Kan någon förklara vad det här med kanaler på en router i över huvud taget är och om det är någonting jag borde bry mig om när jag kör Virtual Desktop trådlöst?
På tala om trådlöst Virtual Desktop så spelade jag Half-life Alyx för första gången igår. Jag har ett GeForce 1070 kort, 16 GB RAM och någon mellanklass CPU från första Zen-arkitekturen och efter att ha flyttat routern (någon helt vanlig whatever-modell som jag fått från Telenor) så att jag har fri sikt till den (har betongväggar) samt ställt ner överföringen till 50 mbps (vet bara att det inte alls funkar med 120 mbps, men har inte experimenterat med högre inställningar än 50 mpbs ännu) så tycker jag att allting funkar finfint (jag har även dragit ner till mediuminställningar på grafiken för att få lite extra flyt).
Det är möjligt att jag bara skrapar på ytan och skulle få en mycket snyggare upplevelse med ett fläskigare grafikkort, men för mig som tycker att First Contact och Anne Frank på Oculus Quest var mer eller mindre helt tillfredställande rent tekniskt så var ju detta bara en stor bonus. Spel där man åker eller där karaktären rör sig själv går fortfarande helt bort för min del ur ett åksjukeperspektiv (ska testa Star Wars: Squadrons senare; får se om jag ändrar uppfattning då). Det kan nämnas att jag i början upplevde upplevelsen rätt ryckig men detta avhjälptes när jag tände ytterligare en lampa i rummet, så det var bara något trackingproblem på grund av ljuset.
Jag testade även att köra lite med min link-kabel vilket var bra för att få någon form av riktlinje att jämföra med i förhållande till att köra Virtual Desktop trådlöst och experimentera med olika inställningar. Dock ser jag inte riktigt poängen med att köra trådat om man inte spelar någonting där ens karaktär är relativt stillastående/stillasittande eller om man bygger någon avancerad sladdupphängningsmekanism i taket. Jag har en beställning på en Reverb G2 som jag länge tänkt att jag fortfarande vill ta emot när den kommer för uppleva skillnaden mot Oculus Quest 2, men nu börjar jag bli tveksam. Känns som att jag bara (eventuellt) kommer att bli besviken på Questens prestanda samtidigt som jag ändå inte ser det som aktuellt att köra trådat, så jag funderar på om ignorance verkligen är bliss och jag inte ens borde testa G2:an. Att fritt kunna röra sig omkring i rummet utan att bry sig om någon sladd känns verkligen som sättet VR ska spelas på, i alla fall beträffande spel där man kan utnyttja denna stora rörelsefrihet.
När jag körde Half-life Alyx så fixade jag en så stor öppen yta som jag kunde i mitt vardagsrum och gick sedan saaaakta igenom spelet genom att försöka bygga upp en taktik där jag går så långt jag kan, vänder mig om 90 grader samtidigt som jag blundar och kör snapturning totalt 180 grader (här hjälpte det att ställa in så att man ser sin guardianzon bara genom att titta ner i golvet). Jag har inte fått till det helt ännu, men känslan att sakta öppna en dörr, försiktigt titta in i rummet och sedan kliva in i det ger helt klart en oändligt större inlevelse än att bara teleportera sig in där. Så nu har jag kommit på vad som verkligen kommer ruinera folk (eller mig) med VR: Det handlar inte om att man måste köpa en ny router och ett kraftigare grafikkort; det handlar om att man måste köpa en ny bostad! Jag vet inte hur stora områden Questen kan tracka, men jag har fantasier om att hyra en gymnastiksal (eller köpa en herrgård) för att verkligen kunna uppleva Half Life Alyx.
Jag är långt ifrån något nätverksproffs men som jag förstår det så vill du ändra kanal om andra nätverk i närheten är inställda på samma kanal, detta för att minska störningar. Till Android finns ”Wifi Analyzer” för att kolla detta, finns troligen något motsvarande för iOS och en del routers har det inbyggt i mjukvaran. Kanalerna verkar även koppla till kanalbredd (40, 60, 80, 160 MHz) men är inte helt klok på hur.
Du kan även ställa in (om routern grejar det) ett eget SSID för Quest. Då ansluter alla dina enheter till samma router men Questen kan få en egen kanal.
Guardian är låst till 25x25 feet, drygt 7.5x7.5 meter. Om du kör utan Guardian och istället använder dig av mattor eller dylikt för att hålla koll på var du är kan du dock köra med oändlig yta. På det ämnet ska Tea for God på SideQuest vara ballt, den använder det utrymme du har för att generera världen, så du tror att du går mellan olika rum, åker hiss etc. men i verkligheten irrar du bara runt i ditt Guardianutrymme.