Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Pluffo:

Kan någon förklara vad det här med kanaler på en router i över huvud taget är och om det är någonting jag borde bry mig om när jag kör Virtual Desktop trådlöst?

På tala om trådlöst Virtual Desktop så spelade jag Half-life Alyx för första gången igår. Jag har ett GeForce 1070 kort, 16 GB RAM och någon mellanklass CPU från första Zen-arkitekturen och efter att ha flyttat routern (någon helt vanlig whatever-modell som jag fått från Telenor) så att jag har fri sikt till den (har betongväggar) samt ställt ner överföringen till 50 mbps (vet bara att det inte alls funkar med 120 mbps, men har inte experimenterat med högre inställningar än 50 mpbs ännu) så tycker jag att allting funkar finfint (jag har även dragit ner till mediuminställningar på grafiken för att få lite extra flyt).

Det är möjligt att jag bara skrapar på ytan och skulle få en mycket snyggare upplevelse med ett fläskigare grafikkort, men för mig som tycker att First Contact och Anne Frank på Oculus Quest var mer eller mindre helt tillfredställande rent tekniskt så var ju detta bara en stor bonus. Spel där man åker eller där karaktären rör sig själv går fortfarande helt bort för min del ur ett åksjukeperspektiv (ska testa Star Wars: Squadrons senare; får se om jag ändrar uppfattning då). Det kan nämnas att jag i början upplevde upplevelsen rätt ryckig men detta avhjälptes när jag tände ytterligare en lampa i rummet, så det var bara något trackingproblem på grund av ljuset.

Jag testade även att köra lite med min link-kabel vilket var bra för att få någon form av riktlinje att jämföra med i förhållande till att köra Virtual Desktop trådlöst och experimentera med olika inställningar. Dock ser jag inte riktigt poängen med att köra trådat om man inte spelar någonting där ens karaktär är relativt stillastående/stillasittande eller om man bygger någon avancerad sladdupphängningsmekanism i taket. Jag har en beställning på en Reverb G2 som jag länge tänkt att jag fortfarande vill ta emot när den kommer för uppleva skillnaden mot Oculus Quest 2, men nu börjar jag bli tveksam. Känns som att jag bara (eventuellt) kommer att bli besviken på Questens prestanda samtidigt som jag ändå inte ser det som aktuellt att köra trådat, så jag funderar på om ignorance verkligen är bliss och jag inte ens borde testa G2:an. Att fritt kunna röra sig omkring i rummet utan att bry sig om någon sladd känns verkligen som sättet VR ska spelas på, i alla fall beträffande spel där man kan utnyttja denna stora rörelsefrihet.

När jag körde Half-life Alyx så fixade jag en så stor öppen yta som jag kunde i mitt vardagsrum och gick sedan saaaakta igenom spelet genom att försöka bygga upp en taktik där jag går så långt jag kan, vänder mig om 90 grader samtidigt som jag blundar och kör snapturning totalt 180 grader (här hjälpte det att ställa in så att man ser sin guardianzon bara genom att titta ner i golvet). Jag har inte fått till det helt ännu, men känslan att sakta öppna en dörr, försiktigt titta in i rummet och sedan kliva in i det ger helt klart en oändligt större inlevelse än att bara teleportera sig in där. Så nu har jag kommit på vad som verkligen kommer ruinera folk (eller mig) med VR: Det handlar inte om att man måste köpa en ny router och ett kraftigare grafikkort; det handlar om att man måste köpa en ny bostad! Jag vet inte hur stora områden Questen kan tracka, men jag har fantasier om att hyra en gymnastiksal (eller köpa en herrgård) för att verkligen kunna uppleva Half Life Alyx.

Jag är långt ifrån något nätverksproffs men som jag förstår det så vill du ändra kanal om andra nätverk i närheten är inställda på samma kanal, detta för att minska störningar. Till Android finns ”Wifi Analyzer” för att kolla detta, finns troligen något motsvarande för iOS och en del routers har det inbyggt i mjukvaran. Kanalerna verkar även koppla till kanalbredd (40, 60, 80, 160 MHz) men är inte helt klok på hur.

Du kan även ställa in (om routern grejar det) ett eget SSID för Quest. Då ansluter alla dina enheter till samma router men Questen kan få en egen kanal.

