Nya Chromecast når Sverige först till sommaren år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@blunden Kanske kan vara något med skatten och göra. Tyskland vad jag har läst någonstans har sänkt skatt just nu på grund av corona.

Ja, de har en annan moms/VAT-sats (just nu sänkt ytterligare), vilket jag påpekat tidigare, men det är ok att ta ut tysk VAT så länge man inte har försäljning till ett visst land över en viss summa som jag just nu inte kommer ihåg. Tänkte dock inte på att det faktiskt skulle kunna vara ett problem om jag har rätt att allt säljs av samma bolag, inte separata filialer. Egentligen är det ju dock DHL som justerar adressen, inte Google-butiken så kanske går att hävda att de inte visste.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förmodligen fungerar det klassiska SCHWEDEN-tricket på tyska Google Store. Man anger helt enkelt sin stad som "Stad, Schweden" och ser till att betala för priority shipping (ett krav). Då kommer DHL justera landet i sina system och leverera varan. Köpte mina Pixel Buds på det sättet.

Hah! Bra knep, kanske blir att pröva

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Utveckla gärna lite. Behöver jag inte gråimportera från Tyskland? Eller kommer detta "större företag" att gråimportera?

Det är vad jag vet än så länge, att dom har godkända ordrar lagda till leverans i mitten på januari på just google TV.
Träffar han i veckan igen så ska passa på att fråga igen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Just därför ska man skita i att köpa denna och köpa något annat. Google tycker vi är ett uland som inte är värda någon större uppmärksamhet. Då borde vi skita i dem också. Pixel-telefoner finns inte att köpa i vårt land. Android Auto finns FORTFARANDE inte att ladda ner i Sverige. Och nu får vi vänta nästan ett år på Chromecast med Google TV. Nä, de är faktiskt inte värda vår uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

Get upp på Google-produkter för länge sedan här i Nordan land. Teve-apparaterna här hemma är alla bestyckade med nVidias utmärkta ShieldTV och rekommenderar alltid en sådan när jag blir tillfrågad.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan länka till hennes tweet? Har hon raderat det?

Jag väljer att inte tro på detta riktigt än. Känns absurt med sånt långt release-hopp.

I värsta fall så kan jag tänka mig importera från Tyskland om tio dagar, men känns som man får ligga hårt på knappen då för det lär ta slut väldigt snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Hah! Bra knep, kanske blir att pröva

Gör det inte, det fungerar inte längre tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Några jag känner frågade precis innan lanseringen om Chromecast. Kommer rekommendera Xiaomi Mi Box S istället, de skulle klara sig med 3:e generationens Chromecast (FHD TV) men eftersom de både är runt 60 och då det säkert är något resten av familjen kommer använda när de är där, så är fördelen att kunna använda med fjärrkontroll något som är riktigt praktiskt.

Skrivet av anon134512:

Tyvärr gäller det inte bara Sverige. Vi är en liten marknad. I EU måste tjänster anpassas mer, eftersom vi har så många små länder och språk.

Sverige har samma befolkningsmängd som en medelstor delstat i USA liksom och de har 50 st.

// Från en ledsen man som fortfarande väntar på en officiell lansering av Android Auto i Sverige.

Spelar det någon roll? Allt kommer vara anpassat för svenska långt innan våg två. "Google TV" centrerar kring att tjänsterna i Google Play Movies & TV (Filmer och TV-program) också kommer döpas om till Google TV och integreras med en launcher för Android TV på den nya Chromcast:en, och kommer i detta knappast helt tappa stöd för svenska då appen finns till TV-apparater, TV-mottagare och OTT-boxar samt telefoner och surfplattor vilket som, även om appen inte är samma app som ska implementera tjänsten i "Chromecast with Google TV". Det kan dröja lite med att röstassistenten anpassas fullt ut, men i övrigt lär det gå att köra allt på svenska om de inte tänkt att ha sönder hela Android TV-basen.

Fungerar allt utom röstassistenten kan jag överväga att köpa en från annat EU-land själv, men jag kommer inte rekommendera den till folk som vill ha en enkel lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Är det någon som kan länka till hennes tweet? Har hon raderat det?

Jag väljer att inte tro på detta riktigt än. Känns absurt med sånt långt release-hopp.

I värsta fall så kan jag tänka mig importera från Tyskland om tio dagar, men känns som man får ligga hårt på knappen då för det lär ta slut väldigt snabbt?

Verkar raderat. Kanske helt enkelt var information hon egentligen inte fick ge ut?

Tror hennes svar var på den här tråden. Hennes efterföljande tweet är kvar ("Also-...")

Permalänk
Medlem

Den finns uppe på inet nu, kostar 899 och kommer in i lager 23/10

Permalänk
Medlem

Min känsla att den där twitter-tanten snackade dynga var rätt då.

Lite synd att jag impulsköpte mi box S igår.. men samtidigt vet jag inte om jag orkat varit utan mediaspelare (har inte smart-tv) i 20 dagar. Om man blir missnöjd får man väl kränga mi boxen och köpa chromecasten. Priset var dock lite högre än jag förväntat mig. Hade hoppats på runt 700kr.

Permalänk
Keeper of Traditions

Från $49 till 899 kronor... Vad hände där?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Från $49 till 899 kronor... Vad hände där?

Bra fråga? Kan det vara ett tillgängligt pris som kommer justeras innan release? Hur ser valutaväxling ut för tex den nya Nest Audio?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Från $49 till 899 kronor... Vad hände där?

Låter som rimligt pris då den gråimporteras och kostar cirka 68 Euro inklusive 16 % moms i Tyskland. Drygt en hundring i marginal.

Permalänk
Medlem

När var det den lanserades i Tyskland?

Ska man beställa från Google direkt eller typ Amazon?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

När var det den lanserades i Tyskland?

Ska man beställa från Google direkt eller typ Amazon?

15:e säger elektronikladorna.

Har du paketförmedlare så att du kan beställa från Google eller de andra butikerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

15:e säger elektronikladorna.

Har du paketförmedlare så att du kan beställa från Google eller de andra butikerna?

Ok.

Behöver man verkligen en paketförmedlare (typ mailbox.de ?) om man beställer från amazon.de? Fri rörlighet för varor inom EU? Jag förstår att svensk moms tillkommer.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arowe17:

Ok.

Behöver man verkligen en paketförmedlare (typ mailbox.de ?) om man beställer från amazon.de? Fri rörlighet för varor inom EU? Jag förstår att svensk moms tillkommer.

Nej Amazon levererar här, däremot kan ju en del som använder dem för marknadsföring ha andra fraktvilkor så det beror på om du handlar av Amazon eller nån annan via Amazon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ok.

Behöver man verkligen en paketförmedlare (typ mailbox.de ?) om man beställer från amazon.de? Fri rörlighet för varor inom EU? Jag förstår att svensk moms tillkommer.

Eftersom produkten inte finns på tyska Amazon så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom produkten inte finns på tyska Amazon så ja.

Va? Nu får jag dubbla budskap av era svar. Kan det inte vara så att Amazon får upp den i sin egen butik vid launch?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Va? Nu får jag dubbla budskap av era svar. Kan det inte vara så att Amazon får upp den i sin egen butik vid launch?

Hur ska vi veta vad Amazon tänker göra? Ta svaret för vad det är Den lanseras i Europa 15 oktober, tyska butiker som MediaMarkt och Saturn säger att den inkommer 15 oktober, för att beställa från Googles egen butik behöver du precis som från de tyska butikerna som listar den i dagsläget en paketförmedlare som skickar vidare ditt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Den finns uppe på inet nu, kostar 899 och kommer in i lager 23/10

Länk?
Eller är den bortplockad nu?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av arowe17:

Länk?
Eller är den bortplockad nu?

Ja, den verkar vara bortplockad. Kanske blir det svårare än man trodde att importera?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@inet , har ni någon info att bidra med? Tar ni in den nya Chromecasten eller behöver man söka sig till Tyskland?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, den verkar vara bortplockad. Kanske blir det svårare än man trodde att importera?

Japp.
Jag chattade med @inet för en stund sedan. De levererade ett "nonsens-svar" om att den var bortplockade nu, men att de skulle lägga upp den någon gång i framtiden när de fick bekräftade leveranser av leverantören. På frågan om det var veckor bort, eller till sommaren, kom inget tydligt svar. Så Tyskland kanske är bästa alternativet. Vi får se på releasedagen vad som händer.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Valde att "bevaka lagerstatus" så jag har länken här: https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Valde att "bevaka lagerstatus" så jag har länken här: https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Tack! Jag la nu in en bevakning själv.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Någon som testat att beställa på www.store.google.de ? 68,23 Euro.
Jag lyckas inte byte från "Deutschland" till "Schweden"...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Någon som testat att beställa på www.store.google.de ? 68,23 Euro.
Jag lyckas inte byte från "Deutschland" till "Schweden"...

Jag provade med att skiva "Malmö, Schweden" som stad och lägga till expressfrakt som någon tipsade om tidigare. Det funkade inte, Google avbokade beställningen efter några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidde:

Jag provade med att skiva "Malmö, Schweden" som stad och lägga till expressfrakt som någon tipsade om tidigare. Det funkade inte, Google avbokade beställningen efter några dagar.

Andra har redan skrivit att detta inte längre fungerar tidigare i tråden.

Paketförmedlare med adress i Tyskland är det som gäller om du ska beställa från Tyskland.