Väggfästa 85" i gipsvägg (Samsung no gap)

Permalänk

Väggfästa 85" i gipsvägg (Samsung no gap)

Hej på er,

Får snart hem Q95t 85" och vill väggfästa den.

Nu är saken den att vi har gipsvägg, och denna pjäs väger ju 50 kg vilket oroar mig. Har tänkt använda Samsungs no gap väggfäste och ha tv:n så nära väggen som möjligt. Jag tänker att det är positivt då kraften enbart blir nedåt?

Hur bör vi gå tillväga? Vill verkligen få upp denna TV:n, och jag borde självklart ha kollat upp detta mer på förhand. Alternativet att ha den på fötter är betydligt sämre för vår del.

Samtidigt gissar jag att det borde gå att få upp TV:n på väggen? Frågan är hur. Har ingen som helst kunskap om sånt här. Bara hört om mollyskruvar och sådant.

En tanke är att betala för väggmontering, t ex av hemmafixare.se. Men jag antar att man själv måste göra allt förjobb för att kontrollera var reglar mm sitter och eventuell taktik för att fästa TV:n så bra som möjligt.

Skulle vara väldigt tacksam om någon vill komma med input/om någon har egna erfarenheter av detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så när man vill ha tunga saker på en gipsvägg, så måste man se till så att man fäster i reglarna då risken annars är överhängande att gipset går sönder (och det man har satt upp brakar ner) då det inte klara av någon större belastning.

Reglarna brukar sitta med 60cm till 1m mellanrum, så man får undersöka var de finns och planera därefter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

ett alternativ om du inte får till reglarna i förhållande till fästpunkter på väggstativet är att köpa en träskiva som täcker 2-3 reglar men ändå kan gömmas bakom tvn, måla den i lämplig färg, och sätta fast den i reglarna för att sedan sätta väggfästet i trskivan.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Generellt sätt så när man vill ha tunga saker på en gipsvägg, så måste man se till så att man fäster i reglarna då risken annars är överhängande att gipset går sönder (och det man har satt upp brakar ner) då det inte klara av någon större belastning.

Reglarna brukar sitta med 60cm till 1m mellanrum, så man får undersöka var de finns och planera därefter.

Okej. Finns det något man bör tänka extra på också? Mollys och sådant? Om de sitter så långt emellan varandra antar jag att det innebär att man bara kan fästa tv:n i en regel troligtvis?

Permalänk
Medlem

Håller med föregående skribent. Molly är inte att rekommendera för den vikten. Skruva fast rejält i reglarna istället. Frallor (fransk träskruv) har jag kört med min tunga tv och det har fungerat fint.

Tips är att knacka på väggen för att leta efter reglarna. Som tidigare nämnt sitter de ofta 60 cm mellan varandra. När det låter stumt och känns som lite mer motstånd, har du en regel bakom.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående , och sitter inte reglarna på lämpliga avstånd så fäst en regel utanpå väggen som ni sedan skruvar väggfästet i.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Blub:

ett alternativ om du inte får till reglarna i förhållande till fästpunkter på väggstativet är att köpa en träskiva som täcker 2-3 reglar men ändå kan gömmas bakom tvn, måla den i lämplig färg, och sätta fast den i reglarna för att sedan sätta väggfästet i trskivan.

Tack! Hört om det där tidigare också. Det låter ju som ett alternativ för vår del. Vad för typ av träskiva kan det tänkas vara, och hur tjock bör en sådan vara för att det ska kännas säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Tack! Hört om det där tidigare också. Det låter ju som ett alternativ för vår del. Vad för typ av träskiva kan det tänkas vara, och hur tjock bör en sådan vara för att det ska kännas säkert?

plywood, 12mm eller 15mm är dom vanliga tjocklekarna. Det kommer sitta som berget i båda.

t.ex

https://www.byggmax.se/konstruktionsplywood-p1005

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Håller med föregående , och sitter inte reglarna på lämpliga avstånd så fäst en regel utanpå väggen som ni sedan skruvar väggfästet i.

Jag är nog lite dum här men förstår inte helt vad du menar?

Permalänk
Skrivet av Blub:

plywood, 12mm eller 15mm är dom vanliga tjocklekarna. Det kommer sitta som berget i båda.

t.ex

https://www.byggmax.se/konstruktionsplywood-p1005

Tack! Det låter ju som ett bra alternativ. Blir ju inte lika snyggt men om det är enda säkra lösningen så är det definitivt bättre än att låta TV:n stå på en tv-bänk. Det borde väl också betyda att man blir lite mer flexibel med var man kan sätta TV:n på väggen?

Permalänk
Medlem

Killgissar 7 el 10mm plywood bör funka. I vägg med plywood räknar man med 75kg per skruv, rakt nedåt vid väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Tack! Det låter ju som ett bra alternativ. Blir ju inte lika snyggt men om det är enda säkra lösningen så är det definitivt bättre än att låta TV:n stå på en tv-bänk. Det borde väl också betyda att man blir lite mer flexibel med var man kan sätta TV:n på väggen?

exakt. Får du fast plywood skivan i minst 2 reglar så kan du sätta tvn var som helst på skivan, det kommer hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Jag är nog lite dum här men förstår inte helt vad du menar?

Jag utgår ifrån att du vill ha Tv'n på en specifik plats och troligast så sitter inte reglarna just där du vill fästa Tv'n. Sätt fast nåt lämpligt , precis som andra skrivit , och fäst väggfästet i det.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Lego Master

Ett annat alternativ, beroende på hur högt upp på väggen du vill ha TVn, är att köpa en mediabänk med inbyggt väggfäste för TV.
Vi har en sån från MIO som vi köpte för ett gäng år sedan, och den funkar utmärkt till vår LG OLED.
Fair enough, man får inte den helt "flytande" känslan av en TV som är hängd platt mot väggen med dolda kablar, men det är en schysst kompromiss tycker jag. Enklare att säkerställa säkerhet i monteringen eftersom jag inte är beroende av väggen där jag vill ha TVn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Blub:

exakt. Får du fast plywood skivan i minst 2 reglar så kan du sätta tvn var som helst på skivan, det kommer hålla.

Vad skönt.

Om reglarna mot förmodan sitter på en bra plats för att montera väggfästet, är det då möjligt att fästa tv:n i en regel? För jag antar att väggfästen är gjorde som så att de bara kan monteras i ett väggfäste liksom då det inte är mer än några decimeter stort? Eller är det för stor tyngd för en regel?

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Ett annat alternativ, beroende på hur högt upp på väggen du vill ha TVn, är att köpa en mediabänk med inbyggt väggfäste för TV.
Vi har en sån från MIO som vi köpte för ett gäng år sedan, och den funkar utmärkt till vår LG OLED.
Fair enough, man får inte den helt "flytande" känslan av en TV som är hängd platt mot väggen med dolda kablar, men det är en schysst kompromiss tycker jag. Enklare att säkerställa säkerhet i monteringen eftersom jag inte är beroende av väggen där jag vill ha TVn.

Förstår inte helt vad du menar. Vill du länka en sådan typ av tv-bänk? Låter som ett alternativ om det är betydligt smidigare än att väggfästa tv:n.

Edit: Missade helt bilden du skickade haha. Tack! Hmm, intressant look. Det blir lite mycket möbel för vår yta (vardagsrummet) på ett sätt. Men samtidigt kanske det är en vanesak. Ska kika lite mer på sådana alternativ. Tack för tips!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dalesdator:

Förstår inte helt vad du menar. Vill du länka en sådan typ av tv-bänk? Låter som ett alternativ om det är betydligt smidigare än att väggfästa tv:n.

Uppdaterade min post med en bild.
Tyvärr säljs inte den modellen längre vad jag vet, så det blir att leka lite detektiv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Vad skönt.

Om reglarna mot förmodan sitter på en bra plats för att montera väggfästet, är det då möjligt att fästa tv:n i en regel? För jag antar att väggfästen är gjorde som så att de bara kan monteras i ett väggfäste liksom då det inte är mer än några decimeter stort? Eller är det för stor tyngd för en regel?

Väggfästet är mest troligt rejält brett

Permalänk
Medlem

Jag kommer sätta upp en 85" hemma och jag kommer fästa direkt i gips, har enbart stålreglar och på fel ställen. Jag kommer köra 3st https://www.bauhaus.se/metallexpander-sam-6e-2 med ca 20cm avstånd, vilket skall fungera. En sådan expander klarar en tvärlast om 45kg och en draglast på 18kg, så att fördela TVn:s vikt på 3st sådana borde räcka mer än tillräckligt.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Vad skönt.

Om reglarna mot förmodan sitter på en bra plats för att montera väggfästet, är det då möjligt att fästa tv:n i en regel? För jag antar att väggfästen är gjorde som så att de bara kan monteras i ett väggfäste liksom då det inte är mer än några decimeter stort? Eller är det för stor tyngd för en regel?

Det är lite risky att bara ta det i 1 regel om den nu inte på ett magiskt sätt är precis i mitten av fästet, annars får du snedbelastning och tvn kan åka i golvet.

Reglar sitter på antingen 60cc i gamla hus eller 45cc i nyare. Sikta in dig på en plywoodskiva och om du klarar dig utan så är det en bonus

edit: Om det är stålreglar i väggen hade jag rekommenderat plywoodskiva även fast du kan träffa regel direkt med tvfästet.

Permalänk
Medlem

@Dalesdator:

Du kanske förstod vad som menades med att fästa en träskiva på väggen, men här kommer en video från Linus Tech Tips där han gör på det sättet

https://www.youtube.com/watch?v=jQda7atOB6I

Permalänk
Avstängd

Här kan man läsa att varje Molly M5 har en tvärlast på 40KG, sätter du TV:n i fyra eller sex stycken så kommer det inte finnas några problem alls så länge inte någon har planer på att hänga på TV:n.

https://www.verktygshandlarn.se/product/molly-enkelgips

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av frekish:

Jag kommer sätta upp en 85" hemma och jag kommer fästa direkt i gips, har enbart stålreglar och på fel ställen. Jag kommer köra 3st https://www.bauhaus.se/metallexpander-sam-6e-2 med ca 20cm avstånd, vilket skall fungera. En sådan expander klarar en tvärlast om 45kg och en draglast på 18kg, så att fördela TVn:s vikt på 3st sådana borde räcka mer än tillräckligt.

Är det så? Hur har du kommit fram till detta? Bara eget resonerande eller har du läst om andra som har fäst något av liknande tyngd på samma sätt? Vore ju skönt att slippa plywoodskiva, men vill ju slippa vara orolig för att tv:n ska rasa förstås.

Skrivet av Blub:

Det är lite risky att bara ta det i 1 regel om den nu inte på ett magiskt sätt är precis i mitten av fästet, annars får du snedbelastning och tvn kan åka i golvet.

Reglar sitter på antingen 60cc i gamla hus eller 45cc i nyare. Sikta in dig på en plywoodskiva och om du klarar dig utan så är det en bonus

edit: Om det är stålreglar i väggen hade jag rekommenderat plywoodskiva även fast du kan träffa regel direkt med tvfästet.

Mmm okej! Ja, ytan på väggen är dessutom inte mycket bredare än tv:n, så reglarna måste nog vara placerade perfekt för att det ska vara möjligt.

Hur som helst, skönt att det verkar gå på något sätt i alla fall. Vill verkligen få upp denna TV på väggen snarare än att ha den på ett stativ.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

@Dalesdator:

Du kanske förstod vad som menades med att fästa en träskiva på väggen, men här kommer en video från Linus Tech Tips där han gör på det sättet

https://www.youtube.com/watch?v=jQda7atOB6I

Tack! Ska kika på den.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Håller med föregående skribent. Molly är inte att rekommendera för den vikten. Skruva fast rejält i reglarna istället. Frallor (fransk träskruv) har jag kört med min tunga tv och det har fungerat fint.

Tips är att knacka på väggen för att leta efter reglarna. Som tidigare nämnt sitter de ofta 60 cm mellan varandra. När det låter stumt och känns som lite mer motstånd, har du en regel bakom.

Får jag fråga varför Molly inte är att rekommendera för denna vikt? En annan medlem skrev att han tänkte fästa sin 85"-tv med molly-expanders. Vad är det som är osäkert med att köra med Molly?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Här kan man läsa att varje Molly M5 har en tvärlast på 40KG, sätter du TV:n i fyra eller sex stycken så kommer det inte finnas några problem alls så länge inte någon har planer på att hänga på TV:n.

https://www.verktygshandlarn.se/product/molly-enkelgips

Tänk på att någonstans når du hållfastigheten för gipsskivan också.
Vi har en hatthylla som rasade i marken för att gipsskivan gav sig, mollysarna satt kvar lika stabilt som innan

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Får jag fråga varför Molly inte är att rekommendera för denna vikt? En annan medlem skrev att han tänkte fästa sin 85"-tv med molly-expanders. Vad är det som är osäkert med att köra med Molly?

Inget fel i molly. Jag personligen hade nog inte satt upp nåt i 20 tusen klassen i en enkel gipsskiva med molly. Det hade troligtvis hållt men vill man sova säkert om nätterna så tar man i från tårna

Permalänk
Medlem

Försöka hitta nån av fästpunkter s i en regel.
Annars är det lugnt att bara sätta expanderskruv det folk kallar Molly.
Ta reda på före om det är enkel eller dubbelgips

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Tänk på att någonstans når du hållfastigheten för gipsskivan också.
Vi har en hatthylla som rasade i marken för att gipsskivan gav sig, mollysarna satt kvar lika stabilt som innan

Okej. Vet du ungefär vad den hatthyllan vägde? Och finns det någon generell vikt för vad en gipsskiva brukar klara?

TV:n väger 50 kg och ska sitta slimmad mot väggen. Antar att det borde vara positivt i förhållande till en hatthylla som sticker ut? Dock antar jag att den inte vägde lika mycket.

Permalänk
Skrivet av Blub:

Inget fel i molly. Jag personligen hade nog inte satt upp nåt i 20 tusen klassen i en enkel gipsskiva med molly. Det hade troligtvis hållt men vill man sova säkert om nätterna så tar man i från tårna

Om det är dubbel gipsskiva då? Är det en stor skillnad mot enkelgips? Som sagt, är helt oduglig på det här och även om jag försökt läsa mig till mycket är det bra att få lite info till just min kontext.

Men ja, så är det. Man vill vara på den säkra sidan när det gäller sånt här.