3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

hehe, icke OC kretsarna kan ju teoretiskt vara lika bra också
nä men seriöst...normalt sett säljer vi mer OC i norden så vi får större tillgång på OC skickat till Norden, men då vi lanserade icke-OC först och dessutom till "intro-priset" så blev det mycket större efterfrågan på det än normalt. Eller ja, efterfrågan på 3080 i sig är ju brutalt mycket större än normalt. Vi levererar iaf ut fortfarande båda TUF korten varje vecka från fabrik.
Den stora efterfrågan och att det är så många butiker i Norden som ska dela på det som kommer försvårar möjligheten att säga när just en specifik kund får sitt kort.

Det här är ju en intressant sak, men när du uttrycker brutalt större efterfrågan, är det mot Turing och/eller Pascal? Samt, hur skulle du säga att tillgången på kretsar verkar vara i jämförelse?

Skulle vara kul att få sätta spiken i kistan på "Nvidia sitter på ett berg med kretsar för de vill skapa artificiell brist".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Haha ja det är en väldigt bekant känsla 😉 Men jag är supernöjd med 9900K och kommer låta den tjäna mig tills åtminstone AMD släpper Zen 4 och går över på 5nm.

ja, har funkat bra. det enda är väl egentligen hur löjligt varm den blir hela tiden. får enorm delta mot vattentemperatur jämfört med gpu.

frågan är hur mycket av det som håller mig på 5ghz som högsta stabila är faktisk stabilitet och hur mycket som är löjliga temperaturer över 1,35v. jag verkar kunna spela i 5,2-5,3 när jag testade lite med 1,45v men det håller inte alls i stresstest. 5,4 kraschar efter en 15 minuter i spel med 1,5v. blir att jag kör 4,9 1,28v istället.

blir nästan lite sugen på att köra en naked mount men då måste man köpa på sig en delid die mate och sedan ska man ta ett rakblad mot själva kislet, känns halvbra. längtar tillbaka till tandkrämen när man bara behövde ett rakblad och en timme, men då hade väl 9900k varit helt oanvändbar utan delid så förstår varför de lödde den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ni kan gärna leverera mig min TUF 3080 OC som jag beställde 20:e September istället

Hur ser det ut för er i AMD fronten, är de lika "seriösa" som NVIDIA då det gäller lanseringen av 6800XT? Tänkte beställa en ASUS 6800XT om nån vecka, eller ska man försöka med ett annat märke?

Om man tror att TSMC magiskt ska kunna spotta ut enormt mycket kretsar så tror man nog fel. Kolla bara på hur många Ryzen 5000 de lyckades få fram till lansering. 6800(XT) har haft 1 vecka mindre på sig efter presentationen, och då ska de till alla partners också. 6900XT tar ju ytterligare veckor på sig, så frågan är hur yield är på den.

Försök få det du vill ha, men lägg inte alla ägg i samma korg. Och sitter man hyfsat till på ett 3080 kan det ju vara dumt att avboka för att riskera hamna långt bak i en ny kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

De poppade upp som två olika ordrar under "beställningar".

Ah. Direkt eller tog det en stund? Har inte fått nåt sånt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Det här är ju en intressant sak, men när du uttrycker brutalt större efterfrågan, är det mot Turing och/eller Pascal? Samt, hur skulle du säga att tillgången på kretsar verkar vara i jämförelse?

Skulle vara kul att få sätta spiken i kistan på "Nvidia sitter på ett berg med kretsar för de vill skapa artificiell brist".

Turing tänkte jag främst. Det var begränsat med Turing vid release också men efterfrågan är mycket större nu på Ampere och alla ville köpa det från Dag-1 dessutom. Plus att vi slutade tillverka RTX2080Ti/2080S redan runt Maj/Juni i år så det blev brist på high-end grafikkort redan innan Ampere lanseringen vilket också gjorde att det inte fanns så mycket alternativ.
Jag tror personligen inte på "skapa artificiell brist teorin", även nVidia behöver sälja för att tjäna pengar och växa marknadsandelar för sina ägare och investerare. Min känsla när jag är i kontakt med nVidia är att dem också vill leverera så mycket som möjligt nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Turing tänkte jag främst. Det var begränsat med Turing vid release också men efterfrågan är mycket större nu på Ampere och alla ville köpa det från Dag-1 dessutom. Plus att vi slutade tillverka RTX2080Ti/2080S redan i tidig somras så det var brist på high-end grafikkort redan innan Ampere lanseringen.
Jag tror personligen inte på "skapa artificiell brist teorin", även nVidia behöver sälja för att tjäna pengar och växa marknadsandelar för sina ägare och investerare. Min känsla när jag är i kontakt med nVidia är att dem också vill leverera så mycket som möjligt nu bara.

Hej!
Om allt går som planerat så får jag mitt Strix 3090 OC nästa vecka.
Ser att det släppts ett nytt BIOS till kortet,i vilken Bios ska det flashas?

Finns ju P och Q.
Står ju inget om det,vore bra om Asus lägger till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punchboll:

Hej!
Om allt går som planerat så får jag mitt Strix 3090 OC nästa vecka.
Ser att det släppts ett nytt BIOS till kortet,i vilken Bios ska det flashas?

Finns ju P och Q.
Står ju inget om det,vore bra om Asus lägger till det.

absolut, jag kollar upp det. låt mig dubbelkolla med vårt HQ så återkommer jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Haha ja det är en väldigt bekant känsla 😉 Men jag är supernöjd med 9900K och kommer låta den tjäna mig tills åtminstone AMD släpper Zen 4 och går över på 5nm.

Jag tror jag hakar på det tåget oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

hehe, icke OC kretsarna kan ju teoretiskt vara lika bra också
nä men seriöst...normalt sett säljer vi mer OC i norden så vi får större tillgång på OC skickat till Norden, men då vi lanserade icke-OC först och dessutom till "intro-priset" så blev det mycket större efterfrågan på det än normalt. Eller ja, efterfrågan på 3080 i sig är ju brutalt mycket större än normalt. Vi levererar iaf ut fortfarande båda TUF korten varje vecka från fabrik.
Den stora efterfrågan och att det är så många butiker i Norden som ska dela på det som kommer försvårar möjligheten att säga när just en specifik kund får sitt kort.

Jag har pratat med Komplett och de har inte fått en enda 3080 STRIX Non-OC. Webhallen har sagt här på forumet här att de inte heller har fått något av dessa kort. Jag förstår att det finns mer tryck på OC-versionen, men glöm oss inte helt då plis <3

Permalänk
Medlem

Proshop har uppdaterat sin RTX statussida för bara någon timme sedan. Nu är det "hela" 65st 3080 TUF non OC kort på ingång. Så snart 10% av ordrar fyllda efter 2 månader...

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
5600G | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Proshop har uppdaterat sin RTX statussida för bara någon timme sedan. Nu är det "hela" 65st 3080 TUF non OC kort på ingång. Så snart 10% av ordrar fyllda efter 2 månader...

65 st är bättre än inget!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

65 st är bättre än inget!

Är väl betydligt fler än @webhallen har fått:(

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Turing tänkte jag främst. Det var begränsat med Turing vid release också men efterfrågan är mycket större nu på Ampere och alla ville köpa det från Dag-1 dessutom. Plus att vi slutade tillverka RTX2080Ti/2080S redan runt Maj/Juni i år så det blev brist på high-end grafikkort redan innan Ampere lanseringen vilket också gjorde att det inte fanns så mycket alternativ.

Hur ser det ut hos er nu, har ni kunnat öka produktionen? För det känns som det inte kommer särskilt mycket Asus kort till återförsäljarna? Köerna verkar inte ha rört sig på flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Ah. Direkt eller tog det en stund? Har inte fått nåt sånt.

Efter att kortet skickades.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Kan tilläggas också att det har stått 34st på inkommande på den raden i ett par veckor och att de inte har blivit flyttade till mottagna än, så fler pågång men inga har levererats på länge.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Processor: AMD Ryzen 5800x3D Kylning: Corsair Hydro H100i RGB Platinum Grafikkort: EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA Minne: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL17 Diskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Kingston A2000 1TB M.2 Nätagg: Corsair RM750 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja, har funkat bra. det enda är väl egentligen hur löjligt varm den blir hela tiden. får enorm delta mot vattentemperatur jämfört med gpu.

frågan är hur mycket av det som håller mig på 5ghz som högsta stabila är faktisk stabilitet och hur mycket som är löjliga temperaturer över 1,35v. jag verkar kunna spela i 5,2-5,3 när jag testade lite med 1,45v men det håller inte alls i stresstest. 5,4 kraschar efter en 15 minuter i spel med 1,5v. blir att jag kör 4,9 1,28v istället.

blir nästan lite sugen på att köra en naked mount men då måste man köpa på sig en delid die mate och sedan ska man ta ett rakblad mot själva kislet, känns halvbra. längtar tillbaka till tandkrämen när man bara behövde ett rakblad och en timme, men då hade väl 9900k varit helt oanvändbar utan delid så förstår varför de lödde den.

Vattentemperaturen är alltid lägre än processorn. Det skadar slangarna om vattnet kommer upp i 60 grader. Min 9700K ligger runt 65 grader i spel. Kör just nu all core 4,9 med auto volt. Hade 5ghz innan men GPU bunden så kändes onödigt
Skulle nog kunna sänka någon grad med manuell volt. vattentemp runt 35 med fläktarna på låg RPM. Jag kör med pastan som satt på kylaren men så småningom när det är dags att byta blir det nog Thermal Grizzly.

9900K blir lite varmare för HT men så länge du är under 90 är det ju ok utan att den throttlar ner.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Efter att kortet skickades.

Tack!

Permalänk
Medlem

Tror det hade varit bättre för partnertillverkare att inte ha så otroligt många olika varianter på sina kort för att samla köpen bättre. Jag menar bara asus har väl minst 6-7st bara 3080 endast.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asus.David:

absolut, jag kollar upp det. låt mig dubbelkolla med vårt HQ så återkommer jag.

Tja!
Man behöver uppdatera med nya BIOS 2 ggr, en för varje BIOS läge.

"Flip the switch to Q mode -> Run update tool -> Flip the switch to P mode -> shut down -> restart -> and Run update tool again"

Permalänk
Medlem

Kollade igenom netonnet fyndvaror och hittade ett Geforce RTX 3070 EAGLE OC 8G för 5790kr.
Köpet gick igenom och får man hem kortet så kör jag på det tills jag får mitt 3080 tuf non-OC nån gång nästa år.
Principsak att inte boka av nu känner jag...

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Processor: AMD Ryzen 5800x3D Kylning: Corsair Hydro H100i RGB Platinum Grafikkort: EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA Minne: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL17 Diskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Kingston A2000 1TB M.2 Nätagg: Corsair RM750 750W

Permalänk
Medlem

@webhallen hur ser möjligheten ut att få sitt paket skickat med bud så man skulle kunna få det under helgen? Verkar som att ert lager är rätt dränkt i saker, har inte hänt något alls med min order sen den gröna bocken.

Edit: Bara för det så gick den 2 min senare över till "Skickad" men utan kolli nr.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyrael:

Hur ser det ut hos er nu, har ni kunnat öka produktionen? För det känns som det inte kommer särskilt mycket Asus kort till återförsäljarna? Köerna verkar inte ha rört sig på flera veckor.

Jodå produktionen ökar, förra veckan till Norden skickade vi ungefär lika mycket som veckan innan men innan dess så har vi dubblat antalet skeppade 3080 varje vecka. Jag hoppas vi kan fortsätta hålla den här taken och öka lite till.
3090 ligger på cirka samma antal varje vecka sen release.
(jag vill dock inte gå in på enskillda modeller och butikers leveranser)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

@webhallen hur ser möjligheten ut att få sitt paket skickat med bud så man skulle kunna få det under helgen? Verkar som att ert lager är rätt dränkt i saker, har inte hänt något alls med min order sen den gröna bocken.

Edit: Bara för det så gick den 2 min senare över till "Skickad" men utan kolli nr.

Haha men alltså please, är du Zlatan eller xD

De kanske ska ta med pizza, städa lägenheten och installera kortet också?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av oneill:

Kollade igenom netonnet fyndvaror och hittade ett Geforce RTX 3070 EAGLE OC 8G för 5790kr.
Köpet gick igenom och får man hem kortet så kör jag på det tills jag får mitt 3080 tuf non-OC nån gång nästa år.
Principsak att inte boka av nu känner jag...

Bra köp!

Satt också och kollade fyndvaror imorse men hittade inget...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha men alltså please, är du Zlatan eller xD

De kanske ska ta med pizza, städa lägenheten och installera kortet också?

Zlatan fick ju sitt kort direkt av Nvidia innan lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Jodå produktionen ökar, förra veckan till Norden skickade vi ungefär lika mycket som veckan innan men innan dess så har vi dubblat antalet skeppade 3080 varje vecka. Jag hoppas vi kan fortsätta hålla den här taken och öka lite till.
3090 ligger på cirka samma antal varje vecka sen release.
(jag vill dock inte gå in på enskillda modeller och butikers leveranser)

Kan du vidimera om det gått någon leverans överhuvudtaget till Elgiganten av era TUF OC kort? Alltså inte antalet utan om de fått någonting alls?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Samma kort, dock helt ny och för 50 kr mindre
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tja!
Man behöver uppdatera med nya BIOS 2 ggr, en för varje BIOS läge.

"Flip the switch to Q mode -> Run update tool -> Flip the switch to P mode -> shut down -> restart -> and Run update tool again"

Jag hittade detta efter ha letat djupt på olika forum. Ett tips är att ha bättre guider/tydlighet samlat i tex ert rog forum. Nu är det otroligt svårt att hitta information. Detta gäller även hur GPU Tweak II hanterar 3080/3090 med oc scannern och vad som är rekommederat. Programmet är buggigt när man drar i reglagen i advanced och då kom nya versionen ut nyss.

I övrigt älskar jag 3090 OC, lagom tyst med bra låda (P läget), hade nog inte ens behövt nya bioset inser jag så här i efterhand. För det enda det gör är ju sätta 0dB i vila vilket höjer tempen i allmänhet.

Permalänk
Inaktiv

Det var inte mycket till fynd för det priset.