Permalänk

Golvskydd, nödvändigt?

Hallå i lådan!

Ska flytta in i en nybyggd lägenhet och undrar om jag ska köpa ett golvskydd eller om det är onödigt.
I min penibla situation som student kommer jag förhoppningsvis få tag i en billig kontorsstol i second hand. Bör jag då köpa golvskydd är frågan. Eller bör jag vänta och investera i en rejäl stol som kanske inte behöver golvskydd?
Kan tilläggas att jag tar funktion över mode alla dagar i veckan.

Mina scenarion är då följande:
1. Gammal stol + golvskydd.
2. Bra stol utan golvskydd.
3. Bra stol med golvskydd.

Vad för slags stol har ni och använder ni nått skydd under? Är det något ni rekommenderar?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad är det för golv?

Permalänk
Medlem

Stolen bör inte ha så mycket med slitaget på golvet att göra. Även den bästa stolen kan få smått grus och sand under hjulen, vilket är det som sliter på golvet.

Vad har du för golv?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Om det är trägolv hade jag fixat nå skydd, billig investering, kan vara snyggt också.

Jag har en stol från SecretLab, och jag köpte en lite hårdare matta som jag har under skrivbordet i min nya lägenhet.

I min förra lägenhet hade jag ett plastgolvskydd från IKEA, funkade också bra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ikeas genomskinliga plastskydd är att rekommendera, speciellt om du har parkett.
Är det en lägenhet så kommer eventuellt slitage från en stol vid ett skrivbord säkert hamna på ett konstigt ställe mitt i rummet när man senare har flytt-inspektion...

Permalänk
Medlem

Jag har KOLON golvskydd från Ikea till parkettgolv. För parkettgolvar så rekommenderas ett skydd då golvet skadas.

Permalänk
Medlem

kan vara värt att tänka på att det inte bara är stolen som kan skada golvet. Har set mer en ett exempel på där det är tydligt i golvet var fötterna har varit. Skulle rekommendera någon typ av skydd som både täcker stolen samt där fötterna kommer vara

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Vad är det för golv?

Trägolv!

Permalänk
Skrivet av pacc:

Ikeas genomskinliga plastskydd är att rekommendera, speciellt om du har parkett.
Är det en lägenhet så kommer eventuellt slitage från en stol vid ett skrivbord säkert hamna på ett konstigt ställe mitt i rummet när man senare har flytt-inspektion...

Precis min tanke, tack!

Permalänk
Medlem

Jag sket i skydd i min förra lägenhet och ångrade mig i efterhand då parketten blev utnött vilket var väldigt synligt när man flyttade stolen.. Jag har en Ikea Markus

Permalänk
Medlem

jag slet sönder mitt laminat på 3 år. hela färgen och mönstret är borta, nu har jag en ful brun fläck.
Så ja, köp golvskydd.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Vill du att golvet ska vara snyggt i framtiden? Om svaret är ja så behöver du golvskydd oavsett vilken stol du har.

Även linoleum som är vanligaste golvet i lägenheter kommer ta rejält med stryk från valfri kontorsstol, allt annat än linoleum kommer se förjävligt ut väldigt snabbt.

Köp ingen "gaming" variant då de brukar vara på tok för små och mjuka, har du IKEA i närheten så köper du deras "KOLON" som är billiga och bra.

JYSK ska ha något liknande men de hade aldrig dem i lager när jag var ute efter skydd själv.

Permalänk
Medlem

Jag slarvade också med golvskydd i min förra hyresrätt, vart rätt så noterbara märken. Dock ingenting som påpekades vid inspektionen, dock kändes det inget vidare under tiden man bodde då man alltid hade känslan att man kunde få betala. Tror dom skulle göra om golvet och därför slapp jag, men en totalt onödig grej att slarva med som kunde ha kostat mig en slant.
Så ja, använd golvskydd. Det skadar inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Slet sönder laminatet i min förra lägenhet med min dåvarande DXracer, när rummet var tomt vid utflytt såg det riktigt flummigt ut med en cirkelformad grådassig nedslitning, dock var golvet mörk träfärg så det hjälpte väl inte heller
Nya lägenheten har jag suttit sedan juni med en Aeron på parkett och inte sett något slitage än så länge, skitit i golvskydd för att jag ska ändå lägga ny parkett troligtvis innan årsskiftet så det gör inget om det slits.

Men ja, vill du vara säker så skaffa definitivt golvskydd. Kanske är värt att köpa andra hjul till stolen berorende på vad dom har också, finns gummihjul som är likt rollerbladeshjul som lär funka rätt bra, dock måste man nog se till att hålla dem rena för är dom fyllda i skit kommer det repas ändå

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en matta istället för ett plastskydd. Detta skyddar golvet OCH gör det mycket tystare och därmed inte lika störande för mig själv, sambo, eller grannar. Det är också skönt med lite mjukt för fötterna

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Dunder, tack för alla svar! Blir absolut ett skydd!

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Jag använder själv en matta istället för ett plastskydd. Detta skyddar golvet OCH gör det mycket tystare och därmed inte lika störande för mig själv, sambo, eller grannar. Det är också skönt med lite mjukt för fötterna

Intressant! Tack, vet du vad för matta det är? Vet ju att det kan låta en del med klassiskt plastskydd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheGymWasClosed:

Intressant! Tack, vet du vad för matta det är? Vet ju att det kan låta en del med klassiskt plastskydd.

Vad som helst som är slätt fungerar (slätvävd). Sen gäller det att hitta något i rätt storlek och färg bara.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Skippade golvskydd, och mitt golv ser för djävligt ut. (lågpris laminat)

Arg på mig själv för att jag var snål/lat, och inte köpte ett golvskydd direkt efter installationen av det nya golvet.

Får ju en värdesänkning på lägenheten pga av detta idiotiska misstag.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Personligen köpte jag ett paket med 15st 50x50cm nålfiltsmattor. Sådana som används på mässor etc.
Helt underbara. 10st på golvet vid datorerna och 5st under subwoofers & fronthögtalarna i hembion.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag använder något i stil med denna, som jag hade över efter att köpt en ny större vardagsrumsmatta efter att ha flyttat till nuvarande lägenhet:
https://www.ikea.com/se/sv/p/langsted-matta-kort-lugg-roed-30...

Rullar inte så bra på den givetvis, men skönt för fötterna och skyddar golvet

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag skippade hjul just för att inte behöva golvskydd på den nylagda vitlaserade parketten.

Istället blev det denna kombo av stol och extra tassar.

https://www.ikea.com/se/sv/p/langfjaell-konferensstol-gunnare...

https://www.silentsocks.se/en/products/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag skulle ge ett varningens finger för IKEAs hårda golvskydd. Har sett flera exempel där det kommit in damm/sand/hårt under skyddet och om det inte suttit fast helt mot golvet har det istället blivit som ett sandpapper och förstör golvet på det sättet.
Om du lyckas få fast golvskyddet på något bra sätt så det inte åker runt så kan det nog funka bra.

Själv kör jag på en slätvävd matta där jag inte har några problem att dra hjulen och det är skönt att ytan är mycket större än t ex IKEAs skydd.
Tror jag har nån liknande som enligt länk:
https://www.rusta.com/se/sv/matta-saga-p452032460101.aspx

Permalänk
Skrivet av dwd:

Jag skippade hjul just för att inte behöva golvskydd på den nylagda vitlaserade parketten.

Istället blev det denna kombo av stol och extra tassar.

https://www.ikea.com/se/sv/p/langfjaell-konferensstol-gunnare...

https://www.silentsocks.se/en/products/

intressant! Det har funkat bra och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGymWasClosed:

intressant! Det har funkat bra och så?

Yes det är som en ihålig ganska hård filtklädd gummikula. Ljud- och stötdämpande, dras över parketten utan någon större friktion. Enda riskmomentet precis som med vilken annan lösning som helst är ifall du får en grusbit eller liknande under och drar runt det.

Har precis flyttat och renoverat bl.a. golvet, inte hunnit kolla upp nå bra matta så det fick bli sådana här tassar så länge. Kommer mest troligt bli en långluggad historia till matta så tassarna kommer säkert få sitta kvar även då för att förhindra att benen fastnar och sliter i mattan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Aldrig lyckats få märken på golvet i 3 olika bostäder med 3 olika trägolv, och enbart använt billiga ikea-stolar. (så jag tror inte stolen i sig har någon jättebetydelse..)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aldrig lyckats få märken på golvet i 3 olika bostäder med 3 olika trägolv, och enbart använt billiga ikea-stolar.

Det är samma här. Har aldrig fått märken i golvet av kontorsstolen i alla lägenheter (över 10 st) jag har bott i de senaste 28 åren. Jag har alltid varit noga med att inte smula på golvet, städa ofta och försiktig överlag. Men samtidigt så kan jag tänka mig att man kan få märken om man har fel hjul, sitter tungt medans man drar sig runt och vid redan slitet golv från början och städar mindre noga och ofta.
När jag var städare så hade en del plastgolvskydd och där blev det märken på många golv runt skyddet, lite skillnad kanske på ett kontor och hemma, men det får man också tänka på. Matta är nog inte så dumt ändå tror jag.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers kanske även kan spela roll att en kontorsstol (i allafall min Kinnarps Capella med diverse extrautrustning) knappt går att lyfta då den är jättetung, medans en ikea-stol knappt väger något.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGymWasClosed:

Hallå i lådan!

Ska flytta in i en nybyggd lägenhet och undrar om jag ska köpa ett golvskydd eller om det är onödigt.
I min penibla situation som student kommer jag förhoppningsvis få tag i en billig kontorsstol i second hand. Bör jag då köpa golvskydd är frågan. Eller bör jag vänta och investera i en rejäl stol som kanske inte behöver golvskydd?
Kan tilläggas att jag tar funktion över mode alla dagar i veckan.

Mina scenarion är då följande:
1. Gammal stol + golvskydd.
2. Bra stol utan golvskydd.
3. Bra stol med golvskydd.

Vad för slags stol har ni och använder ni nått skydd under? Är det något ni rekommenderar?

Mvh

Ett golvskydd från IKEA kostar inte mycket. Jag rekommenderar ett sådant oavsett vad du har för golv för att slippa ev. besvär pga märken på golvet den dagen du flyttar. En billig investering för att slippa ev. framtida kostnader.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Ett golvskydd från IKEA kostar inte mycket. Jag rekommenderar ett sådant oavsett vad du har för golv för att slippa ev. besvär pga märken på golvet den dagen du flyttar. En billig investering för att slippa ev. framtida kostnader.

Tänkte på om dessa golvskydd hindrar UV-ljus?
Så att den dagen man flyttar så tar man bort golvskyddet och upptäcker att golvet runtomkring utanför golvskyddet är något blekare än under skyddet.

(Detta kan ju hända med vanlig matta också iofs)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz