32 tummare med 1440p och 144hz! (samlingstråd)

Permalänk
Medlem

@Roger W: Har sett att man kan tvinga fram vilket spann hertzen ska röra sig mellan med ett tredjepartsprogram som ska ta bort flimret.. men då tyckte jag att det var lite för mycket för att just få bort flimret

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

Kör en Msi optix mag322cqr, haft den i ca 2 månader nu, kör den med gsync och är mycket nöjd med den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad så har Toms Hardware recenserad Dell S3220DGF och gett den editors choice:
https://www.tomshardware.com/reviews/dell-s3220dgf-gaming-mon...
(jag har inte hunnit läst)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För den som är intresserad så har Toms Hardware recenserad Dell S3220DGF och gett den editors choice:
https://www.tomshardware.com/reviews/dell-s3220dgf-gaming-mon...
(jag har inte hunnit läst)

Beställt den. Funderade på antingen den eller LG 32GK850F. Blir min första skärm över 60Hz så det ska bli intressant. Går ner från 4K@60Hz då det inte känns optimalt i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Beställt den. Funderade på antingen den eller LG 32GK850F. Blir min första skärm över 60Hz så det ska bli intressant. Går ner från 4K@60Hz då det inte känns optimalt i spel.

Ska bli intressant att höra vad du tycker
Du lär möjligen tycka den nya är rätt grovkornig i upplösningen... (så du skulle möjligen övervägt en 27 tummare istället, beroende på vad som är din prio) Men den lär bli mer lättdriven och ge ett helt annat flyt i många spel!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jo precis, det har du helt rätt i. Det fick bli en LG 27GL850, då jag har läst att S3220DGF har en del problem med Freesync och Nvidia GPUer och att eftersläpningar kanske kan bli lite mycket med en VA-panel, dessutom har LGn likvärdig ppi som min nuvarande 40" Philips PDM4065UC. Lite orolig över att LGn blir för smått, och jag kommer att definitivt sakna svärtan, annars åker den tillbaka och det blir Dell ändå trots problemen med Freesync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo det är ju en balansgång det där med storlek kontra pixelstorlek kontra tungdrivenhet (och pris osv) ...
Aha du har 40 tummare nu? Ja då är ju helt klart 27 tum bästa motsvarigheten för pixelstorlek. (ger lite för småttig storlek på allt för min del)
Men får se om du kan leva med minskningen i totalstorlek! Du får väl köpa två annars (eller en billigare 60hz 27 tummare i 1440p vid sidan av)
Om du klarar eftersläpningarna på din 4065 så borde du nog tåla en modern 144hz VA tycker jag dock, så ifall det finns VA-alternativ så kan de fortfarande vara något att överväga... (men VA släpar och sotar igen, alldeles tveklöst!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såg att Dell S3220DGF kostar 4720 kr nu istället för ca 5800 (med 20% rabatt) tidigare under veckan. Så jag la en beställning direkt, blir ett lyft från min gamla 40" 1080p TV.

Konstiga är att om man söker S3220DGF på dell.com så står det att den kostar 5898,75 kr med rabatt men klickar man på den står det 4720 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Såg att Dell S3220DGF kostar 4720 kr nu istället för ca 5800 (med 20% rabatt) tidigare under veckan. Så jag la en beställning direkt, blir ett lyft från min gamla 40" 1080p TV.

Konstiga är att om man söker S3220DGF på dell.com så står det att den kostar 5898,75 kr med rabatt men klickar man på den står det 4720 kr.

Nöjd med den skärmen? Ser schyst ut på pappret.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nöjd med den skärmen? Ser schyst ut på pappret.

Jag är nöjd med skärmen. Väldigt bra bild, fina färger, skarp, väldigt ljusstark (ställt ner det väldigt mycket då den står i ett mörkt rum i källaren), inga störande LED lampor, lätta menyer.
Har inte testat någon annan liknande skärm så kan inte säga hur bilden är jämfört med de. Valde denna då det kändes som bättre kvalite och fler funktioner än de som legat runt 4000 kr. Bra justerbar fot, inbyggd nätdel, USB3, 165 hz med DP osv.
Dock kör jag med hdmi och 144hz då DP inte fungerar bra när man kör flera skärmar. När man stänger av skärmen tas den bort från windows vilket skapar problem då en annan skärm tar över och allt blir knas med skrivbord osv. Men det är ju inget unikt för denna skärm utan beror på DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Jag är nöjd med skärmen. Väldigt bra bild, fina färger, skarp, väldigt ljusstark (ställt ner det väldigt mycket då den står i ett mörkt rum i källaren), inga störande LED lampor, lätta menyer.
Har inte testat någon annan liknande skärm så kan inte säga hur bilden är jämfört med de. Valde denna då det kändes som bättre kvalite och fler funktioner än de som legat runt 4000 kr. Bra justerbar fot, inbyggd nätdel, USB3, 165 hz med DP osv.
Dock kör jag med hdmi och 144hz då DP inte fungerar bra när man kör flera skärmar. När man stänger av skärmen tas den bort från windows vilket skapar problem då en annan skärm tar över och allt blir knas med skrivbord osv. Men det är ju inget unikt för denna skärm utan beror på DP.

Har du spelat "snabba" spel? Eftersläp?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nu ligger Dellen på 4690 kr på elgiganten
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Skrivet av MickeV:

Såg att Dell S3220DGF kostar 4720 kr nu istället för ca 5800 (med 20% rabatt) tidigare under veckan. Så jag la en beställning direkt, blir ett lyft från min gamla 40" 1080p TV.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du spelat "snabba" spel? Eftersläp?

Det enda "snabba" spelet jag har spelat är Black Mesa. Inga problem tycker jag. Inte märkt några specialla eftersläpningar. Inte heller någon tearing.

Skrivet av Roger W:

Ja det är ett bra pris denna månad. Dell höjde sitt pris igen och de finns inte längre med på prisjakt av någon anledning .

Permalänk
Medlem

Nu är det bra pris på en ASUS skärm VG32VQ 32"TUF på elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...
4249kr...
(vet inte tillräckligt om skärmen för att rekommendera den dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Börjar äntligen dyka upp alternativ med IPS paneler:

https://www.inet.se/produkt/2216904/acer-32-predator-xb323ugp...

Å andra sidan så känns det lite för sent med tanke på ryktena kring årets nya GPU:er. 32" 4K känns som en bättre matchning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Börjar äntligen dyka upp alternativ med IPS paneler:
https://www.inet.se/produkt/2216904/acer-32-predator-xb323ugp...

Nice, bra tips på intressant skärm!

Skrivet av TuHack:

Å andra sidan så känns det lite för sent med tanke på ryktena kring årets nya GPU:er. 32" 4K känns som en bättre matchning.

Mjae, 4k kommer nog räknas som tungdrivet även framöver.
Värstingkorten i närmsta generationen kommer kanske klara det hyfsat här och nu, men kraven kommer klättra i kommande spel som vanligt.
Visst, "medelupplösningen" går ju upp lite hela tiden, men jag undrar om vi alla är redo för 4K än... Speciellt i 120hz+!

Dessutom: 4k på 32 tum är för små pixlar för att funka att titta på utan skalning för mig åtminstone... Och skalning har fortfarande sina issues.

Så jag tror tror en sån här skärm fortfarande fyller ett syfte! (även om majoriteten verkar föredra 27 tums skärmarna istället)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Slog till på en Dell S32200DGF för 3790:-, tog hem för att testa och är positivt överaskad.
Väldigt bra bild, trots VA upplever jag inget överdrivet släp och texten känns väldigt skarp och fin. Märker alltså inte av någon konstig subpixelstruktur men är osäker på hur jag bekräftar det ordentligt.

Enda minuset är att gsync får flimmer, testat diverse work-arounds men det blir liksom inte riktigt bra.
Hur som haver, för att få tillförlitlig gsync så hittar jag ingenting vettigt under 9000kr så det blir nog att behålla denna och antingen hoppas på framtida lösningar med nyare gpu eller bara nöja mig med 164hz och otrolig immersion.

Drivs med ett GTX 1070, det får kämpa lite men kan spela samma spel som på min gamla BenQ XL2430T. Saknar inte TN ett dugg och svärtan är fin! Det trodde jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Slog till på en Dell S32200DGF för 3790:-, tog hem för att testa och är positivt överaskad.
Väldigt bra bild, trots VA upplever jag inget överdrivet släp och texten känns väldigt skarp och fin. Märker alltså inte av någon konstig subpixelstruktur men är osäker på hur jag bekräftar det ordentligt.

Enda minuset är att gsync får flimmer, testat diverse work-arounds men det blir liksom inte riktigt bra.
Hur som haver, för att få tillförlitlig gsync så hittar jag ingenting vettigt under 9000kr så det blir nog att behålla denna och antingen hoppas på framtida lösningar med nyare gpu eller bara nöja mig med 164hz och otrolig immersion.

Drivs med ett GTX 1070, det får kämpa lite men kan spela samma spel som på min gamla BenQ XL2430T. Saknar inte TN ett dugg och svärtan är fin! Det trodde jag inte.

3790 var ett bra pris!
Har du testat dra ner frekvensen till 144hz och se om flimret påverkas?
Stirra inte sönder dig på tester av subpixelstruktur osv om du trivs med bilden redan nu i praktiken
...
Om du vill ha gsync för mindre än 9000 så borde det finnas alternativ! Tex Acer Predator Z321QU (som jag har) ... Eller LG 32GK850G.. Båda lär kosta påtagligt mer än pengarna du lade på din skärm dock!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

3790 var ett bra pris!
Har du testat dra ner frekvensen till 144hz och se om flimret påverkas?
Stirra inte sönder dig på tester av subpixelstruktur osv om du trivs med bilden redan nu i praktiken
...
Om du vill ha gsync för mindre än 9000 så borde det finnas alternativ! Tex Acer Predator Z321QU (som jag har) ... Eller LG 32GK850G.. Båda lär kosta påtagligt mer än pengarna du lade på din skärm dock!

Kul att du svarade Roger W! Dina inlägg har ju dykt upp i min jakt på "den perfekta skärmen" med dessa specs vi gillar här i tråden.

LG skärmen var den som fick mig att fastna helt på 32" 1440p, tyvärr väntade jag lite för länge så den har jag inte lyckats finna i någon fysisk butik. Jag tror också att jag hade saknat kurvatur på den eftersom hela synfältet blir insvept på den här storleken. Men den var egentligen mitt förstahandsval. Acern har övervägts. Jag är svårt allergisk mot "gaming" bling men tänkte att jag kunnat leva med predator-logotypen och då slippa den röda foten med ett VESA-mount. Men då blir ju inte skärmen billig längre. Så tråkigt att de var tvugna att göra stativet rött. Sedermera har jag fått intrycket av att den lider lite extra av VA-släpet och att mörka kanter ofta blir smetiga.
Dessutom så kostar ju dessa skärmar nästan 75% mer än vad jag gav. Mina tankar om ditt mycket uppskattade tips, tack!

Dellskärmen är nästan speccad rakt efter mina önskemål; 4 usb-portar, 2 hmdi för eventuella konsoler utöver den DP 1.4 för PCn. Den ser ut som en sexig, biffig kontorsskärm. Inget gaming bling och mycket hög WAF-faktor mao. Om jag jobbat på DELL hade jag kanske lagt till en "crosshair"-funktion och gamma-inställning men av erfarenhet så vet vi ju att det i princip aldrig släpps teknik som verkligen har exakt allt vi vill ha.

Jag hade redan testat göra custom-upplösning @ 144hz, lekt runt med CRU men utan resultat. Min skärm har inte problemet att den tappar signal utanför sync-range men den flimrar i olika mängd i olika spel. Men när jag läste din fråga inatt så bestämde jag mig för att göra ett gediget försök till, och om det lönade sig!

Uppdaterade DP-firmware i mitt grafikkort med Nvidias officiella DP 1.3-1.4 patch, experimenterade ytterligare i pendulum och CRU men det blev bara bättre, inte helt flicker-fritt. Envis som man är gav jag inte upp, startade upp de speltitlar jag upptäckt flimmer i; CSGO, Hell Let Loose, Dota 2 etc och när jag kommit till Path of Exile den ökände GPU-mördaren så nådde jag en breakthrough.
Aktiverade HDR bara som en desperat sista utväg och vips var allt flicker borta, woho tänkte jag tveksamt med tanke på hur HDR läget ser ut i icke HDR titlar (som skit) pga uppställt och låst ljusstyrka på skärmen. Körde igång Pendulum och insåg bistert att G-sync inaktiverats vid aktiveringen av HDR. Jävla skit!

Av någon anledning gav jag inte upp ändå, klockan började bli sådär mycket att man liksom tappar perspektivet på tiden och hjärnan börjar gå trögt. Delvis av misstag så inaktiverade jag freesync på skärmen och aktiverade igen. Bam! Gsync aktiverat, superstabil HZ enligt skärmens inbyggda hz-counter. Testade pendulum igen, flickerfritt hela vägen ner till 25fps. Körde igång ovanstående speltitlar igen och trodde knappt mina ögon. Under tidigare tester hade både HZ-mätaren på skärmen och min fps i spelen fladdrat som ett lite för långt kvitto i en höststorm, men nu låg allting superstabilt med mer modesta avvikelser.

Kan säga som såhär, nu fattar jag hypen runt gsync. Satans jävlar vad smooth allting är. En fantastisk bieffekt tycks vara att fpsen är inte bara stabilare i spelen utan även högre (jag har fortfarande inte listat ut hur det är möjligt). Så det tycks vara som så att Dell S3220DGF fixar Gsync galant hela vägen ner till 20-30 fps, där någonstans blir det lite flimmer. För mina behov spelar det absolut ingen roll då jag inte spelar spel med så låg FPS och kan om såna tillfällen skulle dyka upp helt enkelt bara stänga av sync med 3 knapptryck på skärmen.

Så för att sammanfatta är jag en mycket lycklig manspojke just nu, det känns som att jag har tjänat in ett par tusenlappar och fått nästan allt av det andra jag ville ha. Trycket i färgerna är fantastiskt och med lite pill i inställningarna är kalibreringen så pass bra att den där gamma inställningen tappar betydelse, inga översatuerade färger mao. Ingen som helst bleed synlig för ögat i nedsläckt rum. Att trycka av/på freesync tycks alltså ha löst flicker-problemet till 90% eftersom det endast uppstår i så låga fps att spelet ändå skulle vara ospelbart för mig. En ny kraftfullare GPU i framtiden bör ta det hela till 99,9%.

Så för att sammanfatta tycks jag ha fått allting jag vill ha exklusive crosshair-funktion. Så 32" 1440p med mycket bra bild och skärpa, eftersläp inom acceptansnivå. 164hz, grym kontrast, tryck i färgerna utan att det blir överdrivet, oklanderlig svärta och ett nyktert vuxet utseende på skärmen med 4 USB-portar. Sist men inte minst, Gsync som fungerar klanderfritt för mina behov och det till den nätta summan 3790 riksdaler + en DP 1.4 kabel. Lite sorgligt är det ändå att bli av med adaptive-sync-oskulden för jag kommer aldrig kunna spela utan det igen.

TLDR: Gsync fungerar finfint i helskärmsläge om jag väljer freesync på/av i skärmens snabbmeny. Tycker det är värt med tanke på hur många pengar jag sparade in.

Permalänk
Medlem

Wow, kul att du fick ordning på allting!
Grymt bra deal där isåfall!

Skrivet av sterling:

LG skärmen var den som fick mig att fastna helt på 32" 1440p, tyvärr väntade jag lite för länge så den har jag inte lyckats finna i någon fysisk butik. Jag tror också att jag hade saknat kurvatur på den eftersom hela synfältet blir insvept på den här storleken.

Kanske.. För mig gör nog kurvaturen egentligen varken till eller från. Jag märker den knappt alls, och tror nog inte jag skulle märka så mycket om den skulle försvinna heller

Skrivet av sterling:

Acern har övervägts. Jag är svårt allergisk mot "gaming" bling men tänkte att jag kunnat leva med predator-logotypen och då slippa den röda foten med ett VESA-mount. Men då blir ju inte skärmen billig längre. Så tråkigt att de var tvugna att göra stativet rött. Sedermera har jag fått intrycket av att den lider lite extra av VA-släpet och att mörka kanter ofta blir smetiga.
Dessutom så kostar ju dessa skärmar nästan 75% mer än vad jag gav. Mina tankar om ditt mycket uppskattade tips, tack!

Predatorloggan ÄR ful, och fötterna irriterar lite, men märks väl inte så mycket av i normalt bruk egentligen...
När det gäller släpet så undrar jag hur stor skillnad det egentligen är mellan alla dessa VA-skärmar. Det är nog ganska få som provat alla och jag tror de flesta lider av samma grundproblematik med kanske lite olika tradeoffs. Släpet finns där men man är olika känslig för det, och man får leva med det
(De allra senaste Samsungvarianterna (7 och 9-serien) har möjligen fått ner eftersläpet mer)
Men håller helt med om att Acern inte är nära prisvärd för det pris den ligger på numer! Lite plastig och blingig och lite gammal vid det här laget, och är nog inte i topp när det gäller panelprestanda heller.

Skrivet av sterling:

Delvis av misstag så inaktiverade jag freesync på skärmen och aktiverade igen. Bam! Gsync aktiverat, superstabil HZ enligt skärmens inbyggda hz-counter.

Ja jösses, det behövdes alltså bara en "ominitiering" och så drog allt igång. Värt att komma ihåg
(man får väl se det som en variant på clichén "har du startat om datorn?")

Skrivet av sterling:

Kan säga som såhär, nu fattar jag hypen runt gsync. Satans jävlar vad smooth allting är. En fantastisk bieffekt tycks vara att fpsen är inte bara stabilare i spelen utan även högre (jag har fortfarande inte listat ut hur det är möjligt).

Om du jämför med ett tidigare läge med vsync aktiverat, så är det helt rimligt att frameraten blev bättre:
Med gsync har du variabel refreshrate, men med bara vsync så är du låst till en viss refreshrate och alla frames som inte hinner bli klara måste vänta en hel frame till innan bilden kan visas. Det kan innebära upp till halverad framerate i värsta fall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja jösses, det behövdes alltså bara en "ominitiering" och så drog allt igång. Värt att komma ihåg
(man får väl se det som en variant på clichén "har du startat om datorn?")

Om du jämför med ett tidigare läge med vsync aktiverat, så är det helt rimligt att frameraten blev bättre:
Med gsync har du variabel refreshrate, men med bara vsync så är du låst till en viss refreshrate och alla frames som inte hinner bli klara måste vänta en hel frame till innan bilden kan visas. Det kan innebära upp till halverad framerate i värsta fall.

Ja så sjukt skönt!
Märker av eftersläp något nu men det är inte jättefarligt, väldigt mörka detaljer mot tex ljus himmel kan ghosta/smeara i vissa spel men då sitter jag nästan och kollar efter det. Tror det är ungefär samma samsungpanel i flera av 32" VA panelerna. All-in-all, kanonskärm!

Nej inte vsync, utan sync tidigare och stabilare fps(och högre snitt) nu med gsync på. Very wierd.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Får flicker i vissa titlar med Gsync på. DELLen vill gärna ha 70+ fps för att ha lugn bild. Märker dock inte av tearing särskilt i dessa spel (Squad, CoD CW Beta). Med hög fps eller avaktiverad adaptiv-synk är bilden lugn och skön för ögonen.

Den har allt lite VA ghosting också så om man är känslig för motion blur skulle jag undvika S3220DGF. Men i övrigt en toppenskärm för den som prioriterar mångsidighet, svärta och immersion över esport.

Jag är ganska text/pixelkänslig och texten är krispig nog för mig även fast jag misstänker att subpixelstrukturen är avvikande.

Permalänk
Medlem

Hmm ok...
Jag kan se lite flimmer på min Acer under typ loading screens där frameraten är en bra bit under 30 fps, men kan inte komma på att jag sett det i något spel. Det finns nog en viss trygghet i ett gsync chip ändå
Å andra sidan lade jag väl typ dubbla pengarna - ca 7500 spänn vill jag minnas.
(Och när det gäller rörelsehanteringen gissar jag det är ganska jämt mellan skärmarna)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm ok...
Jag kan se lite flimmer på min Acer under typ loading screens där frameraten är en bra bit under 30 fps, men kan inte komma på att jag sett det i något spel. Det finns nog en viss trygghet i ett gsync chip ändå
Å andra sidan lade jag väl typ dubbla pengarna - ca 7500 spänn vill jag minnas.
(Och när det gäller rörelsehanteringen gissar jag det är ganska jämt mellan skärmarna)

Jo jag har läst runt en del på interwebs och kommer fram till samma slutsats som dig. Är gsync en stor prioritet så rekommenderar jag att man kollar på skärmar med gsyncmodul. Inte ens monitorer med officiellt gsyncstöd från Nvidia fungerar alltid till 100% utan flicker.

Har såklart pillat vidare på min egen monitor och ta mig fan så fungerar ju gsync fint vid (som du så fint nämnde) en ominitiering i själva fullskärmsapplikationen ibland. Ska jag vara ärlig så gör adaptiv-sync inte en enorm skillnad för mina ögon, inte alls lika stort kliv som när jag lämnade 60hz bakom mig. Emellertid kan det bero på VA panelens begränsningar då VA-smear framträder något tydligare med adaptivsync aktiverat på min monitor. Min teori är att när ögonen inte längre kompenserar för tearing så framträder andra detaljer.
Under 30-40 fps kan visst flicker uppstå i tex menyer i vissa applikationer, men i andra inte alls (tex Hell Let Loose fungerar kanon med sync). Inbillar mig dock att ögonen blir lite tröttare av sync-aktiverat ibland, kanske är placebo eller att jag sitter och blänger hårdare in i skärmen. Det kan ju också vara så att mer framträdande VA-smear är lite jobbigare än tearing, kanske för att jag är ovan eller kanske för att VA-smear rent generellt är jobbigare för ögon och hjärna.

Den där grejen med att göra custom-resolution profiler @ 144hz tror jag är en nödlösning som kommer ifrån att många sitter på DP1.2 kablage som inte riktigt orkar med bitrate över 144hz @ 1440p. Min monitor har iaf inga som helst problem med 164hz.
CRU förvirrar mig något, testat olika freesync-spann mellan 48/50/52/55/58hz-144/164hz men det gör liksom ingen skillnad vad jag kan se. Vad är det spannet gör egentligen? Jag har fått för mig att grafikkortet bara matar på med duplicerade bildrutor utanför spannet för att fasa in fps mot hz?

Sen vore det ju intressant att veta vilken panel som sitter i Dell S32200DGF, är det samma Samsungpanel som sitter i "alla" andra 32" 1440p VA paneler? Lyckas inte hitta något där, får googla vidare. Misstänker som du att rörelsehanteringen är väldigt snarlik, jag har som nämnt lite smear men det är inte extremt på något vis. Ja jävlar ja, det känns som att jag gjorde ett riktigt kap, 32" 1440p är helt underbart, spel i synnerhet. Kikade igenom hela det fysiska sortimentet på Elgiganten och några fler butiker men inte ens Samsung G9 49" kändes lika "rätt" och immersiv som detta formatet. Ultrawide är säkert trevligt för arbete men tycker de är på tok för tunna på höjden. Hoppas fler hoppar på tåget så att det kommer smaskiga rappa paneler i detta formatet i framtiden, blir intressant att se tester på Acer 32" Predator XB323UGP framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Jo jag har läst runt en del på interwebs och kommer fram till samma slutsats som dig. Är gsync en stor prioritet så rekommenderar jag att man kollar på skärmar med gsyncmodul.

Jepp, håller generellt med!
Men man låser förstås in sig på Nvidiakort...

Skrivet av sterling:

Inbillar mig dock att ögonen blir lite tröttare av sync-aktiverat ibland, kanske är placebo eller att jag sitter och blänger hårdare in i skärmen. Det kan ju också vara så att mer framträdande VA-smear är lite jobbigare än tearing, kanske för att jag är ovan eller kanske för att VA-smear rent generellt är jobbigare för ögon och hjärna.

Låter lite konstigt, det där känner jag inte igen alls från gsync. Du kanske får lite flimmer ändå, och det är vad som ger tröttheten?

Skrivet av sterling:

CRU förvirrar mig något, testat olika freesync-spann mellan 48/50/52/55/58hz-144/164hz men det gör liksom ingen skillnad vad jag kan se. Vad är det spannet gör egentligen? Jag har fått för mig att grafikkortet bara matar på med duplicerade bildrutor utanför spannet för att fasa in fps mot hz?

Såvitt jag vet så är bara freesync aktivt inom spannet, men "don't quote me on that"
(jag har inte behövt gräva i det då jag har riktig gsync)

Skrivet av sterling:

Ja jävlar ja, det känns som att jag gjorde ett riktigt kap, 32" 1440p är helt underbart, spel i synnerhet.

Bra pris per tum och nog pris per prestanda också!

Skrivet av sterling:

Kikade igenom hela det fysiska sortimentet på Elgiganten och några fler butiker men inte ens Samsung G9 49" kändes lika "rätt" och immersiv som detta formatet. Ultrawide är säkert trevligt för arbete men tycker de är på tok för tunna på höjden.

Jag tror man nog kan vänja sig lite, men generellt håller jag med! Ultrawide har alltid sett lite krystat ut för mig, och de skärmarna är väldigt oprisvärda överlag
Men om man vill ha väldigt stort så når man till sist en kompromiss där höjden blir begränsad av ergonomin:
i 16/9 format så är nånstans runt 40-43 tum nog egentligen gränsen vad man kan ställa på skrivbordet innan det blir för högt för att vara bekvämt. 48 tum kanske går att leva med också, men med 55 tum och uppåt så får man hitta någon lösning att montera TV:n lägre bakom skrivbordet IMO.
Så ska man ha större än så på skrivbordet, så finns det liksom bara bredden kvar att expandera på, och då blir det ju ultrawide

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, håller generellt med!
Men man låser förstås in sig på Nvidiakort...

Ja precis jag menar då specifikt gsync som jag har fått intrycket av fungerar något bättre än freesync. Kanske kan omformulera mig som så att om adaptivsynk är en stor prioritetsfråga så känns det gröna laget som ett säkrare kort för mindre strul med kompabilitet, men man blir då låst som du säger.

Skrivet av Roger W:

Låter lite konstigt, det där känner jag inte igen alls från gsync. Du kanske får lite flimmer ändå, och det är vad som ger tröttheten?

Givetvis, flimmer som jag inte ser men som retar ögonen och hjärnan. Men det kan ju också vara att ögonen matas med betydligt mer information och ljusstyrka än vad jag är van vid från min 24" TN. Fast då sticker Freud ut näsan och tycker nog att jag börjar passera gränsen för rationalisering och önsketänkande.

Skrivet av Roger W:

Såvitt jag vet så är bara freesync aktivt inom spannet, men "don't quote me on that"
(jag har inte behövt gräva i det då jag har riktig gsync)

Ja så långt är vi överens men vad sker egentligen utanför spannet? Tearing? Lyllos dig Roger, jag är ju fortfarande lite småförälskad i LG32GK850B som generellt verkar vara en bättre skärm än Dellen i både pixelrespons och sync, fast då blir jag låst till gröna laget och den lilla detaljen med nästan dubbla priset. Man får någonstans nöja sig och det är ju alltid trevligt med utrymme för ny skärm i framtiden, vore ju redigt fränt med en snabb OLED-skärm.

Skrivet av Roger W:

Bra pris per tum och nog pris per prestanda också!
Jag tror man nog kan vänja sig lite, men generellt håller jag med! Ultrawide har alltid sett lite krystat ut för mig, och de skärmarna är väldigt oprisvärda överlag
Men om man vill ha väldigt stort så når man till sist en kompromiss där höjden blir begränsad av ergonomin:
i 16/9 format så är nånstans runt 40-43 tum nog egentligen gränsen vad man kan ställa på skrivbordet innan det blir för högt för att vara bekvämt. 48 tum kanske går att leva med också, men med 55 tum och uppåt så får man hitta någon lösning att montera TV:n lägre bakom skrivbordet IMO.
Så ska man ha större än så på skrivbordet, så finns det liksom bara bredden kvar att expandera på, och då blir det ju ultrawide

Mer tum än 32" är begränsat av mitt skrivbord och synfält, tror sambon skulle sätta ner foten också. Undantaget som jag ser det är väl om man bygger en simulator av något slag men det spar jag till 40års krisen.

Permalänk
Medlem

Någon annan som väntar med spänning på någon recension på de nya 32" 1440p "Fast IPS" 160 - 175Hz panelerna? Finns väl från MSI, Acer och ASUS är väl snart på kommande med variabel overdrive / ASUS ELMB.

Acern tycks förutom 170Hz varianten även finnas i hela 270Hz för 1000kr mer också tydligen, kanske lite overkill (tvivlar på att 270Hz faktiskt funkar bra med IPS) https://www.inet.se/produkt/2218498/acer-32-predator-xb323ugx...

Nån av dessa blir nog min nästa skärm men vill ha lite recensioner, tycker dessa har går lite under radarn, tycker ju själv de är riktigt intressanta, visst de är lite på den dyrare sidan runt 10K strecket men det är ju för att de satsar både i hög bildkvalité och spelprestanda samtidigt med bra färgåtergivning (man får med nån factory kalibrerad färgrapport tydligen t.ex.)

Nån kommenterade att i 144Hz så får man 10bit men i överklockat läge hoppar det till 8bit färgåtergivning. Att ens få 10bit i en "konsument" skärm är ytterst ovanligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min AOC CQ32G1

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Någon annan som väntar med spänning på någon recension på de nya 32" 1440p "Fast IPS" 160 - 175Hz panelerna? Finns väl från MSI, Acer och ASUS är väl snart på kommande med variabel overdrive / ASUS ELMB.

Jag är väldigt nyfiken på Acer 32" Predator XB323UGP och ser fram emot tester och recensioner. Har inte hittat någonting på den, det kan ju vara positivt, att ägarna är så nöjda att de bara sitter och njuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Jag är väldigt nyfiken på Acer 32" Predator XB323UGP och ser fram emot tester och recensioner. Har inte hittat någonting på den, det kan ju vara positivt, att ägarna är så nöjda att de bara sitter och njuter.

Tycks vara såpass nya ännu, konstigt nog tycks skärmar ofta lanseras först i norden. Tycks inte finnas i övriga delar i världen ännu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional