Möteskultur på arbetsplatser i Norge?

Permalänk
Medlem

Möteskultur på arbetsplatser i Norge?

Sverige har en ökänt dålig möteskultur på arbetsplatser där man mycket sällan har förberett agenda, syfte och mål med möten och ofta avslutar möten utan att ha tagit någon form av beslut överhuvudtaget.

I Finland är det definitivt inte på samma sätt som i Sverige, men undrar om det finns några här på forumet som jobbar eller jobbat i Norge som kan säga om det är samma typ av möteskultur där som i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Sverige har en ökänt dålig möteskultur på arbetsplatser där man mycket sällan har förberett agenda, syfte och mål med möten och ofta avslutar möten utan att ha tagit någon form av beslut överhuvudtaget.

I Finland är det definitivt inte på samma sätt som i Sverige, men undrar om det finns några här på forumet som jobbar eller jobbat i Norge som kan säga om det är samma typ av möteskultur där som i Sverige?

Enda jag vet är att de inte äter lunch (tar en smörgås bara) samt om nån ska jobba efter en viss tid (kl.16 tror jag) så kräver de mat som ersättning...

pizzabuden har fullt upp 16:00 varje dag för folk som vill jobba över

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Musikälskare

90% av alla mina möten i IT-branchen resulterar i att ha möte om mötet vi hade

Men jag tror också att managers / chefer tycker om att lägga in möten för att visa sig viktiga på arbetsplatsen, så kanske det inte är i Norge?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jobbat med bolag med HQ i Norge flera ggr och de är exakt lika usla där som i Sverige.

Permalänk

Som norrman numera placerad i Skåne kan jag intyga att det är mycket samma i Norge som Sverige.

Min erfarenhet från företagen jag har varit i är at man ALDRIG ska avsluta mötet innan satt tid. Har man satt 45 minuter och är klar på 20, så hittar man något man kan prata om i 25 minuter som ingen har förberedt nån ting för, så enas man om et nytt möte nesta vecka när man har hatt möjlighet att kolla på det.

Permalänk
Medlem

Under en tid var jag nordiskt ansvarig på min arbetsplats, det var väldigt tydligt att det finns kulturella skillnader i de olika länderna.
Jag tror att det finns stora skillnader mellan arbetsplatser både inom Sverige och Norge men om man skall generalisera så här är några saker som jag upplevde:

-Norrmän är mer individualister och har inte samma behov av möten som vi kanske har här i Sverige där concensus är en viktig del för att komma vidare, så möten är inte lika vanligt i syfte att få samsyn i Norge.
-Svenska tar nog arbetet och arbetsdagen mer på allvar än man gör i Norge, de är helt öppna med att de prioriterar ledighet före arbete och kanske inte har samma behov av att glänsa på arbetsplatsen. Att stanna kvar sent för att impa på chefen är inte aktuellt.
-Norrmän är också nationalister ut i fingerspetsarna och det som gäller alla andra gäller inte för norge, där vill man göra på sitt sätt och vill inte rätta in sig i ledet.

Jag har även jobbat med andra länder och kan nog påstå att skillnaderna mellan de nordiska ländernas arbetskultur är mycket större än vad man kanske väntat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Under en tid var jag nordiskt ansvarig på min arbetsplats, det var väldigt tydligt att det finns kulturella skillnader i de olika länderna.
Jag tror att det finns stora skillnader mellan arbetsplatser både inom Sverige och Norge men om man skall generalisera så här är några saker som jag upplevde:

-Norrmän är mer individualister och har inte samma behov av möten som vi kanske har här i Sverige där concensus är en viktig del för att komma vidare, så möten är inte lika vanligt i syfte att få samsyn i Norge.
-Svenska tar nog arbetet och arbetsdagen mer på allvar än man gör i Norge, de är helt öppna med att de prioriterar ledighet före arbete och kanske inte har samma behov av att glänsa på arbetsplatsen. Att stanna kvar sent för att impa på chefen är inte aktuellt.
-Norrmän är också nationalister ut i fingerspetsarna och det som gäller alla andra gäller inte för norge, där vill man göra på sitt sätt och vill inte rätta in sig i ledet.

Jag har även jobbat med andra länder och kan nog påstå att skillnaderna mellan de nordiska ländernas arbetskultur är mycket större än vad man kanske väntat sig.

Det du beskriver är väldigt mycket min (begränsade) uppfattning om hur det är i Norge jämfört med Sverige. Sverige är oerhört konsensusbaserat i alla led och man passar sig in i det sista för att "trampa någon på tårna" genom att ta ett beslut som inte alla är överens om.

Har även hört på olika håll att det där med att passa tider i Norge inte är så noga, att t.ex. komma 10-15 minuter sent till ett möte är inte så märkvärdigt, det kan jag tänka mig är rätt frustrerande som svensk arbetare. Däremot ser jag mycket positivt på den inställningen som verkar råda i Norge, att man prioriterar sin fritid högre än jobbet, det ställer jag mig helt bakom, livet är så mycket mer än att vara på jobbet.

Jag har släktband till Finland själv och det är väldigt tydligt att det är mycket mer raka rör där när det kommer till att ta beslut och driva frågor framåt. Där har man insett att om man tar ett felaktigt beslut så är det bara att ändra det och byta riktning, till skillnad från sättet i Sverige där man istället diskuterar och diskuterar och diskuterar till förbannelse för att försöka nå den konsensus som nämnts, och då står man istället still och kommer ingenvart.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att dra några generella slutsatser tycker jag, efter drygt 7 år i grannlandet. Det går mer på vilken grupp eller person som deltar i mötet. Det är mest seniora personer jag har möten med.

Har upplevt hela spektrat, men i regel är det ganska effektiva möten, 30 min till en timme. Folk är nästan alltid i tid, jag är nog den som oftast stormar in sist.

Har varit i möten som inte kommer igång på 15 minuter för det finns plötsligt något annat som är intressant att diskutera. Eller där mötesledaren, i de månatliga mötena, ägnade minst första halvan åt att försöka förstå vad man kommit fram till under tidigare möten.

Andra möten är väldigt uppstyrda, där mötesinkallningen innehåller uppmaning om vad som ska förberedas och vad man förväntas komma fram till.

Vissa grupper går inte att boka möte efter 15 med, de stämplar ut 15:30.

Lunchen är brødskive för många, men skulle säga att de är i minoritet nu. Många avdelningar äter kake på fredag (alltså tårta). Kaffe dricks på samma sätt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@Klubba det där slår ju huvet på spiken exakt