Permalänk
Medlem

Den stora tråden om Hus/Villa

Hej,

Är medveten detta inte riktigt är ett forum för hus och villor men tänker att jag ändå drar igång ett då jag går i tankarna på ett köpa ett.

MOD får gärna ta bort tråden ifall den är opassande

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Kan börja..

Jag har går tankar om att köpa ett hus och har hittat ett objekt, dock är det alltid besiktningsprotokollet som skrämmer en. Så fort man ser ordet fukt och mikrobiell lukt så avstår man. (Kan berätta att jag inte är så händig men gillar att läsa till mig och försöka förstå)
Utöver blir man skrämd av allt som är direktverkande el. Finns det någonting som ni skulle ha gjort givet att ni köpte detta huset?

https://www.lansfast.se/hitta/villa/stockholm/huddinge/huddin...

Besiktningsprotokoll: https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMVILLA51OAT211F1DKR...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kan börja..

Jag har går tankar om att köpa ett hus och har hittat ett objekt, dock är det alltid besiktningsprotokollet som skrämmer en. Så fort man ser ordet fukt och mikrobiell lukt så avstår man. (Kan berätta att jag inte är så händig men gillar att läsa till mig och försöka förstå)
Utöver blir man skrämd av allt som är direktverkande el. Finns det någonting som ni skulle ha gjort givet att ni köpte detta huset?

https://www.lansfast.se/hitta/villa/stockholm/huddinge/huddin...

Besiktningsprotokoll: https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMVILLA51OAT211F1DKR...

Hej!
Som en icke storstads bo, jag måste fråga.
Varför är folk beredda att betala dessa fantasi summor för ett hus? I detta fall ca 6mille.
Mitt hus är på 70+70+30garage.
Gav 290k för 10år sedan. Bor 1h från 2 storstäder och ett gäng mindre städer inom 1h, så jag bor inte ute i ingenstans.
Men åter min fråga, varför?

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Varje husgeneration har typkonstruktioner och oundvikliga typfel eller livslängd på val av lösningar.
Det besiktningsprotokollet tycker jag inte säger mycket än precis det man kan gissa sig till med hustyp/generation.

Vill du veta mer behöver du titta in i krypgrund, inspektera taket underifrån i riskpunkter och mäta fukt i golv under tätskiktet.
Det är inget mer än att du kommer byta tak, dränera, uppgradera värmepump och renovera badrum och vara beredd på att det kommer minst en obehaglig överraskning på vägen - idag lär huset bli sålt till någon som chansar på det (eller handlar blint ovetande)

Jag skulle rekommendera att du kollar in en renoveringshistoria på ett exakt likadant hus som gått helt fel och sedan gör en egen besiktning utrustad med en kofot. Du kommer inte ångra att du tagit hål på en 100% frisk vägg, du ska ändå måla om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Hej!
Som en icke storstads bo, jag måste fråga.
Varför är folk beredda att betala dessa fantasi summor för ett hus? I detta fall ca 6mille.
Mitt hus är på 70+70+30garage.
Gav 290k för 10år sedan. Bor 1h från 2 storstäder och ett gäng mindre städer inom 1h, så jag bor inte ute i ingenstans.
Men åter min fråga, varför?

Tror nog att det inte riktigt är en bra jämförelse med vad man betalade för 10 år sedan kontra idag
Det handlar nog mer om att bo nära päronen och ändå ha möjlighet att leva där med barn till dess att de blir vuxna. Om man tänker för barnens skull så tycker jag att det är värt det

Skrivet av pacc:

Varje husgeneration har typkonstruktioner och oundvikliga typfel eller livslängd på val av lösningar.
Det besiktningsprotokollet tycker jag inte säger mycket än precis det man kan gissa sig till med hustyp/generation.

Vill du veta mer behöver du titta in i krypgrund, inspektera taket underifrån i riskpunkter och mäta fukt i golv under tätskiktet.
Det är inget mer än att du kommer byta tak, dränera, uppgradera värmepump och renovera badrum och vara beredd på att det kommer minst en obehaglig överraskning på vägen - idag lär huset bli sålt till någon som chansar på det (eller handlar blint ovetande)

Jag skulle rekommendera att du kollar in en renoveringshistoria på ett exakt likadant hus som gått helt fel och sedan gör en egen besiktning utrustad med en kofot. Du kommer inte ångra att du tagit hål på en 100% frisk vägg, du ska ändå måla om...

Det är detta jag tycker är väldigt svårt med att hitta ett hus, att det varken har några brister. Får man fråga vad det är för fel på värmepumpen? Är den dålig på något vis?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Det är detta jag tycker är väldigt svårt med att hitta ett hus, att det varken har några brister. Får man fråga vad det är för fel på värmepumpen? Är den dålig på något vis?

Nej, men du klagade själv på direktverkande el så du kanske kommer att räkna på alternativen. Mitt hus har fjärrvärme ...

Hittade ett hus som liknade det du tittade på, verkar dock vara lite mer 'byggmästarevilla'
och det var inga dåliga överraskningar utan mer en stor renovering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sagan-om-suterraengvill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nej, men du klagade själv på direktverkande el så du kanske kommer att räkna på alternativen. Mitt hus har fjärrvärme ...

Hittade ett hus som liknade det du tittade på, verkar dock vara lite mer 'byggmästarevilla'
och det var inga dåliga överraskningar utan mer en stor renovering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sagan-om-suterraengvill...

Nej nej, jag vara bara mer orolig då jag har lärt mig om att man ska försöka undvika direktverkande el.

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Kan börja..

Jag har går tankar om att köpa ett hus och har hittat ett objekt, dock är det alltid besiktningsprotokollet som skrämmer en. Så fort man ser ordet fukt och mikrobiell lukt så avstår man. (Kan berätta att jag inte är så händig men gillar att läsa till mig och försöka förstå)
Utöver blir man skrämd av allt som är direktverkande el. Finns det någonting som ni skulle ha gjort givet att ni köpte detta huset?

https://www.lansfast.se/hitta/villa/stockholm/huddinge/huddin...

Besiktningsprotokoll: https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMVILLA51OAT211F1DKR...

Det enda sättet att helt gardera dig är att köpa ett nyproducerat hus med garanti. I övrigt bör du räkna med att köpa ett hus som är äldre än säg tio år alltid har någon form av löpande renoveringsbehov. Det kan vara mindre eller större grejer men att ha en "krigskassa" för oväntade utgifter är ett måste.

Sen att köpa hus. Jag hade nog generellt känt mig mer safe att köpa ett 50-606tals hus än 70-80tals då det började komma en hel del fuskbyggen och mindre beprövade konstruktioner då. Med detta sagt tror jag du på en fungerande bostadsmarknad (vilket gäller städer där det finns en stor efterfrågan på hus) du får det du betalar för helt enkelt.

Det mesta går att fixa men typiska saker som är riktigt dyra som man bör ha i sin kalkyl är. Tak. Man räknar kanske 30-50 på ett tegeltak, troligen mycket kortare vid papp så det hade jag börjat fundera på att se över som första åtgärd. Kostar kanske 1-200kkr. Sen vvs/stammar, rörledningar. Håller inte heller hur länge som helst. Kan nog utan vidare gå på minst 50-100kkr också om man behöver byta ut. Dessa ser jag som de absolut viktigaste punkerna att ha koll på.

Sen återigen kommer det alltid finnas saker som pajar eller behövs ses över. Det är en livsstil att hålla igång ett hus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Det enda sättet att helt gardera dig är att köpa ett nyproducerat hus med garanti. I övrigt bör du räkna med att köpa ett hus som är äldre än säg tio år alltid har någon form av löpande renoveringsbehov. Det kan vara mindre eller större grejer men att ha en "krigskassa" för oväntade utgifter är ett måste.

Sen att köpa hus. Jag hade nog generellt känt mig mer safe att köpa ett 50-606tals hus än 70-80tals då det började komma en hel del fuskbyggen och mindre beprövade konstruktioner då. Med detta sagt tror jag du på en fungerande bostadsmarknad (vilket gäller städer där det finns en stor efterfrågan på hus) du får det du betalar för helt enkelt.

Det mesta går att fixa men typiska saker som är riktigt dyra som man bör ha i sin kalkyl är. Tak. Man räknar kanske 30-50 på ett tegeltak, troligen mycket kortare vid papp så det hade jag börjat fundera på att se över som första åtgärd. Kostar kanske 1-200kkr. Sen vvs/stammar, rörledningar. Håller inte heller hur länge som helst. Kan nog utan vidare gå på minst 50-100kkr också om man behöver byta ut. Dessa ser jag som de absolut viktigaste punkerna att ha koll på.

Sen återigen kommer det alltid finnas saker som pajar eller behövs ses över. Det är en livsstil att hålla igång ett hus...

Ja du sade det väldigt bra att det är en livsstil att hålla igång ett hus.
Oj jag tänkte mig inte för gällande fuskbyggen verkligen. Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Det lönar sig att läsa på vad de olika byggtekniska lösningarna ger för risker i huset man är intresserad av.
Hört samma sak som blev nämnt ovanför från en bekant som jobbat i byggbranschen sen 50 talet, att 50-60 talet är bättre än senare årtionden. 90-tal och senare har det säkert blivit bättre men det kan vara svår att säga hur olika lösningar fungerar över tid

https://www.byggahus.se/renovera/riskkonstruktionerna-du-beho...

Markförhållanden är bra att titta på. Det är svårt att generalisera, men beroende på hur marken är sammansatt (lerjord, sand, berg) och hur det ser ut runt huset (t.ex. byggt nedanför en sluttning) så blir fuktbelastningen olika stor. Det är oavsett viktigt att dräneringen fungerar som det är tänkt och är rätt utförd (det är begränsad livslängd).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla hus har lite hyss och överraskningar för sig, det ska man vara beredd på oavsett vilket hus man köper.

Se till att ha råd med dessa överraskningar och ta det inte för hårt när något dyker upp.

Att huset är besiktas är bra men det är långt ifrån en garanti att huset är felfritt även om protokollet är i stort sett blankt eller bara har små anmärkningar. Kolla så mycket som möjligt själv eller ta med nån huskunnig bekant.

Mikrobiell påväxt och lukt kan vara allt från små skitsaker som går att åtgärda på några timmar till något som kräver att man river ut ett helt våningsplan. Gör en bedömning själv vad som är rimligt utifrån förutsättningarna.

Källare har både för och nackdelar, är dräneringen bra och det är rätt byggt är det jättebra extrautrymmen men räkna inte med att det ska vara boyta rakt igenom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Hej!
Som en icke storstads bo, jag måste fråga.
Varför är folk beredda att betala dessa fantasi summor för ett hus? I detta fall ca 6mille.
Mitt hus är på 70+70+30garage.
Gav 290k för 10år sedan. Bor 1h från 2 storstäder och ett gäng mindre städer inom 1h, så jag bor inte ute i ingenstans.
Men åter min fråga, varför?

min definition är absolut att du bor ute i ingenstans. Din definition är annorlunda..

Jag vill inte bo i någon storstad men bor gärna relativt centralt i en medelstor stad. Skulle aldrig velat bo 20 - 30 min utanför på landet Tyvärr tror jag inte priserna går upp lika mycket på de husen heller.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

min definition är absolut att du bor ute i ingenstans. Din definition är annorlunda..

Jag vill inte bo i någon storstad men bor gärna relativt centralt i en medelstor stad. Skulle aldrig velat bo 20 - 30 min utanför på landet Tyvärr tror jag inte priserna går upp lika mycket på de husen heller.

Haha kanske är så ang vad man anser är landet å inte ;D
(Bor i Östergötland så det är ju inte ensam på ett fjäll)
Nej precis, här händer det knappt nått här på priser spelar ingen roll hur mkt man renoverar, det påverkar knappt.
Här kan man ju hitta en hel gård för 1-2mille. Man får ju knappt en parkering i sthlm för det. Därav jag inte förstår varför folk vill plöja ner så mkt pengar för små ställen, när man kan få så mycket mera om man flyttar, sen självklart spelar jobben en viktig roll, det fattar man ju men änndå!
Är nog bra att vi alla tänker olika.

Ekonomiskt, jag har ett hus, garage, stor tomt, lägger tot 2200kr i mån på lånet, resten av lönen kan man göra vad man vill med, tex AMD,VR, Big Navi osv.. ^^

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Haha kanske är så ang vad man anser är landet å inte ;D
(Bor i Östergötland så det är ju inte ensam på ett fjäll)
Nej precis, här händer det knappt nått här på priser spelar ingen roll hur mkt man renoverar, det påverkar knappt.
Här kan man ju hitta en hel gård för 1-2mille. Man får ju knappt en parkering i sthlm för det. Därav jag inte förstår varför folk vill plöja ner så mkt pengar för små ställen, när man kan få så mycket mera om man flyttar, sen självklart spelar jobben en viktig roll, det fattar man ju men änndå!
Är nog bra att vi alla tänker olika.

Ekonomiskt, jag har ett hus, garage, stor tomt, lägger tot 2200kr i mån på lånet, resten av lönen kan man göra vad man vill med, tex AMD,VR, Big Navi osv.. ^^

Man har helt enkelt olika värderingar på saker och ting. För min del var det i princip ett krav att både jag och frugan ska kunna cykla till våra jobb, barnen skulle kunna gå/cykla själva till en vettig skola och att man kan ta sig ner på stan för en after work utan att behöva tigga skjuts eller ta en taxi. Jag har många på jobbet som hoppar after work och liknande då de har för långt att åka.

Men sen är det ju fördelar med att bo "på landet", vilket jag tycket att du gör efter din beskrivning. Man får en större tomt, dubbelgarage, längre till grannar m.m. Men man åker ofta på två bilar, skjutsa barn till träningar, kompisar osv. När barnen blir äldre så är det mopeder, bilar busskort som också kostar pengar.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Haha kanske är så ang vad man anser är landet å inte ;D
(Bor i Östergötland så det är ju inte ensam på ett fjäll)
Nej precis, här händer det knappt nått här på priser spelar ingen roll hur mkt man renoverar, det påverkar knappt.
Här kan man ju hitta en hel gård för 1-2mille. Man får ju knappt en parkering i sthlm för det. Därav jag inte förstår varför folk vill plöja ner så mkt pengar för små ställen, när man kan få så mycket mera om man flyttar, sen självklart spelar jobben en viktig roll, det fattar man ju men änndå!
Är nog bra att vi alla tänker olika.

Ekonomiskt, jag har ett hus, garage, stor tomt, lägger tot 2200kr i mån på lånet, resten av lönen kan man göra vad man vill med, tex AMD,VR, Big Navi osv.. ^^

Precis som du säger så får du inte tillbaka det du lägger på renovering när man köper där. Vet själv om det då jag kommer från mindre stad och renoverat ett antal lägenheter.

Men här i Sthlm så får man faktiskt (oftast iallafall) tillbaka pengarna för renoveringar och lite till.

Jag har bott i min nuvarande lägenhet i 10 år.
Trots att jag renoverat och betalat av en del på lånet så kommer jag ha tjänat pengar på att ha bott här i 10 år.
Dvs värdeökningen är högre än avgift, renoveringar, lånekostnader osv under dessa 10 år

Det är en av anledningarna att man köper hus/lägenhet i storstan.
Sen är givetvis jobbmöjligheter, närhet till familj osv också stora anledningar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

min definition är absolut att du bor ute i ingenstans. Din definition är annorlunda..

Jag vill inte bo i någon storstad men bor gärna relativt centralt i en medelstor stad. Skulle aldrig velat bo 20 - 30 min utanför på landet Tyvärr tror jag inte priserna går upp lika mycket på de husen heller.

Ska ge dig en annan vinkel, värd att fundera på. Det var ju naturligtvis inte så att helt plötsligt så kostade ett hus 6Msek på ett ställe medan det på något annat kostade 300kkr. Vad vi bevittnar
är värdeutvecklingen över tid. Den är ju inte statisk på något sätt men är förhållandevis modest i avbefolkade kommuner och utanför storstadsregionerna medan den fullkomligt accelererar där det finns jobb/kulturutbud, vilket vanligtvis stavas storstadsregionerna.

Över tid kan man tänka sig att de som köpt boende utanför dessa regioner kommer ha svårare och svårare att köpa in sig på andra mer attraktiva orter eftersom deras värdeutveckling inte hänger med. Nu kan det självklart vara så att man vill bo på landet och det ska man ha full respekt för. Men givet de skenande priserna så tror jag man bör fundera på att planera sin bostadskarriär tidigt i livet för att kunna ha alla möjligheter till buds, skulle den dagen komma när man vill/behöver/måste flytta på grund av t ex jobb. Visst kanske man har möjlighet att ärva för att få ihop en kontantinsats men hur för dem som hade oskicket att inte födas i en familj med förmögen. Hur enkelt är det att spara ihop till en halv, kanske en miljon kronor? Do the math!

Lägg därtill på att vi haft en oerhörd befolkningstillväxt de senaste åren som också skapat segregation och utmaningar i många städer/kommuner som tenderat att ytterligare accelerera bopriserna då det för många idag blivit väldigt viktigt att bo i ett "attraktivt" område.

Man kan tycka vad man vill om detta och man kan också försöka påverka samhällsutveckligen mot en positivt inriktning men under tiden så måste man ju förhålla sig till det hela. Om vi leker med tanken att denna prisutveckling fortsätter så kommer en ganska stor del av befolkningen inte ha en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

Antar detta redan börjat inträffa? Eller vad säger ni som är under 30 som ännu inte köpt något eget och kikar på bostad? Sparar ni undan med långsiktig, kör på blancolån eller siktar in er på låna av mor och far?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Antar detta redan börjat inträffa? Eller vad säger ni som är under 30 som ännu inte köpt något eget och kikar på bostad? Sparar ni undan med långsiktig, kör på blancolån eller siktar in er på låna av mor och far?

Du behöver inte gå så lågt som 30, jag är snart 40 och de flesta jag känner i min ålder som har villa har fått hjälp av föräldrar, ärvt pengar, haft flyt med bostadsrättomvandling eller liknande. Och det här är runtom göteborg så bör ju vara bra mycket värre i stockholm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ska ge dig en annan vinkel, värd att fundera på. Det var ju naturligtvis inte så att helt plötsligt så kostade ett hus 6Msek på ett ställe medan det på något annat kostade 300kkr. Vad vi bevittnar
är värdeutvecklingen över tid. Den är ju inte statisk på något sätt men är förhållandevis modest i avbefolkade kommuner och utanför storstadsregionerna medan den fullkomligt accelererar där det finns jobb/kulturutbud, vilket vanligtvis stavas storstadsregionerna.

Över tid kan man tänka sig att de som köpt boende utanför dessa regioner kommer ha svårare och svårare att köpa in sig på andra mer attraktiva orter eftersom deras värdeutveckling inte hänger med. Nu kan det självklart vara så att man vill bo på landet och det ska man ha full respekt för. Men givet de skenande priserna så tror jag man bör fundera på att planera sin bostadskarriär tidigt i livet för att kunna ha alla möjligheter till buds, skulle den dagen komma när man vill/behöver/måste flytta på grund av t ex jobb. Visst kanske man har möjlighet att ärva för att få ihop en kontantinsats men hur för dem som hade oskicket att inte födas i en familj med förmögen. Hur enkelt är det att spara ihop till en halv, kanske en miljon kronor? Do the math!

Lägg därtill på att vi haft en oerhörd befolkningstillväxt de senaste åren som också skapat segregation och utmaningar i många städer/kommuner som tenderat att ytterligare accelerera bopriserna då det för många idag blivit väldigt viktigt att bo i ett "attraktivt" område.

Man kan tycka vad man vill om detta och man kan också försöka påverka samhällsutveckligen mot en positivt inriktning men under tiden så måste man ju förhålla sig till det hela. Om vi leker med tanken att denna prisutveckling fortsätter så kommer en ganska stor del av befolkningen inte ha en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

Antar detta redan börjat inträffa? Eller vad säger ni som är under 30 som ännu inte köpt något eget och kikar på bostad? Sparar ni undan med långsiktig, kör på blancolån eller siktar in er på låna av mor och far?

Just det som du beskriver är väl vad som till slut kommer driva folk ut till landsbygden igen eftersom det bara är där de kommer ha råd att köpa boende?

Det stora problemet, som du nämner, tror jag är de som fastnar. Har stött på flera, oftast äldre, som oerhört gärna skulle byta ut sina 150+kvm stora boenden med gigantiska tomter mot en bekväm liten 1a eller 2a någonstans, behöver inte ens vara i en stad utan kan vara i närområdet. Faktum är bara att den obefintliga summan de betalar per månad för sitt boende skulle stiga oerhört om de flyttade och när åldern knackar på så minskar förmågan att ta hand om boendet och det förfaller. Är det en fin byggnad men saknas yngre familjemedlemmar som hjälper till kan det vara så enkelt som att de inte orkar ta sig igenom försäljningsprocessen. Har sett flera hus dö på det sättet och tycker det är sorgligt när så många letar boende.

Vidare tror jag att det finns fler olikheter än bara kostnaden för bostaden, vi köpte vår bostad för under miljonen och ämnar betala av den i sin helhet för att en eventuell försäljning ska kunna agera insats till dyrare bostad framöver. I dagsläget är vår totala månadskostnad (ränta+amortering) runt 2 000 och en dubblering skulle fortfarande sätta oss markant lägre än vad vi betalade i hyra för några år sedan. Har förstått det som att såna här tankar ses som vansinne när det gäller bostäder i mångmiljonklassen där värdeökningen lätt överstiger räntekostnaderna för några år medan vi nog inte kan räkna med detsamma.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ska ge dig en annan vinkel, värd att fundera på. Det var ju naturligtvis inte så att helt plötsligt så kostade ett hus 6Msek på ett ställe medan det på något annat kostade 300kkr. Vad vi bevittnar
är värdeutvecklingen över tid. Den är ju inte statisk på något sätt men är förhållandevis modest i avbefolkade kommuner och utanför storstadsregionerna medan den fullkomligt accelererar där det finns jobb/kulturutbud, vilket vanligtvis stavas storstadsregionerna.

Över tid kan man tänka sig att de som köpt boende utanför dessa regioner kommer ha svårare och svårare att köpa in sig på andra mer attraktiva orter eftersom deras värdeutveckling inte hänger med. Nu kan det självklart vara så att man vill bo på landet och det ska man ha full respekt för. Men givet de skenande priserna så tror jag man bör fundera på att planera sin bostadskarriär tidigt i livet för att kunna ha alla möjligheter till buds, skulle den dagen komma när man vill/behöver/måste flytta på grund av t ex jobb. Visst kanske man har möjlighet att ärva för att få ihop en kontantinsats men hur för dem som hade oskicket att inte födas i en familj med förmögen. Hur enkelt är det att spara ihop till en halv, kanske en miljon kronor? Do the math!

Lägg därtill på att vi haft en oerhörd befolkningstillväxt de senaste åren som också skapat segregation och utmaningar i många städer/kommuner som tenderat att ytterligare accelerera bopriserna då det för många idag blivit väldigt viktigt att bo i ett "attraktivt" område.

Man kan tycka vad man vill om detta och man kan också försöka påverka samhällsutveckligen mot en positivt inriktning men under tiden så måste man ju förhålla sig till det hela. Om vi leker med tanken att denna prisutveckling fortsätter så kommer en ganska stor del av befolkningen inte ha en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

Antar detta redan börjat inträffa? Eller vad säger ni som är under 30 som ännu inte köpt något eget och kikar på bostad? Sparar ni undan med långsiktig, kör på blancolån eller siktar in er på låna av mor och far?

Jag är 28 idag och jag och tjejen byggde nytt hus som vi flyttade in i vid när jag var 26 och tjejen 24. Vi sparade allt själva och fick inte hjälp överhuvud taget med kontantinsatsen, våra löner landar kanske på runt 50-60 tkr innan skatt (tillsammans såklart) och huset vi byggde gick på cirka 3.6 miljoner med tomt osv ( billiga tomter här). Så visst går det, vi sparade ihop kontantinsatsen (15%) på 3 år. Prioriteringar var det som gjorde att vi lyckades.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ska ge dig en annan vinkel, värd att fundera på. Det var ju naturligtvis inte så att helt plötsligt så kostade ett hus 6Msek på ett ställe medan det på något annat kostade 300kkr. Vad vi bevittnar
är värdeutvecklingen över tid. Den är ju inte statisk på något sätt men är förhållandevis modest i avbefolkade kommuner och utanför storstadsregionerna medan den fullkomligt accelererar där det finns jobb/kulturutbud, vilket vanligtvis stavas storstadsregionerna.

Över tid kan man tänka sig att de som köpt boende utanför dessa regioner kommer ha svårare och svårare att köpa in sig på andra mer attraktiva orter eftersom deras värdeutveckling inte hänger med. Nu kan det självklart vara så att man vill bo på landet och det ska man ha full respekt för. Men givet de skenande priserna så tror jag man bör fundera på att planera sin bostadskarriär tidigt i livet för att kunna ha alla möjligheter till buds, skulle den dagen komma när man vill/behöver/måste flytta på grund av t ex jobb. Visst kanske man har möjlighet att ärva för att få ihop en kontantinsats men hur för dem som hade oskicket att inte födas i en familj med förmögen. Hur enkelt är det att spara ihop till en halv, kanske en miljon kronor? Do the math!

Lägg därtill på att vi haft en oerhörd befolkningstillväxt de senaste åren som också skapat segregation och utmaningar i många städer/kommuner som tenderat att ytterligare accelerera bopriserna då det för många idag blivit väldigt viktigt att bo i ett "attraktivt" område.

Man kan tycka vad man vill om detta och man kan också försöka påverka samhällsutveckligen mot en positivt inriktning men under tiden så måste man ju förhålla sig till det hela. Om vi leker med tanken att denna prisutveckling fortsätter så kommer en ganska stor del av befolkningen inte ha en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

Antar detta redan börjat inträffa? Eller vad säger ni som är under 30 som ännu inte köpt något eget och kikar på bostad? Sparar ni undan med långsiktig, kör på blancolån eller siktar in er på låna av mor och far?

Är 26. Sparar för fullt men det går trögt. Bara i år har bostadspriserna gått upp med 10%. Jag tjänar hyfsat (25k) men min sambo har bara ut 15k efter skatt. För tillfället så hyr vi ett hus ute på landet till en låg hyra. Trivs att bo på landet men det jobbiga är att det är långt till både jobb och kulturliv och att man alltid är beroende av bilen. 1h restid är för mycket vid pendling, under 30 minuter är mer rimligt tycker jag. Nu under pandemin är det ju positivt men det är ju troligtvis bara en tillfällighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kan börja..

Jag har går tankar om att köpa ett hus och har hittat ett objekt, dock är det alltid besiktningsprotokollet som skrämmer en. Så fort man ser ordet fukt och mikrobiell lukt så avstår man. (Kan berätta att jag inte är så händig men gillar att läsa till mig och försöka förstå)
Utöver blir man skrämd av allt som är direktverkande el. Finns det någonting som ni skulle ha gjort givet att ni köpte detta huset?

https://www.lansfast.se/hitta/villa/stockholm/huddinge/huddin...

Besiktningsprotokoll: https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMVILLA51OAT211F1DKR...

Det är massor av fel på huset, avstå om du inte har några miljoner över att lägga på totalrenovering.

Tak, fasad, grund, mark som lutar mot huset, dusch/wc, toalett, badrum som är felaktigt utfört tätskikt som du kommer få avdrag på försäkringen om något händer (det är inte fackmannamässigt gjort).

Rötskador finns redan på huset, fuktskador likaså, mycket dåligt underhållet hus, det enda som putsats på verkar vara invändiga som syns.

Gör ALLTID en egen besiktning innan köp av hus eller lägenhet.

Permalänk

Är besiktningsprotokollen verkligen sådär ytliga i sverige ? :S
Köpte själv hus för 2 år sedan, besiktningsrapporten var väll runt 50-60 sidor, med bilder på allt, mätningar från alla rum osv.
Skulle ALDRIG köpa ett hus med sådär lite information.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Haha kanske är så ang vad man anser är landet å inte ;D
(Bor i Östergötland så det är ju inte ensam på ett fjäll)
Nej precis, här händer det knappt nått här på priser spelar ingen roll hur mkt man renoverar, det påverkar knappt.
Här kan man ju hitta en hel gård för 1-2mille. Man får ju knappt en parkering i sthlm för det. Därav jag inte förstår varför folk vill plöja ner så mkt pengar för små ställen, när man kan få så mycket mera om man flyttar, sen självklart spelar jobben en viktig roll, det fattar man ju men änndå!
Är nog bra att vi alla tänker olika.

Är stora skillnader på priser i storstäderna och ute i landet. Så själv tycker jag det är bra om man inte "tipsar" Stockholmarna allt för mycket!
Vet mäklare som försökt sälja sommarstugor för runt miljonen och sedan kommer det ett par stycken från Stockholm och börjar buda. Senare sålt för 3 dubbla utgångspriset.. vilket är normalpris där uppe. Lycka till att få tillbaka de pengarna, om det inte är några nya storstadsbor som är intresserade då.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Hej!
Som en icke storstads bo, jag måste fråga.
Varför är folk beredda att betala dessa fantasi summor för ett hus? I detta fall ca 6mille.
Mitt hus är på 70+70+30garage.
Gav 290k för 10år sedan. Bor 1h från 2 storstäder och ett gäng mindre städer inom 1h, så jag bor inte ute i ingenstans.
Men åter min fråga, varför?

Bolån är billiga idag.

Sedan så vägrar de flesta att bo med långa pendlingsavstånd, eftersom de är bekväma.

En bekant till mig som bor i en lite mindre ort köpte en villa på 125 kvm i gott skick förra året för ungefär 350 000 kr. Ungefär en tiondel av priset för motsvarande villa här i området.

Personligen skulle jag inte ha något emot att behöva pendla någon timme varje dag för att ta mig till jobbet. Men räknar man på det så skulle de totala kostnaderna per månad ändå hamna på ungefär det samma om jag bosätter mig längre ut "på landet" jämfört med att bo mer centralt. Stor del av kostnaden skulle då vara de två bilarna som skulle krävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är massor av fel på huset, avstå om du inte har några miljoner över att lägga på totalrenovering.

Tak, fasad, grund, mark som lutar mot huset, dusch/wc, toalett, badrum som är felaktigt utfört tätskikt som du kommer få avdrag på försäkringen om något händer (det är inte fackmannamässigt gjort).

Rötskador finns redan på huset, fuktskador likaså, mycket dåligt underhållet hus, det enda som putsats på verkar vara invändiga som syns.

Gör ALLTID en egen besiktning innan köp av hus eller lägenhet.

Kanske en dum fråga men mark som lutar mot hus? Varför är det fel?
Ja jag misstänkte att det fanns fler skador än det som "syns". Men vad var det för fel på fasaden ifall jag får fråga?
Ja tänkte att jag anlitar en besiktningsman för att gå igenom huset ytterligare.

Skrivet av CaptainRedbeard:

Är besiktningsprotokollen verkligen sådär ytliga i sverige ? :S
Köpte själv hus för 2 år sedan, besiktningsrapporten var väll runt 50-60 sidor, med bilder på allt, mätningar från alla rum osv.
Skulle ALDRIG köpa ett hus med sådär lite information.

Jaha? De har väl blivit slappare kanske men det stod i början någonstans i början, om jag inte missminner mig om att de inte utför mätningar. Är det fel?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kanske en dum fråga men mark som lutar mot hus? Varför är det fel?
Ja jag misstänkte att det fanns fler skador än det som "syns". Men vad var det för fel på fasaden ifall jag får fråga?
Ja tänkte att jag anlitar en besiktningsman för att gå igenom huset ytterligare.

Jaha? De har väl blivit slappare kanske men det stod i början någonstans i början, om jag inte missminner mig om att de inte utför mätningar. Är det fel?

Enkelt förklarat, när det regnar kommer vatten "vandra" ned för sluttningen mot husgrunden (ovan mark men också i marken). Grunden kommer därför utsättas för högre fuktbelastning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Enkelt förklarat, när det regnar kommer vatten "vandra" ned för sluttningen mot husgrunden (ovan mark men också i marken). Grunden kommer därför utsättas för högre fuktbelastning.

Jaha! Tack, tänkte faktiskt inte på detta. Men finns det någonting man kan göra åt detta?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

det där med marksluttning mot hus går att lösa med dränering men det är oftast rätt dyrt att hyra in folk att göra(räkna med 100-200k) om du inte har tid att göra det själv. Såg att du skrev att du tänkte hyra in en extra besiktningsman vilket du bör göra!

Ser i besiktningsprotokollet att de anmärker på tätskikt i golvbrunnar som inte sitter tätt och annat fuktrelaterat. Det kan vara väldigt svårt att åtgärda sådana problem utan större ingrepp.

Permalänk
Medlem

Huset verkar vara lite dåligt underhållet men så stora fel var det väl inte på huset? Många hus som är byggda under 70-talet kommer få liknande anmärkningar vid en besiktning. Besiktningsmannen tar ju även upp alla "risker" oavsett om det orsakar ett reellt problem eller inte. Dock verkar utgångspriset på kåken varit i lägsta laget, högsta budet är uppe i 7 000 000 :-

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

det där med marksluttning mot hus går att lösa med dränering men det är oftast rätt dyrt att hyra in folk att göra(räkna med 100-200k) om du inte har tid att göra det själv. Såg att du skrev att du tänkte hyra in en extra besiktningsman vilket du bör göra!

Ser i besiktningsprotokollet att de anmärker på tätskikt i golvbrunnar som inte sitter tätt och annat fuktrelaterat. Det kan vara väldigt svårt att åtgärda sådana problem utan större ingrepp.

Satan, det var inga dåliga priser. Men misstänker att det är det som kostar när man ska dränera kring huset.
Det börjar dyka upp fler och fler "problem" där vi får ta en riktig funderare ifall det är "värt".

Skrivet av hambli:

Huset verkar vara lite dåligt underhållet men så stora fel var det väl inte på huset? Många hus som är byggda under 70-talet kommer få liknande anmärkningar vid en besiktning. Besiktningsmannen tar ju även upp alla "risker" oavsett om det orsakar ett reellt problem eller inte. Dock verkar utgångspriset på kåken varit i lägsta laget, högsta budet är uppe i 7 000 000 :-

Vad har du för budget?

Ja den har flygit iväg verkligen, vår budget var på 7 000 000. Dock tänkte vi försöka hamna på runt 6,8m så har vi lite marginal till renovering. Men vi får helt enkelt kolla vidare i så fall, såvida högsta budet inte hoppar av

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE