Ett eventuellt filmtips: Slaget vid Teutoburgerskogen, Netflix

Permalänk
Hedersmedlem

Ett eventuellt filmtips: Slaget vid Teutoburgerskogen, Netflix

Den 23:e Oktober kommer det en film på Netflix som jag tror kan bli riktigt intressant ur ett historiskt perspektiv för dem som är intresserade utav Romartiden. Filmen kommer heta: Barbarians och verkar var ett tysk-italienskt samarbete och jag ber till gudarna att den kommer vara någorlunda historiskt korrekt.

Av den lilla informationen jag hittat så kommer filmen skildra förspelet och efterspelet av slaget vid Teutoburgerskogen där Roms expansionsplaner av det "barbariska" Germanien förstördes av en löst ihopsatt koalition av germanska stammar, ledda utav den tidigare romerska soldaten Arminius. Arminius var en Cherusker, en av de germanska stammarna, som var väl inlärd i den romerska krigskonsten genom sina år i romersk tjänst som befäl vid hjälptrupperna. En förrädare av Rom men frihetshjälte för germanerna. Hans ursprungsnamn är okänt, men senare under 1500-talet gavs han det tyska namnet Hermann vilket lever kvar än idag i Tyskland.

Den 17:e legionen, 18:e legionen och 19:e legionen gick in i skogen ledda utav den romerska fältherren och politikerna Publius Quinctilius Varus. Sammanlagt 36 kohorter. Totalt över 25.000 män. Några hundratal kom ut levande från skogen, resten låg kvar döda utspridda över ett stort tätt skogsområde, tillfångatagna, eller offrade till de germanska gudarna. 3 st hela legioner förintade för att aldrig någonsin uppstå igen. Publius Quinctilius Varus själv och många andra romerska officierar valde att begå självmord någonstans inne i den djupa mörka skogen och det sägs att den romerska kejsaren Augustus tog nederlaget väldigt hårt och under sin sista livstid ibland helt utan förvarning kunde skrika ut: "Quinctilius Varus, ge mig tillbaka mina legioner!"

Arminus / Hermann avbildad i monumentet: Hermannsdenkmal

Hoppas att filmen lever upp till min hype

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

En väldigt intressant händelse i romersk historia, frågan är väl hur väl de lyckas berätta skedet utan att krydda med felaktigheter och onödiga intriger.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En väldigt intressant händelse i romersk historia, frågan är väl hur väl de lyckas berätta skedet utan att krydda med felaktigheter och onödiga intriger.

En mycket intressant del. Om Roms expansionsplaner hade lyckats och Germanien blivit latiniserat så hade den Europeiska historien som vi känner till den idag varit helt omskriven.

Visst, det är skoj att "barbarerna" talar tyska och romarna italienska, även om tyskan såklart inte har jättemycket gemensamt med det som talades då och italienskan och latin är ännu längre ifrån varandra. Men det är skönt att slippa engelska som filmspråk, där de romerska legionärerna hade attackerat med slagorden: "Tally-Ho old chap!".

Jag är - om sanningen ska fram - rätt orolig att detta blir en "Vikings"-klon, vilket inte alls tilltalade mig. Men, vi får helt enkelt vänta och se i slutet av oktober antar jag!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem

Denna ska följas , hoppas den blir riktigt bra och inte nått Hollywood skräp!
Har precis läst om Rom/Egypten " Julius Caesar och Kleopatra VII " och det va riktigt intressant.
Min lista på saker jag vill se och få uppleva är. " Om jag haft en tidsmaskin "
1. Vikinga tiden
2. Tempelriddare " Medeltiden "
3. Romarriket
Bubblare " Forntida Egypten och Inkariket "

Permalänk
Hedersmedlem

Nu finns det en till trailer för filmen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Hedersmedlem

Måste säga att min hype sänktes med ett par grader..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem

Har haft denna tråd i en flik på jobbet ett tag för att komma ihåg att checka det när jag är klar med annat jag kollat på. I förrgår försökte jag utan resultat att hitta filmen på Netflix genom att söka användandes Teutoburg etc. Samtidigt dök en intressant serie upp på mina rekommendationer "Barbaren". Då jag inte hittade "Battle of Teutoburg" blev det det istället.

Sedan såg jag i informationen att det handlade om vad som ledde till slaget, och förstod att serien jag kollade på var vad jag hade letat efter

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vad tyckte ni om serien? Tyckte den byggde upp det bra, men sen föll det lite platt på något sätt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?