Permalänk
Medlem

Isopropanol och toapapper brukar det bli. Förr var jag noggrann med mikrofiberduk men det orkar jag inte med längre, hur stor skillnad kan det göra liksom. Kaffefilter lät ju intressant så det kanske jag får prova nästa gång.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Isopropanol el kemiskt ren bensin, beroende på vad man råkar ha.
Sen aceton för mer rejält ingrodd pasta el lim, dvs när det krävs något starkare.

Även provat sårrengöring, Alsolsprit, vilket inte funkar alls då det är för svagt.

Hushållspapper funkar för det mesta, bara det är någorlunda kvalitet. Kan blåsa bort ev ludd (minimalt). Inte lika noga med det på processorer som när man ska montera skärmskydd på mobiler, då får det inte finnas minsta mikroskopiska dammkorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ifall du är orolig över fallande damm sätt ett mindre dricksglas över CPU'n så slipper du fallande damm! Brukar jag använda funkar bra

Själv använder jag en plastskrapa för att ta bort överflödig pasta och sen applicerar jag det citrusbaserade Akasa Tim Clean: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/kylpasta...

Funkar skitbra, blir helt rent sen när man torkar av det med en mikrofiberduk. Sen sätter jag dricksglas över tills jag monterar kylaren igen.

Förr brukade jag använda ren Aceton från Gripen men stör mig på att dessa avdunstar så förbaskat fort så nästa gång man ska använda kan hela burken vara slut!

Jag brukar lägga tillbaka den i förpackningen om det är så att jag måste vänta en längre stund innan montering, men dricksglas funkar nog lika bra, om inte bätre. Tack för tipset

Skrivet av GuuFi:

Oftast aceton och hushållspapper för att få bort majoriteten av pastan, sen lite mer aceton och bomullstops för resten.

Några dammkorn kommer inte göra 1-2 graders skillnad, sen om du byter CPU varje år så spelar det ju ingen roll om det lönar sig i längden?

Kanske lite OCD varning men men, alla gör på sitt sätt, själv bryr jag mig mindre och mindre för varje ny CPU jag köper, var ju lite större skillnad förr när det inte fanns IHS på dem.

Jag vill inte ta några risker så känns helt enkelt bättre om jag vet att jag gjort allt som står i min makt för att få det rent. Sen kör jag aldrig stock heller utan brukar pressa så hårt det går, och Ryzen är något extremt grinig med boost vad gäller temperaturer så jag vill helt enkelt se till att det är så optimalt det går

Hade jag kört stock där en skillnad på någon eller några grader inte påverkar prestanda så hade det kännts rätt onödigt. Då hade jag nog kört med isoprop då det får bort det mesta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hushållspapper och tops (samt tryckluft för att blåsa bort eventuella dammrester), inget annat.
Provade något kemiskt för en massa år sedan men det blev bara en rörig söjra.
Det är möjligt att jag skulle använda något kemiskt om det vore frågan om att jaga de sista tiondels graderna vid något prestandtest men inte annars.

Permalänk
Medlem

T-röd och lakansväv = vinst!!!

Permalänk
Medlem

Rengör?

Permalänk
Musikälskare

T-röd funkar alltid bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En gammal strumpa som det gått hål på eller sådana där våtservetter man rengör glasögon med, tror dem finns på City Gross.
Våtservetterna funkar kanon för att rengöra skärmar också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Isopropanol + tops och hushållspapper. När det inte räcker (gammal intorkad skit) har jag använt arcticlean.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Isopropanol och kaffefilter vilket jag brukar ha hemma.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton + hushållspapper. Alltid använt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Articlean i typ 10 år, luktar så förbannat gott med

+1. Det är "nybilskänslan" man upplever!
Dessutom gillar jag deras två-stegs upplägg, första steget löser upp även gammal kylpasta fint om man låter det gotta till sig en stund innan man börjar torka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Isopropanol och tops, funkar toppen höhö

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Avstängd

Vad är det här för trams? Kylpasta?

https://www.youtube.com/watch?v=C9GALnwsRQ8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Vad är det här för trams? Kylpasta?

https://www.youtube.com/watch?v=C9GALnwsRQ8

Med dagens toleranser i tillverkningsteknik borde det ju fungera, kylpastan är ju där av historiska skäl för att hantera ojämnheter så man får en "perfect fit".

Något för Swec att testa @JonasT, @Kenneth? Ni får rubriken gratis här: "Kenneth kör saker utan kylpasta!"

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Master of Overkill

Papper

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

När jag uppgraderade från en Pentium G645 till en i5-3330 i min pfsense hink för någon vecka sedan så tog jag det jag hade hemma, Rushkinoff Vodka jag hade kvar från senaste semestern i Spanien i våras.

Den på en servett från McDonalds fungerade prima.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Med dagens toleranser i tillverkningsteknik borde det ju fungera, kylpastan är ju där av historiska skäl för att hantera ojämnheter så man får en "perfect fit".

Något för Swec att testa @JonasT, @Kenneth? Ni får rubriken gratis här: "Kenneth kör saker utan kylpasta!"

Bara för någon hos sweclockers att höra av sig, kommer fortsätta plana till saker även i framtiden och siktar på att snart köra en 5950x utan pasta.

Permalänk
Medlem

Etanol 99.9% men blir runt 96% när korken åkt av. Annars har jag aceton och det de flesta kör.
Med etanolen brukar jag köra "en hut till mig och en hutt till cpun" 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Misstänker min Arctic MX-2 pasta är rätt motståndskraftig mot intorkning för har aldrig krävts mer än något drag med hushållspapper för att få bra finish.

Gjort rent med kemiskt ren aceton de gånger det behövts.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Etanol 99.9% men blir runt 96% när korken åkt av. Annars har jag aceton och det de flesta kör.
Med etanolen brukar jag köra "en hut till mig och en hutt till cpun" 😁

3% av innehållet i flaskan åkte ner i kaffet innen du börjar hutta?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

toapapper ev nån alkohol/aceton om det finns tillgängligt

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

isopropanol både hemma och på jobbet. Finns en stor flaska att köpa på kjell så räcker det ett tag. Sen hushållspapper eller kaffefilter.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hushållspapper (Extra (Edet) - bästa sortens hushållspapper på marknaden!). Bara att torka av.

De har även det bästa toapappret. Smular inte, river gött och håller i evigheter.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Etanol 99.9% men blir runt 96% när korken åkt av. Annars har jag aceton och det de flesta kör.
Med etanolen brukar jag köra "en hut till mig och en hutt till cpun" 😁

95.6% för att va exakt.

Permalänk

Deliddar, kör Headspreadern i diskmaskinen 70c 2h och sedan på't igen.

Permalänk

Kör vanlig t-röd.

Tror inte valet är så noga skulle det va lite klet kvar ingen fara brukar bara gno tills jag kan läsa texten lätt på cpun och aldrig märkt någon större skillnad mellan första applicering och efterföljande. Appliseringar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin/heptan.

Av den enkla anledningen att det är så lättillgängligt! Köpte 1 liter i en färgbutik.

Tidigare använt aceton utan olja eller kemisk ren bensin från Gripen. Dessa finns i dagligvaruhandeln, men 12,5 cl tar slut på några användningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Toalettpapper är designat för att smula sönder sig, så det hade jag undvikit. Hushållspapper eller kaffefilter håller ihop bättre. Mindre risk att papperssmulor hamnar bredvid sockeln å orsakar bekymmer.

Folk tar ju givetvis bort processorn ur moderkortet när de rengör?

Edit: Jag i alla fall. Onödigt att hålla på kladda med sånt ovanför moderkortet när det tar några sekunder att ta bort processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kemiskt ren aceton polerat med kaffefilter!
Två hushållsartiklar som jag har hemma oavsett, bekvämt att slippa köpa nytt de få gånger jag omonterar kylare

Samma!

Visa signatur

Error 404, System not found!