Ny gaming dator (RGB ett måste) 20-25 k

Permalänk
Medlem

Ny gaming dator (RGB ett måste) 20-25 k

Hej,

Jag ska bygga en ny dator åt min gudson, och döm till min fasa att jag nu måste koppla in komponenter som lyser.

Jag har knåpat ihop ett förslag nedan.
Chassit är RGB varianten.
Intel för att det är Intel jag byggt tidigare, och håller mig till det.
GPU finns (2080) och kommer användas. Den är medräknad i priset så säg 5000kr för den
Jag har ju en gedigen budget så är det något jag missat säg till

Vad ska jag lägga till eller ta bort? kommer alla komponenter lysa i symbios?

Permalänk
Medlem

Jag byggde nyligen i det chassit och komponenterna är inte helt olika från dina val. Lite osäker på om din CPU-kylare får plats i toppen, de flesta byggen jag sett har valt en radiator med 2 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Jag byggde nyligen i det chassit och komponenterna är inte helt olika från dina val. Lite osäker på om din CPU-kylare får plats i toppen, de flesta byggen jag sett har valt en radiator med 2 fläktar.

Tack! Jag har inte ”mätt” klart så det ska jag kolla upp!

Permalänk
Medlem

Datorns användningsområden?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

En 360mm AIO får endast plats i fronten på det chassit, välj en 280mm istället så får den plats i taket.
En 280mm är bara 10% mindre yta och 140mm fläktar är tystare än 120mm's.
I övrigt ser det kanon ut, vet tyvärr inte om all RGB går att kontrollera centralt eller om man måste pilla med de olika, kan ju vara bra att välja samma märke på AIO som RAM kanske?
Corsair 280mm AIO

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Datorns användningsområden?

Främst spel. Samt även lite musik/videoredigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En 360mm AIO får endast plats i fronten på det chassit, välj en 280mm istället så får den plats i taket.
En 280mm är bara 10% mindre yta och 140mm fläktar är tystare än 120mm's.
I övrigt ser det kanon ut, vet tyvärr inte om all RGB går att kontrollera centralt eller om man måste pilla med de olika, kan ju vara bra att välja samma märke på AIO som RAM kanske?
Corsair 280mm AIO

Stort tack för svaret. Det ska jag helt klart kolla upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Främst spel. Samt även lite musik/videoredigering.

Okej. Du tror inte han klarar sig med i5 10600K? Läs/se lite tester och jämför.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Om du tar ett billigare moderkort (Fortfarande med RGB) och en billigare SSD som du inte kommer märka någon skillnad i prestanda i verkliga scenarion så kan du klämma in en 10850K (Presterar identiskt till en 10900K) och snabbare och enligt mig snyggare minnen. Vattenkylningen kan du ta vilken som, det kvittar. Alternativt kan du spara ~2000:- om du inte uppgraderar processor och minnen:

Permalänk

Om rgb är ett krav så fundera åtminstone lite på vilka komponenter som funkar med vilka programvaror, för att göra allt enklare att ställa in. Corsair är till exempel bara kompatibelt med iCue, de olika mobo- och gpu-tillverkarna har egna varianter som inte är kompatibla med varandra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlofqvist:

Om rgb är ett krav så fundera åtminstone lite på vilka komponenter som funkar med vilka programvaror, för att göra allt enklare att ställa in. Corsair är till exempel bara kompatibelt med iCue, de olika mobo- och gpu-tillverkarna har egna varianter som inte är kompatibla med varandra...

Det går att ställa in i iCue så att t.ex. Corsair-minnen styrs från annan mjukvara, funkar med både Asus Aura Sync, MSI och Gigabyte. Så viss kompatibilitet finns, men viktigt att kolla och man behöver fler program installerade.