Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hej,
Är det någon annan som upplever ”God rays” vid t.ex. hemmenyn, vita ikoner mot mörk bakgrund?
Det är verkligen mycket mer än Quest 1, helt galet faktiskt.

Jag har provat alla möjliga inställningar av IPD och även omöjliga...
jag har provat att rengöra linserna noga.
Jag har haft flera olika headsets innan och aldrig sett något liknande.

Upplever också mer godrays men stör mig inte så mycket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Cypress_86:

Hej,
Är det någon annan som upplever ”God rays” vid t.ex. hemmenyn, vita ikoner mot mörk bakgrund?

Testat att ha på glasögondistansen?

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Testat att ha på glasögondistansen?

Yepp! Testat både med och utan den. Även med och utan glasögon.
Oculus föreslår en fabriksåterställnig. Detta efter att jag förklarat fenomenet grundligt och även skickat bild genom linserna.
Svårt att se att en återställning skulle ordna detta 😎💀😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hej,

Japp! Helt galen god ray.
Som tur är tänker man inte på det när man spelar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har också spelat och blir lika besviken varje gång det varnar.
Blir helt klart ett Elite battery strap när det finns i lager igen.

Tycker det är helt ok tid. 2h känns lagom för att hinna med att göra andra grejer också

Skrivet av totte1015:

Jag har monterat powerbank med sportarmband, aka budgetversionen och är inte nöjd alls...

Försökte sätta på den strapen på bakhuvudet, då gjorde vikten så jag inte fick ner vr tillräckligt för maximal ögonfokus
Satte även på bandet som går över huvudet längst bak, gav bättre resultat men går inte att få helt spänt utan att riskera att förstöra något...

Fan också, och överlag får jag SKITONT nu runt ansiktet för den jävla skumgummit, kan inte spela mer än 20 minuter, MAX.
Och så min idiotnäsa touchar på milimetern för nässkyddet och det gör så jag får kliattack och blir helt galen

Hoppas verkligen att eftermarknadsskydden ger bättre komfort annars är det adjöss med detta VR för mig

Känns ju lite självförvållat

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Är det nån som har lite passformstips, typ nåt man ska göra för att se så att det sitter rätt? Jag har märkt att om det inte sitter på rätt ställe för ögonen så blir inte texten skarp tex, märks ju inte på samma sätt när man spelar men jag känner mig inte helt nöjd med hur jag ställt in det.

Kalibreringstips?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hej,

Intressant. Jag själv har haft massor av godrays på mitt CV1 genom åren till den grad att man började blunda när det var loggor mot svart.

Men med mitt Q2 så är det max så att man anar dem vid enskild vit logga mot svart. Ni har ingenbekant med Q2 som ni kan prova hos så det inte är nåt fel med linserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Beat Saber är klara favoriten och kan helt klart tära på krafterna, både mentalt och fysiskt.

Även goda nyheter för den som vill kunna spela Custom songs. BMBF har nu uppdaterats och ska fungera med Quest 2. Har inte hunnit testa själv än.

https://bmbf.dev/stable
https://beatsaberquest.com/bmbf/bmbf/installing-bmbf/
https://bsaber.com/

Om någon hunnit testa och lyckats så vore en tutorial på hur det funkar eller länkning av sådan uppskattad!
Musiken i Beat Saber är ju en tragiskt usel samling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Om någon hunnit testa och lyckats så vore en tutorial på hur det funkar eller länkning av sådan uppskattad!
Musiken i Beat Saber är ju en tragiskt usel samling...

Det funkar jättebra, aningen krångligt att installera men följ guiden så får du ihop det till slut. När det väl är installerat är det väldigt enkelt att installera nya låtar och sedan öppna dem i Questen. Du kan sitta vid datorn/mobilen och leta fram låtar du vill ha och bokmärka dem, sen öppnar du Questen o trycker bara en knapp för att synkronisera. Den ligger de i Beat Saber redo att spelas

https://bsaber.com/oculus-quest-custom-songs/

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag har monterat powerbank med sportarmband, aka budgetversionen och är inte nöjd alls...

Försökte sätta på den strapen på bakhuvudet, då gjorde vikten så jag inte fick ner vr tillräckligt för maximal ögonfokus
Satte även på bandet som går över huvudet längst bak, gav bättre resultat men går inte att få helt spänt utan att riskera att förstöra något...

Fan också, och överlag får jag SKITONT nu runt ansiktet för den jävla skumgummit, kan inte spela mer än 20 minuter, MAX.
Och så min idiotnäsa touchar på milimetern för nässkyddet och det gör så jag får kliattack och blir helt galen

Hoppas verkligen att eftermarknadsskydden ger bättre komfort annars är det adjöss med detta VR för mig

Har fungerat fint för mig på båda q1 och q2, hänger den bak på huvudet med karborreband. Har du lossnat nog på remen som går ovanpå huvudet då du säger den åker för högt upp?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av DeluxXxe:

Är det nån som har lite passformstips, typ nåt man ska göra för att se så att det sitter rätt? Jag har märkt att om det inte sitter på rätt ställe för ögonen så blir inte texten skarp tex, märks ju inte på samma sätt när man spelar men jag känner mig inte helt nöjd med hur jag ställt in det.

Kalibreringstips?

Vet inte hur tygstrapen funkar, men i övrigt (som Elite Strap) vill man ha ”skålen” långt ner bak på huvudet, längre ner än de flesta tror. Sen spänns top strap så den håller sig kvar med lagom tryck från skruvhjulet och headsetet kan vinklas upp och ner i armarna för att få bäst skärpa.

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Intressant. Jag själv har haft massor av godrays på mitt CV1 genom åren till den grad att man började blunda när det var loggor mot svart.

Men med mitt Q2 så är det max så att man anar dem vid enskild vit logga mot svart. Ni har ingenbekant med Q2 som ni kan prova hos så det inte är nåt fel med linserna?

Jag har börjat att fundera i de banorna med. Verkar inte som att detta uppstår med alla Q2:or.
Tänker att de kanske är varierande kvalitet på linserna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cypress_86:

Jag har börjat att fundera i de banorna med. Verkar inte som att detta uppstår med alla Q2:or.
Tänker att de kanske är varierande kvalitet på linserna?

Sen är det svårt att jämföra för folk reagerar olika på samma sak. T.ex. jag måste ha en dator som är knäpptyst även i full load, men många stör det inte alls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hej,

Yes, märker av det extremt mycket på vit text.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
VR-fantast

Från CV1 till Quest 1 minskade god rays jättemycket, men borta är dom inte. Det ska vara samma linser i Quest 2 så det borde inte vara någon skillnad, men det kanske påverkar hur nära linserna man är (som på Index som har massor av god rays) eller möjligheten att centrera linserna framför pupillerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo jag vet vad du menar.
Det är ju ganska intensivt speciellt i högre hastigheter och nivåer
Ibland får man en period då man kör mycket Beat saber och ibland tar man en paus.
Gillar du såna rytm-spel kan jag rekomendera Pistol whip också, där gäller det att skjuta i takt. Inte riktigt samma sak men kul då man får högre poäng med att skjuta fiender i takten till musiken och träffsäkerhet bla.

Sen finns det några till spel som Fitxr mm men jag tycker mer det är "Beat saber kopior".

Intressant med puls-klocka, det spelet som sägs öka mest puls är Thrill of the fight

Har börjat med expert på beat saber på vissa låtar nu och på hard var man lite trött.men som sagt expert blir man utmattaf.
Tror hemligheten är muskelminne istället för att försöja tolka alla block som kommer och analysera hur armarna ska röra sig

Lägger till tipsen på köp-listan
Thrill of night verkar jobbigt. Vet dock ej om ytan jag spelar på är optimal heller

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Testade bara lite snabbt men VRWorkout som man kan ladda via sidequest var riktigt jobbigt.
Man åker på både squats, crunches, pushups, etc. om man utför det enligt instruktionerna men det är som de flesta andra appar i VR. Hur mycket du får ut beror på hur mycket du går in för det, det går alltid att fuska.

stavfel
Permalänk
Sötast

De få gånger jag stört mig på god rays har jag antingen satt om headsetet på huvudet eller kombinerat det med att jag rengjort linsern.
Värst har det varit när jag haft vax i håret och lyckats få in det på linserna, då har det varit riktigt svårt att få bort (rengöra flera gånger)
Kontrollera med en stark lampa så att ni faktiskt får bort smutsen, då försvinner 95% av alla godrays för mig.

In other news: VD fick en uppdatering inatt. Man kan nu välja att lägga till 1 frame latency för att motverka stuttering. Har ej hunnit testa än, men rapporter är positiva änsålänge (följer discorden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Tycker det är helt ok tid. 2h känns lagom för att hinna med att göra andra grejer också

Jo det är det nog, sen tror jag att nån här hemma "tjuvlånar" utan att ladda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

De få gånger jag stört mig på god rays har jag antingen satt om headsetet på huvudet eller kombinerat det med att jag rengjort linsern.
Värst har det varit när jag haft vax i håret och lyckats få in det på linserna, då har det varit riktigt svårt att få bort (rengöra flera gånger)
Kontrollera med en stark lampa så att ni faktiskt får bort smutsen, då försvinner 95% av alla godrays för mig.

In other news: VD fick en uppdatering inatt. Man kan nu välja att lägga till 1 frame latency för att motverka stuttering. Har ej hunnit testa än, men rapporter är positiva änsålänge (följer discorden)

Hur tvättar man bäst linserna? Lyckats smeta in dem med min fettiga panna som det runnit ner vax på.

Funkar dessa? https://www.inet.se/produkt/1964742/deltaco-vatservetter-for-...

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Badmondy:

Hur tvättar man bäst linserna? Lyckats smeta in dem med min fettiga panna som det runnit ner vax på.

Funkar dessa? https://www.inet.se/produkt/1964742/deltaco-vatservetter-for-...

Officiella rådet: https://support.oculus.com/1963413640447883/

Permalänk
Medlem

https://i.postimg.cc/kg5n2bxR/20201020-141945.jpg

Nere i vänstra hörnet ser det ut som en spricka, ser dock exakt likadant ut på andra sidan. Är det något alla har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Nere i vänstra hörnet ser det ut som en spricka, ser dock exakt likadant ut på andra sidan. Är det något alla har?

Ser likadant ut på min är nog linsens form bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ser likadant ut på min är nog linsens form bara.

Ok vad bra, slipper jag lämna tillbaka den :). Ser dock konstigt ut, ser verkligen ut som det ramlat av en bit.

Permalänk
Medlem

Som en forne ägare av vive, rift s, valve index, pimax 5k så får jag ändå säga att quest 2:an med dedikerad router med wifi6 fungerar oerhört bra. Jag märkte inte av någon delay öht, vilket jag annars är känslig för då jag lätt blir illamående. Fov:en är lite tråkigt liten, speciellt jämnfört med min pimax (rip). Men det är riktigt riktigt crisp bild. Jag trodde aldrig att vi skulle få äkta vr utan en sladd men det visar sig att det redan är här. Fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Som en forne ägare av vive, rift s, valve index, pimax 5k så får jag ändå säga att quest 2:an med dedikerad router med wifi6 fungerar oerhört bra. Jag märkte inte av någon delay öht, vilket jag annars är känslig för då jag lätt blir illamående. Fov:en är lite tråkigt liten, speciellt jämnfört med min pimax (rip). Men det är riktigt riktigt crisp bild. Jag trodde aldrig att vi skulle få äkta vr utan en sladd men det visar sig att det redan är här. Fantastiskt!

Vad har du för router och vad kör du för inställningar i VD på bitrate mm under streaming ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad har du för router och vad kör du för inställningar i VD på bitrate mm under streaming ?

https://www.inet.se/produkt/5410507/asus-rt-ax92u-aimesh-ax60... Denna routern, troligen overkill men kommer bli huvudroutern i framtiden när vi får vårat hus. Viktigaste är väl att den har wifi6 och en bra cpu som orkar skyffla all nätverksdata.
Det är en trävägg mellan routern och questet men jag har full mottagning enligt questen.

Kör 130mbps/90fps. Men har stängt av wifi 5ghz för resten av enheterna i huset så quest:en får 5ghz bandet för sigsjälvt så det verkar fungera bra.

Permalänk
Medlem

Planen är att vänta in Black Friday och hitta en hygglig router med wifi6 som får bra recensioner. Har 70/70 fiber in i huset och en router som 'bara" stöder upp till wifi5 och av vad jag läst mig till på bl a reddit finns det kapacitet att hämta ik vad gäller latensen på att använda wifi6.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Samma på mina. Annan plats dock har jag för mig

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Antingen är det pga Virtual Desktop uppdaterats eller så är det helt enkelt bara jag som bytte kanal på routern och startade om den.
Men nu flyter det som en dröm på max bitrate hela tiden 128MBits tror jag fick ut. (D-link dir 2660 Wifi5 router)
spelade Gorn och beat saber nyss och på Beat saber kan jag ärligt säga att jag kände ingen skillnad mot att köra Quest-versionen var otroligt tight som det aldrig någonsin varit tidigare.

Antingen är det Magi igen skapat av Guy godin (VD skapare) eller så behövde min router byta kanal eller bara startas om

Visa signatur