Finns det verkligen inga (gaming) tangentbord för vänsterhänta?

Permalänk

Finns det verkligen inga (gaming) tangentbord för vänsterhänta?

Finns det verkligen inga (gaming) tangentbord som är helt spegelvända för vänsterhänta?
Så här.

Jag har letat efter ett tangentbord till min bror som är vänsterhänt & det närmsta jag har hittar är där de har flyttat piltangenterna & NumPaden till vänster sida men annars är som ett vanligt tangentbord.

Jag har också kollat på one-hand gaming tangentbord men alla verkar vara designade att användas med vänsterhanden.

Någon som har tips?

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk

Jag tror dom enhandade tangentborden är den bästa lösningen i dagsläget, även om dom inte är perfekta. Verkar vara relativt vanligt bland vänsterhänta.

Permalänk

Kanske det går att ha ett TKL + löst numriskt tangentbord ?

Permalänk
Medlem

Ehh.
Man skriver väl med båda händerna helst?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hahahahah😂 letat länge efter en skärm för högerhänta, alla skärmar står alltid i mitten?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Jag tror dom enhandade tangentborden är den bästa lösningen i dagsläget, även om dom inte är perfekta. Verkar vara relativt vanligt bland vänsterhänta.

Ja verkar som att enhands tangentborden får bli lösningen men trodde helt ärligt att det i alla fall skulle finnas ett märke som va designad för högerhanden.

Skrivet av Patrik356b:

Kanske det går att ha ett TKL + löst numriskt tangentbord ?
https://puu.sh/GOy9j/8884f252ee.png

Det är fortfarande designad för vänsterhanden. Det är gör att om man spela spel & använder högerhanden på tangentbordet så blir det lillfingret som klickar på spacebar & tangentbord är inte designade för det. Använder man vänsterhanden för tangentbordet så ligger tummen naturligt på spacebar.
Sure det är en vanesak & man kan ändra keybindings men hade ju varit nice med ett spegelvänt tangentbord.

Skrivet av Elfsberg:

Ehh.
Man skriver väl med båda händerna helst?

Jag var lite otydlig kanske men det är för att spela spel. WASD blir väldigt onaturligt om man är vänsterhänt då man använder högerhanden på tangentbordet & vänsterhand på datamusen.

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Jag var lite otydlig kanske men det är för att spela spel. WASD blir väldigt onaturligt om man är vänsterhänt då man använder högerhanden på tangentbordet & vänsterhand på datamusen.

PLÖÄ, dom flesta spel går att mappa om.
Många av mina kompisar som är vänsterhänta använder piltangenterna, med dom nackdelar det för med sig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Gyllene tillfälle för någon driftig människa att ta fram just ett sådant tangentbord, om det verkligen saknas på marknaden.

De jag vet som är vänsterhänta och spelar på tagentbord har vant sig att använda ett vanligt tangentbord, men omständigt ser det dock helt klart ut att vara.

I princip är det ju ett spegelvänt tangentbord bara. Enter-tangenten är nog den enda som behöver en spegelvänd variant, annars är det egentligen bara att ta fram spegelvänd PCB och bygga ihop det som behövs.

Men ja, har inte gjort någon närmare analys dock. Marknaden kanske är så pass liten att ingen tycker det är värt besväret att ta fram, hantera och saluföra? :/

Permalänk
Medlem

Back in the days fick man bara gilla läget. Jag är själv vänsterhänt men skulle aldrig få för mig att använda musen med vänster hand

Permalänk

Som någon annan nämnde - fungerar inte exempelvis PLÖÄ istället för WASD? Om det är bindings som är problemet så kan du nog lösa det med AHK och lura datorn att P egentligen är W osv.

edit nedan

Skrivet av oztin:

Back in the days fick man bara gilla läget. Jag är själv vänsterhänt men skulle aldrig få för mig att använda musen med vänster hand

Samma här, jag skriver med vänstern men kan inte med att ha musen i vänster hand. Mus och tgb känns helt naturligt för mig utan särskilda anpassningar. Min fingersättning är visserligen lite off, men det beror på att jag inte lärde mig att skriva rätt från början och har aldrig riktigt orkat ta tag i det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Som någon annan nämnde - fungerar inte exempelvis PLÖÄ istället för WASD? Om det är bindings som är problemet så kan du nog lösa det med AHK och lura datorn att P egentligen är W osv.

Precis, som högerhänt förstår jag inte heller frågeställningen.
Om nu ASWD inte funkar för dig så finns ju NumPad till höger sedan 70-talet...

Det är ju högerhänta som har problem med mus i kombination med numpad,
vänsterhänta har ju alltid kunnat ha musen direkt till vänster om tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Helvete vilket pinsamt i-landsproblem.

Har man inte fantasi nog för att bestämma hur man själv vill ha sin config så kanske man ska syssla med annat.

Numpad ger väl minst 15 knappar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

De flesta yngre vänsterhänta jag känner har musen i höger hand, äldre personer brukar däremot ha den i vänster. Det handlar väl om vana helt enkelt. Samma gäller ju trumset, en del vänsterhänta måste flytta om alltihop spegelvänt men andra som har lärt sig på "högerhänta" trumset kör på på dem utan problem och blir lika konfunderade av spegelvända trumset som en högerhänt.

Permalänk
Medlem

Hur har ni löst problemet med kaffemuggar? Jag har letat med ljus och lykta efter en kaffemugg tll mig som är vänsterhänt men alla jag hittar har "örat" på höger sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av willesakken:

Hur har ni löst problemet med kaffemuggar? Jag har letat med ljus och lykta efter en kaffemugg tll mig som är vänsterhänt men alla jag hittar har "örat" på höger sida.

Why not both?

Permalänk
Medlem

Never go full retard!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det är lustigt, jag som vänsterhänt har alltid tänkt att tangentbord är bäst anpassade för mig och andra vänsterhänta som spelar med mus och tangentbord. Jag förutsätter att de flesta vill ha musen i den dominanta handen, och att det är därför högerhänta använder WASD istället för piltangenterna. Missförstår jag något fundamentalt?

Pilar är ju annars symboliska representationer av riktning. Det känns som att de liksom är mer gjorda för att styra en spelkaraktär än W,A,S,D är. Nu använder jag inte pilarna själv visserligen, utan tangenterna ovanför så att jag kan ha strafe left & right på Ins och Pg up. Tummen vilar på pil vänster och har nära till Rctrl och pil ner, dessa använder jag till jump, crouch etc. Vänsterhanden naturligtvis på musen (förutom när man spelade Doom I & II utan mus, och hade vänsterhandens lång- och pekfinger på S=springa och D=döda.) Framför allt är rätt hand på rätt plats i harmoni med livet, universum och allting.

Från mitt perspektiv så har jag nästan svårt att förstå att högerhänta aldrig klagar på att piltangenter och numpad är på fel sida. Bokstäverna sitter ju dessutom osymmetriskt, så att W sitter snett ovanför S. Hur funkar det ens att använda dessa till att styra en karaktär - blir det inte att man liksom springer snett (i spelet) och måste lära sig kompensera?

Jag tycker mest det var intressant att se den omvända layouten efterfrågad för vänsterhänta, när jag tycker att det är högerhänta som borde vilja ha det så

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Så TS vill alltså byta QWERTY till ÅPOIUY? Kan bli svårt att lära sig en helt ny tangentbordsuppsättning bara för att spela på

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Finns det verkligen inga (gaming) tangentbord som är helt spegelvända för vänsterhänta?
Så här.
https://i.imgur.com/UJVblXr.jpg
Jag har letat efter ett tangentbord till min bror som är vänsterhänt & det närmsta jag har hittar är där de har flyttat piltangenterna & NumPaden till vänster sida men annars är som ett vanligt tangentbord.
https://www.ergopartner.se/media/catalog/product/cache/30/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/venstrehaandstastatur-ny.jpg

Jag har också kollat på one-hand gaming tangentbord men alla verkar vara designade att användas med vänsterhanden.

Någon som har tips?

Jag förstår inte vad som är problemet då jag skulle föredra att använda ett vanligt tangentbord ifall jag använde musen med vänsterhanden och tangentbordet du länkade med numpaden till vänster skulle jag föredra som högerhänt då det både lämnar mer plats till musen samt att jag inte behöver sitta lika brett med händerna för att lämna adekvat utrumme till musen (förmodligen en av anledningarna till att tenkeyless samt 60% tangentbord är populära), win-win för en högerhänt alltså med det "omvända" tangentbordet du länkade och då borde ett "vanligt" tangentbord vara optimalt för en vänsterhänt förutsatt förstås att man "keybindar" om i spelet så istället för att man går med WASD så "bindar" man movement till PLÖÄ och på så sätt kan använda spacebar med tummen.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är vänsterhänt och kör med ett normalt tangentbord. Har mappat kontrollerna till PLÖÄ. Det jobbigaste är att behöva fixa binds i alla spel (GTA V minns jag var särskilt hemskt.)

Men angående "vänsterhänta" tangentbord: Om något är "normala" tangentbord bättre för vänsterhänta än de är för högerhänta. Kortare avstånd mellan vänsterhandens skrivställning och musen. Gilla läget och kör "vanliga" tangentbord och för tänk att för en gångs skull så är en produkt faktiskt bättre designad för vänsterhänta än högerhänta.

TKL finns ju det med, många högerhänta gillar det just för att man inte måste sträcka sig så långt efter musen, men det är ju som sagt inte ett problem för vänsterhänta även med fullstora tangentbord.

Här är en bild som visar vad jag menar med detta eftersom det är svårt att förklara i text:

Lade till en bild som förtydligar
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Jag var lite otydlig kanske men det är för att spela spel. WASD blir väldigt onaturligt om man är vänsterhänt då man använder högerhanden på tangentbordet & vänsterhand på datamusen.

Aha, men det där löser du genom att ställa om i varje spel. Det är meckigt förvisso, men ändå att föredra framför att man ska behöva vänja sig vid en spegelvänd YTREWQ-layout.

Tycker att spel borde vara bättre på att komma med med vänsterhänta varianter av standardkontroller, det representerar ändå cirka 10% av marknaden för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Från mitt perspektiv så har jag nästan svårt att förstå att högerhänta aldrig klagar på att piltangenter och numpad är på fel sida. Bokstäverna sitter ju dessutom osymmetriskt, så att W sitter snett ovanför S. Hur funkar det ens att använda dessa till att styra en karaktär - blir det inte att man liksom springer snett (i spelet) och måste lära sig kompensera?

Det blir såpass långt isär(för mig) så om jag inte skall flytta ut armbågen har jag inte handleden rakt under WASD, utan i en liten vinkel som gör att W och S hamnar på linje med långfingret.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av akaLuckyEye:

Finns det verkligen inga (gaming) tangentbord som är helt spegelvända för vänsterhänta?
Så här.
https://i.imgur.com/UJVblXr.jpg
Jag har letat efter ett tangentbord till min bror som är vänsterhänt & det närmsta jag har hittar är där de har flyttat piltangenterna & NumPaden till vänster sida men annars är som ett vanligt tangentbord.
https://www.ergopartner.se/media/catalog/product/cache/30/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/venstrehaandstastatur-ny.jpg

Jag har också kollat på one-hand gaming tangentbord men alla verkar vara designade att användas med vänsterhanden.

Någon som har tips?

https://drop.com/buy/preonic-mechanical-keyboard

Eller

https://drop.com/buy/planck-mechanical-keyboard

Permalänk

men Drop är ju usa baserat och vill inte ens skicka speltärningar internationellt så :-/

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

men Drop är ju usa baserat och vill inte ens skicka speltärningar internationellt så :-/

Stämmer att de skickar från USA.
Men det är inga problem med att handla från dem., har själv beställt en plank därifrån som är påväg hem till mig ATM.
Samt har gjort andra beställningar som jag redan fått hem.
Däremot får man ju betala moms vilket såklart är surt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

Stämmer att de skickar från USA.
Men det är inga problem med att handla från dem., har själv beställt en plank därifrån som är påväg hem till mig ATM.
Samt har gjort andra beställningar som jag redan fått hem.
Däremot får man ju betala moms vilket såklart är surt.

Moms får man ju betala även när man handlar lokalt i Sverige eller i EU. Enda skillnaden är att sidor i USA tenderar att lista priserna exkl eventuella skatter för konsumenter, medan här i Sverige så ingår alltid moms på de listade priserna.

Permalänk
Medlem

Min morfar hade musen på vänster sida för att det var där den fick plats på skrivbordet. Han var högerhänt.
Min goda vän spelade fps spel med höger hand trots att han var vänsterhänt.

Så det är liksom nåt man lär sig. Jag slipper inte använda blinkers när jag kör bil för att jag är högerhänt, det är en vanesak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Min morfar hade musen på vänster sida för att det var där den fick plats på skrivbordet. Han var högerhänt.
Min goda vän spelade fps spel med höger hand trots att han var vänsterhänt.

Så det är liksom nåt man lär sig. Jag slipper inte använda blinkers när jag kör bil för att jag är högerhänt, det är en vanesak.

Blinkers kräver dock inte särskilt mycket precision, till skillnad från att sikta i ett FPS med en mus.

Men annars håller jag med, högerhänta kan lära om till att använda musen i vänster hand så att de inte behöver flytta handen lika långt när man ska greppa musen. Rekommenderas!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Moms får man ju betala även när man handlar lokalt i Sverige eller i EU. Enda skillnaden är att sidor i USA tenderar att lista priserna exkl eventuella skatter för konsumenter, medan här i Sverige så ingår alltid moms på de listade priserna.

No shit Sherlock

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Stämmer att de skickar från USA.
Men det är inga problem med att handla från dem., har själv beställt en plank därifrån som är påväg hem till mig ATM.
Samt har gjort andra beställningar som jag redan fått hem.
Däremot får man ju betala moms vilket såklart är surt.

huh? har försökt 3ggr tidigare men det har inte varit möjligt