Startup guide installera AMD 5000 bygge?

Permalänk
Medlem

Startup guide installera AMD 5000 bygge?

Äntligen nytt 5000-serien datorbygge på gång och eftersom man bygger dator så relativt sällan och närmsta minst tre-fyra byggena har varit Intel, så är det väl bäst att fråga runt lite här på Swec medan man väntar på komponenter

Så, ursäkta en grundläggande fundering från en AMD-noob:
Vad bör man tänka på när man konfigurerar och installerar allt första gången på ett AMD bygge? (inte hårdvara alltså, utan BIOS/mjukvara)
Finns det kanske nån guide för det redan här på Swec?

Typ:
- Är det några viktiga BIOS tweaks man bör göra? (ta minnet tex: räcker det generellt att ladda en XMP profil eller lämnar man väldigt mycket prestanda på bordet då? Jag hörde någon nämna en minnesguide/utility för att enklare kunna optimera inställningarna - låter det bekant?)
- Vilka drivrutiner bör man installera och brukar ni ta dem från moderkortstillverkaren eller från kretstillverkaren? (får man en vettig grundplattform direkt via windows, eller bör man jaga allt manuellt?)
- Vilka andra utils bör man ladda? (Är tex Ryzen Master ett måste?)
- Finns det några andra AMD-specifika windows-tweaks man bör göra för att nyttja CPU/chipset optimalt? (energi/prestanda inställningar osv)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hämta från AMD direkt resp chiptillverkare för periferiprylar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det mesta kan man ordna i Bios utan att behöva använda mjukvara i Windows.
Om man har laddat en XMP-profil och efter en omstart ser att allt står rätt till så behöver man inte göra så mycket mer för minnena.

Jag ställde in en offset på -0.100 volt för min processor utan att prestandan gick ner (Ryzen 3600) med PBO aktiverat.
Men det beror på silikonkvalitén på ditt chip.
Om du har ett nvidiakort så är det lättast att ändra inställningarna i Msi Afterburner. Jag har undervoltat mitt 1660 Ti där.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Råkade springa på den här Jay-videon också:

Tex ett bra tips där med skippa windowskonto genom att installera utan nätverkskoppling... (Det var inte lika mycket bök med sånt när jag installerade sist vill jag minnas)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Brukar inte göra så mycket förutom aktivera secure boot, ändra fläktkurvor, aktivera inställningar för VMs och ladda XMP profil samt PBO etc. Windows Update fixar drivrutiner till allt förutom mus och GPU, ser ingen fördel med att söka igenom 10 olika hemsidor för att ladda ner andra drivrutiner för chipset, nätverkskort, USB etc från tillverkares hemsida om man inte får problem.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB