Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Är på väg in i den här världen. Någon som har tips på en bra sous vide?

https://anovaculinary.com/deals/

De flesta av oss här har köpt paketpriset för 1599kr som ska ha fått bra betyg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Jag köper mina påsar på Martin och Servera, även maten inhandlas där. Ruskigt bra kvalité för en billig peng. (Runt 100 kr ink moms för 50 påsar.)

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Är på väg in i den här världen. Någon som har tips på en bra sous vide?

Se Black friday tråden - Anovan på bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Är på väg in i den här världen. Någon som har tips på en bra sous vide?

https://anovaculinary.com/deals/

Bläddra ned pyttelite och kika på PRO med PRO vacuum sealer. 1599kr. Bundle längst upp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan väl tjippa in med mina erfarenheter här också. Har kört sous vid i 2-3år nu. Började med en Anova pinne och kompletterade senare med en Rubicson från Kjell för dom tillfällena när man vill köra både kött och t ex. potatis samtidigt. Anovan känns bättre byggd och framför allt fästet då. Men funktionsmässigt är det ingen större skillnad bortsett från att Anovan har BT och Wifi. Men det är inget som jag använder.

Införskaffade även en FoodSaver FFS017X för vakumförpackning. Inte haft några problem med maskinen. Den har en löstagbar insats som vätskan hamnar i om det skulle spilla ut. Den har även ett läge för våta saker där den inte drar lika mycket vakum innan den försluter. Inspekterar alltid svetsen för att se så att inget skräp kommit ivägen. Om det hänt brukar jag bara dra en till svets brevid den andra för att vara på den säkra sidan.

Påsarna jag kör med nu köpte jag på Biltema och dom fungerar utan problem.

Slog även till på en kantin med lock anpassat för sous vid och ett rack att sätta påsarna i. Har kört diverse plastbackar och kastruller innan men kände att det skulle vara trevligt o ha en ordentlig kantin med lock. Dels för att den klarar värmen bra utan att plasten blir mjuk och lock är nästan ett krav om man ska köra längre tider då vattnet gärna dunstar bort efter ett tag annars. Racket hjälper för att hålla påsarna under vattnet och separerade så vattnet kan flöda mellan dom. Köpte kantinen och racket i ett kit för 7-800kr. 1500kr som det kostar nu är väl lite väl kanske.

Vad gäller mat är det mest entrecote/ryggbiff, kycklingfilé samt lax som körs. Helt underbart att få det perfekt varje gång. När jag lagar kött är standard salt, peppar och vitlökspulver i påsen. Sen använder jag en gasolbrännare från Biltema för att få en fin yta på köttet. Oftast penslar jag även ett tunt lager med majonäs vilket hjälper för att få än ännu bättre yta på köttet. Har senaste två jularna även kört julskinkan sous vide och det blir grymt bra. Har nog aldrig ätit en så saftig och god julskinka. I år funderar jag även på att testa o göra risgrynsgröt.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Kan väl tjippa in med mina erfarenheter här också. Har kört sous vid i 2-3år nu. Började med en Anova pinne och kompletterade senare med en Rubicson från Kjell för dom tillfällena när man vill köra både kött och t ex. potatis samtidigt. Anovan känns bättre byggd och framför allt fästet då. Men funktionsmässigt är det ingen större skillnad bortsett från att Anovan har BT och Wifi. Men det är inget som jag använder.

Införskaffade även en FoodSaver FFS017X för vakumförpackning. Inte haft några problem med maskinen. Den har en löstagbar insats som vätskan hamnar i om det skulle spilla ut. Den har även ett läge för våta saker där den inte drar lika mycket vakum innan den försluter. Inspekterar alltid svetsen för att se så att inget skräp kommit ivägen. Om det hänt brukar jag bara dra en till svets brevid den andra för att vara på den säkra sidan.

Påsarna jag kör med nu köpte jag på Biltema och dom fungerar utan problem.

Slog även till på en kantin med lock anpassat för sous vid och ett rack att sätta påsarna i. Har kört diverse plastbackar och kastruller innan men kände att det skulle vara trevligt o ha en ordentlig kantin med lock. Dels för att den klarar värmen bra utan att plasten blir mjuk och lock är nästan ett krav om man ska köra längre tider då vattnet gärna dunstar bort efter ett tag annars. Racket hjälper för att hålla påsarna under vattnet och separerade så vattnet kan flöda mellan dom. Köpte kantinen och racket i ett kit för 7-800kr. 1500kr som det kostar nu är väl lite väl kanske.

Vad gäller mat är det mest entrecote/ryggbiff, kycklingfilé samt lax som körs. Helt underbart att få det perfekt varje gång. När jag lagar kött är standard salt, peppar och vitlökspulver i påsen. Sen använder jag en gasolbrännare från Biltema för att få en fin yta på köttet. Oftast penslar jag även ett tunt lager med majonäs vilket hjälper för att få än ännu bättre yta på köttet. Har senaste två jularna även kört julskinkan sous vide och det blir grymt bra. Har nog aldrig ätit en så saftig och god julskinka. I år funderar jag även på att testa o göra risgrynsgröt.

https://i.imgur.com/3gT7ioB.jpg

Vad kör du för tid och värme på julskinkan? Körde min på 68c och 14h... Funderar på om det inte behövs ett par grader mindre för att få den riktigt fin...

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Vad kör du för tid och värme på julskinkan? Körde min på 68c och 14h... Funderar på om det inte behövs ett par grader mindre för att få den riktigt fin...

Första året körde jag 71 grader i 14 timmar och det blev bra. Senast körde jag samma som du, 68 grader i 14 timmar och det blev riktigt bra. Kommer nog köra samma i år. Kan säkert variera mellan olika skinkor också men den senaste blev väldigt saftig och fin.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Hur hälsosam är sån här form av matlagning med tanke på att man får i sig mikroplaster och ämnen av plasten vid tillagningen?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hur hälsosam är sån här form av matlagning med tanke på att man får i sig mikroplaster och ämnen av plasten vid tillagningen?

Får man?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Fisk, kyckling och potatis blir en helt annan upplevelse. Jag delar mina potatisar i halvor och saltar och lägger i en klick smör. 2h i 84grader. Jag kommer aldrig mer äta vanlig kokt potatis hemma. Kör alla typer av grönsaker i Sous Vide. Rödbetor och sparris är mina favoriter men även morötter blir grymt gott med salt och en klick smör.

Får jag lov och fråga, slänger du då i den skalade potatisen, slänger i en klick smör och salt, skakar om påsen så att det blandas, sen sousviddar?

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Anova som jag haft sedan 2018. Mina favoriter:

- Kycklingbröst, gärna med skinn och ben kvar. Blir som en helt annan maträtt! Största fördelen är att kycklingen kan lagas till en lägre innertemperatur. 60 grader räcker alldeles utmärkt för pastörisering om kycklingen får ligga i 1.5h, vilket gör köttet riktigt saftigt.

- Hel majs med skalet kvar (när det är säsong)

- Oxfilé, tillagad rare

Jag har också läst att man kan använda sous vide för att temperera choklad perfekt varenda gång, där chokladen måste gå igenom en två specifika temperaturer i en viss ordning. Med en sous vide blir det här jätteenkelt. Kanske kan bli att man provar det för årets julgodis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hur hälsosam är sån här form av matlagning med tanke på att man får i sig mikroplaster och ämnen av plasten vid tillagningen?

Använder du rätt vakumpåsar som är gjorda för att tåla värmen osv så är det inga problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har kört med en anova i många år. Har sågat ut hål i en kylväska av hårdplast för att hålla långkoken energieffektiva.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av B.Linder:

Har kört med en anova i många år. Har sågat ut hål i en kylväska av hårdplast för att hålla långkoken energieffektiva.

Finurlig lösning!

I väntan på min Anova sitter jag och klurar på vad allt gott ska bada i.

Kan du ta en bild på din kreation?

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som köpt anova paketet och fått konstiga bankutdrag? Jag har tre(!) preliminära köp på 1599kr I banken. Dubbelkollade min orderspec från Anova och Paypal, där står det 1 av varje vara, dvs 1599kr. Får se om denna summa vekligen dras sen!

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

Nu slog jag till också. Ska bli spännade det här.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Någon mer än jag som köpt anova paketet och fått konstiga bankutdrag? Jag har tre(!) preliminära köp på 1599kr I banken. Dubbelkollade min orderspec från Anova och Paypal, där står det 1 av varje vara, dvs 1599kr. Får se om denna summa vekligen dras sen!

En av varje för mig. Du hade inte bara råkat klicka 3 gånger så det hamnade i "varukorgen"?
Isåfall borde supporten kunna hjälpa dig.

TIL så lärde jag mig att det är Electrolux som äger Anova sedan 2017.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blev verkligen sugen på att köpa en sån där Anova, för 1599. Men efter att ha skrämt upp mig med att läsa recensioner på Amazon så avstår jag.. Hoppas det blir bra för er andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En av varje för mig. Du hade inte bara råkat klicka 3 gånger så det hamnade i "varukorgen"?
Isåfall borde supporten kunna hjälpa dig.

TIL så lärde jag mig att det är Electrolux som äger Anova sedan 2017.

Det konstiga är ju att både Paypal och Anova skickat bekräftelser på en ordet, dvs 1599kr totalt, så nej det låter inte troligt med att jag lagt flera ordrar i varukorgen. Får se vad som blir draget på kontot sen...

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blev verkligen sugen på att köpa en sån där Anova, för 1599. Men efter att ha skrämt upp mig med att läsa recensioner på Amazon så avstår jag.. Hoppas det blir bra för er andra!

Vad för reviews? Anova och Joule är ju de märkena som rekomenderas mest bland Sous vide maskiner i toppsegmentet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad för reviews? Anova och Joule är ju de märkena som rekomenderas mest bland Sous vide maskiner i toppsegmentet.

Antar att det e denna https://www.amazon.com/Anova-Culinary-Precision-Cooker-Includ...
Sen är det ju som alltid att oftast är det folk som är missnöjda som hör av sig, men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad för reviews? Anova och Joule är ju de märkena som rekomenderas mest bland Sous vide maskiner i toppsegmentet.

Är väl kanske därför det finns dåliga reviews från folk som fått måndagsex? Blir ju fler om det är ett populärt märke som säljer mycket och det är ju oftast de missnöjda som hörs.

Permalänk
Medlem

Kan man sous vide:a en janssons frestelse? frågar åt en vän O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Kan man sous vide:a en janssons frestelse? frågar åt en vän O_o

Det går naturligtvis att förköra sådant som potatis ett tag, men poängen med sous vide är att tillaga enskilda ingredienser bra. Sådant som grytor, soppor, röror, gratänger och alla andra former av ihopblandade ingredienser går i stort bort. Tänk kött och potatis, inte köttfärssås.

Beroende på vilken typ av mat man lagar och vilken typ av mat man vill laga kan därmed sous vide vara jättebra eller helt meningslöst.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Köpte en iallafall... Har ju mycket bl.a vildsvin hemma i frysen tack vare farsan, så förhoppningsvis så kommer den väl till användning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Kan man sous vide:a en janssons frestelse? frågar åt en vän O_o

Det borde du kunna utan några problem. men jag rekomenderar att du stoppar den i ungnen efterått bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blev verkligen sugen på att köpa en sån där Anova, för 1599. Men efter att ha skrämt upp mig med att läsa recensioner på Amazon så avstår jag.. Hoppas det blir bra för er andra!

Varför läser du bara de negativa omdömena? 82% av de som betygsatt den har gett den 5/5 och 8% har gett den betyg 1 eller 2.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har kört rimmade julskinkan i sousviden senaste 2 julen, det har blivit riktigt bra faktist 71c-72c i 12h i förpackningen man köper skinkan i, sen in ugnen med griljering på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Bra tips, tack!

Har någon några tips för att hitta bra vakumpåsar/rullar i lokala stormarknader?

Med risk för att bli av med mina inköp, kolla på Lidl när de har kampanj. Deras påsar är bra och väldigt billiga.

Skrivet av Flipper:

Är på väg in i den här världen. Någon som har tips på en bra sous vide?

De flesta funkar för hemma bruk. Även de billigaste. De dyrare klarar oftast mer vatten medan de som är billigare "bara" klarar runt 15L.

Skrivet av B.Linder:

Har kört med en anova i många år. Har sågat ut hål i en kylväska av hårdplast för att hålla långkoken energieffektiva.

Jag har också en kylväska. Kan starkt rekommendera det. Kastrull eller GN 1 kantinerna är dyra och släpper all värme. Det kan funka om du kör något under en timme men inte 8-12h.