Vulkan-gränssnittet får stöd för ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Övergången kanske satt fart nu, de har ju inga val om de vill använda t.ex. DXR då det inte stöds av DX11.

Problemet är att man har aldrig lyckats visa någon relevant prestandafördel i DX12 över DX11 i de fall där DX11 har alla nödvändiga finesser. Att DX12/Vulkan är betydligt mer komplicerat är det ändå rätt mycket konsensus över.

DX12/Vulkan är framtiden, de rättar flera fundamentala problem som DX11/OpenGL har. Men vi har aldrig sett en så här långsam övergång till en ny DX-version, DX12 lanserades sommaren 2015 och har tydligen slagit igenom på bred front 2020. Utan DXR undrar jag om det genomslaget hade hänt, vilket i så fall pekar på att man blev knuffad in i DX12/Vulkan och inte något man själv drogs mot.

Om så är fallet kanske man borde fundera varför, misstänker just att man över-komplicerade saker genom att ta det "low-level" utan att det ger något. "Low-level" och heterogen HW, vilket vi definitivt har på PC, är en usel kombo.

Jag skulle på en höft säga att 2020 har sett majoritet av spel med större budget välja DX12/Vulkan, att maktskiftet började sent 2019.

Det som är lite ironiskt är väl att spelutvecklare har haft mycket att säga till om när det gäller DX12 och Vulkan. Enligt vad jag förstod ville de ha bort latenser i systemet så att inte API eller drivrutiner slöade ner. Men det blev onödigt komplext även om det är snabbt i slutändan.

Sannolikt blir nästa större version en bättre lösning som du nämnt, enklare men fortfarande effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian V:

Får hoppas på Ray Tracing ökning i FPS.

Kör det fortfarande inte i ett enda sple med det igång för prestandan är så himla låg.

Dock finns ju DLSS Men DLSS ger inte i samma FPS kurva upp som att köra med RT och DLSS avstängt.

Började använda DLSS quality mode i Black ops cold war MP utan ray tracing. Fyfan vilket prestandalyft. Låg på ungefär 100-120 fps när spelet var helt maxxat i 1440p utan RT. Med DLSS quality ligger jag runt 160-180.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian V:

Får hoppas på Ray Tracing ökning i FPS.

Stor risk för syftningsfel där,
menar du Frames Per Second eller First Person Shooter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet är att man har aldrig lyckats visa någon relevant prestandafördel i DX12 över DX11 i de fall där DX11 har alla nödvändiga finesser. Att DX12/Vulkan är betydligt mer komplicerat är det ändå rätt mycket konsensus över.
... vi har aldrig sett en så här långsam övergång till en ny DX-version, DX12 lanserades sommaren 2015 och har tydligen slagit igenom på bred front 2020. ...

Som jag uppfattade det när DX12 lanserades var idén att man skulle kunna få prestandavinst genom att koda för specifik hårdvara. Ställer uppenbarligen till en massa merarbete om man inte vill att programmet bara ska köras på Xbox.
En bidragande orsak till den sena adoptionen är nog även att MS inte tillät DX12 med Win7, så utan DX11 tappade man stora marknadsandelar.

En i sammanhanget relevant fråga är hur mycket av kodningen som gjorts med DX12 toolkit sedan 2015, även om det "transponerats" till DX11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Stor risk för syftningsfel där,
menar du Frames Per Second eller First Person Shooter?

Tror han vill ha högre prestanda vid raytracing, men högst oklart... låter snarare som att personen vill att raytracing ska ge en ökning i prestanda?

Permalänk
Medlem

Tycker att det är alldeles för få spel som supportar Vulkan

Permalänk
Medlem

Tråkigt jag hade hoppats på att dom annamade dlss med vulkan raytracing, men det är dx only tyvärr. Raytracing utan dlss är ganska värdelöst om man inte spenderar en förmögenhet på datorn. Men åtminstone betyder vulkan raytracing att linux får mer spel med raytracing, bara 2st just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Tråkigt jag hade hoppats på att dom annamade dlss med vulkan raytracing, men det är dx only tyvärr. Raytracing utan dlss är ganska värdelöst om man inte spenderar en förmögenhet på datorn. Men åtminstone betyder vulkan raytracing att linux får mer spel med raytracing, bara 2st just nu.

DLSS är fristående från både Vulkan och DX, vad jag vet finns det inget som hindrar spelutvecklare från att använda DLSS tillsammans med Vulkan.

Permalänk
Medlem

Vulkan slår redan DX12. Tyvärr behöver inte M$ övertyga utvecklare, eftersom det är my way or the highway med DirectX och ingen tanke på öppenhet.

Så Vulkan är redan bäst, stadiga uppdateringar och mer stöd från och till utvecklare (såsom Id Software, vars Doom Eternal dubbades "Masterpiece" på Steam) så måste M$ börja bry sig igen. Då har vi konkurrens, och konkurrens är alltid bra för kunderna.

Gött mos, helt enkelt.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av perost:

DLSS är fristående från både Vulkan och DX, vad jag vet finns det inget som hindrar spelutvecklare från att använda DLSS tillsammans med Vulkan.

Wolfenstein Youngblood är väl vulkan-only och har stöd för DLSS om jag inte är helt ute och cyklar nu

Men lite märkligt är det att bara en titel har stöd för det i vulkan ju. Man skulle tänka sig att fler av de vulkantitlar som har stöd för RT också borde ha implementerat DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Wolfenstein Youngblood är väl vulkan-only och har stöd för DLSS om jag inte är helt ute och cyklar nu

Men lite märkligt är det att bara en titel har stöd för det i vulkan ju. Man skulle tänka sig att fler av de vulkantitlar som har stöd för RT också borde ha implementerat DLSS.

Min spontana tanke är att DLSS framförallt marknadsförts tillsammans med RT, nästan som ett bihang, kanske är så det presenterats för utvecklare också?