Guardian är låst till 25x25 feet, drygt 7.5x7.5 meter. Om du kör utan Guardian och istället använder dig av mattor eller dylikt för att hålla koll på var du är kan du dock köra med oändlig yta. På det ämnet ska Tea for God på SideQuest vara ballt, den använder det utrymme du har för att generera världen, så du tror att du går mellan olika rum, åker hiss etc. men i verkligheten irrar du bara runt i ditt Guardianutrymme.

Permalänk
Relik 📜

Blir en retur på min! Har haft väldigt roligt och tycker det är mycket för pengarna, men de pass med 15 min jag lyckas klämma in mellan alla avsnitt i #livet är inte värt det. Jag sparar slantarna och köper igen eller Quest 3 när det är bättre läge. Så får det bli pannkaksspel tills dess...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vill lägga till en sak i svaret att jag märkt att när man sätter på sig headsetet så kan en del av pannan ta i linsen så den får typ fettfläck på sig. Men jag får det bara på ovandelen av linsen

Jag råkade göra det också vid något tillfälle igår, gjorde rent det med en mikrofiberduk som fick bort fettfläcken
Men jag tror att jag har hittat min sweetspot nu med justering utav IPD och spännbanden på headsetet.

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det funkar inte alls så simpelt. En netflix-stream har en väldig tid på sig att komprimeras och dekomprimeras. Questen ska göra detta så snabbt som möjligt för att minska delayen så mycket som möjligt. Delay är största boven till att folk blir åksjuka i vr "utan anledning".

On-topic så har jag märkt att ifall man köttar på en hel del supersampling så kommer man undan med cirka 80, jag ser ingen skillnad i kvalité över det men under det minskar kvalitén en del.

Jag tyckte ända ner runt 15 var ok i project cars.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fy fasiken vad roligt jag har i Echo VR! Korta intensiva matcher med lagarbete, panik och en fantastisk känsla när man gör mål. Går inte att jämföra med Fifa och andra liknande sportspel, här måste du verkligen vara bra med tajming, kast och kommunikation.

Spelade nyss en match där motståndarlaget, en grupp av 4st brittiska ynglingar lät det som, där det blev något missförstånd sinsemellan. Ingen av dem tog frisbeen i starten på deras sida och jag flög förbi dem och stal den snabbt och dunkade in den i målet. Sååå kul att höra hur arga de blev på varandra om vems fel det var

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Blir en retur på min! Har haft väldigt roligt och tycker det är mycket för pengarna, men de pass med 15 min jag lyckas klämma in mellan alla avsnitt i #livet är inte värt det. Jag sparar slantarna och köper igen eller Quest 3 när det är bättre läge. Så får det bli pannkaksspel tills dess...

Haha jag inte lätt.
Jag är glad att ungarna vuxit upp så pass att man går in i VR och är lite frånvarande inte spelar nån roll.
Största problemet är istället ungarna lånar VR headset utan att ladda efteråt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är synd hur det är ibland. I tiderna när man inte hade pengar till sånt här, ja, då hade man hur mycket tid som helst. Nu när man har råd så får man vara nöjd om man hinnar starta upp spelet innan nåt avbryter en...

Jag vet inte om "youth is wasted on the young" som George Bernard Shaw (ungefär) sa, men tid är i alla fall det

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Molotov:

Haha jag inte lätt.
Jag är glad att ungarna vuxit upp så pass att man går in i VR och är lite frånvarande inte spelar nån roll.
Största problemet är istället ungarna lånar VR headset utan att ladda efteråt.

Ja, nej, mina är 7 månader respektive 4 år, så det är liksom mindre jobb på jobbet helt ärligt. Betydligt enklare att kasta sig ned i soffan och lira på TV:n än att "preppa" för VR.

Skrivet av Sando:

Det är synd hur det är ibland. I tiderna när man inte hade pengar till sånt här, ja, då hade man hur mycket tid som helst. Nu när man har råd så får man vara nöjd om man hinnar starta upp spelet innan nåt avbryter en...

Jag vet inte om "youth is wasted on the young" som George Bernard Shaw (ungefär) sa, men tid är i alla fall det

Haha, det ligger sanning i det helt klart!

Ha det så kul med era Quest 2 nu alla så hörs vi nästa generation.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

När jag körde Half-life Alyx så fixade jag en så stor öppen yta som jag kunde i mitt vardagsrum och gick sedan saaaakta igenom spelet genom att försöka bygga upp en taktik där jag går så långt jag kan, vänder mig om 180 grader samtidigt som jag blundar och kör snapturning totalt 180 grader (här hjälpte det att ställa in så att man ser sin guardianzon bara genom att titta ner i golvet). Jag har inte fått till det helt ännu, men känslan att sakta öppna en dörr, försiktigt titta in i rummet och sedan kliva in i det ger helt klart en oändligt större inlevelse än att bara teleportera sig in där.

Mycket intressant metod, måste testas!
Har kört trådat VR för länge så är fortfarande skadad av att ha varit kablad till PC trots att jag kör trådlöst. Vrider och rör mig som att en kabel skulle varit ansluten till headsetet.

Permalänk
Medlem

Jag blev hemskt besviken på att behöva använda teleportation i HL:Alyx när det kom. Men turligt nog kom det en fix på det.
Sen dess har det bara varit continuous på både vridning och gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, nej, mina är 7 månader respektive 4 år, så det är liksom mindre jobb på jobbet helt ärligt. Betydligt enklare att kasta sig ned i soffan och lira på TV:n än att "preppa" för VR.

Och jag som använder VR för att mentalt smita iväg till en annan värld en stund mellan jobb och #livet med 6 åring och 7 månaders.

Med Q2 är jag inne i lite Eleven Tennis (Pingis), Space Pirate Trainer, Rec Room etc på några sekunder. Hittade även ett par grymma VR 360 resevideos på Youtube VR som ger grymma flashbacks till riktiga resor man gjort. Ser dock fram emot en Q3 när den släpps nästa år och gör Q2 obsolet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag blev hemskt besviken på att behöva använda teleportation i HL:Alyx när det kom. Men turligt nog kom det en fix på det.
Sen dess har det bara varit continuous på både vridning och gång.

Har du övat upp någon slags förmåga att inte bli åksjuk eller har det aldrig varit något problem? Jag kände åksjukan komma så fort jag ens provade continuous turning och att glida fram snarare än att teleportera mig har jag inte ens provat. Ingen av de spel där detta har varit sättet att ta sig fram har jag pallat mer än ett par minuter 🤢

Jag skulle kunna tänka mig att någon form av metod där du sätter igång rörelser genom att röra ditt huvud framåt eventuellt skulle funka bättre. Eventuellt.

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

Har du övat upp någon slags förmåga att inte bli åksjuk eller har det aldrig varit något problem? Jag kände åksjukan komma så fort jag ens provade continuous turning och att glida fram snarare än att teleportera mig har jag inte ens provat. Ingen av de spel där detta har varit sättet att ta sig fram har jag pallat mer än ett par minuter 🤢

Jag skulle kunna tänka mig att någon form av metod där du sätter igång rörelser genom att röra ditt huvud framåt eventuellt skulle funka bättre. Eventuellt.

Det går helt klart att träna upp.
Börja absolut inte med racingspel eller rollercoasters bara...
Jag tränade upp det genom att ta det lugnt och gå sakta i början och t.ex. blunda när det suger i magen.
Testa att röra på armarna och låtsas gå på stället, det hjälpte mig. Ser lite sjukt ut bara... 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Testa att röra på armarna och låtsas gå på stället, det hjälpte mig. Ser lite sjukt ut bara... 😂

Ser inte allt man gör inne i VR lite sjukt ut för folk som tittar på utifrån? 🙃 Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Tricket att öva bort det är att röra sig samtidigt.
"Gå på stället" rör huvudet, armar osv och inte stå Still och stirra bara

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Jag började med 100 timmar BeatSaber. Sen gick det bra med HL:Alyx.
Men det är bra tips att röra på kroppen när man "glider" fram...

Permalänk
VR-fantast

Stor brasklapp för ev. kvalitetsbrister baserat på säljarens historik, men verkar som att en halo strap snart är redo för försäljning:

https://www.goquestvr.com/index.php/product/halo-strap/

Om någon är modig rekommenderas PayPal för att kunna få pengarna tillbaka om det är skräp, tidigare har bland annat skruvhjulet varit dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag började med 100 timmar BeatSaber. Sen gick det bra med HL:Alyx.
Men det är bra tips att röra på kroppen när man "glider" fram...

Dock känner jag noll åksjuka i Beat Saber. Där är det ju inte du som rör dig utan saker kommer flygande mot dig. Och även om det är en tolkningsfråga vem som rör sig om det inte finns några yttre referenspunkter (vilket jag antar är fallet i Beat Saber när man tittar upp tillräckligt mycket och inte ser golvet) så är det i alla fall ett konstant åkande framåt med en konstant hastighet, någonting som man inte känner av i verkliga livet heller. Det är ju framförallt alla start, stopp och ändring av riktning utan någon accelerationskänsla i kroppen som ställer till det upplever jag det som.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat vr i 4 år nu och blir fortfarande åksjuk av locomotion. Men att köra racingspel går bra. så det är helt enkelt olika för alla. Och för en del går det inte att träna bort

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

Ser inte allt man gör inne i VR lite sjukt ut för folk som tittar på utifrån? 🙃 Tack för tipsen!

He he he, iofs sant!

Permalänk
Medlem

När fanken ska https://vrcover.com/oculus-quest-2/ släppa sina covers??

Det blir att jag skippar mer och mer att spela på VR nu tack vare all smärta det tillbringar efter sessionen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det blir att jag skippar mer och mer att spela på VR nu tack vare all smärta det tillbringar efter sessionen :/

Har du Elite Strap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Har du Elite Strap?

Yup det har jag, utan batteri där bak

Permalänk
Medlem

Tror det är något vajsing med min högra lens, där är en punkt som är suddigare än resten. Har provat rengöra men den är kvar. Sitter nästan mitt i så den är inte i periferin. Svårt att lägga märke mot vissa bakgrunder men är väldigt tydligt i andra.
Någon som har märkt av liknande? Tänker om det är själva displayen som har en defekt.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av totte1015:

Var är smärtan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, det ligger sanning i det helt klart!

Ha det så kul med era Quest 2 nu alla så hörs vi nästa generation.

Kört mycket virtuellt sedan 2015 men jag sitter oftast kvar i stolen numera då jag blivit alldeles för lat. Det fungerar utmärkt. Smidigt att man också kan sätta på sig masken i sängen eller var man nu är, så mycket preppande blir det inte för egen del..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tricket att öva bort det är att röra sig samtidigt.
"Gå på stället" rör huvudet, armar osv och inte stå Still och stirra bara

Bra tips! Det är märkligt hur balanssinnet fungerar. Man behöver inte mappa samma rörelse som man gör i spelet. Känner man bara av någon form av rörelse så är utjämnas det visuella intrycket av förflyttning. Man kan t.ex. gunga till lite med kroppen när man förändrar riktningen. Att bara glida fram i konstant hastighet är lugnt eftersom det inte är någon acceleration.

Om det är så att man märker av en snabb inbromsning etc. (T.ex. om man krockar i ett bilspel eller springer in i en vägg) så är det bara att blunda i ögonblicket då man bromsar in.

Tur att jag själv inte lider av detta problem längre. Tror de flesta kan träna bort detta..

Permalänk
Medlem

Idag skeppades mina Mamut grips!

https://www.mamutvr.com/

Extra kul att de är svenskar också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Yup det har jag, utan batteri där bak

Det blev inte bättre komfort av elite-strap? Jag tyckte Oculus Quest var det överlägset mest obehagliga headset att ha på sig av alla de jag testat. Det gjorde verkligen ont i ansiktet och mycket berodde väl på att bandet bakom huvudet var för glatt, vilket gjorde att det inte bar upp tillräckligt av tyngden. Detta problemet är ju avsevärt bättre med Oculus Quest 2 då det istället är gjort av textil.

Jag rangordnar komforten på headsets ungefär så här:

Rift S > Index > Vive Pro > Rift > Vive > Oculus Quest 2 > Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Angående komfort så är mitt Samsung Oculus Gear VR faktiskt skönare att ha på sig än Quest 2

Man har ju röda märken i ansiktet dessutom efter Quest 2 vilket jag aldrig upplevt efter Gear VR.

Men satan vilket spel Half Life Alyx är.
Allt annat är ett skämt i jämförelse ärligt talat.

Grafiken är sjukt bra!. Har inga problem att i SteamVR ligga på runt 10ms med RTX2070 och i5 9600k, så stadiga 72Hz med råge
Ljudet är kanon, älskar att man gå runt fritt utan att teleportera.
Storyn är cool. Monstrena känns verkliga vilket gör att man går på helspänn

Man har VR-ben första 10 minuterna, sedan känns allt naturligt (förutom att min Guardian verkar ha flippat ur, och hade safezone som flyttat på sig.. så jag gick in i soffan i vardagsrummet fastän guardian visade att den var en bra bit framför

Sedan har jag märkt att när det är dagsljus i rummet så har jag en annan guardian som jag satte första dagen.. och när jag använder lamporna när det är mörkt ute så får jag en annan guardian.
Lite knepigt ärligt talat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz