3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Alla rapporter innan gav att Samsung gav jättebra yields. Nu sägs det att nVidia har köpt miljoners nyckelenheter till 3080 som de håller inne på för att hålla nere tillverkningshastigheten för att kunna hålla uppe efterfrågan/prissättning. De verkar bombsäkra på att slå AMD även denna generation så de har råd att hålla på så här.

Att de priser vi har nu är introduktionspriser som ska höjas längre fram när tillgången blir större styrker ju bara denna teori. Allting går enligt plan för nVidia skulle jag tippa och de är ju väldigt nöjda i sina pressreleaser också med takten de tillverkar i.

Ganska riskabelt om så är fallet. Finns det något som pekar på detta, tycker mig minnas att exempelvis Moores Law is Dead-snubben på Youtube förespråkade denna uppfattning tidigare.

Nvidia är förstås vana lögnare så skulle inte förvåna. Men att avsiktligen hålla inne med kort... eller jo, de mest trögaste Nvidioterna hade försvarat även detta förstås.

Permalänk
Medlem

Detta är ju affärsbeslut som inte tas hux flux. Min personliga uppfattning är att Nvidia säkert har en deal med Samsung att producera initialt de "vanliga" 30xx chip och de har med all säkerhet produkter i lager för att kunna kontra AMD och samtidigt se till en artificiell strypt tillgång finns. Efter detta har det säkerligen alltid varit planen att TSMC producerar "Super" och "Ti" motsvarande produkter vilket kommer att bli storsäljarna under 2021. Då TSMC har mycket mer effektiv produktion och skalning än Samsung vad gäller denna typ av chip.

Visa signatur

Cooler Master NR200 • TPS 120 SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Det kommer ju alltid bättre kort förstår inte resonemanget? Man kan ju alltid vänta "lite till". Om Nvidia också laddar på 20GB minne på rtx 3080 varianten lär kortet inte bli billigt till % performance

Ja men se det i förhållande till att knappt någon fått sitt kort ännu. Dröjer det fram till januari nästa år innan man får det, ja då kanske det inte är för lång väntan. Inte minst att åtminstone avvakta amd nu.

Folk gör som dom vill i slutändan men personligen hade jag avvaktat vid det här laget

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast hearts and minds är också viktigt, man måste väl ändå ta den PR-mässiga shitstorm de utsatts för i beaktan?

Inte om man är den enda spelaren i sitt segment och inga vettiga alternativ finns. Jag har en smygande känsla att AMD faktiskt kan överraska den 28 oktober men tveksamt om de kan slå 3090 och då kommer NVidia iaf göra som de alltid gjort. Det är egentligen endast om AMD slår NVidia rejält i den absoluta toppen på prestandastegen som NVidia behöver tänka om. Jag tror också att även om så sker kommer det ta tid innan de mentalt skiftat om så vi kan nog se dom hålla på så här rätt länge. Fast å andra sidan är prissättningen på 3080 tecken på att det redan finns ett visst svängrum hos NVidias strategimakare.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Inte om man är den enda spelaren i sitt segment och inga vettiga alternativ finns. Jag har en smygande känsla att AMD faktiskt kan överraska den 28 oktober men tveksamt om de kan slå 3090 och då kommer NVidia iaf göra som de alltid gjort. Det är egentligen endast om AMD slår NVidia rejält i den absoluta toppen på prestandastegen som NVidia behöver tänka om. Jag tror också att även om så sker kommer det ta tid innan de mentalt skiftat om så vi kan nog se dom hålla på så här rätt länge. Fast å andra sidan är prissättningen på 3080 tecken på att det redan finns ett visst svängrum hos NVidias strategimakare.

3090 är väl ändå knappt relevant i sammanhanget, med tanke på volymer.
Kan AMD hålla nivå med 3080 när det kommer till performance och dessutom leverera och det det samma eller lägre pris, kan det blir tufft för NVidia, med tanke på all dålig press de fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Har uppdaterat tabellen (hade missat) men ni är ca 50 som har 15.11, det rör på sig iaf

Var en ensam rackare där också In'n'out

När ska jag annars hinna spåna på hur jag ska visa upp kompatibla moderkort till Zen 3 😅

När vet man om 3080 GAMING X TRIO kommit in och om man är en av dem? Har dessa kommit in idag eller är det imorgon?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

När vet man om 3080 GAMING X TRIO kommit in och om man är en av dem? Har dessa kommit in idag eller är det imorgon?

Man får ett mail om man är en av dom. Kan tyvärr inte bli mer specifik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Nu är det spikat i varje fall.

13.00 imorgon så kommer alla bokningar återuppta, det är ingen indikation på att läget är bättre men det ger dom som vill boka med förståelsen att köerna är väldigt långa den möjligheten i varje fall.
Detta görs då innan TUF's intropris och Strix-kortets mus bundling tar slut den 16e.
Kommer mer info i andra kanaler imorgon men nu har ni som är intresserade en heads up.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Nu var den borta

Visa signatur

Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hej,

Eftersom jag nyttjat denna tråd för att se vilka kort man rimligen kan få tag på så reggade jag mig för att dela att:

"Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC" beställd hos Inet den 10 oktober plockas idag

Status för mina andra beställningar (som jag kommer ge upp när väl mitt Gigabyte snurrar i datorn):

"ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC GAMING" beställd hos komplett den 20 september har status "Beställd, förväntas i lager 1 november 2020, 1 st."

"MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X OC - 10GB" beställd hos Proshop 17 september runt kl 15:20 (jag ser dock inte klockslaget i beställningen) har status "Restorder - väntar på produkt(er)."

Hoppas informationen hjälper någon här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Nu var den borta

Omg omg ,hoppas jag fick den..betalade typ 1 min efter du skrev,står förväntad leverans imorgon!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Omg omg ,hoppas jag fick den..betalade typ 1 min efter du skrev,står förväntad leverans imorgon!!!

Grymt, hoppas hoppas. Hade plockat den själv men Vill ha MSI X Trio eller Asus Tuf OC. Så lycka till hoppas det hjälpte

Visa signatur

Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Det verkar precis som att det inte är så många som har valt just denna modellen.. Då de lite titt som tätt kommer in enstaka på olika sidor för köp.. jag la en order hos inet nu efter detta tipset.. kanske har man tur och det kommer in snart.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Grymt, hoppas hoppas. Hade plockat den själv men Vill ha MSI X Trio eller Asus Tuf OC. Så lycka till hoppas det hjälpte

Har inte fått sms men på mailet står det 15 oktober?,skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av barden82:

3090 är väl ändå knappt relevant i sammanhanget, med tanke på volymer.
Kan AMD hålla nivå med 3080 när det kommer till performance och dessutom leverera och det det samma eller lägre pris, kan det blir tufft för NVidia, med tanke på all dålig press de fått.

Jag tror du missade min poäng. Det har aldrig handlat om volymer när det kommer till "högst prestanda". Att NVidia i flera år nu kunnat stoltsera med att de har bäst prestanda i toppen med 1080ti, 2080ti och nu 3090 har alltid varit ett fungerande mål för att få upp volymerna längre ner på prestandastegen. Det kortet har aldrig varit tänkt att vara det som säljer mest volym, och därav har priset alltid varit premium. För att Nvidia faktiskt ska tänka om med hur man sköter sina affärer måste de få en knäpp på näsan i toppen av prestandaklassen. Annars bryr de sig inte nämnvärt om dålig publicitet eftersom pengarna ändå rullar in. Ungefär som Intel agerade i flera år innan de nu blivit slagna (med största sannolikhet).

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

@Pliind

Liten nyfiken fråga bara!
Vad är eran hållning när det gäller EVGA och deras produkter, kommer ni ta in några EVGA kort i 30xx serien?
Tycker deras kundsupport och garantier verkar rätt spännande så därav frågan!
Plus att deras kort verkar rätt stabila också

(Förstår om det är en lite svår fråga, kräver absolut inget svar som sagt bara nyfiken!)

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Samtidigt i Europa. Det är helt torrt med 3080/3090's överallt. En skrev att man kanske får möjliget att gå in i en butik och bara plocka ner ett kort till kassören runt feb/mars. Nice ju... får se vad Big Navi kommer med. Samtidigt är man låst till gsync...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/jakecl/the_ridicolou...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

@Pliind

Liten nyfiken fråga bara!
Var är eran hållning när det gäller EVGA och deras produkter, kommer ni ta in några EVGA kort i 30xx serien?
Tycker deras kundsupport och garantier verkar rätt spännande så därav frågan!
Plus att deras kort verkar rätt stabila också

(Förstår om det är en lite svår fråga, kräver absolut inget svar som sagt bara nyfiken!)

Vi har gjort ett aktivt val av att inte handla EVGA av lite olika anledningar. Något jag inte kan ta upp i forum, vore olämpligt
Inget fel på produkterna hur som helst, hade vart väldigt fint att kunna sälja deras PSU och GPU i dessa tider.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pliind:

Nu är det spikat i varje fall.

13.00 imorgon så kommer alla bokningar återuppta, det är ingen indikation på att läget är bättre men det ger dom som vill boka med förståelsen att köerna är väldigt långa den möjligheten i varje fall.
Detta görs då innan TUF's intropris och Strix-kortets mus bundling tar slut den 16e.
Kommer mer info i andra kanaler imorgon men nu har ni som är intresserade en heads up.

Jag kommer inte på något sätt hålla dig till detta men om du skulle välja mellan TUF (297 bokningar) och TUF OC (702 bokningar) enbart med tanke på leveranstid. Vilket skulle du ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Vi har gjort ett aktivt val av att inte handla EVGA av lite olika anledningar. Något jag inte kan ta upp i forum, vore olämpligt
Inget fel på produkterna hur som helst, hade vart väldigt fint att kunna sälja deras PSU och GPU i dessa tider.

Tack för svar!
Nej absolut inte, förväntade mig inte att du skulle ta upp det heller. Var mest intresserad av att se om möjligheten fanns att de kanske skulle dyka upp på er sida och så!
Haha ja det kan jag förstå, desto mer modeller och dylikt desto mer kanske ni skulle ha att erbjuda nu under dessa tuffa tider

Kämpa vidare, evigt tacksam för all energi du lägger ner på Sweclockers!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Samtidigt i Europa. Det är helt torrt med 3080/3090's överallt. En skrev att man kanske får möjliget att gå in i en butik och bara plocka ner ett kort till kassören runt feb/mars. Nice ju... får se vad Big Navi kommer med. Samtidigt är man låst till gsync...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/jakecl/the_ridicolou...

Det är väl klart att hyllorna ekar tomma när alla kort är bokade. Vi kommer ju även ha singles day, BF och jul där folk kommer köpa/boka kort. Bokade man vid lansering tror jag de flesta kommer ha sina kort i Oktober eller början av September, beroende på modell. Det dyker ju upp kort varje dag som skickas ut, samt Nvidia, partners och butiker säger att volymen kommer rampas upp nu. Scan rapporterade 8 leveranser förra veckan och har fått 3 måndags/tisdags denna vecka, samt väntar på 2 till i alla fall.

Men ja, vill man hålla ett kort i handen, läsa lite på kartongen och Humm, hååå, haaa. Ja, då får man vänta lite.

Permalänk
Medlem

Hade ingen bekräftad leveranstid på mitt auros master 3080 från dustin efter jag la beställningen den 12:e på kvällen. Men nu idag ser jag på min orderlista att de lagt till den 15:e som förväntad leverans. Bör man vara hoppfull?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maffis:

Hade ingen bekräftad leveranstid på mitt auros master 3080 från dustin efter jag la beställningen den 12:e på kvällen. Men nu idag ser jag på min orderlista att de lagt till den 15:e som förväntad leverans. Bör man vara hoppfull?

Dom får in korten idag alternativt imorgon enligt supporten. Kommer dom in idag skickas dom tidigt imorgon. Man får sitta still i båten och hoppas på det bästa!

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Har inte sett att någon postat denna https://www.proshop.se/RTX-30series-overview vilket är väldigt transparent av proshop. RTX 3080 TUF lär ju dröja innan alla kort är levererade...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kirchen:

Har inte sett att någon postat denna https://www.proshop.se/RTX-30series-overview vilket är väldigt transparent av proshop. RTX 3080 TUF lär ju dröja innan alla kort är levererade...

Postades väl för en sådär 10 sidor sen

Men oavsett, ja den är extremt bra. Grymt av dem att göra det så tydligt. Köar på ett Strix OC där själv, lär man få vänta på

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffis:

Samma här, bokade när det stod att förväntad leverans var den 14:e på själva produkten men har nu fått 15:e.
Jag är hoppfull förstås men det luktar aningen samma som Elgigantens bait-and-switch med "du får den på måndag...nej fredag,...nej nästa onsdag.." så jag är misstänksam också.

Hoppas det är den leveransen som skulle kommit i dag som är försenad bara och att vi fortfarande har en chans.
Ger nog Dustin tills på måndag innan jag avbokar åtminstone, men sen börjar det ju kännas som det kan vara läge att invänta 20gb-varianten istället så jag bokar nog inget annat innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Postades väl för en sådär 10 sidor sen

Men oavsett, ja den är extremt bra. Grymt av dem att göra det så tydligt. Köar på ett Strix OC där själv, lär man få vänta på

Hehe ok, jag sökte efter "propshop" i tråden men fick inga träffar.

Edit: Oh, doh...

I'm stupid
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Samma här, bokade när det stod att förväntad leverans var den 14:e på själva produkten men har nu fått 15:e.
Jag är hoppfull förstås men det luktar aningen samma som Elgigantens bait-and-switch med "du får den på måndag...nej fredag,...nej nästa onsdag.." så jag är misstänksam också.

Hoppas det är den leveransen som skulle kommit i dag som är försenad bara och att vi fortfarande har en chans.
Ger nog Dustin tills på måndag innan jag avbokar åtminstone, men sen börjar det ju kännas som det kan vara läge att invänta 20gb-varianten istället så jag bokar nog inget annat innan dess.

Usch det låter inte så hoppfullt då. Aja får vänta och se. Om de som du säger bara skjuter fram datumet hela tiden kommer jag också avboka.