SweClockers drop!

Datorn hänger sig till och ifrån, kan det vara nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig till och ifrån, kan det vara nätaggregatet?

Hej, Skaffade ny dator för 1,5 år sen och då hände det till och från nån gång i månaden att datorn frös
och min tv fick no signal, så är då tvungen att hålla inne power knappen eller restart för
att bilden ska komma tillbaks. Datorn är fortfarande igång och ibland så kommer även ett
brummande ljud. Det som gör detta märkligt är att jag aldrig varit med om detta fel när jag gamear,
utan när jag använder firefox eller kollar på någon film med mpc-hc. Men nu på sistone har detta hänt
varannan dag ungefär. Skulle det kunna vara nätaggregatet? Det var den del i datorn som jag aldrig skaffade
nytt utan ägt sedan 2013. Kör lite lätt överclockat med game boost 3850mhz, men kan ju gamea i flera timmar utan
att det krånglar så känns inte som det är felet. Då detta brukade hända lite till och från utan att jag rörde den
inställningen.

Operativsystem: Windows 10
Processor: AMD Ryzen 5 2600 3400mhz
Moderkort: MSI B450 Gaming Plus
Grafikkort: Sapphire Radeon Nitro+ RX Vega 64
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
Nätaggregat: Corsair HX 750W PSU
Hårddisk: Samsung 970 Evo 250gb

Permalänk
Medlem

Hade det varit nätaggregatet hade du troligen märkt av det vid belastning (spel), klart det inte är omöjligt men mindre troligt.
Fel som bara händer ibland är svårare att felsöka.

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Senaste BIOS?

Japp, har senaste bios och även uppdaterat chipset drivers till senaste. Konstigt att det kommer i så olika intervaller bara med
alla krascher. Har haft hbm2 frekvensen lite högre, läste på en sida att ens vega 64 var stabilt när det var på 945mhz. Så får helt enkelt testa om det inte kraschar något mer.

Permalänk

Är det ett lågfrekvent ljud eller ett högfrekvent?
Om du ägt nätdelen sen 2013 så "kan" mycket tala för att nånting kan ha börjat på att svänga lite väl mycket.
Kan ljudet uppstå under idle/vila? Absolut
Jordat väggutag?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Är det ett lågfrekvent ljud eller ett högfrekvent?
Om du ägt nätdelen sen 2013 så "kan" mycket tala för att nånting kan ha börjat på att svänga lite väl mycket.
Kan ljudet uppstå under idle/vila? Absolut
Jordat väggutag?

Ljudet blir väldigt högfrekvent när det händer, ibland är det inget ljud alls. Inte hänt i i idle bara när jag använt firefox eller glott en film i mpc-hc. Jag kollade lite snabbt på jordat vs ojordade uttag och verkar som det bara var en metallpigg på mitt uttag så antar att jag kör ojordat.

Permalänk

Detta är ett jordat uttag.
https://www.elgrossisten.se/images/zoom/1820274_7.jpg

Är det bara 2 hål och inget annat då kör du ojordat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Detta är ett jordat uttag.
https://www.elgrossisten.se/images/zoom/1820274_7.jpg

Är det bara 2 hål och inget annat då kör du ojordat.

Så här ser mina ut så då måste det vara ojordat!
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/400529...

Permalänk

Du måste inte ha jord för att din dator ska fungera men hur nu än din PSU skulle kunna ha påverkats sen 2013, ja de kan man bara spekulera om.
Kan du höra ljudet komma från PSUn eller är de från något annat område?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Du måste inte ha jord för att din dator ska fungera men hur nu än din PSU skulle kunna ha påverkats sen 2013, ja de kan man bara spekulera om.
Kan du höra ljudet komma från PSUn eller är de från något annat område?

Har för mig att det högfrekventa ljudet kom ifrån högtalarna ifrån tv:n, ska kolla om det kommer ifrån psun nästa gång det händer. Tv:n stödjer även freesync som jag har aktiverat, kan det ha något med frysningarna att göra?

Permalänk
Medlem

Nu så försvann bilden igen och datorn tjuter men ljudet försvann efter ett tag. Datorn är även igång och blir tvungen att stänga av datorn manuellt för att få bild igen. Att det kan hända så sällan som 1-2 ggr i månaden ibland får mig att undra vad det är för fel, kan det va grafikkortet eller nätagget? Eller är det någon annan komponent som strular?