AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zrbit:

Köp nu, betala zen.

Eller köp zen å betala mindre

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Konsumenterna som helhet betalar mer och det krävs extra lagar för att förbjuda företag från att strypa tillgång för att tjäna mer pengar. Jag förstår inte hur du kan tycka att det är bättre än hur det är just nu, bara för att alla ska ha likvärdigt dåliga villkor?

"Konsumenterna som helhet" får vänta på produkten, vilket såklart är irriterande och sticker i ögonen. Det är inte som att gemene man går och tänker "Aj fan. Produkten tog slut innan jag han köpa en. Jaja, dags att jaga rätt på en scalper jag kan köpa ifrån istället"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Eller köp zen å betala mindre

"Vänta och xe, köp zen"

Permalänk
Medlem

Är det faktiskt nån här som lyckats få hem en ZEN 3 CPU? Inet support säger de bara att min kommer skickas ut snarast och håll utkik efter köplats även fast jag köpte efter 15.03.

Permalänk
Medlem

Detta va inte ett stort problem förr i tiden då man va tvungen att köa i timmar för att köpa saker fysiskt i butiker och där de kunde begränsa till max 1 per person.
En Scalper fick verkligen jobba för pengarna då så inte lika intressant som nu när de kan sitta hemma och mumsa på chips och låta botarna göra jobbet .

Kanske skulle man bara tilllåta fysiska köp vid releaser, det är ju försumbart att köra 10mil jämfört med att betala överpriserna som folk tar ut.

Så summerat det va bättre förr och detta är internets fel .

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

"Vänta och xe, köp zen"

Ngnidia - the way you are ment to get played

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av anon322047:

att köpa ngt för att sälja och tjäna pengar ...... helt extremt att det ens kan bli en diskussion om något så vardagligt

Frågan är väl om man ser Swec som en marknadsplats där man tävlar med andra 'konkurrenter' om samma resurser och sedan tar ut 'vinst' mot dem..

..eeeeller ser det som i första hand en community där man samlats runt ett intresse och där det finns en marknadsplats för att både kunda sälja och köpa datorer, delar och komponenter för att kunna underhålla intresset levande. Du vet, som det är vid alla föreningar och communitys..

Min bestämda åsikt är att scalpers inte har här att göra.

Permalänk
Medlem

Är väl bättre att köpa dyrare av så kallade scalpers, alla vet ju att högre pris innebär bättre kvalitet.
Ingen som erbjuder "Cykel på köpet?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clint Eastwood:

Frågan är väl om man ser Swec som en marknadsplats där man tävlar med andra 'konkurrenter' om samma resurser och sedan tar ut 'vinst' mot dem..

..eeeeller ser det som i första hand en community där man samlats runt ett intresse och där det finns en marknadsplats för att både kunda sälja och köpa datorer, delar och komponenter för att kunna underhålla intresset levande. Du vet, som det är vid alla föreningar och communitys..

Min bestämda åsikt är att scalpers inte har här att göra.

men om nisse och greta inte har något emot det och kanske vill köpa , går din vilja/åsikt framför deras då ?
personliga åsikter är irrelevanta om man inte är pk "fåne" och kräver att alla ska tycka som sig själv , ingen som tvinga dig köpa eller läsa dess annonser ?

man spyr åt alla dessa förbud och censurer så fort det inte passar egen åsikt , helt galet

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Finns en mycket enkel lösning: Ge fan i att köpa av dessa scalpers (parasiter)
Både AMD & Nvidia kommer förr eller senare kunna leverera till alla, bara att vänta tills dess.

Amen,

Ser inte problemet alls med "scalpers". Köper ingen av dem, så slutar de. Så enkelt är det.

Det enda som jag kan tycka är lite omoraliskt är att de inte tar någon risk, eftersom de kan returnera varorna inom (minst) 14 dagar och få pengarna tillbaka. Hade varit komiskt om de köpt på sig 10 at 5950x som de sen får sälja till underpris 😁.

Köper man en fastighet, eller aktier så har man inte den möjligheten (returrätt).

Permalänk
Medlem

Mindre skala av paralell import. Idag kostar alvedon 12 kr i bulgarien vilket är lågt. Så köp in 50 pall. 2 dagar senare kostar alvedon 60kr i sverige. Klistra på svensk text och sälj där. Har kontakt med ett flertal företag som arbetar på detta viset, hela deras verksamhet går ut på att köpa en vara där det är billigt för tillfället för att sedan kolla upp dyraste platsen och sälja den där.

Är dessa scalpers i verkliga fallet paralell importörer? 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Konsumenterna som helhet" får vänta på produkten, vilket såklart är irriterande och sticker i ögonen. Det är inte som att gemene man går och tänker "Aj fan. Produkten tog slut innan jag han köpa en. Jaja, dags att jaga rätt på en scalper jag kan köpa ifrån istället"

Jag hänger inte riktigt med här, om en scalper inte säljer sina varor är det väl en sucker och ingen scalper? Vad jag menar är att folk som vill köpa varan till överpris kommer hitta någon att köpa från. Det betyder inte att alla konsumenter som inte fick någon vara kommer göra det, men de som verkligen vill få tag på varan kommer göra det. På så sätt blir scalpern av med sina varor. Resten köper via en butik några veckor senare för att de inte bryr sig tillräckligt mycket om att få varan så fort det bara går.

Permalänk
Medlem

Märker att folk skriver som om botar köpt upp nästan alla processorer eller grafikkort på marknaden. Vet vi att det är så? Har någon nån aning om hur mycket som scalpas? Jag tycker vi sett väldigt få exempel på uppenbar scalping med tanke på hur många tusentals produkter som säljs.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tycker Swec borde dra sitt strå till stacken och sluta censurera i marknaden. Kommer man till ett ett forum för hårdvaruentusiaster för att sälja vidare ny hårdvara till ockerpris får man acceptera att bli lite roastad av medlemmarna

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Märker att folk skriver som om botar köpt upp nästan alla processorer eller grafikkort på marknaden. Vet vi att det är så? Har någon nån aning om hur mycket som scalpas? Jag tycker vi sett väldigt få exempel på uppenbar scalping med tanke på hur många tusentals produkter som säljs.

Svårt att veta. Svenska marknaden är nog inte hetaste stället att sälja vidare. Damsug marknaden och få bäst köp chans där det finns mycket folk.
Nu kanske det enbart är få men går detta bra kan det bli fler.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

I mitt eget fall så räknade jag med att kunna få tag i en 5900X vid release och har t.om. köpt och sålt delar för detta.
Och 5900X skulle användas för både produktivitet och spel.

Det är ju planering från din sida. Du skulle ju ha väntat med att sälja tills du hade 5900x i handen. Visst hade du förmodligen fått mindre för ditt gamla system, men ”just-in-time” funkar dåligt ibland. Jag har ju beställt en iPhone 12 PRO Max. Inte säljer jag min nuvarande telefon tills jag har den nya i handen och migrerat över. Jag kanske förlorar pengar, men jag prioriterar tillgänglighet framför max avkastning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

"Konsumenterna som helhet" får vänta på produkten, vilket såklart är irriterande och sticker i ögonen. Det är inte som att gemene man går och tänker "Aj fan. Produkten tog slut innan jag han köpa en. Jaja, dags att jaga rätt på en scalper jag kan köpa ifrån istället"

Vill man säkra upp att få en produkt och inte orkar köa. Då betalar man ju någon som köar och köper produkten åt en inte svårare än så. Klart man har bokat två PS5 och säljer ena till nån stackare som missade att köa.

Permalänk
Hjälpsam

Pratas mycket om Scalper eller ockrare, låt oss prata lite om Enablers eller möjliggörare, om inte dessa möjliggörare köpte från ockrarna skulle deras verksamhet krascha.

Sedan tror jag att en hel del av dessa ockrare är ungdomar, som hoppas göra sig en hacka, de lyckas få tag på en CPU eller ett grafikkort, som de försöker sedan sälja med en viss vinst.
Lite av tidens melodi, drömmen om snabba pengar, utan hårt arbete.
Så jag är inte speciellt upprörd, men jag tänker inte uppmuntra dem, genom att köpa något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt, köp endast från återförsäljare till rätt pris. Köp inte från källor som försöker sko sig, så löser detta sig. Att vänta några veckor bör inte vara ett issue. Själv har jag suttit med delar i ett halvår och kanske blir klar innan Jul om allt faller på plats.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag hänger inte riktigt med här, om en scalper inte säljer sina varor är det väl en sucker och ingen scalper? Vad jag menar är att folk som vill köpa varan till överpris kommer hitta någon att köpa från. Det betyder inte att alla konsumenter som inte fick någon vara kommer göra det, men de som verkligen vill få tag på varan kommer göra det. På så sätt blir scalpern av med sina varor. Resten köper via en butik några veckor senare för att de inte bryr sig tillräckligt mycket om att få varan så fort det bara går.

Skrivet av anon2110:

Vill man säkra upp att få en produkt och inte orkar köa. Då betalar man ju någon som köar och köper produkten åt en inte svårare än så. Klart man har bokat två PS5 och säljer ena till nån stackare som missade att köa.

En scalper hade knappast bemödat sig om hen inte visste att varan garanterat blir såld, så det finns inget risktagande från hens sida. Det man som scalper gör är att tala till människors lägsta instinkter genom att erbjuda ett sätt att mot överpris få tag i en vara som ingen annan kan få tag i nu, vilket innebär att problemet aldrig går att lösa genom att säga till folk att "Inte köpa", det funkar inte så. Det köparen ser är endast "Där är den där produkten jag vill ha, som inte finns att köpa någon annanstans", och så blir frestelsen för stor. Om Scalpers däremot inte funnits så hade folk tänkt "Fan också, produkten är slut, aja, bara vänta till nästa leverans och försöka igen", men nu är de tankegångarna helt satta ur spel, då man kan köpa sig fri från nprmala regler som gäller alls. Det är inte rätt. Lika fel som att kunna köpa sig fällande och friande domar i en rättegång.

Dessutom så vet man ju inte om det är produkten eller en tegelsten man får, som sagt, så förstår inte hur folk kan försvara dessa genomvidriga människor som kapitaliserar på andras missöden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Valde att göra några utklipp ur citatet:

Skrivet av Ozzed:

Det man som scalper gör är att tala till människors lägsta instinkter

Det är inte rätt. Lika fel som att kunna köpa sig fällande och friande domar i en rättegång.

genomvidriga människor som kapitaliserar på andras missöden.

Du känner inte att det går lite till överdrift i texten? Högst troligtvis är det arbetslösa eller studenter som har tiden till att flippa saker på marknaden för att dryga ut sin kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Valde att göra några utklipp ur citatet:
Du känner inte att det går lite till överdrift i texten? Högst troligtvis är det arbetslösa eller studenter som har tiden till att flippa saker på marknaden för att dryga ut sin kassa.

Känner mig böjd att hålla med i ditt resonemang. Jämställa folk som köper 2 produkter och säljer en, med dömda brottslingar som betalar sig ur rättssamhället känns minst sagt långsökt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Det är ju planering från din sida. Du skulle ju ha väntat med att sälja tills du hade 5900x i handen. Visst hade du förmodligen fått mindre för ditt gamla system, men ”just-in-time” funkar dåligt ibland. Jag har ju beställt en iPhone 12 PRO Max. Inte säljer jag min nuvarande telefon tills jag har den nya i handen och migrerat över. Jag kanske förlorar pengar, men jag prioriterar tillgänglighet framför max avkastning.

Du kanske hellre skulle skriva att du prioriterar att inte skrika (pga såld telefon) än max avkastning?

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Vill man säkra upp att få en produkt och inte orkar köa. Då betalar man ju någon som köar och köper produkten åt en inte svårare än så. Klart man har bokat två PS5 och säljer ena till nån stackare som missade att köa.

Så oerhört snäll tanke och vilken omtänksamhet du besitter *handhjärta*

Du, jag råkade missa betala kvarskatten. Tar du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En scalper hade knappast bemödat sig om hen inte visste att varan garanterat blir såld, så det finns inget risktagande från hens sida. Det man som scalper gör är att tala till människors lägsta instinkter genom att erbjuda ett sätt att mot överpris få tag i en vara som ingen annan kan få tag i nu, vilket innebär att problemet aldrig går att lösa genom att säga till folk att "Inte köpa", det funkar inte så. Det köparen ser är endast "Där är den där produkten jag vill ha, som inte finns att köpa någon annanstans", och så blir frestelsen för stor. Om Scalpers däremot inte funnits så hade folk tänkt "Fan också, produkten är slut, aja, bara vänta till nästa leverans och försöka igen", men nu är de tankegångarna helt satta ur spel, då man kan köpa sig fri från nprmala regler som gäller alls. Det är inte rätt. Lika fel som att kunna köpa sig fällande och friande domar i en rättegång.

Dessutom så vet man ju inte om det är produkten eller en tegelsten man får, som sagt, så förstår inte hur folk kan försvara dessa genomvidriga människor som kapitaliserar på andras missöden.

Konstigt, jag är nog för rationell för att ha sådan funderingar
Men om du har rätt så är köpare till Scalpers produkter och SMS lån samma målgrupp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Valde att göra några utklipp ur citatet:
Du känner inte att det går lite till överdrift i texten? Högst troligtvis är det arbetslösa eller studenter som har tiden till att flippa saker på marknaden för att dryga ut sin kassa.

Nä. Jag har ingen sympati. "Livsstilskriminella" kommer ofta från fattiga förhållanden, taskiga barndomar etc men det betyder inte att jag känner sympati med deras handlingar för det. Det viktiga verkar vara så mycket pengar som möjligt, oavsett konsekvenser, och den filosofin delar jag inte på något sätt. Visst, de skadar ingen fysiskt och stjäl inget, rent juridiskt. Men har ändå ett mindset som innebär att de skiter i om de roffar åt sig på andras bekostnad.

Man får ha i åtanke att det här inte behöver vara isolerat till första leveransen. Kan lika gärna bli en liknande situation vid nästa leverans, och nästa efter der. Trycket på Ryzen 5000 verkar vara större än någon annan processorserie historiskt.

Klart att det är en förmildrande omständighet om du har kniven på strupen, jämfört med om det är folk som bara vill dryga ut sin redan feta pöånbok, men jag har svårt att tro att det är det förstämda i de flesta fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Konstigt, jag är nog för rationell för att ha sådan funderingar
Men om du har rätt så är köpare till Scalpers produkter och SMS lån samma målgrupp

Ja. Det finns väl en anledning till att SMS-lån fortfarande existerar. De flesta vet att inte göda svinen, men tillräckligt många nappar för att konceptet skall vara lönsamt. Samma med scalpers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk tar till överdrifter i denna tråd. Det handlar om rena konsumtionsvaror, inte mediciner mot dödliga sjukdomar som hånskrattande kapitalister hellre låter små barn dö än att sänka priset på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Herregud vad folk tar till överdrifter i denna tråd. Det handlar om rena konsumtionsvaror, inte mediciner mot dödliga sjukdomar som hånskrattande kapitalister hellre låter små barn dö än att sänka priset på.

Enig!
Det är ett fiktivt problem, skapat av avundsjuka och irritation över att någon icke själv fick en given produkt.
I Danmark kalder vi det at “gå i små sko” 😊

Permalänk

Det ser ut att handla om vad som är det rätta priset för varan.
Folk ser ut att vara beredda att betala betydligt mer(50-100%) för en CPU som har 30% bättre prestanda.
Om en ny GPU har 100% bättre prestanda-vad är då det rätta priset?
Jämför tex 5700XT med 6800XT
Mer än 100% borde det ligga på!