Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

En dag till utan riktig info från Webhallen, börjar blir dags nu kan jag tycka.

De slipar och vässar fortfarande 😂

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

De slipar och vässar fortfarande 😂

Kan inte bli annat än ett mästerverk detta utskicket (om det kommer)

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Inte hört ett skit från Netonnet heller, känns som det är kört att få vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Hur svårt är det?

Företaget får in X antal PS5.

Då kan man gå ut och skriva:
Ni som har beställt före xx:xx:xx är garanterade en enhet vid release. När vi får information om inleverans nummer två så kommer vi kommunicera detta i våra kanaler osv.

Nädu den gubben går inte! Det är deras allra heligaste affärshemligheter, hela årets resultat verkar stå och väga på infon kring tillgång av PS5!

Permalänk
Konsolgrävare

Jag har insett att det är lika bra att bara ta det som det kommer. Har sådan stor Backlog ändå så är nog inte världens undergång om man inte för konsolen vid dag 1. Men håller tummarna gör man, skulle ändå vara en fin julklapp till sig själv 🎅

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag har insett att det är lika bra att bara ta det som det kommer. Har sådan stor Backlog ändå så är nog inte världens undergång om man inte för konsolen vid dag 1. Men håller tummarna gör man, skulle ändå vara en fin julklapp till sig själv 🎅

Man vill ju gärna veta hur det blir, är mest det

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av N_Micke:

Man vill ju gärna veta hur det blir, är mest det

Jo, förstår det 😔

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Samma här. Har förbeställning på både PS5 och XBSX, men har idag både PS4 Pro och XB1X. Lite långa laddtider är det ju på ganska många spel nuförtiden, men när det väl är igång är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Har också ställt in mig på samma scenario men då jag aldrig köpte en PS4 så funderar jag på att gräva fram gamla PS3 för att lindra suget så länge och minska besvikelsen över att inte få någon konsol i år. Sitter och gör en lång lista med alla spel från PS4 som jag kommer vilja spela sen på PS5 istället.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Francesc:

Sitter och gör en lång lista med alla spel från PS4 som jag kommer vilja spela sen på PS5 istället.

Ps4 generationen var grym! Otroligt många bra spel!

Såg du PS+ dealen som man får om man har ett PS5?

Alla dessa spel:

God of War
Bloodborne
Monster Hunter World
Final Fantasy XV
Mortal Kombat X
Fallout 4
Uncharted 4: A Thief's End
Ratchet & Clank
Days Gone
Until Dawn
Detroit: Become Human
Battlefield 1
Infamous: Second Son
Batman: Arkham Knight
The Last Guardian
The Last of Us: Remastered
Persona 5
Resident Evil 7: Biohazard

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Ps4 generationen var grym! Otroligt många bra spel!

Såg du PS+ dealen som man får om man har ett PS5?

Ja den är jag väldigt taggad på. Är en perfekt start för mig som skippade den generationen. Nu har ju inte Sony gått ut med hur länge t.ex. den kommer gälla så det är ju störande om den försvinner innan jag har fått min chans och måste köpa alla dessa spel istället. Men jag framförallt fram emot Ratchet & Clank, TLOU och GoW av de spelen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Francesc:

Ja den är jag väldigt taggad på. Är en perfekt start för mig som skippade den generationen. Nu har ju inte Sony gått ut med hur länge t.ex. den kommer gälla så det är ju störande om den försvinner innan jag har fått min chans och måste köpa alla dessa spel istället. Men jag framförallt fram emot Ratchet & Clank, TLOU och GoW av de spelen.

Får hoppas erbjudandet håller under en längre period!

Dom tre spelen du nämnde är faktiskt mina favoriter + Uncharted serien

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undra i vilket steg webhallens korrekturläsning är nu...

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Undra i vilket steg webhallens korrekturläsning är nu...

åjo, stressa dom inte till nått förhastat nu

/f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Ps5 teardown

Permalänk
Medlem

Så den kanske existerar på riktigt ändå..

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Jonathanknet:

Äntligen! Detta har man längtat efter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Nice.
Men var nog den sämsta teardownen jag sett på länge.
Ska jag vara helt ärlig var jag inte imponerad av hur PS5'an var byggd.
Alldeles för mycket onödig plast, och fattar inte vad som är meningen med fläktgallret.

Kan någon förklara med hur de integrerade SSD chippen funkade?
Kommer dessa stå för våra 850GB interna lagring? för såg att det fanns en monteringsplats för vanlig NVMe M2 disk med (men tom i videon)
Iså fall betyder ju det att om den integrerade SSD pajar, så är ju hela systemet brickat.

Sen om man jämför hur kylningen sköts i XBSX, så låg PS5'an en bra bit bakom.

Det som var lite kul att se var ju att dom använde flytande metall, något som sagts för länge sedan, men kul att se att det var sanning!

Samt trevligt att PSU'n fortfarande är inbakad i konsolen, så vi slipper en stor tegelsten till PSU sladd

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Nice.
Men var nog den sämsta teardownen jag sett på länge.
Ska jag vara helt ärlig var jag inte imponerad av hur PS5'an var byggd.
Alldeles för mycket onödig plast, och fattar inte vad som är meningen med fläktgallret.

Kommer dessa stå för våra 850GB interna lagring? för såg att det fanns en monteringsplats för vanlig NVMe M2 disk med (men tom i videon)
Iså fall betyder ju det att om den integrerade SSD pajar, så är ju hela systemet brickat.

Det som var lite kul att se var ju att dom använde flytande metall, något som sagts för länge sedan, men kul att se att det var sanning!

Samt trevligt att PSU'n fortfarande är inbakad i konsolen, så vi slipper en stor tegelsten till PSU sladd

Ja jag tyckte också den verkade väldigt plastig med sämre byggkvalitet. Synd.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det kommer ju iaf bli extremt enkelt att göra om den till helsvart. Kommer finnas att köpa kåpor i alla möjliga färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det kommer ju iaf bli extremt enkelt att göra om den till helsvart. Kommer finnas att köpa kåpor i alla möjliga färger.

Hoppas tom. att något företag går steget längre och gör egna chassin till PS5'an.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk

Gillar att man lagt så mycket fokus på kylningen av systemet. Jag tror att den underliga formen på konsolen är för att göra det svårt att täcka för luftvägar för kylning, t ex gör dom vita "vingarna" att det alltid lämnas en del utrymme för luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Exakt, har för mig att Xbox Series X/S har en liknande lösning när det kommer till systemdisk, om jag inte minns fel. en NVMe M.2-plats är ju bara till för att expandera utrymmet att spela från, och kommer kräva ganska hög bandbredd enligt Sony själva, men ingen bekräftelse på hur snabb bandbredd som behövs, troligtvis ska väl samsungs senaste räcka...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Nice att de använder sig av liquid metal istället för vanlig kylpasta, jag har aldrig själv använt det men har hört mycket positivt.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/webhallen/status/1313841930590134272

Bara hoppas dom håller det, samt att det inte är allt för dåliga nyheter.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

https://twitter.com/webhallen/status/1313841930590134272

Bara hoppas dom håller det, samt att det inte är allt för dåliga nyheter.

Trodde aldrig när jag bokade i maj 2019 att jag skulle behöva oroa mig för att få en maskin men har i stort sett ställt in mig på att bli utan vid release. Jaja, desto roligare när det väl är dags kanske!

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Trodde aldrig när jag bokade i maj 2019 att jag skulle behöva oroa mig för att få en maskin men har i stort sett ställt in mig på att bli utan vid release. Jaja, desto roligare när det väl är dags kanske!

Samma här bokade vid nyår men börjar också ställa in mig på att det inte blir något vid release.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Går det ett lägga upp en omröstning, så kan vi se när vi på swec har bokat? Hade varit kul att se fördelningen😬
Jag bokade i oktober 2019 på webhallen.

Permalänk
Inaktiv

Det var ett par intressanta detaljer som avslöjades här. Den med skarpt öga noterar den integrerade kylflänsen med tillhörande värmeledningsrör i RF-skölden som kyler av SoCs rejält tilltagna batteri av volttalsregulatorer till exempel.

RF-skölden verkar också vara väldigt tjock känns det som, kanske för att den används som passiv kylare för SSD-kontroller, flash och lite annat krafs - den är dessutom fäst med skruvar med ordentligt tilltagna skallar ser man i videon.

Men jag funderar fortfarande på om frontpanelens knappar är trist mekaniska eller elegant kapacitiva, likt fet-PS3 och ur-PS4...

Skrivet av stocken:

Är det något specifikt du undrar över? Det är en (upphottad) NVME PCIe 4.0 SSD som är monterad direkt på konsollens moderkort.

Citat:

Svar: ja. Och den tomma M.2-platsen är till för användaruppgraderingar.

Citat:

Lite bisarr oroan får man väl säga. Flashlagring är mycket tillförlitlig, det har vi ju känt till i många år nu, och sedan har ju flera andra konsoller också flashlagring på moderkortet, inklusive XB SeX. Och typ, pajar moderkortet så funkar inte konsollen - inget nytt här mot hur det alltid varit förut.

Citat:

Vad är det som får dig att tänka i de banorna? Själv har jag ingen särskild insyn i PS5s konstruktion (är inte ingenjörsutbildad, till exempel), men det förefaller dock för mig som att kylningen är väl genomförd - de har ju enligt utsago jobbat på den i 2 år - och enligt de japanska youtubare som publicerade sina videor häromdan, kraftfull också. Konsollen ska tydligen vara nästan helt tyst. Den flytande metallen har säkert lite med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Men jag funderar fortfarande på om frontpanelens knappar är trist mekaniska eller elegant kapacitiva, likt fet-PS3 och ur-PS4...

Jag tar mekaniska alla dagar i veckan över kapacitiva

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4