PCIe ström, dasy chain eller två separata?

Permalänk
Inaktiv

PCIe ström, dasy chain eller två separata?

Hej,
Hur kör ni era grafikkort? Med en PCIe strömkabel som förgrenas till två kontakter (Daisy chain) eller kör ni två separata strömkablar?
Har läst att två separata skall vara bättre så funderar på att dra om mina kablar.

Permalänk
Avstängd

Upplever du några problem som det är nu? Vet att vissa grafikkort med hög förbrukning kan ha fördelar med två separata, men det brukar då visa sig som instabilitet. Även hört att exempelvis AMDs Vega kort kan lida av värre coil-whine med endast en kabel.

Om allt fungerar tillfredsställande ser jag ingen fördel med att använda två kablar.
Kanske finns någon annan här som har andra erfarenheter dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Hur kör ni era grafikkort? Med en PCIe strömkabel som förgrenas till två kontakter (Daisy chain) eller kör ni två separata strömkablar?
Har läst att två separata skall vara bättre så funderar på att dra om mina kablar.

Daisy chain har med dragningen av banorna för ramminnesslotten på moderkort att göra, du menar piggy tail när pci-e strömkabeln delar sig till två kontakter.

Som svar på din fråga så har jag valt att köra separata pci-e strömkablar från mitt nätaggregat till mitt grafikkort istället för att koppla på mina piggy tail-kontaker, detta av den enkla anledningen av seasonic i sin manual rekommenderade att inte använda en kabel med piggy tail på kort som drar mer än 250w vilket mitt manuellt överklockade gtx 1080ti gör.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Jodå det är bättre att köra separat så mycket som möjligt. Men oftast fungerar det också från samma kabel. Är det väldigt stömslukande kort?

Vissa nätagg kan ha flera strömlinor på 12 V och då vill man lasta någorlunda jämnt då en lina kanske inte orkar driva hela lasten själv. Går det mycket ström i samma kabel kan det bli spänningsfall och spänningsvariationer som skulle kunna påverka grafikkortets stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Daisy chain har med dragningen av banorna för ramminnesslotten på moderkort att göra, du menar piggy tail när pci-e strömkabeln delar sig till två kontakter.

Som svar på din fråga så har jag valt att köra separata pci-e strömkablar från mitt nätaggregat till mitt grafikkort istället för att koppla på mina piggy tail-kontaker, detta av den enkla anledningen av seasonic i sin manual rekommenderade att inte använda en kabel med piggy tail på kort som drar mer än 250w vilket mitt manuellt överklockade gtx 1080ti gör.

Daisy chain är ett gammalt begrepp och har används rätt länge. Det är en helt korrekt namngivning av fenomenet. Inte för att det spelar så stor roll. Svaret på frågan är att det beror på nätagget, men om du vill vara säker, kör på två kablar. Annars kan du kolla i manualen hur många ampere agget kan leverera per pci-e utgång. Ampere gånger volt blir watt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Daisy chain är ett gammalt begrepp och har används rätt länge. Det är en helt korrekt namngivning av fenomenet. Inte för att det spelar så stor roll. Svaret på frågan är att det beror på nätagget, men om du vill vara säker, kör på två kablar. Annars kan du kolla i manualen hur många ampere agget kan leverera per pci-e utgång. Ampere gånger volt blir watt

Jag har ett Corsair RM850x V2 och ett 2080 Super kort.
Kanske ska sätta dit en till pcie strömkabel har ju dom liggandes.

Permalänk
Inaktiv

Sådär nu har jag fixat så de är två separata kablar.
Passade på att dra åt Grafikkortet lite med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Jodå det är bättre att köra separat så mycket som möjligt. Men oftast fungerar det också från samma kabel. Är det väldigt stömslukande kort?

Vissa nätagg kan ha flera strömlinor på 12 V och då vill man lasta någorlunda jämnt då en lina kanske inte orkar driva hela lasten själv. Går det mycket ström i samma kabel kan det bli spänningsfall och spänningsvariationer som skulle kunna påverka grafikkortets stabilitet.

Corsair RM850x V2 och ett 2080 Super kort.
Ändrade nu så jag kör två stycken pcie kablar. Va enkelt gjort så inte så mycket att fundera på egentligen.

Permalänk

Jag körde på tvådelad strömkabel till mitt gtx 1070 som jag nu säljer för att köpa ett rtx 3070 i framtiden och då blir det ju egentligen ett måste med tvådelad strömkabel på 12 pinen.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Sådär nu har jag fixat så de är två separata kablar.
Passade på att dra åt Grafikkortet lite med.

Har du märkt någon skillnad på balansen i spel. Tänker på det jag läste över i tråden om coilwine vid delad strömkabel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carl-johan Pajala:

Har du märkt någon skillnad på balansen i spel. Tänker på det jag läste över i tråden om coilwine vid delad strömkabel

Inte hunnit kollat än ska göra de när barnen sover. Gjorde ordning allt bara så de är redo för spel ikväll.

Gällande de du skrev ovan om 30xx serien så ska man ha tre pcie strömkablar till den.
Två direkt i och en Daisy chain ev om de va två varav en med Daisy chain. Dom har gått ut med en rekommendation iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carl-johan Pajala:

FPS gick upp från ca 120 till 130 i COD MW2019.

Permalänk
Medlem

För er som vill mäta om det är nån skillnad. Använd GPU-Z och kör tex furmark och jämför ev spänningsfall. Jag vet inte om all kort mäter spänning på 8/6pin men mitt gör iaf.
https://ibb.co/KW9Dmtj

Om man har ett nätaggregat från en trovärdig tillverkare som har 2st (6+2) på samma kabel så får man väl anta att de har testat 150W+150W last på dessa. Allt annat skulle ju bara vara brandfarligt och skada deras rykte. Men om man fått med två kablar från nätaggregatet så varför inte. Men troligen inget att köpa nytt nätaggregat eller extra kablar över.

Edit: Logga till fil och låt det gå nån timme, ändra och gör samma sak igen. Jag mena bara på att snabbt visa på hur det ser ut.