 8000:- är såpass planerat att man kan vänta ett tag på att få det.

Edit: lyckades radera original inlägget.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Hedersmedlem

Urk. Det här med introduktionspriser känns helkass.
Hoppas det reflekteras mer i recensioner framöver. Det är till för att framstå som bättre än det är.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

@Vash:

kan inte hålla med dej.. hade varit ett ickeproblem om tillräckligt me kort funnits.. de kunde släppt vid jul istället om de inte lyckats tillverka något

Visa signatur

Permalänk

Retsamt att Elgiganten listar korten som "i lager" på sin sida och via Prisjakt/Pricerunner, har de verkligen så få bokningar så att de kan bygga lager??

Edit: bättre bild

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • PNY GeForce RTX 5080 16GB OC • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: Meta Quest 3 128Gb
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys