Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Tänkte på om dessa golvskydd hindrar UV-ljus?
Så att den dagen man flyttar så tar man bort golvskyddet och upptäcker att golvet runtomkring utanför golvskyddet är något blekare än under skyddet.

Men den logiken skulle man ju inte kunna ha en matta i något rum heller. Eller gardiner.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men den logiken skulle man ju inte kunna ha en matta i något rum heller. Eller gardiner.

Ja, jag kom på det och ändrade mitt inlägg, men hann inte innan du skrev

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Lagers kanske även kan spela roll att en kontorsstol (i allafall min Kinnarps Capella med diverse extrautrustning) knappt går att lyfta då den är jättetung, medans en ikea-stol knappt väger något.

Jag har haft mest kinnarp-stolar. Både gamla och nya, men även ikea-stolar. Tror mer att det beror på andra faktorer än själva tyngden på stolen. Jag tror att ha rent på golvet och hur bra hårda/mjuka hjulen är spelar den största rollen.

Och det är ju uppenbart ett problem för de flesta här att det blir märken på golvet, så är nog bäst att rekommendera att ha skydd. Tror nästan jag skulle ta en matta istället för plast om jag skulle ha något skydd.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Känns som en no-brainer att ha skydd oavsett, finns liksom ingen nackdel med en snygg matta under skrivbordet. Kontra fula märken/report på golvet.

Instämmer även med ovan, matta är snyggare än plastskydd.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tänkte på om dessa golvskydd hindrar UV-ljus?
Så att den dagen man flyttar så tar man bort golvskyddet och upptäcker att golvet runtomkring utanför golvskyddet är något blekare än under skyddet.

(Detta kan ju hända med vanlig matta också iofs)

KOLON golvskydd är av PET-plast, Uretanplast står det på IKEAs websida. Huruvida det skyddar mot UV-ljus kan jag inte svara på, någon annan kanske har ett svar? Eller varför inte fråga IKEA?

IKEA Kolon

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Finns det inga "vanliga" kontorsstolar med gummihjul? Eller gummihjul att köpa till? Tittar på IKEAs Hattefjäll osv

Permalänk
Medlem

Kan ansluta mig till rekommendationerna av KOLON. Köpte ett sådant i våras när jag började jobba hemma och lånade hem en kinnarps-kontorstol i och med covid. Det har funkat väldigt bra och är minimalt störande (det är fulare än en matta, men det låter inte mer än att rulla på golvet enligt mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tänkte på om dessa golvskydd hindrar UV-ljus?
Så att den dagen man flyttar så tar man bort golvskyddet och upptäcker att golvet runtomkring utanför golvskyddet är något blekare än under skyddet.

(Detta kan ju hända med vanlig matta också iofs)

Detta hände hos mig.

Kan tipsa om man behöver ett större skydd, typ 2x2 meter så kan man spana in amazon.de, där finns större för runt 200Kr. En matta är kanske snyggare, men jag vill gärna se lite av golvet, speciellt nu när man har nytt. Dessutom kan det vara svårare att rulla på en tygmatta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Techs:

KOLON golvskydd är av PET-plast, Uretanplast står det på IKEAs websida. Huruvida det skyddar mot UV-ljus kan jag inte svara på, någon annan kanske har ett svar? Eller varför inte fråga IKEA?

IKEA Kolon

Ja, de dämpar ljuset något. Så ligger de länge på samma plats så ser man det. Dock uppfattar jag det som något mindre än en matta eller möbel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!