Permalänk
Medlem

Golvbrunnarna är så där på så gott som alla gamla badrum, det var en miss som man gjorde när mattan fästes i golvbrunnen.

1-3 h kvällsarbete med Hiltin och en ny brunn för 700:- sen är det klart.

Direktverkande el är inte direkt något att oroa sig för, det är värmepump på huset om än lite gammal. Däremot känns det som det inte finns några element kvar i huset, det är mer oroande on pumpen lägger av på vintern och man är bortrest...

Taket är nog största problemet kostar nog runt 3-400kkr att åtgärda om man ska göra det rätt, men då är det takstolar, spont,papp och tegel.
Fixa ventilationen med återvinning gör mycket för inomhusmiljön. Annars såg huset ändå rätt fräscht ut på bilderna, men en ordentlig genomgång med egen besiktningsman ett måste i det där läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

det där med marksluttning mot hus går att lösa med dränering men det är oftast rätt dyrt att hyra in folk att göra(räkna med 100-200k) om du inte har tid att göra det själv. Såg att du skrev att du tänkte hyra in en extra besiktningsman vilket du bör göra!

Ser i besiktningsprotokollet att de anmärker på tätskikt i golvbrunnar som inte sitter tätt och annat fuktrelaterat. Det kan vara väldigt svårt att åtgärda sådana problem utan större ingrepp.

Jag fick själv dränera kåken, bla en stenhäll ligger mot kåken.
Vill man göra det billigt så gör som jag. Gräv förhand
Tog att gräva upp å lägga igen runt 3-4mån med allt.
Förbrukade en spade för 500kr. Det enda som kostade annars var material, men inget av det är dyrt. Och då min far är gravmaskinist (japp jag grävde för hand som sagt) så fick man ännu billigare material.
Så ca 20-30meter, nått över 2meter djupt, matta å isolering, singel osv.. blev inte många kronor. Minns ej men det var nog under 10k.

Men saknar man kunskap eller tid, var inte rädd för att ta in många offerter, finna många där ute som älskar att krydda i onödan. Och se till att alltid få någon som kan intyga dom kan vad dom gör, så man inte blir lurad på pengar och får ett skit jobb utfört med ännu mera problem.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Skrivet av IceMan(FZ):

Jag fick själv dränera kåken, bla en stenhäll ligger mot kåken.
Vill man göra det billigt så gör som jag. Gräv förhand
Tog att gräva upp å lägga igen runt 3-4mån med allt.
Förbrukade en spade för 500kr. Det enda som kostade annars var material, men inget av det är dyrt. Och då min far är gravmaskinist (japp jag grävde för hand som sagt) så fick man ännu billigare material.
Så ca 20-30meter, nått över 2meter djupt, matta å isolering, singel osv.. blev inte många kronor. Minns ej men det var nog under 10k.

Men saknar man kunskap eller tid, var inte rädd för att ta in många offerter, finna många där ute som älskar att krydda i onödan. Och se till att alltid få någon som kan intyga dom kan vad dom gör, så man inte blir lurad på pengar och får ett skit jobb utfört med ännu mera problem.

Precis, har man tid och ork blir det billigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av truppenrille:

Precis, har man tid och ork blir det billigt!

Tid är pengar.

Permalänk
Avstängd

Spännande
Vår kära Ingves har tydligen nämnt i någon intervju att han vill att fastighetsskatten ska införas och den ligger även som ett förslag från våra politiker i JÖKEN. Kanske något man ska i åtanke när man röstar nästa gång.
Spännande vad som kommer hända med priserna på våra boenden efter en sån smäll.

https://www.villaagarna.se/debatt/fastighetsskatt2/analys-av-...

Här kan man själv räkna ut vad din nya fastighetsskatt landar på. För mig skulle det bli ca 27 000 kr mer/år. Det kan jag klara men absolut inget jag vill betala för att jag bor.
https://www.villaagarna.se/debatt/fastighetsskatt2/sa-paverka...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spännande
Vår kära Ingves har tydligen nämnt i någon intervju att han vill att fastighetsskatten ska införas och den ligger även som ett förslag från våra politiker i JÖKEN. Kanske något man ska i åtanke när man röstar nästa gång.
Spännande vad som kommer hända med priserna på våra boenden efter en sån smäll.

https://www.villaagarna.se/debatt/fastighetsskatt2/analys-av-...

Här kan man själv räkna ut vad din nya fastighetsskatt landar på. För mig skulle det bli ca 27 000 kr mer/år. Det kan jag klara men absolut inget jag vill betala för att jag bor.
https://www.villaagarna.se/debatt/fastighetsskatt2/sa-paverka...

Om de nu inför den igen får man ju hoppas att de inser att de inte kan införa den gamla rakt av.
30k+ om året i skatt runtom storstadsområdena och långt värre i dem är ju helt orimligt.

Redan de dryga 8000 vi betalar idag är egentligen helt orimligt det med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Om de nu inför den igen får man ju hoppas att de inser att de inte kan införa den gamla rakt av.
30k+ om året i skatt runtom storstadsområdena och långt värre i dem är ju helt orimligt.

Bor man i ett av de bättre områdena i Stockholm så kommer nog inte 30 000kr att räcka heller. Har man dessutom någon form av sjöutsikt så är det bra att blunda.
Våra politiker har hål i huvudet, om något år när tillräckligt många personer skaffat sig en elbil så kommer de med förslaget om kilometerskatt, priset kommer då att vara detsamma som att köra vilken fosilbil som helst.
De ändrar regler och spelplan precis hur de vill och anser att folket bara ska rätta sig efter det. Lite som att spela spel med barn, rätt vad det är så ändras reglerna😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Bor man i ett av de bättre områdena i Stockholm så kommer nog inte 30 000kr att räcka heller.

Precis det jag skriver. 30k är vad jag kommer få ungefär, 3 mil utanför göteborg på landsbygden utan sjö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser i kalkylatorn att vår fastighetsskatt skulle öka med abnorma 1550kr/år om det infördes. Kanske är det vad som behövs för att driva ner bostadspriserna...?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fastighetsskatten är någonting vi måste betala för att vi äger en fastighet?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Det är något alla med fastighet betalar. I dagsläget finns det ett maxbelopp på drygt 8000 kr per år som du garanterat kommer vara upp det nu var i Stockholm du skulle köpa och dessutom för över 5 milj.
Jag tror maxvärdet når du när ditt taxeringsvärde är ca 3,5 milj eller mer. Kan ha fel på denna punkt men du får googla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Japp, även om det kallas fastighetsavgift nu.

Skrivet av Stefflo:

Det är något alla med fastighet betalar. I dagsläget finns det ett maxbelopp på drygt 8000 kr per år som du garanterat kommer vara upp det nu var i Stockholm du skulle köpa och dessutom för över 5 milj.
Jag tror maxvärdet når du när ditt taxeringsvärde är ca 3,5 milj eller mer. Kan ha fel på denna punkt men du får googla.

Drygt en miljon, avgiften är 0,75% av taxeringsvärdet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Drygt en miljon, avgiften är 0,75% av taxeringsvärdet.

Helt rätt, trodde det låg mycket högre. Den exakta summan var 1 113 200 kr, var tvungen att googla då jag blev nyfiken.
Tror inte så många hus inom tätbebyggt område inte kommer upp i fullt taxeringsvärde känns det som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, även om det kallas fastighetsavgift nu.

Bygger man nytt så slipper man i 15 år, en tom tomt däremot får man pröjsa för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men har detta någonting med om man äger tomten eller ej? Tänker mig om det är friköpt eller ej

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Men har detta någonting med om man äger tomten eller ej? Tänker mig om det är friköpt eller ej

Tomten har ett eget värde som läggs ihop med husets värde, vet inte vad som händer om tomten inte är friköpt men du kan fråga mäklaren.

Det pratas ofta om att man kan så bör man köpa loss tomten då det ofta lönar sig i längden. Du slipper tomträttshyran och även stora förändringar när de gör prisjusteringar på detta. Beror lite på hur långt avtalet är skrivet på men ofta är det rätt många år och det gör att priset kan gå upp en hel del när avtalet förnyas.

Värdet på huset går givetvis upp också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tomten har ett eget värde som läggs ihop med husets värde, vet inte vad som händer om tomten inte är friköpt men du kan fråga mäklaren.

Tomträtten räknas in i taxeringsvärdet som ligger till grund för fastighetsavgiften. Men det är egentligen ointressant för dom allra flesta då man kommer upp i taket väldigt lätt ändå.

Citat:

Det pratas ofta om att man kan så bör man köpa loss tomten då det ofta lönar sig i längden. Du slipper tomträttshyran och även stora förändringar när de gör prisjusteringar på detta. Beror lite på hur långt avtalet är skrivet på men ofta är det rätt många år och det gör att priset kan gå upp en hel del när avtalet förnyas.

Värdet på huset går givetvis upp också.

Jag bor i Göteborg och har en tomträttsavgift på 13k om året, bunden i 20 år.
Tomten har ett taxeringsvärde på 1,5M så att köpa loss den skulle kosta 975k.
Jag tror inte jag någonsin skulle tjäna igen den kostnaden även om höjningen skulle vara rejäl om 20år.
Men om man sitter på pengarna och inte vill investera dom i något annat är det ju såklart ett sparande i sig.
<Edit: Tomträttsavgälden är också avdragsgill så det blir 9K som jag betalar per år som det ser ut med nuvarande ränteavdrag)

Som marknaden ser ut här idag i Göteborg så påverkar inte tomträtt mycket (om ens något) på slutpriset enligt mäklare som jag pratat med, just för att det är så ont om villor till försäljning.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Hej!
Som en icke storstads bo, jag måste fråga.
Varför är folk beredda att betala dessa fantasi summor för ett hus? I detta fall ca 6mille.
Mitt hus är på 70+70+30garage.
Gav 290k för 10år sedan. Bor 1h från 2 storstäder och ett gäng mindre städer inom 1h, så jag bor inte ute i ingenstans.
Men åter min fråga, varför?

Jag begriper det inte, jag som du betalade en relativt liten summa för mitt hus då jag flyttade till Södra Sverige för 10 år sen.
Nu är huset iflg. mäklare värd ca 1.2 mille, som är ca 3 gångar vad jag betalade för det. Jag har inte renoverat jättemycket, men i början fick man ta tag lite.

Då jag flyttade, hade jag i tankorna att jag inte ville sitta med skulder i 30 år, och ville betala huset kontant, och ett hus ville jag ha, jag är Norsk i grunden, men bodde i Danmark (Köpenhamn) och det var svindyrt att bo där. Jag var trött på alla pundare, alkisar och allt det bråk jag hade i mitt grannskap där jag bodde. Storstadslivet var fantastisk då jag flyttade dit, men efter 3 år tröttnade jag rejält på storstadslivet.

10 År senare har jag inte ångrat en dag att jag flyttade och köpte hus i Sverige, Älskar detta land.

Vi har alla faciliteter, flera tävlande stora mataffärer, fiber-internet, tåg som går 2 gångar i timmen till näraste storstad som t.eks Malmö (och det tar bara 1 timme). Behöver inte pendla då jag arbetar hemmifrån, och när jag pendlade före covid, så pendlade jag 22 minuter till min arbetsplats. Att bo här har givit mig ekonomisk utrymme och mycket plats för mina hobbies.

Kan värmt rekommendera till alla som är trött på storstaden att flytta till "landet", folk i storstaderna tror vi lever i nån slags liten håla ute på landet, men alla faciliteter finns, och luften här är mycket renare. När man har eget hus, blir grannorna lite vänligare med då dom inte kan "slanga ut nån" för att dom spelar för hög musik, eller bara inte gillar dig, folk är mycket mera toleranta här.

Kommer aldrig att flytta in till en storstad igen, skulle jag förlora arbetet, har jag råd med att bo här i många år - detta är en av småstädernas stora förmåner, och det ger livskvalité och säkerhet.

När jag är "sugen på storstadslivet", brukar jag att hoppa in i bilen och åka till en av dom större städerna omkring, då får jag mitt KFC sug ställd, besökt lite datorbutiker och fylld hemmet med lite kula prylar, och nån dag sen, så ser man att det var helt rätt val att flytta hit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kan börja..

Jag har går tankar om att köpa ett hus och har hittat ett objekt, dock är det alltid besiktningsprotokollet som skrämmer en. Så fort man ser ordet fukt och mikrobiell lukt så avstår man. (Kan berätta att jag inte är så händig men gillar att läsa till mig och försöka förstå)
Utöver blir man skrämd av allt som är direktverkande el. Finns det någonting som ni skulle ha gjort givet att ni köpte detta huset?

https://www.lansfast.se/hitta/villa/stockholm/huddinge/huddin...

Besiktningsprotokoll: https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMVILLA51OAT211F1DKR...

Nu kommer jag in sent i tråden och länken funkar inte längre så jag kan inte relatera till just det här huset, men när vi letade hus var vi på massor med visningar och läste alla protokoll (när dom fanns) ordentligt.
Det var ofta i början vi blev förskräckta men efter att ha pratat med en besiktningsman som var med på en visning så fick vi lära oss att många fel som ofta står inte är så farliga, och enkla att åtgärda. Medans andra givetvis kan vara riktigt jobbiga.
Det är givetvis viktigt att kolla upp allt noga, som flera har svarat i tråden redan. Men det är ju något som man i så fall skriver in i kontraktet så att man kan frånträda köpet om det kommer från något som man inte upptäckt innan vid besiktningen.
Dock är det ju säljarens marknad på många ställen idag, och det är inte högsta budet som alltid vinner. Säljaren kan välja fritt så man vill kanske inte alltid komma med för mycket krav om tid för besiktning, det kan ju ta tid att få tag i en besiktningsman på kort varsel om man har otur. Men hellre då att missa ett köp än att köpa utan att ha fått en åsikt från någon som kan, denne måste dock inte jobba som besiktningsman utan det kan vara någon du litar på som har bra koll på vad som ska kollas.

Vad gäller direktverkande el så är det idag inte så farligt. Min mamma bor i en 70-talsvilla med källare och vind och har direktverkande el, hon betalar ungefär lika mycket om året som vi gör för vårt sutturänghus med källare och kallvind och vi har fjärrvärme (inte det mest välisolerade huset dock). Men vem vet vad som händer med elpriset (eller fjärrvärmen för den delen)
Fördelen med vårt är att det ju enkelt går att byta till luft/vatten eller bergvärme, det blir lite mer jobb för mamma om hon skall byta till annat.

Någon tog upp den lutande tomten i tråden, vi bor på en sådan där berget är högre än taket så det kommer en hel del vatten mot grunden. Vi har inte haft några problem med fukt i källaren men huset är väldränerat från 80-talet (tror vi). Men det är ju en sån sak man definitivt skall vara uppmärksam på.

I övrigt är mitt bästa tips att läsa på och framförallt gå på många visningar, det är bästa sättet att lära sig vad man själv tycker om och få en bättre uppskattning av värdet.

Och för er som troligen vill köpa hus i framtiden, börja spara redan nu Vi sparade ganska hårt efter vi bestämt oss i knappt fem år, men då var priserna inte lika galna som dom är nu.
Och fortsätt spara när ni köpt, det kommer komma utgifter.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Steed:

Nu kommer jag in sent i tråden och länken funkar inte längre så jag kan inte relatera till just det här huset, men när vi letade hus var vi på massor med visningar och läste alla protokoll (när dom fanns) ordentligt.
Det var ofta i början vi blev förskräckta men efter att ha pratat med en besiktningsman som var med på en visning så fick vi lära oss att många fel som ofta står inte är så farliga, och enkla att åtgärda. Medans andra givetvis kan vara riktigt jobbiga.
Det är givetvis viktigt att kolla upp allt noga, som flera har svarat i tråden redan. Men det är ju något som man i så fall skriver in i kontraktet så att man kan frånträda köpet om det kommer från något som man inte upptäckt innan vid besiktningen.
Dock är det ju säljarens marknad på många ställen idag, och det är inte högsta budet som alltid vinner. Säljaren kan välja fritt så man vill kanske inte alltid komma med för mycket krav om tid för besiktning, det kan ju ta tid att få tag i en besiktningsman på kort varsel om man har otur. Men hellre då att missa ett köp än att köpa utan att ha fått en åsikt från någon som kan, denne måste dock inte jobba som besiktningsman utan det kan vara någon du litar på som har bra koll på vad som ska kollas.

Vad gäller direktverkande el så är det idag inte så farligt. Min mamma bor i en 70-talsvilla med källare och vind och har direktverkande el, hon betalar ungefär lika mycket om året som vi gör för vårt sutturänghus med källare och kallvind och vi har fjärrvärme (inte det mest välisolerade huset dock). Men vem vet vad som händer med elpriset (eller fjärrvärmen för den delen)
Fördelen med vårt är att det ju enkelt går att byta till luft/vatten eller bergvärme, det blir lite mer jobb för mamma om hon skall byta till annat.

Någon tog upp den lutande tomten i tråden, vi bor på en sådan där berget är högre än taket så det kommer en hel del vatten mot grunden. Vi har inte haft några problem med fukt i källaren men huset är väldränerat från 80-talet (tror vi). Men det är ju en sån sak man definitivt skall vara uppmärksam på.

I övrigt är mitt bästa tips att läsa på och framförallt gå på många visningar, det är bästa sättet att lära sig vad man själv tycker om och få en bättre uppskattning av värdet.

Och för er som troligen vill köpa hus i framtiden, börja spara redan nu Vi sparade ganska hårt efter vi bestämt oss i knappt fem år, men då var priserna inte lika galna som dom är nu.

Vi firar snart fem år i vårt hus och jag vet inte hur många visningar vi var på innan vi hittade rätt men det var MÅNGA och vi jagade i säkert tre år.
Man hann flytta in i en hel del genom att bara se bilderna på nätet och sen kom man på visning och de stora ytorna var som bortblåsta. Tänk vad lite vidvinkelobjektiv kan göra.
Vi hade tur, huset vi köpte hade legat ute 1 1/2 år tidigare men då var det ett särbopar som högg det. Sen tyckte inte de att sambolivet funkade så huset kom ut en onsdag, samma kväll fick vi till en privatvisning och på fredagen så var pappret påskrivet.
Veckan innan huset kom ut för andra gången så satt vi i soffan hemma och grämde oss att vi inte lagt ett högre bud. När det väl kom ut så visste vi direkt att det vart vårt hus. Det är som kärlek, man känner det i hjärtat. 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vi firar snart fem år i vårt hus och jag vet inte hur många visningar vi var på innan vi hittade rätt men det var MÅNGA och vi jagade i säkert tre år.
Man hann flytta in i en hel del genom att bara se bilderna på nätet och sen kom man på visning och de stora ytorna var som bortblåsta. Tänk vad lite vidvinkelobjektiv kan göra.
Vi hade tur, huset vi köpte hade legat ute 1 1/2 tidigare men då var det ett särbopar som högg det. Sen tyckte inte de att sambolivet funkade så huset kom ut en onsdag, samma kväll fick vi till en privatvisning och på fredagen så var pappret påskrivet.
Veckan innan huset kom ut för andra gången så satt vi i soffan hemma och grämde oss att vi inte lagt ett högre bud. När det väl kom ut så visste vi direkt att det vart vårt hus. Det är som kärlek, man känner det i hjärtat. 😀

Ja visst är det otroligt hur mycket det kan skilja på en bild och verkligheten, så många gånger vi inte ens lagt ett bud på hus vi trodde kunde vara det rätta men väl på plats så stämde det inte alls med bilden som målats upp inom en eller så kanske tomten inte kändes rätt osv.

Kan föreställa mig känslan hos er när det var ert efter en sån resa både besvikelsen och sen lyckan
När vi vann budgivningen på vårt hus var jag på jobb 50 mil bort, mäklaren sa att vi kunde skriva kontrakt en annan dag men det tänkte jag då inte chansa på - tänk om det dyker upp en budgivare till eller om något annat händer.
Kastade mig på tåget hem och vi skrev kontrakt samma kväll

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Steed:

Ja visst är det otroligt hur mycket det kan skilja på en bild och verkligheten, så många gånger vi inte ens lagt ett bud på hus vi trodde kunde vara det rätta men väl på plats så stämde det inte alls med bilden som målats upp inom en eller så kanske tomten inte kändes rätt osv.

Kan föreställa mig känslan hos er när det var ert efter en sån resa både besvikelsen och sen lyckan
När vi vann budgivningen på vårt hus var jag på jobb 50 mil bort, mäklaren sa att vi kunde skriva kontrakt en annan dag men det tänkte jag då inte chansa på - tänk om det dyker upp en budgivare till eller om något annat händer.
Kastade mig på tåget hem och vi skrev kontrakt samma kväll

Vad gör man inte i dessa tider😀 Ska man ha ett hus så gäller det att bestämma sig och inte chansa. Den tågresan kan ha sparat in ett par hundra tusen som en ny budgivare kunnat trissa upp priset. I värsta fall så kostade det dig lite strul och en tågresa tur och retur, säkerligen ingen jättepeng i sammanhanget så hade gjort samma sak själv😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

TACK VERKLIGEN!
Vi kom andra plats på budet och huset är redan sålt. Därmed fungerar inte länken

Ja, man märker verkligen att det är säljarens marknad! Du sa det bra!
Jaha? Jag vart nog förvånad över hur mycket din mor betalar. Då kanske det inte är så värst farligt med direktverkande el som du säger.

Vilka är kriterier för att det ska vara "enkelt" att byta till luft/vatten eller bergvärme?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

TACK VERKLIGEN!
Vi kom andra plats på budet och huset är redan sålt. Därmed fungerar inte länken

Ja, man märker verkligen att det är säljarens marknad! Du sa det bra!
Jaha? Jag vart nog förvånad över hur mycket din mor betalar. Då kanske det inte är så värst farligt med direktverkande el som du säger.

Vilka är kriterier för att det ska vara "enkelt" att byta till luft/vatten eller bergvärme?

Det kommer fler hus

Nu var jämförelsen lite haltande, för min mamma är det all el så där inkluderar hushållsel och hon landar på ca 20.000:- per år.
Då har hon även FTX (mekanisk ventilation med värmeväxlare) som drar en del el om än inga mängder.
Vi har samma kostnad bara för uppvärmningen, men vårt hus är inte så bra isolerat, något vi ska åtgärda men inte kommit fram till hur ännu då vi har massa planer/drömmar för huset.

Med enkelt att konvertera så menade jag att vi som t.ex. har vattenburen värme i hela huset så är det bara att byta ut fjärrvärmeanläggningen och koppla in en luft/vattenpump, inte för att den pumpen är jättebillig så inget vi planerar. Fjärrvärme har andra fördelar som att det är smidigt, tar ingen plats och låter inget.
För min mamma som har elradiatorer så måste hon också dra rör i hela kåken om hon vill byta ut elvärmen, om hon då inte väljer en luft/luft värmepump. Men hon är nöjd med det hon har och jag hade heller inte bytt om jag bodde där.
Däremot hade det varit gott med golvvärme i källaren men det funkar bra med tofflor/mattor också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Då kanske det inte är så värst farligt med direktverkande el som du säger.

Beror på huset och hur vintern är.
En granne här var inte så lycklig över 7000+ i elräkning en kall januari och inte mycket lägre i februari.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En granne här var inte så lycklig över 7000+ i elräkning en kall januari och inte mycket lägre i februari.

Så är det ju, kan blir dyrt speciellt om huset är stort eller inte så bra isolerat.

Varje hus måste ha en energideklaration där det står energiprestandan som man kan jämföra med andra hus.
Sen talar mäklarna alltid om driftkostnaden om den är känd, men nu har vi haft milda vintrar ett tag så kommer det en svinkall vinter så blir det dyrare. Har huset braskamin kan man spara en hel del om denna är hyfsat effektiv och man gillar att elda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Hade tidigare hus med direktverkande el men vi hade också två kaminer. Vi gjorde av med drygt 10m3 ved varje höst/vinter så låg väl på ca 13000 kwh så det var rätt ok.
Det var i småland och veden var dessutom billig.

Nu har vi fjärrvärme, kamin och luft/luft värmepump som uppvärmning. Fjärrvärme är inte billigt det heller men problemfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack samtliga för ert svar!

Jag har en fråga, ifall man köper ett hus som har fjärrvärme. Finns det någon anledning att hoppa över till luftvattenvärmepump då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dashio:

Tack samtliga för ert svar!

Jag har en fråga, ifall man köper ett hus som har fjärrvärme. Finns det någon anledning att hoppa över till luftvattenvärmepump då?

Egentligen ska det inte finnas en anledning att göra det. Blir fjärrvärmen väldigt dyr eller fungerar dåligt så kan det gå att räkna hem ett byte men i så fall så är bolaget som levererar fjärrvärmen helt fel i sin prissättning.

Är inte så svårt att räkna på. Vad kostar fjärrvärmen (fast avgift + förbrukning) i förhållande till inköp av luft/vatten värmepump och förväntad elförbrukning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Egentligen ska det inte finnas en anledning att göra det. Blir fjärrvärmen väldigt dyr eller fungerar dåligt så kan det gå att räkna hem ett byte men i så fall så är bolaget som levererar fjärrvärmen helt fel i sin prissättning.

Är inte så svårt att räkna på. Vad kostar fjärrvärmen (fast avgift + förbrukning) i förhållande till inköp av luft/vatten värmepump och förväntad elförbrukning.

Precis, det finns så många fördelar med fjärrvärme så att byta ut skulle jag bara göra om det blev väldigt dyrt.
Det skulle väl vara om anläggningen är friköpt och går sönder då. Men dom flesta hyr sin anläggning skulle jag tro, jag gör det så jag får den reparerad eller utbytt i sånt fall.

Mina nyinflyttade grannar råkade ut för att oljepannan gick sönder precis, dom har funderat på fjärrvärme men leveranstiden är för lång för att vara helt utan så dom går på luft/vatten istället. Det var också väldigt mycket billigare installationskostnad, men för dom fanns inte mycket val om dom vill kunna duscha i år
Inte kul att göra som första åtgärd i sitt nya hus.

Visa signatur