Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Stort grattis till köpet =).
Jag som bara kommer se film etc vet ej om den där tvn är värd det. Då jag ej kör konsol etc menar jag. Har bara en ps4 pro som står och dammar haha . Men OM man nu köper en ps5 så har man ju en bra tv för det

Jag kommer troligtvis inte att köra något spelande på den heller utan kommer bara använda den för film, serier och lite fotboll. Utan jag köpte den för att den ska ha bra bild i förhållande till priset.

Permalänk
Medlem

Bra köp grattis

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Bra köp grattis

Kostade bara förutom självaste pengarna ett fullt renoverat TV-rum med för att frugan skulle gå med på storleken på TV:n

Får sätta lite fart nu så man blir klar innan tv:n kommer bara. Har bara måla tak, måla lister, sätta recover tapet, sätta vanlig tapet och byta golv kvar Nästan så man hoppas på att paketet blir lite försenat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Kostade bara förutom självaste pengarna ett fullt renoverat TV-rum med för att frugan skulle gå med på storleken på TV:n

Får sätta lite fart nu så man blir klar innan tv:n kommer bara. Har bara måla tak, måla lister, sätta recover tapet, sätta vanlig tapet och byta golv kvar Nästan så man hoppas på att paketet blir lite försenat.

Nudlar fram till julen 2021 it is

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Nudlar fram till julen 2021 it is

Hehe tur man köpt i stort sätt alla julklappar redan. Så inte ungarna blir utan iallafall

Permalänk
Medlem

Jag köpte jbl 9.1 idag på elgiganten. Nu är det tvn kvar.... Jag fick prata med en riktig tv nörd som själv hade en Philips oled och hade sparat pengar och köpa en ny oled så fort Philips släppte en över 65".Iaf så kände han ej till den sonyn du köpte modell beteckningen mem han rådde mig on jag ville ha en bra tv skulle jag köpa en 75" Q80T för 19990 kronor. Så min fråga är nu @laxpudding hade du valt en 75" Q80T för 20 tusen eller Sony SONY XH90 85" Smart Android 4K TV - KD85XH9096BAEP för 25 tusen?
Mycket tacksam för svar vilken DU skulle valt mellan dom två 😊

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Jag köpte jbl 9.1 idag på elgiganten. Nu är det tvn kvar.... Jag fick prata med en riktig tv nörd som själv hade en Philips oled och hade sparat pengar och köpa en ny oled så fort Philips släppte en över 65".Iaf så kände han ej till den sonyn du köpte modell beteckningen mem han rådde mig on jag ville ha en bra tv skulle jag köpa en 75" Q80T för 19990 kronor. Så min fråga är nu @laxpudding hade du valt en 75" Q80T för 20 tusen eller Sony SONY XH90 85" Smart Android 4K TV - KD85XH9096BAEP för 25 tusen?

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80t-vs-sony-...

Här har du en jämförelse och kan läsa rätt så indepth om båda.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cyan69:

Jag har inget behov av någon av dem.

De är båda rätt lika varandra i sina bildegenskaper. Så det blir ett val på sådana frågor som hur du värderar smart-systemen, Sonys ofta bättre färgprecision, avsaknaden av Dolby Vision på Samsung och fler spelfunktioner hos Samsungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De är båda rätt lika varandra i sina bildegenskaper. Så det blir ett val på sådana frågor som hur du värderar smart-systemen, Sonys ofta bättre färgprecision, avsaknaden av Dolby Vision på Samsung och fler spelfunktioner hos Samsungen.

Ber om ursäkt att jag citerar dig men jag är i ett dilemma. Jag är varken film- eller spelnörd. Men vill gärna ha en 85. Det blir Netflix lite då och då och Disney+ för barnen. Tänker även senare köpa ps5.

Jag funderar på om jag ska slå till på den 85a Sony som personen innan köpte (9606) eller ska man ta XH95 om den går ner till 30? Kommer jag som random dude att uppleva / bry mig om skillnaden tro?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Romeon:

Ber om ursäkt att jag citerar dig men jag är i ett dilemma. Jag är varken film- eller spelnörd. Men vill gärna ha en 85. Det blir Netflix lite då och då och Disney+ för barnen. Tänker även senare köpa ps5.

Jag funderar på om jag ska slå till på den 85a Sony som personen innan köpte (9606) eller ska man ta XH95 om den går ner till 30? Kommer jag som random dude att uppleva / bry mig om skillnaden tro?

Jag kan bara förklara att HX9505 är den bättre modellen än HX90-varianterna på flera sätt. Men hur du uppfattar den skillnaden eller vad du bryr dig om, och vad det är värt just för dig är bara något du själv kan besvara.

Oavsett vad väljer du mellan två väldigt bra apparater. Du lär inte gå hem ledsen om man säger så.

Köper du en HX9505 vet du att du valde bland det bästa som fortfarande är rimligt. Nästa steg uppåt ovanför HX9505 är ZH8 eller ZG9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det låter lite som att sonyn som är 10" större för 5k mer känns mer vettig då? Den har earc och 2.1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Sony Bravia KD-85XH95 gick ner till 29990 förra veckan och jag tror den kommer landa på samma pris under BF.

Kommer du ihåg vilken affär som hade den för det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Kommer du ihåg vilken affär som hade den för det priset?

Elgiganten hade den för det priset. Jag minns att jag var själv inne där och skulle beställa eftersom man även fick 1 år PS+ på köpet. Men det verkar inte som att någon kör samma pris nu, lite tråkigt men jag passade på att plocka på mig en CX istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Blev till slut en Sony 85XH9096 https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh90-85-smart-andr...
Beställde den igår.

Anledningen till att det blev just denna är föjlande:

eARC: ett måste då jag kör med soundbar
Dolby Vision: Eftersom de stora streamingplattformarna som Netflix och Disney+ kör mkt med det materialet
85 tum: kände till slut att 75 tum blir för litet för att man ska få biokänsla när man kollar på film
HDMI 2.1: framtidssäkra TV:n lite om man nu skulle vilja använda den till spelande
Priset: kände att det TV apparater som var lite bättre bildmässigt var lite för mycket pengar för att det skulle vara värt det och jag som inte är världens största bildofil tror jag inte märker så stor skillnad
Recensioner: XH9096 har fått bra recensioner i stort sett överallt. Många som tycker att det är mest "Bang for the buck"

Fan tänkte gå in beställa den också nu. Men då va den borta eller slut. Visst va det 24995 den kostade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Fan tänkte gå in beställa den också nu. Men då va den borta eller slut. Visst va det 24995 den kostade?

Jepp. Den var nere på 25k när jag köpte den i tisdags. Men såg redan igår kväll att det var borttagen från Media Markt.

Däremot så har hifikliubben den fortfarande för det priset: https://www.hifiklubben.se/sony-kd-85xh9096-oled-tv/sonykd85x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Jepp. Den var nere på 25k när jag köpte den i tisdags. Men såg redan igår kväll att det var borttagen från Media Markt.

Däremot så har hifikliubben den fortfarande för det priset: https://www.hifiklubben.se/sony-kd-85xh9096-oled-tv/sonykd85x...

Ah dom va ej kopplade till prisjakt såg jag nu Higiklubben. Men såg 2 andra nu också som hade det priset på tvn. Men rätt roligt att på hifiklubben så verkar dom bara gjort prissänkning på 2000:- medans andra sänkt den som fan.
Det får nog bli denna nu men jag lägger beställningen efter 00:00 bara för att se om dom gör nån shocksänk på nån annan tv.
Hade Samsung 75" Q80T haft Dolby vision hade jag nog gått på den. Men samtidigt 5k extra för 10" mer är ju riktigt fint och ändå hålla sig i toppklassen =).

SPARA 2 000:-
st.
24 990:-
FÖRR 26 990:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Ah dom va ej kopplade till prisjakt såg jag nu Higiklubben. Men såg 2 andra nu också som hade det priset på tvn. Men rätt roligt att på hifiklubben så verkar dom bara gjort prissänkning på 2000:- medans andra sänkt den som fan.
Det får nog bli denna nu men jag lägger beställningen efter 00:00 bara för att se om dom gör nån shocksänk på nån annan tv.
Hade Samsung 75" Q80T haft Dolby vision hade jag nog gått på den. Men samtidigt 5k extra för 10" mer är ju riktigt fint och ändå hålla sig i toppklassen =).

SPARA 2 000:-
st.
24 990:-
FÖRR 26 990:

Jag gör samma. Väntar til 00:00, för jag vill se om XH9505 går ner till 30 då slår jag till på den. ANnars denna för 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Jag gör samma. Väntar til 00:00, för jag vill se om XH9505 går ner till 30 då slår jag till på den. ANnars denna för 25

Vad skulle du säga den har som inte denna har då som gör det värt lägga ytterligare 5k?
Och vilken butik beställer du ifrån isf? den finns ju på 2 populära butiker på prisjakt också såg jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Vad skulle du säga den har som inte denna har då som gör det värt lägga ytterligare 5k?
Och vilken butik beställer du ifrån isf? den finns ju på 2 populära butiker på prisjakt också såg jag.

Inte en susning. Kan ingenting om TV, men ställde exakt den frågan till Laxpudding några inlägg upp i tråden, kolla hans svar. Det är vad jag förstått "top of the range" innan man går bananas och måste sälja barn och eventuellt sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Inte en susning. Kan ingenting om TV, men ställde exakt den frågan till Laxpudding några inlägg upp i tråden, kolla hans svar. Det är vad jag förstått "top of the range" innan man går bananas och måste sälja barn och eventuellt sig själv.

Ah ja det inlägget såg jag ju. Men ja frågan om man märker skillnad på film etc som en vanlig svensson haha . Det viktigaste är väl Earc och hdmi 2.1 och bakgrundsbelyst tycker jag. Men sen får du väl iaf ut full kräm med ljudet via optisk kabel annars till en soundbar så Earc är ju egentligen ej superviktigt om jag fattat det rätt. Sen dolby vision känns ju också viktigt att ha då det kommer mer och mer som har det =).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Ah ja det inlägget såg jag ju. Men ja frågan om man märker skillnad på film etc som en vanlig svensson haha . Det viktigaste är väl Earc och hdmi 2.1 och bakgrundsbelyst tycker jag. Men sen får du väl iaf ut full kräm med ljudet via optisk kabel annars till en soundbar så Earc är ju egentligen ej superviktigt om jag fattat det rätt. Sen dolby vision känns ju också viktigt att ha då det kommer mer och mer som har det =).

Kör du optiskt kabel till en soundbar så kan du inte få ut Dolby Atmos om nu soundbaren har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Kör du optiskt kabel till en soundbar så kan du inte få ut Dolby Atmos om nu soundbaren har det.

Ah okej och jag har ju samma soundbar som dig nu . Den står så fint i kartongen och väntar på flytten haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh95-85-smart-andr...

Den ligger på 35 som bäst nu. Och den har ju X-Wide angle. Men frågan är om någon har så bred soffa eller kollar på tvn från så konstig vinkel så man har nytta av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Ah okej och jag har ju samma soundbar som dig nu . Den står så fint i kartongen och väntar på flytten haha.

Visst ja. Då ska du köra med hdmi och inte optiskt för annars så får du inte ut Dolby Atmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Visst ja. Då ska du köra med hdmi och inte optiskt för annars så får du inte ut Dolby Atmos.

Det följde väl med en kabel iaf va?
Tycker det är sjukt snålt att man köper en tv för ex 25-35k men dom kan ej skicka med en grym hdmi kabel ens hahaha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer ni köra vanliga vägg fästen? Eller satsa på ett som går att vinkla för att enkelt kunna plugga i och ur kablar vid behov?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Kommer ni köra vanliga vägg fästen? Eller satsa på ett som går att vinkla för att enkelt kunna plugga i och ur kablar vid behov?

Jag har stor tvbänk så det blir nog ingen upphängning för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Vägghängd men vet inte vilken än

Permalänk
Medlem

Verkar ej hänt någonting alls vad jag kan se på prisjakt iaf. Någon som sett något eller har beställt än?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Verkar ej hänt någonting alls vad jag kan se på prisjakt iaf. Någon som sett något eller har beställt än?

Nej... Fyfan, lite ledsen nu. Såg en LG 86" NANO90 4K NanoCell TV 86NANO906.. Den ska jag läsa om. Kanske är något att ha