Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk

Jag beställde från Webhallen i oktober 2019 och har fått mail att jag inte bör förvänta mig release före jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpehrsson:

Jag beställde från Webhallen i oktober 2019 och har fått mail att jag inte bör förvänta mig release före jul.

Märkligt då jag beställde i november 2019 och fått besked om att jag får mellan släpp och jul.

Fel årtal
Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpehrsson:

Fick du det mailet för några veckor sedan eller har du fått ett nyligen?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

AC Valhalla finns för releasepris på 499kr på Elgiganten just nu om man köper PS4 versionen. Den uppgraderas till PS5 versionen när du kör på PS5 så det kan rekommenderas om man vill spara några kronor. Jag beställde ett ex i alla fall 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Märkligt då jag beställde i november 2020 och fått besked om att jag får mellan släpp och jul.

Är du säker på att du inte missade ett "inte" i det mailet? Mailen gick ju i och för sig ut i oktober så om du beställde PS5 från Webhallen i november 2020 (dvs för tre dagar sedan eller senare) så borde du inte förvänta dig att få en PS5 på releasen. Det kan ju vara så att de har en bugg i systemet så att nya beställningar får det positiva mailet istället för det negativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Är du säker på att du inte missade ett "inte" i det mailet? Mailen gick ju i och för sig ut i oktober så om du beställde PS5 från Webhallen i november 2020 (dvs för tre dagar sedan eller senare) så borde du inte förvänta dig att få en PS5 på releasen. Det kan ju vara så att de har en bugg i systemet så att nya beställningar får det positiva mailet istället för det negativa.

Hade skrivit fel årtal. November 2019 skulle det vara. Beställde även två digitala i juni 2020.

Såhär stod det i mail från Webhallen.

1. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul.

2. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul.

3. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hade skrivit fel årtal. November 2019 skulle det vara. Beställde även två digitala i juni 2020.

Såhär stod det i mail från Webhallen.

1. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul.

2. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul.

3. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul.

Då är det din tredje som är den du beställde i November 2019. Brytpunkten för att få före jul är augusti ~15 2019. Första och andra ska vara dina digitala då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kizzm0:

Då är det din tredje som är den du beställde i November 2019. Brytpunkten för att få före jul är augusti ~15 2019. Första och andra ska vara dina digitala då.

Okej - Har inte haft riktig koll på detta. Vet ännu inte om jag ska ha digitala versionen eller vänta på den ”vanliga” - Trodde att den ena jag preliminärt skulle få va den med disk och en utan för att ge i julklapp...

Har inte köpt några PS4 spel på skiva senaste 1,5 året utan enbart digitalt. Men man lär ju sakna den ifall man vill låna ett fysiskt spel av någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Days Gone

If you're taking a ride on the Broken Road for the first time, or finishing up NG+, here's what you can expect when you boot up #DaysGone on the #PS5:

📺 Up to 60FPS w/ Dynamic 4K
💾 Save Transfers from PS4 to PS5 https://t.co/qP2ugQO4hc https://twitter.com/BendStudio/status/1323686438127325187

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

If you're taking a ride on the Broken Road for the first time, or finishing up NG+, here's what you can expect when you boot up #DaysGone on the #PS5:

📺 Up to 60FPS w/ Dynamic 4K
💾 Save Transfers from PS4 to PS5 https://t.co/qP2ugQO4hc https://twitter.com/BendStudio/status/1323686438127325187

Nice, FF15 och Days gone blir nog bland de första spelen som jag planerar att spela igenom på PS5.

Hoppas att Shadow of War får samma texturer som One X fast med upp till 60FPS, i värsta fall så blir det väl samma som PS4 Pro med låsning på 30FPS :/
Man kan ju i alla fall hoppas på att PS Plus collection och månadens spel för November(Shadow of War) får lite extra kärlek från Sony.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/Okami13_/status/1324079573248561153

IGN Italy says the #PS5 won't support 1440p

Får hoppas att detta inte stämmer. :/ Men det vore så typiskt Sony.. så det stämmer förmodligen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hördes det något mer om detta?

Snart har ännu en vecka gått. Nästa vecka borde då Webhallen skicka ut info om man får en eller ej till release. Det drar ihop sig, spännande! 😁

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Alltså jag kommer vara så nervös framåt onsdag-torsdag nästa vecka när webhallen ska maila ut så vet inte vad, känns som att hela jävla hösten står och faller på att få en maskin så tidigt som möjligt nu när Coronan går som tåget.

31 år och beter mig som en 12 åring under december.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

https://twitter.com/Okami13_/status/1324079573248561153

IGN Italy says the #PS5 won't support 1440p

Får hoppas att detta inte stämmer. :/ Men det vore så typiskt Sony.. så det stämmer förmodligen.

Ja det var lite skit.
Blir det en stretchad 1080p bild på 1440p skärmar då?

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Ja det var lite skit.
Blir det en stretchad 1080p bild på 1440p skärmar då?

Eller tvärt om, 4k skalar ner till 1440?

Har 1440 skärmar stöd för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Försökt kolla runt lite, tyvärr ser det inte bra ut. PS4 Pro gjorde samma sak, den skickar antingen 4k eller 1080p, så är konsolen kopplad till en skärm/tv under 4k så blir det 1080p.

Dock har vi ju inte hört något från officiella källor än, så man kan ju hoppas IGN har missuppfattat.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av isbjoern:

Alltså jag kommer vara så nervös framåt onsdag-torsdag nästa vecka när webhallen ska maila ut så vet inte vad, känns som att hela jävla hösten står och faller på att få en maskin så tidigt som möjligt nu när Coronan går som tåget.

31 år och beter mig som en 12 åring under december.

Haha, relaterar som tusan!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Jag har läst några sidor tillbaka men inte sett något för oss som inte förbeställt. Jag undrar om ni har tips på hur vi andra kan få tassarna på ett exemplar. Finns det till exempel någon hemsida som kör sedvanlig släpp på hemsidan eller någon butik som kommer köra försäljning i butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Hördes det något mer om detta?

Snart har ännu en vecka gått. Nästa vecka borde då Webhallen skicka ut info om man får en eller ej till release. Det drar ihop sig, spännande! 😁

Fejk tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhomez:

Jag har läst några sidor tillbaka men inte sett något för oss som inte förbeställt. Jag undrar om ni har tips på hur vi andra kan få tassarna på ett exemplar. Finns det till exempel någon hemsida som kör sedvanlig släpp på hemsidan eller någon butik som kommer köra försäljning i butik?

Med tanke på Covid-19 situationen och skärpta direktiv skulle jag bli väldigt förvånad om någon butik kommer köra försäljning i butik.

Elgiganten skrev väl något i stil med att "denna produkt kommer inte finnas i något varuhus utan går endast att beställa online och blir sen hemskickad"

Konspirationsteoretikern i mig säger att Sony och MS har full koll på hela situationen och vill såklart hellre att det är mega hype och begränsad tillgång på maskinerna så de säljer slut bums kontra det omvända...
Man jobbar ganska mycket i detta läge med fenomenet "FOMO" , (fear of missing out) som funnits länge i sociala medier sammanhang när du ser en bild på att någon gör något ballt eller visar upp sitt "perfekta liv" som i själva verket givetvis inte existerar.

Jag har ingen PS5 förbokad utan kommer lungt och sansat kolla runt lite efter releasen här i landet hos diverse näthandlare om det går att få tag i nån maskin. Inte värt stressen att sitta som en galning framför skärmen och uppdatera etc.

För att vara helt transparent så vill jag gärna lira Demons Souls under jul ledigheten men tycker Sony än så länge skött hela situationen rätt kasst, även om det kanske just är det som är meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Med tanke på Covid-19 situationen och skärpta direktiv skulle jag bli väldigt förvånad om någon butik kommer köra försäljning i butik.

Elgiganten skrev väl något i stil med att "denna produkt kommer inte finnas i något varuhus utan går endast att beställa online och blir sen hemskickad"

Konspirationsteoretikern i mig säger att Sony och MS har full koll på hela situationen och vill såklart hellre att det är mega hype och begränsad tillgång på maskinerna så de säljer slut bums kontra det omvända...
Man jobbar ganska mycket i detta läge med fenomenet "FOMO" , (fear of missing out) som funnits länge i sociala medier sammanhang när du ser en bild på att någon gör något ballt eller visar upp sitt "perfekta liv" som i själva verket givetvis inte existerar.

Jag har ingen PS5 förbokad utan kommer lungt och sansat kolla runt lite efter releasen här i landet hos diverse näthandlare om det går att få tag i nån maskin. Inte värt stressen att sitta som en galning framför skärmen och uppdatera etc.

För att vara helt transparent så vill jag gärna lira Demons Souls under jul ledigheten men tycker Sony än så länge skött hela situationen rätt kasst, även om det kanske just är det som är meningen.

Jag är lite inne på samma linje. Har inte förbeställt och ärligt talat är det inget av releasespelen jag är så sugen på utan det är mest att lira GT Sport i 4k och kanske DaysGone som jag bara nosat på än så länge. Vill mest ha en PS5 för Horizon som kommer senare. Hela den här FOMO-strategin är ju ärligt talat riktigt svinigt beteende.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte konspirationsteorierna om att det är en artificiell begränsning av hårdvara hela tiden.
Sony har massproducerat konsolen sedan juni/juli och räknar med att skeppa 11miljoner konsoler innan 31/3-21 så det kommer finnas miljoner exemplar tillgängliga på releasedagen.

Det är bara att inse att pandemin har skapat en sinnessjuk efterfrågan på det mesta i hobby väg.

Vad hände liksom med alla 300 000 grafikkort som Nvidia skulle skeppa den 28/10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Förstår verkligen inte konspirationsteorierna om att det är en artificiell begränsning av hårdvara hela tiden.
Sony har massproducerat konsolen sedan juni/juli och räknar med att skeppa 11miljoner konsoler innan 31/3-21 så det kommer finnas miljoner exemplar tillgängliga på releasedagen.

Det är bara att inse att pandemin har skapat en sinnessjuk efterfrågan på det mesta i hobby väg.

Vad hände liksom med alla 300 000 grafikkort som Nvidia skulle skeppa den 28/10.

Jag håller med dig här - Det är inga produkter som de hade haft problem att sälja slut på oavsett.
Det finns definitivt produkter som marknadsförs på detta sätt, men jag tror ingen av de nya konsolerna är berörda av det.

Man får som du säger ha i åtanke att pandemin gör det hela extremt upphaussat, tror det är lätt för oss i Sverige att säga "whatever" eftersom vi i mångt och mycket lever som vanligt i jämförelse med andra länder. Finns ett antal länder där du inte får gå utanför dörren utan "giltigt skäl" och blir straffad om du gör det, då låter helt en spelkonsol jävligt lockande... Titta på Storbritanniens regler drog igång idag igen liksom, det är verkligen lockdown igen.

Permalänk

Med ett ord "marketing".

Permalänk
Medlem

Playstation har alltid varit populärt + Corona har ökat intresse i TV-spel + Corona har orsakat problem och/eller fördröjningar i produktion = Det är svårt att få tag på ett PS5

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Konsolgrävare

Om rykterna stämmer så kommer det mer information och videos på Playstation 5 vid 15.00 imorgon 🎮

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om jag förstår det rätt har vissa 1440p skärmar stöd för att skala ner en 4k signal till 1440p. Jag är inte helt säker men kan det ha att göra med att skärmen kanske kräver en HDMI 2.0 port, och att den isåfall kan skala ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Jag har pluggat och jobbat med marknadsföring och försäljning i +10 år av mitt nuvarande yrkesliv och tycker mig ha en ganska god förståelse för hur man bör bedriva detta på ett effektivt sätt.

Varför tror du vissa ehandlare ofta "jobbar" med "endast 1 kvar i lager!" istället för att vara transparenta och skylta med "mer än 100 st i lager" ? , även i tider då en pandemi inte existerar.
Ett annat exempel är tidsbegränsade erbjudande då de också framkallar FOMO känslor hos oss ex "endast idag mellan 17-22!" etc.

Angående Nvidia och 3000 serien är det väl mycket bättre att sälja slut första batchen, se AMD erbjuda bättre produkter/pris/prestanda och sen släppa TI varianter som är bättre än AMD:s så folk köper Nvidias produkter igen. Bevis fanns ju tidigt att TI varianter med mer grafikminne redan var planerat från början.

Man får aldrig glömma bort att många av dessa bolag som fyller en central del i våra liv är börsnoterade bolag och deras egentliga enda mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Inte nödvändigtvis bli bästa kompis med vare sig dig eller mig, för om så var fallet hade de gjort deras affärsmodeller mer konsumentvänliga än de är nu.

Playstation står numera enskilt för mer än 30% av Sonys vinst per kvartal (ingen annan enskild division hos Sony är i närheten av denna siffra btw), och Playstation divisionen växer överlägset mest på YoY basis. Låter det logiskt att de inte skulle ha koll på hur många maskiner de tänker skeppa till resp återförsäljare/distrubitör med mindre än 2 veckor kvar innan deras största och viktigaste lansering på flera år..?

Aja, håller tummarna att du har rätt, dvs att det på releasedagen dyker upp tusentals lediga konsoler hos våra ehandlare här i landet. Då kommer jag i lugn och ro klicka hem en