Köpråd: Gigabyte M27Q, LG 27GL850 eller Acer Nitro XV272UV?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Gigabyte M27Q, LG 27GL850 eller Acer Nitro XV272UV?

Hej

Har tänkt passa på att uppgradera min skärm nu under Black friday/Cyber monday då jag just nu sitter på en 11 år gammal TN-skärm.
Jag vill ha en skärm som klarar 1440p, över 100 Hz och som har lite bättre färger än en TN-panel. Helst bör skärmen också klara av både AMD Freesync och Nvidia G-Sync då jag tänkt köpa ny dator i början av nästa år och ännu inte bestämt mig för det röda eller gröna laget.

Jag har suttit i några timmar och tittat runt och läst recensioner och har någotsånär ringat in tre olika skärmar som verkar lovande och som ligger i rätt prisklass. Mina alternativ är följande:

- Gigabyte M27Q - Stödjer officiellt bara Freesync men bör enligt internet fungera även med G-Sync.

- LG 27GL850 - Lägst kontrast men verkar i övrigt trevlig. Är det något problem i praktiken i ett lite halvdunkelt rum?

- Acer Nitro XV272UV - Den svåraste att hitta recensioner på då det verkar finnas femtioelva olika varianter som alla heter snarlika saker...

Jag kan inte bestämma mig för vilken jag borde slå till på... Hjälp uppskattas!
Självklart tar jag också gärna emot tips på helt andra skärmar som jag borde köpa istället för någon av dessa.

Permalänk

Hade samma funderingar i princip men beställde två gigabyte m27q nyss. Priset är ju väldigt bra för det man får. Får se på måndag hur kvaliteten är 😊

Permalänk

Jag returnerade precis en 27GL83A som är snarlik 27GL850 pga av jag inte kunde vänja mig vid IPS Glowen.
Vet inte om jag fick ett dåligt exemplar eller om det bara är IPS tekniken men jag störde mig allt för mycket på det.

Svårt att hitta någon vettig skärm om man vill ha g-sync kompatibel, 1440p, 144hz och vettig bild..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dalledalle:

Svårt att hitta någon vettig skärm om man vill ha g-sync kompatibel, 1440p, 144hz och vettig bild..

Man måste lära sig leva med respektives tekniks nackdelar och välja det man stör sig minst på och välja de fördelarna man ser fram emot mest.

IPS glow är främst ett problem när man kör skärmen för ljusstarkt i ett mörkt rum. Nya skärmar är ofta väldigt ljusstarka vilket kan vara bra för en ljus lokal, men mindre bra för svenskt höstmörker och mysbelysning. Glow skiljer sig mellan exemplar, men även rätt dåliga IPS-skärmar har visar betydligt mindre glow så länge ljusstyrkan är anpassad efter rummet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Man måste lära sig leva med respektives tekniks nackdelar och välja det man stör sig minst på och välja de fördelarna man ser fram emot mest.

IPS glow är främst ett problem när man kör skärmen för ljusstarkt i ett mörkt rum. Nya skärmar är ofta väldigt ljusstarka vilket kan vara bra för en ljus lokal, men mindre bra för svenskt höstmörker och mysbelysning. Glow skiljer sig mellan exemplar, men även rätt dåliga IPS-skärmar har visar betydligt mindre glow så länge ljusstyrkan är anpassad efter rummet.

Tack Thomas,
Jag har tittat på många av dina videos och försökte anpassa ljusstyrkan i 27GL83A efter rummet utan större framgång vad gäller glowet.
Testade även att dra ner ljusstyrkan till 0% utan att jag slutade störa mig på det.
Vet inte om jag fick ett dåligt exemplar eller om jag är väldigt känslig för fenomenet bara..?
Vad är din uppfattning om hur IPS Glow kan skilja från panel till panel? Är det stora skillnader?

Vet inte om jag vågar/orkar pröva en annan IPS av detta skäl.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dalledalle:

Tack Thomas,
Jag har tittat på många av dina videos och försökte anpassa ljusstyrkan i 27GL83A efter rummet utan större framgång vad gäller glowet.
Testade även att dra ner ljusstyrkan till 0% utan att jag slutade störa mig på det.
Vet inte om jag fick ett dåligt exemplar eller om jag är väldigt känslig för fenomenet bara..?
Vad är din uppfattning om hur IPS Glow kan skilja från panel till panel? Är det stora skillnader?

Vet inte om jag vågar/orkar pröva en annan IPS av detta skäl.

Glow finns i princip alltid där på konsument-IPS:er. Särskilt när man tittar på en svart testbild och ger sig själv tillräcklig vinkel till skärmen. Men det är olika hur mycket det framträder. Men om du verkligen stör dig på det även vid ljusstyrkan på 0 kan det bli svårt att finna ett alternativ utan att det kanske blir en annan nackdel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minimaeen:

Hade samma funderingar i princip men beställde två gigabyte m27q nyss. Priset är ju väldigt bra för det man får. Får se på måndag hur kvaliteten är 😊

Skriv gärna hur du upplever skärmen! Överväger också ett köp. Har försökt hitta reviews och mer info om skärmen men det finns inte mycket ute. Av det jag läst så verkar den riktigt bra för pengen. Det negativa jag hittat är att en del har haft otur med ordentlig backlight bleed i nedre hörnen, samt att den verkar ha BGR-subpixellayout.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Skrivet av lilu:

Skriv gärna hur du upplever skärmen! Överväger också ett köp. Har försökt hitta reviews och mer info om skärmen men det finns inte mycket ute. Av det jag läst så verkar den riktigt bra för pengen. Det negativa jag hittat är att en del har haft otur med ordentlig backlight bleed i nedre hörnen, samt att den verkar ha BGR-subpixellayout.

De kom redan i lördags så har testat båda. Den ena hade lite bleed eller glow, vet ej skillnad. Skiner lite gult i hörnen. Syns bara i mörk bakgrund.
Den andra skärmen hade knappt glow/bleed alls, lite lotteri med ips. Behåller båda då jag inte stör mig på lite sken ibland.
Bilden är grym tycker jag, har haft en Acer predator förr. 170hz är nästan en upplevelse i sig när man gibbar. Inga döda pixlar. Fästet är helt okej med höj/sänkbar funktion.

Är väldigt nöjd för det här priset och det man får. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minimaeen:

De kom redan i lördags så har testat båda. Den ena hade lite bleed eller glow, vet ej skillnad. Skiner lite gult i hörnen. Syns bara i mörk bakgrund.
Den andra skärmen hade knappt glow/bleed alls, lite lotteri med ips. Behåller båda då jag inte stör mig på lite sken ibland.
Bilden är grym tycker jag, har haft en Acer predator förr. 170hz är nästan en upplevelse i sig när man gibbar. Inga döda pixlar. Fästet är helt okej med höj/sänkbar funktion.

Är väldigt nöjd för det här priset och det man får. Rekommenderas.

Låter trevligt! Hur är det med textskärpa i tex chrome?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Skrivet av lilu:

Låter trevligt! Hur är det med textskärpa i tex chrome?

Kan titta när jag är hemma!

Permalänk
Skrivet av lilu:

Låter trevligt! Hur är det med textskärpa i tex chrome?

Jag tycker den är bra, går ju även att kalibrera!

Permalänk
Medlem

Fick hem min M27Q i lördags och är väldigt nöjd med den än så länge, den har inte allt för mycket glow så hade väl lite tur. Var som många andra lite orolig för en BGR panelen men ClearType i Windows har stöd för det.
Köpte den endast för KVM switchen så jag kan docka min MacBook med en sladd och tycker bilden är bra och skarp även med den.
Grymt prisvärd, hade den kostat 5k hade jag köpt den ändå. Men har varit på jakt efter en 120hz+ skärm med kvm switch länge.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje_c1:

Köpte den endast för KVM switchen så jag kan docka min MacBook med en sladd och tycker bilden är bra och skarp även med den.
Grymt prisvärd, hade den kostat 5k hade jag köpt den ändå. Men har varit på jakt efter en 120hz+ skärm med kvm switch länge.

Gött att du är nöjd med skärmen @Jojje_c1 ! Tänker köra samma setup (PC + MacBook Pro) Klarar USB-C på skärmen av att ge MBP ström? Eller måste man köra med en separat strömförsörjning? Den verkar mycket prisvärd, och kan rekommendera att ni kollar in Hardware Unboxed recension på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Gött att du är nöjd med skärmen @Jojje_c1 ! Tänker köra samma setup (PC + MacBook Pro) Klarar USB-C på skärmen av att ge MBP ström? Eller måste man köra med en separat strömförsörjning? Den verkar mycket prisvärd, och kan rekommendera att ni kollar in Hardware Unboxed recension på skärmen.

Tyvärr ger den vara 10W. Hade hoppats att den skulle kunna underhållsladda så man klarar en arbetsdag men det klarar den inte.
Det viktiga för mig är egentligen inte att docka med en sladd utan snarare att enkelt kunna byta host utan att dra om sladdarna. Tänkt testa inställningarna som nämns i hw unboxed men kör tillsvidare sRGB läget.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB