Permalänk
Medlem

Dags uppdatera, men vad?

Yngsta grabben vill spara ihop pengar för att uppdatera sin stationära pc. Men han vet inte om han ska satsa på processor eller grafikkort. Vi är nybörjare i familjen och har inte byggt/ ändrat själva tidigare. Den är köpt på Netoworld i Malmö januari 2019.
Spec:

Intel i5-8400
GTX 1060 3Gb
DDR4-2400 16GB
Två SSD (240GB, används till systemprogram och drivrutiner, samt 2 TB för lagring allmänt)
Skärm Mission SG 31,5” QHD-upplösning, 1ms respons och 165 Hz.

Tangentbord, Mus, hörlurar, högtalare är han nöjd med.

Tacksam för tips, råd och dåd!

Permalänk

Det beror ju givetvis på vad han spelar och budget, samt varför han vill uppgradera. Vilka aspekter av spelupplevelsen är han missnöjd med i nuläget?

Utan att veta mer om er specifika situation tycker jag att det ser ut såhär:
CPUn hänger fortfarande med och med tanke på att han har en skärm med 165hz refresh rate och 1440p-upplösning skulle jag nog tycka att en uppgradering av grafikkortet skulle vara på sin plats. Nu när Nvidias 3000-serie har släpps har priserna på 1000- och 2000-kort störtdykt så det går att få bra deals där - kika efter 1080ti eller 2070S och högre, beroende på budget. Även AMD släpper nytt i slutet av oktober, så deras Radeon 5700XT lär dyka upp billigt på Black Friday.

typo
Permalänk
Medlem

Strutsen har rätt

Permalänk
Medlem

Glömde ange vad han gör;
Fortnite, CoD Warzone, Rocket League
samt VR med HTC Vive
framförallt

Permalänk
Medlem

Kan va värt att kolla upp vilket nätaggregat det är i datorn också, om det var en färdigbyggd dator kan butiken ha snålat just där. I värsta fall orkar det inte med att driva ett starkare grafikkort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Datorn är byggd av delar som min bror valt ut (han jobbar med detta). Aggregatet är dimensionerat för att klara lite mer än vad som finns i datorn idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernfrid:

Datorn är byggd av delar som min bror valt ut (han jobbar med detta). Aggregatet är dimensionerat för att klara lite mer än vad som finns i datorn idag.

Vad är det för agg exakt?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce