Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Settings, General, Data. Se till att allt är påslaget.

@Aqua_HeaD Har du verkligen >60 fps även i en A320 (inuti cockpit) på Heathrow?

Testade en kortis nu på Heathrow med allt på Ultra och i en A320. Dä hamnar jag på runt 30 FPS.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@MackArn Bättre prestanda än så bör ju du absolut få, även om jag inte är helt nöjd med spelets prestanda i allmänhet.
Testa att slå på developer mode i inställningarna (kolumnen till vänster) och sen slå på FPS-displayen via menyn som dyker upp där uppe. Den visar var flaskhalsen ligger.

I developer mode står det att jag är limited by main thread. CPU load ligger på ca 30% men en av kärnorna ser ut att lasta 100%. Kan inte hitta någon inställning som påverkar detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackArn:

I developer mode står det att jag är limited by main thread. CPU load ligger på ca 30% men en av kärnorna ser ut att lasta 100%. Kan inte hitta någon inställning som påverkar detta..

Det är väl en generell brist i MSFS att inte multi-core används så effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Settings, General, Data. Se till att allt är påslaget.

@Aqua_HeaD Har du verkligen >60 fps även i en A320 (inuti cockpit) på Heathrow?

Men vad är det den gör :D?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu har inte jag kört supermycket med de stora kärrorna, men jag aktiverar ”approach” när jag närmar mig målet och landar med hjälp av ILS. Strax innan landning så avaktiverar jag autopiloten. Sedan har jag för mig att innan jag använde mig av ”approach” så hade jag samma problem som dig med att autogasen slog till samtidigt som kärran började stiga igen. Satt och försökte slå av autothrottle, men den aktiverades igen så fort jag rörde gasreglaget.

Tyvärr uppstår felet oavsett om jag aktiverar ”APR” eller inte. Felet uppstår även om jag flyger helt manuellt med rätt frekvens inställd för aktuell flygplats.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Men vad är det den gör :D?

Streamar scenery från deras servrar, istället för att använda offline-varianten där hela världen ligger på din HDD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

De tråkiga är att spelet har mer buggar nu en när de släpptes, alla så kallade uppdateringar har försämrat spelet och gjort de betydligt instabilare, men de är ju Microsoft vi pratar om, dom är ju experter på att släppa uppdateringar som skapar problem, bara att titta på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu har inte jag kört supermycket med de stora kärrorna, men jag aktiverar ”approach” när jag närmar mig målet och landar med hjälp av ILS. Strax innan landning så avaktiverar jag autopiloten. Sedan har jag för mig att innan jag använde mig av ”approach” så hade jag samma problem som dig med att autogasen slog till samtidigt som kärran började stiga igen. Satt och försökte slå av autothrottle, men den aktiverades igen så fort jag rörde gasreglaget.

Nu har jag löst problemet eller rättare sagt, jag hittade svaret i FS2020 internationella forum. Om jag fattar rätt så har problemet uppstått efter den senaste uppdateringen.

Det som behöver göras för att rätta till problemet är följande:
”Change your flight model in the simulator, change it to modern, not fsx and legacy, because this is a know issue, i found, that option is available over Generals, flight model.”

Efter den förändringen funkar det utmärkt!👏

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De tråkiga är att spelet har mer buggar nu en när de släpptes, alla så kallade uppdateringar har försämrat spelet och gjort de betydligt instabilare, men de är ju Microsoft vi pratar om, dom är ju experter på att släppa uppdateringar som skapar problem, bara att titta på Windows.

För mig är det tvärtom, spelet är rent generellt mycket bättre efter patcharna. Ser att det är väldigt olika upplevelser för olika användare vilket visar på komplexiteten. Med lite tålamod så kommer det bli riktigt bra, kan rekommendera deras senaste Q&A video för lite mer hu dom resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

För mig är det tvärtom, spelet är rent generellt mycket bättre efter patcharna. Ser att det är väldigt olika upplevelser för olika användare vilket visar på komplexiteten. Med lite tålamod så kommer det bli riktigt bra, kan rekommendera deras senaste Q&A video för lite mer hu dom resonerar.

Köpte du det via steam eller MS store?
Mitt är via steam och det är värsta skitet just nu..

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Köpte du det via steam eller MS store?
Mitt är via steam och det är värsta skitet just nu..

MS store, men patcharna är likadana till bägge plattformarna, så det ska inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

För mig är det tvärtom, spelet är rent generellt mycket bättre efter patcharna. Ser att det är väldigt olika upplevelser för olika användare vilket visar på komplexiteten. Med lite tålamod så kommer det bli riktigt bra, kan rekommendera deras senaste Q&A video för lite mer hu dom resonerar.

Jag kan bara hålla med, har inte haft några problem från launch mer än 1 krasch efter Japan update men det funkar nu som det ska. Märkligt faktiskt. Microsoft kommer lösa detta och göra det ännu bättre äb vad det är nu så håll ut ni som har ev problem.
Köpte mitt från MS store.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Streamar scenery från deras servrar, istället för att använda offline-varianten där hela världen ligger på din HDD.

https://www.youtube.com/watch?v=yGe8jeb2Ln4

Tillägg: installationen på ens egen disk är på dryga 100 GB har jag för mig. Hela terrängdatabasen på servrarna ligger på runt två petabyte, alltså nästan 20000 gånger mer. Det hade varit besvärligt att trycka in på egen hårddisk.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt de via MStore och jag hade aldrig något problem fören jag installerade Japan, de var då de började, nu är de enda problemet kartan och så länge man undviker att använda den så är de lugnt.
Men som sagt dom har lagt till i uppdateringar som gör att spelet kraschar som inte fanns från början.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet fungerar bra utöver de kända buggarna. T ex at man måste öppna vfr-kartan direkt vid start. Grafiken kunde varit bättre utan svävande bilar, vägar med konstiga avslut och många byggnader ser överhuvudtaget inte ut som de ska göra. T ex Uppsala Domkyrka ser ut som ett platt motell. Inga kyrkor verkar vara med överhuvudtaget på någon plats, det är ju landmärken om något.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kom på att det kanske var "overkill" att köpa premium deluxe-paketet. Flyger bara buschplan och är nästan aldrig i stora städer. Natur och berg är min kopp te

Har inte stött på några buggar ännu och köpte spelet från MS-store.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det har kommit en patch nu som de påstår ska fixa VFR-problemet. Har stämt för mig hittills. Fast det verkade som om någon annan fortfarande hade problem med det.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av griid:

Kom på att det kanske var "overkill" att köpa premium deluxe-paketet. Flyger bara buschplan och är nästan aldrig i stora städer. Natur och berg är min kopp te

Har inte stött på några buggar ännu och köpte spelet från MS-store.

Jag köpte standard edition vid release. Har inte ens testat alla plan, oftast väljer jag trotjänaren 172'an eller A5an.
Har även jag haft tur, inga besvärliga buggar som ställt till det hittils

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Jag köpte standard edition vid release. Har inte ens testat alla plan, oftast väljer jag trotjänaren 172'an eller A5an.
Har även jag haft tur, inga besvärliga buggar som ställt till det hittils

Är ditt också från ms-store? 😁

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Är ditt också från ms-store? 😁

Jag köpte via steam.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Var stänger man av ljudet från ATC?

Ibland vill jag bara ha fönstret öppet utan ATC-ljud. Var stänger man ljudet från ATC?

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att ladda flygningar.
flyger mest 747 och efter jag har laddar slutar autopiloten att fungera. Known issue?

Permalänk

Efter bytt grafikkort, från Titan X till...guess what rtx 3080 så upplever jag kraftiga dippar i fps, ner mot 10-15fps korta perioder, ngt jag inte upplevde tidigare. Eller med Titan då jag bytte för att kolla efter senaste patchen.

Första inlägget här så det kanske har avhandlat tidigare men ngn som upplever ngt liknande?

Kör i 1440 med high-end maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Efter bytt grafikkort, från Titan X till...guess what rtx 3080 så upplever jag kraftiga dippar i fps, ner mot 10-15fps korta perioder, ngt jag inte upplevde tidigare. Eller med Titan då jag bytte för att kolla efter senaste patchen.

Första inlägget här så det kanske har avhandlat tidigare men ngn som upplever ngt liknande?

Kör i 1440 med high-end maskin.

Antar att du har senaste drivrutinerna från Nvidia? Upplever du dipparna på specifika platser såsom stora flygplatser eller generellt?

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Antar att du har senaste drivrutinerna från Nvidia? Upplever du dipparna på specifika platser såsom stora flygplatser eller generellt?

Yes, alla drivers, bios rubb uppdaterat. Nätagg Corsair AX1200 så kortet har rejält med kräm. 9900k som tuggar på.

Kan uppstå närsom, mitt uppe i luften under 10-15sek, ibland på småhålor till flygplatser.

Börjar misstänka att kortet inte riktigt lirar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Antar att du har senaste drivrutinerna från Nvidia? Upplever du dipparna på specifika platser såsom stora flygplatser eller generellt?

hmm man blir ju nervös över att du kanske går över 10 gig? Fast i 1440p redan skulle förvåna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

hmm man blir ju nervös över att du kanske går över 10 gig? Fast i 1440p redan skulle förvåna.

Nej, det tror jag definitivt inte. Har svårt att hitta bilder på 1440p "native" och ultra, men en kille som kör 1080p + resolution skaling för drygt 1440p render-upplösning använder bara runt 5.2-5.4 GB på ultra. I spelets developer tools -> fps display då, eftersom t ex Afterburner är missvisande på VRAM-användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej, det tror jag definitivt inte. Har svårt att hitta bilder på 1440p "native" och ultra, men en kille som kör 1080p + resolution skaling för drygt 1440p render-upplösning använder bara runt 5.2-5.4 GB på ultra. I spelets developer tools -> fps display då, eftersom t ex Afterburner är missvisande på VRAM-användning.

Nej, minne finns. Kör också developer tools för koll och 1440 är inga problem.

Permalänk
Skrivet av JeagerX73:

Yes, alla drivers, bios rubb uppdaterat. Nätagg Corsair AX1200 så kortet har rejält med kräm. 9900k som tuggar på.

Kan uppstå närsom, mitt uppe i luften under 10-15sek, ibland på småhålor till flygplatser.

Börjar misstänka att kortet inte riktigt lirar som det ska.

Fruktansvärt störande när man går från stadiga 45-50 till total freeze på 10-15...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Fruktansvärt störande när man går från stadiga 45-50 till total freeze på 10-15...

Testa stänga av AI trafik om du har det på, samt se till att glass cockpit refresh rate e på medium.