AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Trevliga kort men det här släppet är ju fan till och med värre än Nvidias 3080 släpp,verkar som Amd har hål i huvudet.Är man "underdog" o har 20% av marknaden så får man inte misshandla en release så här djefla illa,speciellt inte när huvudmotståndaren redan sjabblat med sin och man har alla möjligheter att ta marknadsandelar och vinna över nya köpare.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Trevliga kort men det här släppet är ju fan till och med värre än Nvidias 3080 släpp,verkar som Amd har hål i huvudet.Är man "underdog" o har 20% av marknaden så får man inte misshandla en release så här djefla illa,speciellt inte när huvudmotståndaren redan sjabblat med sin och man har alla möjligheter att ta marknadsandelar och vinna över nya köpare.

''missa'' kanske var fel ord. det var helt klart medvetet val att inte släppa referenskorten ihop med 3e partskorten. man ville få alla att tro de var mycket billigare än 3xxx så att alla på youtube skulle hype:a skiten men lovar att den 25e får vi se 6800 xt för 9000 i butik för nu har det ju inte ljugit om vad korten skulle kosta men det handlade enbart om referenskorten som de aldrig kommer göra mer av, så nu cashar de in på att vi kommer betala 1500-2000 mer bara för hype.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Kommer det några mellanklasskort i 6000 serien, någon som vet?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja enligt den recensionen slår ju typ AMD Nvidia...

https://i.ibb.co/fN6MKxx/AMD.jpg

Har sett andra recensioner där AMD gör bättre ifrån sig också än i Sweclokers test, kan det enbart bero på kortet de fick eller finns det andra faktorer...?

Tror knappast att det skiljer så mycket mellan två olika kort. Det kan vara många olika faktorer som spelar in. En sak är till exempel vilka minnen och hur man konfigurerat dem, dvs om man optimerat alla timings vilket kan ge en hel del i prestandaökning för processorn och därmed ett bättre totalresultat. Bättre kylning kan också spela in. Ju lägre temperatur du kan få kortet att köra i desto högre kan det klocka. Märkte det själv med en rejäl undervolt på mitt 5700 XT som vid maxlast fick ca 50MHz högre spelklocka än när kortet var fabriksinställt. Sedan har vi valet av spel samt hur man testar dem. Samma spel kan visa olika prestanda på samma hårdvara beroende på var du väljer att testa.

Och så vidare. Det finns inte en enkel förklaring till varför det skiljer så mycket. Därför ska man aldrig bara lita på en testare utan skaffa sig en uppfattning utifrån flera olika.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det kommer det säkert göra men de brukar komma allt från några veckor till ett par månader efter första lansering.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

men tro vi att det är lönt att se vad 3:dje partskorten är för något eller man skall gå på ett rtx 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Navi 22 korten, typ 6700 o.s.v. ryktas väl komma tidigt nästa år vad jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

''missa'' kanske var fel ord. det var helt klart medvetet val att inte släppa referenskorten ihop med 3e partskorten. man ville få alla att tro de var mycket billigare än 3xxx så att alla på youtube skulle hype:a skiten men lovar att den 25e får vi se 6800 xt för 9000 i butik för nu har det ju inte ljugit om vad korten skulle kosta men det handlade enbart om referenskorten som de aldrig kommer göra mer av, så nu cashar de in på att vi kommer betala 1500-2000 mer bara för hype.

Nu skrev jag misshandla,inte missa.;).Och Amd verkligen misshandlade det här släppet grovt.Jo,kommer väl ihåg Vega släppet med "special review prices"....uuurk...Trodde Amd tagit lärdom från den skitstormen men nejdå,dom försöker med samma skit en gång till:(

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Det har ju skrivits om tidigare men både Nvidia och AMD har kraftigt underskattat efterfrågan. Ingen har kunnat förutse det sug efter ny hårdvara som varit under hösten. Det har också nämnts tidigare att produktionen startades redan i somras och även om suget efter Ampere visade sig långt överstiga kalkylerna så har AMD inte haft tid att hinna öka takten, särskilt eftersom efterfrågan på processorer också varit extremt hög.

Sedan kan det också vara så att pga den stora efterfrågan så har partnertillverkarna hellre velat producera sina egna designs och därmed minimerat mängden referenskort och vi kanske ser ett mycket större utbud nästa vecka när dessa släpps. Det påstås vara så men om det stämmer vet ingen av oss, det får vi se då.

Alla har blivit tagna på sängen helt enkelt. De har nog satsat så hårt de bara kunnat. Eftersom tillverkningsprocesserna sattes igång för flera månader sedan så kan man inte bara flerdubbla dem över en natt, det tar lång tid om det ens är möjligt. Detta gäller då båda aktörer i sammanhanget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså att säga åt någon att läsa flera hundra inlägg är nästan orimligt. Jag har läst allt, men det tar ju åtskilliga timmar att göra, knappast värt det för de allra flesta...

@AmpRC

OK. Det är sida 19-24 ungefär där Hardware Unboxed avhandlades.

Edit: Jag inser att det kanske var för mycket begärt, denna tråd växer oerhört snabbt. Det som för mig kändes som nyligen och "några sidor" bak visar sig vara ca 10 sidor. Där ser man.

Lite tillägg
Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Z21CPnd0ib8&feature=emb_title

lite 1440p spel med i9 10900k 6800xt vs 3080

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobni205:

Behöver tips!!

Har kammat hem en Ryzen 9 5900X som jag hämtade ut nyss, och har även fått tag i en 6800 XT som kommer anlända i morgon.

Dock har en kompis fått tag i ett extra 3080 (ASUS TUF) då han inte gick ur kö när han fick ett tidigare. Denna får jag köpa för instegspriset 7800 :- om jag vill.

Hur skulle ni gjort?

I min ägo har jag den krispiga SAM-funktionen då jag har både 5900X och 6800 XT. RT verkar vara sämre på 6800 XT än 3080, dock har jag inte sett RT-tester där SAM-funktion är aktiv, kanske ger FPS då, någon som vet?
Är även i tron att RT för 6800 XT kommer kunna bättras på via framtida drivar-uppdateringar och speluppdateringar.

Väldigt tacksam och mottaglig för era åsikter!

Ta nvidia, just nu, i detta sekund, ser det inte ut till att SAM uppväger nackdelarna av avsaknaden av DLSS och RT stöd, AMD nådde nästan fram denna gången, nästa gång är dom nog där(priset är doms stärka kort, hybris gör att dom inte tar det kortet)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

men tro vi att det är lönt att se vad 3:dje partskorten är för något eller man skall gå på ett rtx 3080?

Permalänk
Medlem

jäkligt pinsamt när killen från AMD som sa att det här inte skulle vara en papperslansering, försöker få rätt genom att visa en screenshot på att han kunde beställa ett kort ifrån AMD https://twitter.com/AzorFrank/status/1329068706538811392

precis som att han inte redan har dessa på jobbet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

jäkligt pinsamt när killen från AMD som sa att det här inte skulle vara en papperslansering, försöker få rätt genom att visa en screenshot på att han kunde beställa ett kort ifrån AMD https://twitter.com/AzorFrank/status/1329068706538811392

precis som att han inte redan har dessa på jobbet

Skulle gärna. Se. Att Frank azor blev avskedad av ledningen för detta extremt dåliga bemötande mot kunderna, aldrig gillat han. De där är att strö salt i såren och skratta åt folk

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Ja du, du kommer nog få betala en hel del för dina grafikkort i framtiden om du vägrar att använda smarta uppskalningstekniker, alternativt satsa på 30fps eller skitful bild.

Grabben spelar WD Legion i 1080p, 70-80 FPS med raytracing och DLSS balanced på ett 2070 Super och det ser RIKTIGT bra ut. Vad skall du köpa för att komma upp till den bildkvaliten för mindre pengar menar du. 2070 Super är ju t.o.m förra generationen, när mid-range korten kommer denna gen kommer det bli ännu billigare.

Låt mig citera andra sidan internet:
"I agree. ML upscaling is just a cheat for people unwilling to set themselves on lower presets or unable to go manual on settings.

So they can set everything at max and sit down while the ML does it's thing masking reality.

It's basically a blue pill."

Och som jag sagt, funkar det för dig är det ju toppen. Jag skulle dock aldrig få för mig att mata de som gör en feature av att öka prestanda på bekostnad av bildkvalitet. Vi ger oss ut för en väldigt "halkig backe" när det är fritt spelrum i det territoriet. Kan tänka mig att köpa roligare saker än potatis för 10 000 sek.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av andy2582:

Vill du ha dräglig RT, åtminstone i låg upplösning, är 3080 entry level.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja enligt den recensionen slår ju typ AMD Nvidia...

https://i.ibb.co/fN6MKxx/AMD.jpg

Har sett andra recensioner där AMD gör bättre ifrån sig också än i Sweclokers test, kan det enbart bero på kortet de fick eller finns det andra faktorer...?

Jag tror bra ram kan vara orsaken

Permalänk
Medlem

Vilka priser hade båda korten igår på inet?

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Låt mig citera andra sidan internet:
"I agree. ML upscaling is just a cheat for people unwilling to set themselves on lower presets or unable to go manual on settings.

So they can set everything at max and sit down while the ML does it's thing masking reality.

It's basically a blue pill."

Och som jag sagt, funkar det för dig är det ju toppen. Jag skulle dock aldrig få för mig att mata de som gör en feature av att öka prestanda på bekostnad av bildkvalitet. Vi ger oss ut för en väldigt "halkig backe" när det är fritt spelrum i det territoriet. Kan tänka mig att köpa roligare saker än potatis för 10 000 sek.

Har du personligen testat DLSS2 quality preset i ett spel? Om inte kanske du ska testa innan du gör allt för breda svepande uttalanden om något du inte testat/upplevt. DLSS 2 funkar förvånansvärt bra, långt bättre än traditionell uppskalning normalt gör. För 4K användare är det guld värt då du kan få en massiv prestanda ökning med väldigt nära native kvalité när du väl spelar, ju lägre upplösning du applicerar det på desto mer problem kommer tekniken av naturliga skäl få.

Att påstå att DLSS och liknande tekniker inte fyller en funktion eller rent av inte funkar är att tänja lite mycket på sanningen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Har du personligen testat DLSS2 quality preset i ett spel? Om inte kanske du ska testa innan du gör allt för breda svepande uttalanden om något du inte testat/upplevt. DLSS 2 funkar förvånansvärt bra, långt bättre än traditionell uppskalning normalt gör. För 4K användare är det guld värt då du kan få en massiv prestanda ökning med väldigt nära native kvalité när du väl spelar, ju lägre upplösning du applicerar det på desto mer problem kommer tekniken av naturliga skäl få.

Att påstå att DLSS och liknande tekniker inte fyller en funktion eller rent av inte funkar är att tänja lite mycket på sanningen.

Men det är ju DLSS som tänjer på sanningen som den diskussionen du tog vid började fyra sektioner bort. DLSS är till för folk som inte bryr sig om bildkvalitet, känner till bildbehandlingstekniker eller inte manuellt orkar ställa ned upplösningen. Det finns inget "4k" DLSS, det är 1440p uppskalat till 4k.

EDIT
Och jag tror fasiken att jag hade köpt det med hull och hår om de gått ut med det åt andra hållet: Almost like 4k for less performance, the new upsampling technique DLSS 1440p is hard to distinguish.

Men det vinner de inga benchmark reviews på va? Känns bättre att säga att de kan dubbla fps i 4k med hjälp av det nya DLSS som är här för att stanna. Som sagt slippery slope, om det visar sig att ingen bryr sig om vad originalupplösning är längre. då kan vi lika gärna börja kalla 720p för 4k och se hur bra fps 6800XT/ 3070 får där, men titta. Super ju. Vi kommer aldrig någonsin behöva köpa ett nytt kort igen. Vi kan skala upp från 4 pixlar år 2035 med ett 6800XT och få nästan Native!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det är ju DLSS som tänjer på sanningen som den diskussionen du tog vid började fyra sektioner bort. DLSS är till för folk som inte bryr sig om bildkvalitet, känner till bildbehandlingstekniker eller inte manuellt orkar ställa ned upplösningen. Det finns inget "4k" DLSS, det är 1440p uppskalat till 4k.

Visst är det uppskalat, skrev jag något annat? Det du verkar missa är att i en del spel så är det extremt nära native upplösning i kvalité men till avsevärt bättre prestanda, för många är det en mycket bra avvägning att göra. Att som du gör försöka polarisera frågan så extremt blir bara löjligt.

Tekniken är inte en lögn, den finns och den fungerar, i vissa spel sämre och i vissa bättre, när det görs bra så är det en helt ok teknik att nytta för att leverera bättre bild än vad som annars vore möjligt vid en viss bildfrekvens. Det är inte jättesvårt att förstå.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Loop

Skrivet av KeJJeY:

Vilka priser hade båda korten igår på inet?

RX 6800 låg på 6 890:-

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Visst är det uppskalat, skrev jag något annat? Det du verkar missa är att i en del spel så är det extremt nära native upplösning i kvalité men till avsevärt bättre prestanda, för många är det en mycket bra avvägning att göra. Att som du gör försöka polarisera frågan så extremt blir bara löjligt.

Tekniken är inte en lögn, den finns och den fungerar, i vissa spel sämre och i vissa bättre, när det görs bra så är det en helt ok teknik att nytta för att leverera bättre bild än vad som annars vore möjligt vid en viss bildfrekvens. Det är inte jättesvårt att förstå.

Det jag förstår är att Nvidias marknadsavdelning lyckats fint med att skapa ett nytt mellansegment för folk som är för slöa för att ställa ned upplösningen och ställa upp en vettig AA och nu tvingas AMD kontra med det här likväl.
Det tekniken gör är att jobba med mindre data, bilden blir därefter. Trollkarlar har inte flyttat in i kiselchip än så länge.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Lite märkligt att de inte jämförde några av korten med RT påslaget? Undrar hur det hade sett ut då...

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert

DLSS är till för folk som inte bryr sig om bildkvalitet, känner till bildbehandlingstekniker eller inte manuellt orkar ställa ned upplösningen.

Har du verkligen provat DLSS 2.0?

Men absolut, kan du åstadkomma något liknande med ett Radeon-kort som nVidia har lyckats med är jag bara glad för dig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Nissling:

Men absolut, kan du åstadkomma något liknande med ett Radeon-kort som nVidia har lyckats med är jag bara glad för dig.

Ja, det går att ställa ned upplösning även på AMD-kort. Det är ju inte dock poängen här. Poängen är att vi har ändamålsglidning. Att börja kalla saker för något de inte är. Helt plötsligt börjar väl någon av GPU-tillverkarna hävda att de har kort som klarar av att spela det senaste i 8K, även fast det är uppskalat från något lågupplöst.

DLSS är en jättefin tanke, men inte direkt en ny sådan, det är också vad det verkar, en väldigt bra marketing machine.
Missförstå mig rätt. Nvidia verkar vara de som just nu kan erbjuda spelbar native RT-prestanda, måhända i lägre upplösning. Jag lutar starkt åt ett 3080 just nu, vilket verkar vara minimum om man vil ha något annat än diabildspel i upplösningar över 1080p med RT påslaget utan uppskalning. Om jag vill utgå från något lågupplöst så kan jag ju lika gärna köpa ett billigare kort. Jag vill inte lägga en helskottas massa pengar på luft helt enkelt. Luft verkar dock sälja som smör i det här segmentet, så sakta börjar det sjunka in att folk inte längre ställer krav. De tar på sig rollen som reklampelare och leker viskleken med marknadsföring tills alla tror på det.
Kejsaren är fortfarande naken dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DF Gjorde ett bra jobb själva, men de verkade inte riktigt inse det bara.

Ska se om bildfunktionen lirar på swec idag:
https://i.imgur.com/ogcpDKY.jpg
https://i.imgur.com/04EwFSf.jpg
https://imgur.com/a/fKb0DHZ
https://i.imgur.com/LgBNcKL.jpg
https://i.imgur.com/NrM7Ir0.jpg
https://i.imgur.com/NrrDUsW.jpg
https://i.imgur.com/fBTapLe.jpg
https://i.imgur.com/l91jcio.jpg

Har försökt ringa in störande moment i rött. Att rakt ut jämföra detta med 4k eller 1440p eller något annat det inte är, blir ju bara att sprida falsk marknadsföring vidare som jag ser det. Lite som att AMD skulle dubblera frames så som Samsung kan göra gällande "natural motion" och sedan kalla det för "AMD FPS Double turbo booster". I det fallet skulle det ju objektivt gå att mäta skitsnacket. När det kommer till bildkvalitet blir det mer subjektivt dock. Svårare att säga att något är hälften så bra som något annat rent konkret. Det går dock inte att komma ifrån att Nvidia offrar bildkvalitet genom att skala upp lågupplösta bilder och tar sig rätten att kalla det "4k DLSS", snarare än "1080/1440 DLSS". Det har genom historien fuskats från båda lag om jag inte minns fel när det kommer till bildkvaliteten för att kunna visa fina fps i benchmarks som dessa. Det har då ofta fixats till i drivrutiner. Men nu är det helt plötsligt en feature? Ställer mig tveksam.

Med tanke på vad som verkar vara extremt kass RT-prestanda från det röda laget så känns det ju som att det idag inte finns något annat val än att köpa ner sig till en 1080p-skärm på 20" och köpa ett 3070/3080. DLSS självfallet ej påslaget likväl. Tror det enklaste nog blir att vänta en generation till då man för hoppningsvis slipper att göra avkall på bildkvalitet för att få RT.

Nu är dem bilderna bra inzoomade för att man ska kunna se fel i bildkvaliteten i syfte att recensera DLSS och är inte representativa för hur det ser ut för spelaren, och att påstå annat blir ju bara att sprida falska påstående.

Länkar bilden nedan så ni andra kan se bilden i dess fulla skala, observera dock att de inte visar den fullskaliga bilden från DLSS2.0 utan bara 1.9 så ni kan inte bedöma bildkvaliteten utifrån den utan det är bara i syfte att visa på hur pass inzoomad bilden är

Det är inte så att människor som tycker DLSS2.0 är bra gör det eftersom de är dumma och har blivit lurade utav Nvidias marknadsföring och inte förstår bättre, utan det är för att de inte spelar med flera gångers inzoomning samtidigt som de går runt och letar fel i bildkvaliteten.
Du får givetvis tycka vad du vill om DLSS2.0 precis som andra får tycka att det ser bra ut och det har faktiskt ingenting att göra med att de tycker så eftersom de inte förstår eller vet bättre.

Permalänk
Medlem

Dlss är ju en kompromiss. Nära 4k prestanda men till mycket lägre pris. Precis som gamla ljusspeglingseffekter vs raytracing.

Kanske kommer raytracing dlss

På 4k tvs så får man ju ofta sätta renderings resolution till ex 75 % för att få det att flyta.

Sett till det dåliga spelstödet har jag inte lagt så stor vikt vid funktionen. Det jag är mest nyfiken på är hur det upplevs i VR. Där jagar man konstant frames för att kunna köra så mycket supersampling som möjligt. Men är nog lättare se allt jox det hittar på. Sen så kanske det går i stöpet som med sli vr...

Nu blev det närmast off topic men hittar jag inga vr benchmarks chansar jag på 3080. Presterar 6800 xt bättre offras nog RT...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ja, det går att ställa ned upplösning även på AMD-kort. Det är ju inte dock poängen här. Poängen är att vi har ändamålsglidning. Att börja kalla saker för något de inte är. Helt plötsligt börjar väl någon av GPU-tillverkarna hävda att de har kort som klarar av att spela det senaste i 8K, även fast det är uppskalat från något lågupplöst.

DLSS är en jättefin tanke, men inte direkt en ny sådan, det är också vad det verkar, en väldigt bra marketing machine.
Missförstå mig rätt. Nvidia verkar vara de som just nu kan erbjuda spelbar native RT-prestanda, måhända i lägre upplösning. Jag lutar starkt åt ett 3080 just nu, vilket verkar vara minimum om man vil ha något annat än diabildspel i upplösningar över 1080p med RT påslaget utan uppskalning. Om jag vill utgå från något lågupplöst så kan jag ju lika gärna köpa ett billigare kort. Jag vill inte lägga en helskottas massa pengar på luft helt enkelt. Luft verkar dock sälja som smör i det här segmentet, så sakta börjar det sjunka in att folk inte längre ställer krav. De tar på sig rollen som reklampelare och leker viskleken med marknadsföring tills alla tror på det.
Kejsaren är fortfarande naken dock.

Radeon har haft dessa inställningar länge i deras Adrenaline drivers, skillnaden är att dem inte marknadsför det som något revolutionerande som Nvidia gör.

Har testat min kompis 3080 Evga version mot mitt 6800XT referens, för tillfället när det är äldre spel som inte är byggda att utnyttja RDNA2 fullt ut vinner Ampere. Men så fort man slår på ett spel som tex Borderlands 3 som tar vara på arkitekturen helt ut, då är det bye bye Nvidia, går man sen steget längre och drar på en OC på mitt ref kort kontra Ampere så säger det hejdå i bara farten, 6800XT ref klockar till 2500MHZ, mitt maxar ut vid 2531MHZ atm och då är kortet vid 75C som max.

Sen ska vi inte nämna att Radeon har mer Vram kontra Nvidia, spelar ingen roll om Nvidia "GDDR6X" är snabbare, när du behöver 11GB så är det stopp. Nya spel i 1440P/4K kräver runt 9 - 11GB vram, somliga ännu mer, där kan Ampere i dagsläget inget göra.

Varav Nvidia försöker få till en "ny" modell med mer vram. Konkurrens är bra för oss konsumenter, men fanboyism och skit snack när man inte har full koll är inte bra däremot.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.