Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag tror nog Square Enix har en plan för övergången på plats, eftersom de på förhand visste att Remake-delarna skulle släppas under PS5-eran. De har tidigare använt ett system där man laddar upp sparfiler till deras servrar som sedan kan laddas ned till andra plattformar, de använde bland annat det för FFIX till Switch och IOS. Oavsett om de använder ett sådant system eller PSN-lagrade sparfiler tror jag nog att de stöder en övergång i någon form.

Samtidigt vet vi ju inte vad planen efter slutet är där, de kanske planerat att ens party "startar om" i EP 2 och då behövs kanske inte alla framsteg i sparfilerna på samma sätt. Men någon form av vidareutveckling av det man gjorde i EP1 vill man ju ha, och det tror jag de ordnar.

De kommer garanterat att lösa det då det är officiellt att Marvel's Avengers kommer kunna flytta saves från PS4 till PS5 när man nyttjar sin gratis uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

De spelutvecklare som uttalat sig säger att sparfiler inte kan överföras mellan de två systemen. Yakuza: Like a Dragon, Dirt 5 och till och med Sonys egna Spider-Man Remastered saknar stöd för överföring av sparfiler, så det verkar som att mjukvarusystemen är så pass olika i PS4 och PS5 att sparfilerna inte kan överföras. Där har ju Microsoft helt klart en fördel i sin strategi med en enda Xbox-plattform.

Frågan är lite hur spikat det här är, jag tror att spel som spelas genom bakåtkompabilitet och att vissa uppgraderade kommer att kunna överföra sparfiler.

Spider-man remastered är omarbetat och har nya trophies, så dom kanske inte vill lägga ner tid till att konvertera sparfilen.
Det kan ju också vara skillnader i Yakuza, kommer PS4 versionen uppgraderas till PS5 eller är det PS5 versionen som inte fungerar med äldre sparfiler?
Ifall spelet skulle köras i bakåtkompabilitets läget så kanske det skulle fungera.

Jag tror inte man ska ropa hej än och med uppgraderade spel så är det nog upp till utvecklarna.
PS4 versionen av FF7R är förhoppningsvis det minsta som kommer fungera på PS5.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fearnox:

Frågan är lite hur spikat det här är, jag tror att spel som spelas genom bakåtkompabilitet och att vissa uppgraderade kommer att kunna överföra sparfiler.

Spider-man remastered är omarbetat och har nya trophies, så dom kanske inte vill lägga ner tid till att konvertera sparfilen.
Det kan ju också vara skillnader i Yakuza, kommer PS4 versionen uppgraderas till PS5 eller är det PS5 versionen som inte fungerar med äldre sparfiler?
Ifall spelet skulle köras i bakåtkompabilitets läget så kanske det skulle fungera.

Jag tror inte man ska ropa hej än och med uppgraderade spel så är det nog upp till utvecklarna.
PS4 versionen av FF7R är förhoppningsvis det minsta som kommer fungera på PS5.

Ja absolut, det är nog upp till utvecklarna och de som verkligen vill stödja det som USP kan ju satsa på system för att konvertera sparfiler som skiljer sig åt stort mellan de båda systemen. Square Enix och andra företag som har speltitlar som är långsiktiga satsningar lär se till att det fungerar.

Just med Yakuza: Like a Dragon verkar det vara så att man inte kan överföra sparfiler från PS4-versionen till PS5-versionen, men om man spelar PS4-versionen på PS5 kan man ladda ned och använda sparfilerna från PSN (som jag uppfattat det i alla fall). Så det verkar som att PS5-versioner inte kommer stödja föregångarens sparfiler såvida inte utvecklaren själv satsar på att få det att fungera.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Konsolgrävare

"The #ps5 dualsense have 4 little lights bellow the touchpad, this appear to be to show you what player you are (1,2,3,4)"

https://twitter.com/Alejandroid1979/status/131273875131194982...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande nyheter som kommer från allt fler återförsäljare nu att de kommer få betydligt färre enheter än förväntat. Väldigt många som förbokat på förköpsdagen som nu fått meddelande om att de inte kommer få någon konsoll förrän nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Lite oroväckande nyheter som kommer från allt fler återförsäljare nu att de kommer få betydligt färre enheter än förväntat. Väldigt många som förbokat på förköpsdagen som nu fått meddelande om att de inte kommer få någon konsoll förrän nästa år.

Någon källa eller har du kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Att ex komplett inte kommer kunna leverera som förväntat är känt sen länge, vilka återförsäljare menar du?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Även jag undrar lite mer om källa.

Vore även intressant om du kan utveckla "förväntat". Endligt dina källor har alltså vissa(?) ÅF har på eget bevåg spekulerat i tilldelning och sen tagit förhandsbokningar baserat på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahliz91:

Någon källa eller har du kontakter?

Bl.a. Amazon och Gamestop har gått ut direkt till de som förhandsbokat att de kan få vänta till 2021. Dussintals tekniksajter som rapporterat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Bl.a. Amazon och Gamestop har gått ut direkt till de som förhandsbokat att de kan få vänta till 2021. Dussintals tekniksajter som rapporterat det.

Jag är ändå försiktigt optimistisk. Amazon hakade på förbokningarna i förtid likt Walmart, BestBuy m.fl.
Är ju ganska naturligt att de fick fler förbokningar än konsoler. Såklart samma i Sverige, alla som förbokat kommer inte få en konsol i år.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag är ändå försiktigt optimistisk. Amazon hakade på förbokningarna i förtid likt Walmart, BestBuy m.fl.
Är ju ganska naturligt att de fick fler förbokningar än konsoler. Såklart samma i Sverige, alla som förbokat kommer inte få en konsol i år.

Precis, vilket är precis vad jag sagt hela tiden. Tilldelningen är högst osäker och förhandsbokning innebär inte, tvärtom mot vad många rätteligen har förväntat sig, att man kommer få en konsoll på release-dagen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Precis, vilket är precis vad jag sagt hela tiden. Tilldelningen är högst osäker och förhandsbokning innebär inte, tvärtom mot vad många rätteligen har förväntat sig, att man kommer få en konsoll på release-dagen 🙂

Ja, men däri kanske ligger en del av problematiken. Folks förväntningar. Har man vart med ett par konsolsläpp så vet man att förbokningarna kommer överstiga tillgången och att en förbokning inte är samma sak som bekräftelse på att man får den på release.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasslepulver:

664 gb räcker ju gott och väl för ens spelande man spelar ju max 3 spel åt gången ?

Nog för att jag har rätt dålig koll på det mesta för det mesta, men inte tar väl spel upp cirkus 220GB styck nuförtiden...?

Skrivet av loevet:

@Skyflyer ja det är nog de olika mjukvarusystemen i PS4 kontra PS5 som spökar. Olikheter i filsystem, hur sparfiler struktureras och generella system för hur spel struktureras skiljer sig mer åt än folk tror.

Sony måste ta en mer holistisk syn på sitt ekosystem och fixa sådana här skavanker. Folk fäster sig vid sina sparfiler och vill kunna ta med dem till en ny generation konsoller. Alla mina sparfiler från PS3 försvann i tomma intet när konsollen drabbades av YLOD, på grund av att hela HDDn krypterats med en nyckel som endast sparades undan i själva Cell-processorn - som ju inte fungerade längre. Sånt är extremt onödigt (sparfiler är ju inte statshemligheter direkt), men just Japanska konsolltillverkare verkar på senare år ha blivit rätt dåliga på att hänga med i samhälls- och teknikutvecklingen av någon anledning. Vilket känns motsägelsefullt, då de historiskt varit så oerhört influensrika till spelkonsollernas succé.

Se till exempel Nintendos fumlande med i stort sett allting som har med online att göra, vän-koder, avsaknad av inbyggd röstkommunikation i OSet, inget stöd för bluetooth audio även fast hårdvaran klarar av det, och så vidare. Icke att förglömma, den fullständigt vidriga proceduren för att flytta spel från Wii till Wii U. Den lyckades vara rent fientligt krånglig, tidskrävande, och dessutom ömtålig också ovanpå det.

Om det är en sak Microsoft förstår bättre än någon annan, så är det värdet av kontinuitet för användare. Det är ju det som har byggt hela deras välstånd. Att man kan kunnat köra samma mjukvara inte bara i år, utan bokstavligt talat i decennier numera. Apple till exempel nukar ju närmast regelbundet stöd för både äldre hårdvaror och mjukvaror, nu senast var det alla 32-bitars OS X-mjukvaror (hejdå stor del av spelutbudet till Mac!), och om typ sju-åtta år eller något sånt kanske blir det all x86-mjukvara punkt slut. Microsoft å andra sidan vill hålla kvar dig i sitt våld så länge de kan, de arbetar aktivt för att kompabiliteten ska kvarstå.

Praktiskt exempel: om du kan fortsätta använda sparfilerna från dina gamla spel i nästa Xbox så ökar sannolikheten att du köper en ny Xbox. Attityden en dominant härskare lätt får är att det spelar ingen roll om gamla sparfiler funkar eller inte; kunder köper ändå nästa konsoll från den dominanta härskaren. Sådan hybris leder ofta till näsbrännor inom teknikbranschen. Nintendo fick sig en sådan när de försöke klänga sig kvar vid kassetter under 90-talet. Sony fick sig en inledningsvis med PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Nog för att jag har rätt dålig koll på det mesta för det mesta, men inte tar väl spel upp cirkus 220GB styck nuförtiden...?

Vissa enstaka AAA-spel gör det men de allra flesta spel tar inte alls upp lika mycket utrymme.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon132576 jag håller med dig i allt du skriver. Att Microsoft gör livet lättare för Xbox-användare lär garanterat få en icke försumbar del av spelarbasen att hålla sig till Xbox för alla QoL-fördelar, och Sony satsning på att PS5 ska vara "en ny generation" är förvisso bra gällande att nya spel inte utvecklas för båda plattformarna, men att de kapar banden mellan generationerna helt sett till sparfiler är inte särskilt vettigt.

Och Nintendo ... Nintendo är Nintendo. Jag blev förvånad över att de ens introducerade backupmöjlighet för sparfiler, även om det bara handlar om molnlagring och man likt förbannat inte kan säkerhetskopiera vare sig spelfiler, bilder eller annat till extern lagring. Nintendo being Nintendo helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skyflyer:

Vissa enstaka AAA-spel gör det men de allra flesta spel tar inte alls upp lika mycket utrymme.

Åhå! Nog för att jag visste att det finns spel som knäckt 100GB-strecket, och även 150GB, men att vissa är uppe i mer än 200 var faktiskt en nyhet för mig!

Dock kan de ju rimligtvis inte vara så vansinnigt många (än!), så i snitt lär man ju kunna få plats med mer än 3 spel på PS5s interna flashdisk.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon132576 @Skyflyer CoD Black Ops: Cold War är ju så pass stort att det inte kan installeras på en 250 GB-SSD, känns som att det inte var länge sedan primärdisken i min PC var en SSD av just den storleken 😅

https://www.pcinvasion.com/call-of-duty-modern-warfare-instal...

Visa signatur

Permalänk

Enligt Webhallen så kommer det information angående konsolerna snart, kolla in deras twitter konto!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äpplet4488:

Enligt Webhallen så kommer det information angående konsolerna snart, kolla in deras twitter konto!

Menar du den här, som skrevs som svar till någon annan;
"Vi kommer snart gå ut med information gällande PS5 och beställningar Text ska finslipas och korr-läsas osv."

Har vi hört den förut känner jag lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Menar du den här, som skrevs som svar till någon annan;
"Vi kommer snart gå ut med information gällande PS5 och beställningar Text ska finslipas och korr-läsas osv."

Har vi hört den förut känner jag lite...

Kan ju undra vad det är för lång text om den ska "finslipas och korr-läsas" Det låter mer som en lång förklaring till något än raka besked i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Kan ju undra vad det är för lång text om den ska "finslipas och korr-läsas" Det låter mer som en lång förklaring till något än raka besked i mina öron.

Antagligen en lång och smörig ursäkt även till oss som förbokade i april/maj 2019 som inte ens kommer få en maskin på releasedagen

Hade det bara varit "Grattis, du får en maskin" så hade det nog inte behövts finslipas och korrläsas så himla mycket, är nog värre nu när de allra flesta blir utan maskin då dom gissningsvis inte får så många som dom trodde.

Jaja, vi får se

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Lite det jag menar...
Hela det här är för dåligt från Webhallens sida (och andra återförsäljare också för den delen, men Webhallen är i en klass för sig).
Fine, de har skrivit två rader på produktsidan att de hör av sig när de vet mer - Men lite kundfokus hade varit trevligt. De är mycket väl medvetna att folk är väldigt nyfikna på hur det ser ut, och att ha en öppenhet mot kund skulle gjort mycket.
Vet ni inget mer, men det var en vecka sedan ni gick ut med något sist? Kommunicera det då!
"Hej, vi har dessvärre ingen ytterligare information att delge, i nuläget väntar vi på att få siffror från Sony, så fort vi vet det hör vi av oss igen, tack för din förstående!"
"Hej, vi har fått massor av frågor från kunder, vi gör allt vi kan för att kunna lämna ett besked så snart som möjligt - som det verkar nu kommer vi att kunna få besked *då och då*, vi hoppas det stämmer och håller er såklart uppdaterade!"
etc etc...
Bara det hade gjort att man som kund känt att de bryr sig i alla fall.
Nu blir jag bara... Trött på att det känns som de inte ens bryr sig.

Jag kommer att välja en annan återförsäljare till mina inköp framöver.

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det?

Företaget får in X antal PS5.

Då kan man gå ut och skriva:
Ni som har beställt före xx:xx:xx är garanterade en enhet vid release. När vi får information om inleverans nummer två så kommer vi kommunicera detta i våra kanaler osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Hur svårt är det?

Företaget får in X antal PS5.

Då kan man gå ut och skriva:
Ni som har beställt före xx:xx:xx är garanterade en enhet vid release. När vi får information om inleverans nummer två så kommer vi kommunicera detta i våra kanaler osv.

Förmodligen vet dom väl inte hur många dom får in helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Förmodligen vet dom väl inte hur många dom får in helt enkelt.

Fast känns konstigt om övriga bolag fått info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Fast känns konstigt om övriga bolag fått info?

Finns väl ingen återförsäljare som fått besked om hur många konsoller de får, bara att de kommer få betydligt färre än önskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Finns väl ingen återförsäljare som fått besked om hur många konsoller de får, bara att de kommer få betydligt färre än önskat.

Elgiganten har ju gått ut och sagt att alla som hann boka en PS5a innan de stängde ner ska få en på release. Vi får väl se om de kan hålla det eller inte

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Elgiganten har ju gått ut och sagt att alla som hann boka en PS5a innan de stängde ner ska få en på release. Vi får väl se om de kan hålla det eller inte

Det är väl samma Elgiganten som skickade SMS till alla RTX 30-serie kunder att de skulle få leverans 5 oktober Jag tror inte någon vet hur många de får förrän de faktiskt står på deras lager!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Även Media Markt sade detta, för XSX iofs. De hävdade att de visste hur många batcher de skulle få.

Jag tycker det verkar som att stora drakar som Media Markt/Elgiganten fått de flesta enheterna och Komplett/webhallen (samma företag) inte fått så många.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

En dag till utan riktig info från Webhallen, börjar blir dags nu kan jag tycka.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö