AMD Radeon RX 6800 XT i prestandatest hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

15.00 på onsdag.

Tack

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Är det inte dags att pensionera upplösningen 1080p från tester? Känns rätt onödigt att köpa ett "next-gen"-kort vare sig det är amd eller nvidia för att spela i den upplösningen.

Håller inte riktigt med om det. Vissa föredrar hög framerate framför hög upplösning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Är det inte dags att pensionera upplösningen 1080p från tester? Känns rätt onödigt att köpa ett "next-gen"-kort vare sig det är amd eller nvidia för att spela i den upplösningen.

Inte alls. För att ge ett exempel spelar ca 80% av alla på Steam i 1080p eller lägre.

Vad som dessutom är onödigt eller inte är högst subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Du behöver ju inte komma med direkta felaktigheter i alla fall. Hur det såg ut när de första spelen med DXR och DLSS kom är ju långt ifrån hur det ser ut i dagsläget.
Testade Metro Exodus utan DLSS med mitt 3080 och låg på ungefär 110-130 fps med ultra preset och RTX High i 1440p på ökenbanan. Så ett 2080ti kanske ligger kring 90fps där?

AMD kommer ju inte vara i närheten av DLSS heller utan en seriös investering.
Och i control så är det ju inte direkt någon nackdel med att köra DLSS så förstår inte varför du klagar.
Själv körde jag Black ops Cold war med DLSS quality mode den här helgen som var, gick inte att se skillnad på native 1440p och DLSS Quality mode.

Men nej, om man inte känner sig dragen till RT så ska man ju inte heller basera sitt köp på det. Det trodde jag dock var underförstått.

Var är den direkta felaktigheten? Är min upplevelse mindre värd än din, eller har jag inte tillåtelse till att ha en åsikt om hårdvara jag spenderat pengar på såvidare det inte bara är en positiv åsikt?

Skitkul för dig att du har above average performance med ditt 3080 som många fortfarande väntar på, jag köpte in mig inte en utan två gånger på första generationen av RT med 2060 och 2080S och är fortfarande rätt besviken på de flesta spel förutom Minecraft och och Teardown (Teardown som inte kräver RT-hårdvara för övrigt) - jag provade häromdagen att slå på RT i BFV för att se om det är mer stabilt och hade stutters, plötsliga enorma framedrops osv i fem minuter tills jag hoppade ur matchen för att slå av och starta om spelet igen- i control kan jag som sagt med mitt 2080S och inte med ditt 3080 eller någon annans 2080Ti inte få bekvämt spelbar prestanda i 1440p utan DLSS, men ta inte mitt ord för det- du kan se det på nedan benchmarks som sweclockers själva gjorde. Och ja, DLSS är rätt okej i 2.0, men tycker fortfarande inte jättemycket om att ha texturer på väggar som aldrig är stilla och mysko brus överallt- det funkar i control då de har massor av filmgrain och en grafik som lämpar sig till glitches. Jag känner mig dragen till RT och gillar elegansen i det, det ändrar inte det faktum att den snyggaste implementeringen av global illumination jag sett hittills är i ett spel som inte ens kräver den RT-hårdvara som jag lagt pengar på, vilket liksom spräcker illusionen lite för min del när det gäller diskussionen om vilken tillverkare som klarar av det hela bäst.

Att AMD kommer ligga efter i DLSS är varken här eller där såvidare du inte har någon slags benchmark.
Jag kommer oavsett inte basera köpbeslut på huruvida ett kort leder i DLSS eller inte... Jag vill ha det kort som har bästa råprestanda inom den prisrange jag siktar på, om nvidia eller AMD sedan hittar på diverse sätt att fejka råprestanda genom att övertala utvecklare att skicka en massa sample scenes för maskinlärning, fine, spelar inte mycket roll för min del.

Skrivet av Zemlan:

Exakt så jag känner om RT också. Det finns där och kan kanske tillföra något i vissa spel då och då, men när det blir på stor skala och görs mer seriöst finns liksom inte prestandan där än på något kort än. Så den prestandan är helt sekundär, kan nog gå så långt som att säga att den är irrelevant för min del, i varje fall denna gång, men mest sannolikt väldigt sekundär även nästa kort jag köper.

Sen så visst, utvecklingen går framåt och jada jada. Men konsolerna har väldigt begränsad RT, så jag spår liksom inget större hopp när det gäller krav på RT förän nästa generation sjösätts, så om vad...7-8 år?

Möjligen ser vi en revision halvvägs genom denna generation konsoler där fokus är RT. Men problemet kvarstår ju att man inte kan ta ut svängarna allt för mycket eftersom majoriteten av kundbasen inte har kapacitet nog för RT än.

Men men, får se vad som händer. Detta är vad jag ser i min spåkula i varje fall.

Yup, typ så, men det är tydligen helt oacceptablet att inte dricka den stråspårade kool-aid som erbjuds.
Har du testat eller sett teardown? Också lite sirapsliknande gameplay men ett spel där jag känner att det är värt det för grafiken, väldigt snyggt. Väldigt imponerande att en ensam utvecklare slängt ihop sin egen spelmotor med raytracing som dessutom är näst intill hårdvaruagnostisk.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se testerna på onsdag för RX 6800 och 6800XT.

Är själv inte alls intresserad av Ray Tracing ännu. Rå prestanda är vad jag vill ha än så länge.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nekrol:

Man kan väl förutsätta att deras ray tracing kommer vara helt värdelös eftersom det är helt knäpptyst på den fronten.
Det sägs att de ligger efter i performance och bildkvalitet.
Så om de måste köra en lägre sample rate samtidigt som de har sämre prestanda så är det nog ingen idé att ens slå på RT.

Jag kommer försöka slå till på ett 6800XT men kan väl säga att jag inte förväntar mig RT bli bttre än nVidia. nVidia har haft längre tid på sig och fokuserat mer på den fronten så de har mer erfarenhet och således också pushat hårt för det. Själv är jag ingen som måste ha RT utan rå prestanda låter mer som mitt game. förhoppningsvis blir det något jag kan hålla i i flera år, vilket är planen egentligen.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Meantek:

Vad vet du om benchande egentligen?

eehmmm.... återkommer när jag har ett bra svar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Föredrar man en skärm med 240+ hz finns det runt 60 olika 1080p-skärmar på Prisjakt medans det endast finns ett dussintal 1440p och 4K-skärmar som kör 240 hz eller 360 hz. Jag kan förstå varför en del föredrar att spela snabba spel som Doom Eternal eller CoD Warzone med 240 fps istället för 120 fps medans andra föredrar 1440p eller 4k.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Var är den direkta felaktigheten? Är min upplevelse mindre värd än din, eller har jag inte tillåtelse till att ha en åsikt om hårdvara jag spenderat pengar på såvidare det inte bara är en positiv åsikt?

Skitkul för dig att du har above average performance med ditt 3080 som många fortfarande väntar på, jag köpte in mig inte en utan två gånger på första generationen av RT med 2060 och 2080S och är fortfarande rätt besviken på de flesta spel förutom Minecraft och och Teardown (Teardown som inte kräver RT-hårdvara för övrigt) - jag provade häromdagen att slå på RT i BFV för att se om det är mer stabilt och hade stutters, plötsliga enorma framedrops osv i fem minuter tills jag hoppade ur matchen för att slå av och starta om spelet igen- i control kan jag som sagt med mitt 2080S och inte med ditt 3080 eller någon annans 2080Ti inte få bekvämt spelbar prestanda i 1440p utan DLSS, men ta inte mitt ord för det- du kan se det på nedan benchmarks som sweclockers själva gjorde. Och ja, DLSS är rätt okej i 2.0, men tycker fortfarande inte jättemycket om att ha texturer på väggar som aldrig är stilla och mysko brus överallt- det funkar i control då de har massor av filmgrain och en grafik som lämpar sig till glitches. Jag känner mig dragen till RT och gillar elegansen i det, det ändrar inte det faktum att den snyggaste implementeringen av global illumination jag sett hittills är i ett spel som inte ens kräver den RT-hårdvara som jag lagt pengar på, vilket liksom spräcker illusionen lite för min del när det gäller diskussionen om vilken tillverkare som klarar av det hela bäst.

Att AMD kommer ligga efter i DLSS är varken här eller där såvidare du inte har någon slags benchmark.
Jag kommer oavsett inte basera köpbeslut på huruvida ett kort leder i DLSS eller inte... Jag vill ha det kort som har bästa råprestanda inom den prisrange jag siktar på, om nvidia eller AMD sedan hittar på diverse sätt att fejka råprestanda genom att övertala utvecklare att skicka en massa sample scenes för maskinlärning, fine, spelar inte mycket roll för min del.

Såklart du får ha en åsikt, vilket jag också avslutade mitt inlägg med.
Jag skulle säga att det är felaktigt att påstå att 70fps average inte är spelbart. Men om du tycker det och inte vill köra med DLSS så är ju det din sak.
Och jag har inte above average resultat med mitt 3080. Jag hänvisade till ökenbanan(Caspian sea), benchen du länkade är från Taiga vilket är spelets mest krävande bana. Tog ner mig till ungefär 55-60 fps när jag spelade igenom spelet med mitt 2080ti på samma settings.
Och om Teardown faktiskt optimerade för hårdvaran i ditt grafikkort så skulle du ju antagligen se ett mycket bättre resultat där med.

Men ja, om man inte vill använda DLSS så är man ju illa ute.
Kan förövrigt säga att många problem som finns i Control verkar vara helt borta när man kör DLSS 2.0 eller vad det nu har i CoD Cold War.
Upplevde några texturer som buggade ur under min genomspelning, men kan inte direkt säga med rak arm att det berodde på DLSS.

Får jag inte säga vad jag förväntar mig av AMD? Eller tror du att de magiskt kommer att ligga på samma nivå som Nvidia med nästan lossless uppskalning utan att investera rejält med deg i infrastruktur? Visst de kan säkert outsourca den delen på något vänster, men det kommer troligtvis ta tid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204482:

Jag kommer försöka slå till på ett 6800XT men kan väl säga att jag inte förväntar mig RT bli bttre än nVidia. nVidia har haft längre tid på sig och fokuserat mer på den fronten så de har mer erfarenhet och således också pushat hårt för det. Själv är jag ingen som måste ha RT utan rå prestanda låter mer som mitt game. förhoppningsvis blir det något jag kan hålla i i flera år, vilket är planen egentligen.

Ja, är man inte intresserad av RT så är det ju bara att smälla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vad vet du om benchande egentligen?

Benchmarxister är en ultrakonservativ skara. De vill kunna jämföra och köra samma vanliga innötta test då det spar tid och ger bättre timpenning för dessa underbetalda hjältar.

Undrar vad som ska måsta ske för att benchmarxister ska anamma något så bökigt som benchmarks för VR. Extremt GPU krävande men väldigt ointressant att mäta prestanda på. Det är bara entusiaster själva som släppt benchmarks för Ampere och det var ett tag sedan de korten släpptes.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Föredrar man en skärm med 240+ hz finns det runt 60 olika 1080p-skärmar på Prisjakt medans det endast finns ett dussintal 1440p och 4K-skärmar som kör 240 hz eller 360 hz. Jag kan förstå varför en del föredrar att spela snabba spel som Doom Eternal eller CoD Warzone med 240 fps istället för 120 fps medans andra föredrar 1440p eller 4k.

Ett dussintal som klarar 240-360Hz i 1440p och 4K kan man nog tolka som en överdrift. Tror inte det finns någon 4k med 240Hz. Och ingen alls med 360Hz i någon upplösning. Det är väll i så fall Samsungs G9 som inte är UHD men många pixlar och 240Hz. Men det är ju en ganska udda fågel som egentligen består av två 1440p paneler.

240Hz 1440p finns det väll ett antal nu. Men enligt mig finns det bara en som är bra om man jämför med en bra 1080p och det är Samsung G7 med senaste mjukvaran. Tyvärr kommer många aldrig ge den en chans eftersom Samsung klantade till det och släppte den för tidigt.

Har nördat mig och testat duktigt på det där så jag känner jag har bra koll. Alla andra har antingen, bleka färger, hög inputlagg, patetisk kontrast. Eller en kombination av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Såklart du får ha en åsikt, vilket jag också avslutade mitt inlägg med.

Du kan inte säga att min åsikt är en direkt felaktighet och sedan säga "Såklart du får ha en åsikt", isåfall förstår du inte vad en åsikt är. Jag sa aldrig att det inte går att ha bra prestanda i något spel med RT, jag sa "Känner redan att det inte är någon ide att slå på RT i de flesta fall, Betalade över 9000 kr för mitt kort och *måste* använda DLSS för att få vettig prestanda med RT i 1440p"

Skrivet av Nekrol:

Jag skulle säga att det är felaktigt att påstå att 70fps average inte är spelbart.

Jag sa inte att det inte var spelbart, jag sa "vettig prestanda" vilket är ett rätt mycket mer subjektivt uttryck än "spelbart".

Oavsett så pratade jag om min upplevelse med mitt kort. Du svarar med din upplevelse med dina kort och menar att min upplevelse och den åsikt jag har därav är "direkta felaktigheter" på grund av din upplevelse med dina kort.

Och ja, jag noterade att du sa Caspian men då jag inte hittade ett benchmark som refererade det så tog jag vad sweclockers har ute.

Skrivet av Nekrol:

Och om Teardown faktiskt optimerade för hårdvaran i ditt grafikkort så skulle du ju antagligen se ett mycket bättre resultat där med.

Men ja, om man inte vill använda DLSS så är man ju illa ute.
Kan förövrigt säga att många problem som finns i Control verkar vara helt borta när man kör DLSS 2.0 eller vad det nu har i CoD Cold War.
Upplevde några texturer som buggade ur under min genomspelning, men kan inte direkt säga med rak arm att det berodde på DLSS.

Är det inte lite skumt att stora studios med nvidia's support och hårdvara inte lyckats lika väl med global illumination (OBS: Min subjektiva åsikt) som en ensam snubbe med sin egen motor?

Control kör redan DLSS 2.0, har inte sett resultat av DLSS i COD CW, men det har en rätt mycket mer lättdriven implementering av RT då de inte kör global illumination utan enbart skuggor.

Skrivet av Nekrol:

Får jag inte säga vad jag förväntar mig av AMD? Eller tror du att de magiskt kommer att ligga på samma nivå som Nvidia med nästan lossless uppskalning utan att investera rejält med deg i infrastruktur? Visst de kan säkert outsourca den delen på något vänster, men det kommer troligtvis ta tid.

Du sa ju dock inte "Jag förväntar mig inte att AMD kommer vara i närheten av DLSS heller utan en seriös investering."

Du sa "AMD kommer ju inte vara i närheten av DLSS heller utan en seriös investering."

Vilket är ett rätt generellt uttryck då givetvis behöver pengar och möda läggas, men såvidare du inte har någon insider info så vet du inte bättre än jag gör vad de kommer prestera. Det låter sannnolikt att de kommer ligga efter ett tag, jag bryr mig dock inte såvidare kortet har bra råprestanda för pengarna. Jag vill inte att mindre utvecklare ska bli bortskrämda från att implementera fet raytracing på grund av att de behöver koordinera med att skicka samples till två och eventuellt tre olika tillverkare. Och jag vill verkligen inte att detta ska bli ännu ett område där vissa utvecklare köper in sig på ena tillverkarens ekosystem och lägger mindre möda på optimeringen för andra. Skulle hellre se att DLSS försvinner helt än att det blir ytterligare en grön-vs-röd teknologi.

Vad är det förresten för infrastruktur som det behöver läggas så mycket pengar på?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem

Kortet ser ju lovande ut, kan man få det med cuda-kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du kan inte säga att min åsikt är en direkt felaktighet och sedan säga "Såklart du får ha en åsikt", isåfall förstår du inte vad en åsikt är. Jag sa aldrig att det inte går att ha bra prestanda i något spel med RT, jag sa "Känner redan att det inte är någon ide att slå på RT i de flesta fall, Betalade över 9000 kr för mitt kort och *måste* använda DLSS för att få vettig prestanda med RT i 1440p"

Jag sa inte att det inte var spelbart, jag sa "vettig prestanda" vilket är ett rätt mycket mer subjektivt uttryck än "spelbart".

Oavsett så pratade jag om min upplevelse med mitt kort. Du svarar med din upplevelse med dina kort och menar att min upplevelse och den åsikt jag har därav är "direkta felaktigheter" på grund av din upplevelse med dina kort.

Och ja, jag noterade att du sa Caspian men då jag inte hittade ett benchmark som refererade det så tog jag vad sweclockers har ute.

Är det inte lite skumt att stora studios med nvidia's support och hårdvara inte lyckats lika väl med global illumination (OBS: Min subjektiva åsikt) som en ensam snubbe med sin egen motor?

Control kör redan DLSS 2.0, har inte sett resultat av DLSS i COD CW, men det har en rätt mycket mer lättdriven implementering av RT då de inte kör global illumination utan enbart skuggor.

Du sa ju dock inte "Jag förväntar mig inte att AMD kommer vara i närheten av DLSS heller utan en seriös investering."

Du sa "AMD kommer ju inte vara i närheten av DLSS heller utan en seriös investering."

Vilket är ett rätt generellt uttryck då givetvis behöver pengar och möda läggas, men såvidare du inte har någon insider info så vet du inte bättre än jag gör vad de kommer prestera. Det låter sannnolikt att de kommer ligga efter ett tag, jag bryr mig dock inte såvidare kortet har bra råprestanda för pengarna. Jag vill inte att mindre utvecklare ska bli bortskrämda från att implementera fet raytracing på grund av att de behöver koordinera med att skicka samples till två och eventuellt tre olika tillverkare. Och jag vill verkligen inte att detta ska bli ännu ett område där vissa utvecklare köper in sig på ena tillverkarens ekosystem och lägger mindre möda på optimeringen för andra. Skulle hellre se att DLSS försvinner helt än att det blir ytterligare en grön-vs-röd teknologi.

Vad är det förresten för infrastruktur som det behöver läggas så mycket pengar på?

Ja jag uttryckte mig nog lite klumpigt, ber om ursäkt om du tog illa upp. Och ja, vad som är vettigt är subjektivt. I Metro Exodus tyckte jag att 70-90 fps var helt okej när jag körde med 2080ti. När jag dock köpte Steam utgåvan som hade Denuvo inkluderat gick det väldigt snabbt från spelbart till gräsligt. Nu är ju Denuvo borttaget dock. Så om du testade det spelet igen så skulle du nog uppleva markant bättre resultat.

Nae det är svårt att hitta benchmarks på caspian eftersom det endast är Taiga som körs då den sätter mest press på systemet.
Har inte spelat Teardown men jag tycker att GI i Metro Exodus ser riktigt bra ut. Speciellt på Taiga banan, helt makalöst i den miljön.

Angående AMDs uppskalning så har ju inte jag någon insider info. Men de som har det verkar ju hinta på att det AMD hitills har inte är något vidare.
Och även om det blir grön vs röd teknologi med DLSS så spelar det nog mindre roll. Om Microsofts DirectML som de har fått hjälp av Nvidia att utveckla så skulle båda kunna appliceras i samma spel.

Och Nvidia har väl en fet AI farm som de kör inlärning för DLSS på? Mest det jag menar med nödvändig infrastruktur för att lära upp något liknande till att leverera liknande resultat. Har dock för mig att jag läste något om att AMDs Super resolution inte är baserad på maskininlärning? Kan ha fel där dock.

Jag må vara lite cynisk när det kommer till AMDs RT och uppskalning. Men när ett företag som har allt att bevisa för att verkligen slå sig in i ett sådant segment är helt knäpptysta så här nära en lansering så förväntar jag mig det värsta.
Men som du anspelade på, de flesta struntar nog i det och väntar hellre tills det är mer standardiserat.

Permalänk
Medlem

Har någon hört var den kommer säljas? Butiker som Inet och Webhallen eller endast via AMDs egna sida?

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Viking
Skrivet av sunshine:

Har någon hört var den kommer säljas? Butiker som Inet och Webhallen eller endast via AMDs egna sida?

Hos ÅF som Inet, Webhallen, Komplett etc.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Inte alls. För att ge ett exempel spelar ca 80% av alla på Steam i 1080p eller lägre.

Vad som dessutom är onödigt eller inte är högst subjektivt.

Kan ha att göra med att genomsnittskortet, GTX 1050-1060, inte fixar mer.
För värstingkort dock så blir ju ett 1080 test mer ett test av drivrutiner vs CPU/minnen.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag är en stor fan av utseendet på dessa, de ser rätt mycket ut som turing FE som jag inte heller var så förjust it. Gillar mer industriella non-descript look som tidigare AMD-kort har.

Vattenkylningskitet det skickade honom dock... Om det faktiskt är något som kommer gå att köpa så lär det väl bli att sölja andra njuren också

Skrivet av izcho:

Kortet ser ju lovande ut, kan man få det med cuda-kärnor?

Jävligt dåligt av Nvidia att låsa in folk i CUDA så där, de borde dela med sig! /s

Skrivet av Nekrol:

Ja jag uttryckte mig nog lite klumpigt, ber om ursäkt om du tog illa upp. Och ja, vad som är vettigt är subjektivt. I Metro Exodus tyckte jag att 70-90 fps var helt okej när jag körde med 2080ti. När jag dock köpte Steam utgåvan som hade Denuvo inkluderat gick det väldigt snabbt från spelbart till gräsligt. Nu är ju Denuvo borttaget dock. Så om du testade det spelet igen så skulle du nog uppleva markant bättre resultat.

Nae det är svårt att hitta benchmarks på caspian eftersom det endast är Taiga som körs då den sätter mest press på systemet.
Har inte spelat Teardown men jag tycker att GI i Metro Exodus ser riktigt bra ut. Speciellt på Taiga banan, helt makalöst i den miljön.

Angående AMDs uppskalning så har ju inte jag någon insider info. Men de som har det verkar ju hinta på att det AMD hitills har inte är något vidare.
Och även om det blir grön vs röd teknologi med DLSS så spelar det nog mindre roll. Om Microsofts DirectML som de har fått hjälp av Nvidia att utveckla så skulle båda kunna appliceras i samma spel.

Och Nvidia har väl en fet AI farm som de kör inlärning för DLSS på? Mest det jag menar med nödvändig infrastruktur för att lära upp något liknande till att leverera liknande resultat. Har dock för mig att jag läste något om att AMDs Super resolution inte är baserad på maskininlärning? Kan ha fel där dock.

Jag må vara lite cynisk när det kommer till AMDs RT och uppskalning. Men när ett företag som har allt att bevisa för att verkligen slå sig in i ett sådant segment är helt knäpptysta så här nära en lansering så förväntar jag mig det värsta.
Men som du anspelade på, de flesta struntar nog i det och väntar hellre tills det är mer standardiserat.

Hmm, kan vara relaterat, jag körde exodus en bit på tjejens xbox, sedan på PC på steam, men det var rätt tidigt så kan vara Denuvo som sabbade en del av det- dock flöt det finfint utan raytracing, oavsett tröttnade jag på spelet i sig då jag blev lite besviken på hur de ändrat direction, väldigt annorlunda känsla från första två spelen och från böckerna. Har spelsemester snart så blir nog att spela igenom det då, när cyberpunk spelats igenom en eller ett par gånger...

Saken med Taiga vs Caspian är att jag är inte intresserade av inställningar som ger bra FPS i vissa scenarion. Vissa spel får ett pass då deras fysikmotor kräver att de är pinned till 60fps, men i spel som klarar mer än så vill jag inte behöva ändra inställningar för vissa scener, särskilt inte på grafikkort som kostar 9k, det är i mina ögon ett misslyckande.

Tror inte det vore något jättehinder för AMD att allokera hårdvara att köra lite maskinlärning med tanke på att de ändå bygger på CPU's och GPU's och numera bygger hårdvara åt Cray och andra, hårdvaran är nog deras minsta oro känns der som.

Jo, det är lite udda att de är så tysta och har gjort samma gissning. Det RT-tested som visats är ju det ökanda 12GB Vram godfall som inte kunde vara mindre tydligt i sin presentation om de försökt.
För min del har Nvidia lika mycket att bevisa fortfarande som AMD här, då jag inte tycker att jag sett något av de revolutionära sakerna de lovade utan snarare små teasers av vad RT kanske blir någon dag i framtiden, medan det inte verkar finnas ett gott skäl till att det behövde göras på nvidias vis utöver att de bestämde det...

Jag vill inte ens tänka på hur mycket jag lagt på de 20+ grafikkort jag köpt av nvidia hittills, men det känns som ett dåligt förhållande där ens partner ber om mer och mer för mindre och mindre hela tiden (3080 är undantaget men är rätt salty från turing fortfarande så är knappast några plåster på såren för min del). Så det är dags för lite konkurrens igen, äntligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kan inte påstå att jag är en stor fan av utseendet på dessa, de ser rätt mycket ut som turing FE som jag inte heller var så förjust it. Gillar mer industriella non-descript look som tidigare AMD-kort har.

Vattenkylningskitet det skickade honom dock... Om det faktiskt är något som kommer gå att köpa så lär det väl bli att sölja andra njuren också

Jävligt dåligt av Nvidia att låsa in folk i CUDA så där, de borde dela med sig! /s

https://wompampsupport.azureedge.net/fetchimage?siteId=7575&v=2&jpgQuality=100&width=700&url=https%3A%2F%2Fi.kym-cdn.com%2Fentries%2Ficons%2Ffacebook%2F000%2F034%2F467%2FCommunist_Bugs_Bunny_Banner.jpg

Hmm, kan vara relaterat, jag körde exodus en bit på tjejens xbox, sedan på PC på steam, men det var rätt tidigt så kan vara Denuvo som sabbade en del av det- dock flöt det finfint utan raytracing, oavsett tröttnade jag på spelet i sig då jag blev lite besviken på hur de ändrat direction, väldigt annorlunda känsla från första två spelen och från böckerna. Har spelsemester snart så blir nog att spela igenom det då, när cyberpunk spelats igenom en eller ett par gånger...

Saken med Taiga vs Caspian är att jag är inte intresserade av inställningar som ger bra FPS i vissa scenarion. Vissa spel får ett pass då deras fysikmotor kräver att de är pinned till 60fps, men i spel som klarar mer än så vill jag inte behöva ändra inställningar för vissa scener, särskilt inte på grafikkort som kostar 9k, det är i mina ögon ett misslyckande.

Tror inte det vore något jättehinder för AMD att allokera hårdvara att köra lite maskinlärning med tanke på att de ändå bygger på CPU's och GPU's och numera bygger hårdvara åt Cray och andra, hårdvaran är nog deras minsta oro känns der som.

Jo, det är lite udda att de är så tysta och har gjort samma gissning. Det RT-tested som visats är ju det ökanda 12GB Vram godfall som inte kunde vara mindre tydligt i sin presentation om de försökt.
För min del har Nvidia lika mycket att bevisa fortfarande som AMD här, då jag inte tycker att jag sett något av de revolutionära sakerna de lovade utan snarare små teasers av vad RT kanske blir någon dag i framtiden, medan det inte verkar finnas ett gott skäl till att det behövde göras på nvidias vis utöver att de bestämde det...

Jag vill inte ens tänka på hur mycket jag lagt på de 20+ grafikkort jag köpt av nvidia hittills, men det känns som ett dåligt förhållande där ens partner ber om mer och mer för mindre och mindre hela tiden (3080 är undantaget men är rätt salty från turing fortfarande så är knappast några plåster på såren för min del). Så det är dags för lite konkurrens igen, äntligen.

Nja det har mindre att göra med vissa scenarion och mer att göra med typen av ljussättning på taiga som gör just den bana mer krävande(min gissning)
Man ska dock inte köra ultra preset på RT i Metro då det endast ökar avståndet du ser GI på, utan att ge några direkta visuella förbättringar.
RT High ger lika mycket ögongodis, med bättre klös.

Ja allt angående AMD är ju ren spekulation tills de faktiskt visar upp vad de har i görningen. Men konkurrens i alla segment skulle ju vara riktigt roligt.
Tänka sig om Nvidia sänker MSRP på Hopper för att konkurrera med AMD. Som i sin tur lägger sig under Nvidias sänkta MSRP.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som CPU flaskar även i 4k. Det skiljer ju bara typ 2 fps mellan korten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Trevligt! Jag antar att tredjepartsmodeller dröjer, någon som har en bra gissning på när typ ASUS Rog-variant dyker upp?

Var aktsam med asus amd GPU. Var en hel del problem med dom förut med temperaturer osv och så skyllde dom det på amd istället.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunshine:

Bara å se vilka som säljer 5700xt så kommer du få en inblick på vilka som med största sannolikhet kommer ha amd nya gen kort

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vissa spel får ett pass då deras fysikmotor kräver att de är pinned till 60fps

Typ Skyrim, som är nio år gammalt. Hur vanligt är det i dag, om det ens förekommer?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

del). Så det är dags för lite konkurrens igen, äntligen.

Ja eller dåligt av amd att inte satsa på produktivitet i någon som helst utsträckning?
Kan ju inte direkt basha nvidia för att de ligger i framkant eller kort sagt är de enda som gör något för produktionsgrafik vilket är min tillämpning. OpenCL finns ju men det är väldigt begränsat stöd. Det är rådande läget helt enkelt... Hade gärna haft ett alternativ men finns inget.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Jag vill inte att mindre utvecklare ska bli bortskrämda från att implementera fet raytracing på grund av att de behöver koordinera med att skicka samples till två och eventuellt tre olika tillverkare. Och jag vill verkligen inte att detta ska bli ännu ett område där vissa utvecklare köper in sig på ena tillverkarens ekosystem och lägger mindre möda på optimeringen för andra. Skulle hellre se att DLSS försvinner helt än att det blir ytterligare en grön-vs-röd teknologi.

Det är inte realistiskt att köra raytracing i spel med mindre än att göra en hel del "tricks" likt DLSS. Konsolerna har ju sedan tidigare kört både variabel renderingsupplösning och checker-board rendering, de lär garanterat använda dessa tekniker för att raytracing på något sätt ska vara realistiskt där. Just detta finns i Watch Dogs Legions.

DLSS lär nog stanna den här generationen i alla fall, oavsett vad man tycker om det. Dels har man fått till det riktigt bra med v2.x och dels har Nvidia just nu en fördel i den här typen av teknik så länge de är ensamma om att ha "tensor-kärnor" (kisel som står oanvänt i spel om man inte kör DLSS).

Skrivet av Shiprat:

Så du tycker AMD är ett föredöme när de verkar göra rätt lite för att få till vettigt OpenCL stöd på RDNA, de pushar primärt sin eget HIP API (som fortfarande bara finns för GCN och på Linux) som är så mycket en CUDA-ripoff de verkar vågar sig på utan att få Nvidias advokater på sig.

De hade ju kunnat sampla sig runt Khronos SYCL, vilket jag brukar kalla "OpenCL done right". Förhoppningsvis kommer det gå åt det håller då Xilinxs (som AMD köpt) är en av de som pushat rätt mycket för SYCL. Intels OneAPI är helt baserat på SYCL när det kommer till GPGPU-delen.

Problemet de övriga har här är att CUDA har innan SYCL varit så väldigt mycket bättre än alla alternativ och det har nu varit det i över ett decennium. CUDA är just nu för GPGPU-världen rätt mycket vad DirectX är spelindustrin

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunshine:

Med reservation för att vara ute och cykla, men min magkänsla säger Komplett kommer ha flest kort då de synts som AMD partner på AMD presentationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Ja eller dåligt av amd att inte satsa på produktivitet i någon som helst utsträckning?
Kan ju inte direkt basha nvidia för att de ligger i framkant eller kort sagt är de enda som gör något för produktionsgrafik vilket är min tillämpning. OpenCL finns ju men det är väldigt begränsat stöd. Det är rådande läget helt enkelt... Hade gärna haft ett alternativ men finns inget.

Skrivet av Yoshman:

Så du tycker AMD är ett föredöme när de verkar göra rätt lite för att få till vettigt OpenCL stöd på RDNA, de pushar primärt sin eget HIP API (som fortfarande bara finns för GCN och på Linux) som är så mycket en CUDA-ripoff de verkar vågar sig på utan att få Nvidias advokater på sig.

De hade ju kunnat sampla sig runt Khronos SYCL, vilket jag brukar kalla "OpenCL done right". Förhoppningsvis kommer det gå åt det håller då Xilinxs (som AMD köpt) är en av de som pushat rätt mycket för SYCL. Intels OneAPI är helt baserat på SYCL när det kommer till GPGPU-delen.

Problemet de övriga har här är att CUDA har innan SYCL varit så väldigt mycket bättre än alla alternativ och det har nu varit det i över ett decennium. CUDA är just nu för GPGPU-världen rätt mycket vad DirectX är spelindustrin

Okej, det var dumt av mig att inte var tydligare- /s brukar stå för typ end sarcasm på nätforum.
Det var mitt sätt att driva med de som kände att AMD basically borde hängas för SAM då de inte även släpper funktionen för Intel och Nvidia.

Jag tycker absolut inte att något som CUDA är något nvidia behöver öppna, tycker att det är upp till AMD att pusha för att ta andel där om de vill.

Skrivet av Yoshman:

Det är inte realistiskt att köra raytracing i spel med mindre än att göra en hel del "tricks" likt DLSS. Konsolerna har ju sedan tidigare kört både variabel renderingsupplösning och checker-board rendering, de lär garanterat använda dessa tekniker för att raytracing på något sätt ska vara realistiskt där. Just detta finns i Watch Dogs Legions.

DLSS lär nog stanna den här generationen i alla fall, oavsett vad man tycker om det. Dels har man fått till det riktigt bra med v2.x och dels har Nvidia just nu en fördel i den här typen av teknik så länge de är ensamma om att ha "tensor-kärnor" (kisel som står oanvänt i spel om man inte kör DLSS).

Nej, jag vet. Även i teardown där belysningen är väldigt tillfredställande gissar jag att det hela hänger på att det är voxelmodeller för allt så inga alltför komplexa ytor. Har inte testat watchdogs legions än. Har varit väldigts besviken med tidigare watchdogs, gameplay och storymässigt, men får väl bita sura äpplet osv och köpa legions bara för att testa grafiken.

Jo jag är med på att DLSS är här för att stanna, jag uttrycker bara min åsikt som jag tycker jag har rätt till, nämnligen att RT fortfarande inte är en bra upplevelse om man vill spela på annat vis än 60fps- visst att du kan ha bra mycket bättre fps i vissa spel, på vissa ställen och med vissa kort, men jag är inte nöjd med att ha köpt det näst bästa kortet ur Turing familjen och alltid ha upplevelsen att så fort jag slår på RT så blir spelglädjen sämre. Jag säger inte att alla måste hålla med mig och påstår inte att du inte kan få bättre med 3080 osv, jag vill bara uttrycka att jag är missnöjd vilket jag tycker är något jag som konsument borde för göra. DLSS är en sak för sig, men även här tycker jag inte om att det handlar om lösningar som gör utvecklare allt mer beroende på Nvidia/AMD för att kunna få sina spel att lira väl. I mina ögon så är det sådana saker som kommer hindra adoption genom att göra det svårare för mindre utvecklare som har ett litet team och inget namn att bara slänga ihop lite resurser bakom sin ide i unreal engine och köra.

Jag kan ha fel och det kan vara så lätt som att skicka ett par mail till nvidia så får du vad du behöver och får ditt spel analyserade och inbakat i nästa drivrutin, men har då inte sett något annat än AAA-titlar med DLSS än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Man kan ju definitivt argumentera att det är lättare att spela i lägre upplösning också. i CS 1.6 t.ex var det ju 640x480 eller 800x600 som i princip alla proffs körde med fram till slutet av spelets era, även om 1280x1024 åtminstone hade varit standard ett bra tag i övrigt. Och där snackar vi ju enorm skillnad. Även idag verkar många proffs lira 1280×960 i CS GO.

Så även om FPSen inte lider av en högre upplösning så är det inte ett uppenbart val heller i titlar som du nämner.

Ska man hålla sig mer till topic känns det som att 3080 kommer stå sig helt OK mot 6800XT i pris/prestanda kategorin nu när det börjat komma mer information. Särskilt om Nvidias motsvarighet till SMA håller vad det lovar. Ser tuffare ut för 3090 och 3070 däremot om jag inte misstolkar de siffrorna jag har sett.