2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Löser inte det sig automagiskt om man aktiverar "Matcha bildfrekvens"?

Stämmer bra, var själv lite otydlig, självklart så måste man ha valt alternativet "matcha bildfrekvens".
Problemet är ifall man väljer dolby vision som val istället för tex 4K 50hz så får man dolby vision hela tiden tex i menyer mm.
Det är därför jag skrev att man ska välja 4K 50 hz som upplösning.

Permalänk
Medlem

Har fått rejäl köpångest! Beställde en 65" Samsung Q80T i lördags som är på väg och idag beställde jag även en Sony 65" XH95 för samma pris.

Kollade HDTVTest:s jämförelse där Samsung inte direkt imponerar med detaljer i mörka scener. Verkar dessutom vara en del problem om man kör ljusa undertexter mot en mörk bild. Någon som vet om detta är något man stör sig på "i verkligheten" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Nån annan som är besviken på reflexfiltret på Q90/Q95t? Att ha direkta ljuskällor såsom levande ljus och glödlampor i rummet är bara att glömma då dom fångas upp och smetas ut över hela skärmen. Till och med saker som inte ens är i direkt reflektion och ligger långt bort från tv:n fångas upp 😭

Inte direkt, men det är klart att med direkt ljus, mörkt i rummet och med en mörk scen så syns ju ljuskällan, TV:n blir ju i princip en spegel.

Med taklampan på och normalljus scen så får jag anstränga mig för att se en 11W lågenergilampa som är riktad rakt mot TV:n på samma avstånd som jag sitter, ca 4 m, 1 m åt sidan. Taklampan (diffuserad) är inte synlig ens med en helsvart scen.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Philips The One 70PUS8535 hittills. En stor rackare och jag fick en jäkla styrketräning när jag lyckades få upp den i lägenheten själv (fick inte inte den i hissen). Haha dagens bragdmedalj att greja det själv. DHL missade mig först på något sätt i den planerade leveransen (hävdade att jag inte svarat) men jag röt i lite och lastbilen vände om efter en sur dialog. Vore sjukt jobbigt att vara hemma från jobbet två ggr i rad.

Ångrar inte nu att jag inte satsade mer stålar på en vassare TV, det här blev bra. Åtminstone på det sättet som jag använder TVn nu och med min egna personliga "smärtgräns", oftast Netflix och en annan tjänst. Sedan är det väl tur att man inte har en oled TV bredvid och jämför.

Allt ljud kör jag genom min gamla Marantz + Kef 5.1 system upp till 5.1 format och det duger fin-fint. Däremot är det bra att undvika feeds/källor i lägre upplösning (standard eller vad det kallas), då ser det taskigt ut, blir så klart extra förstorat på en 70 tum. Ju mer högupplöst ju bättre enligt min erfarenhet hittills på en sådan här stor TV (vilket inte är så konstigt), 4K blir klart njutbart. Ambilight är väl en kul grej men vi får se hur länge jag har det påslaget. Gillar att se TV när det är mörk omgivning men ljuset gör kanske så att man enklare håller sig vaken. Har haft lite olika storlekar tidigare genom åren, inklusive 65 tum men den här känns massiv nu eftersom jag enbart sitter ca 3 meter ifrån. Vardagsrummet börjar kännas som något sorts nöjescentrum men det är väl så det ska vara, musik, dator och bild.

Undrar hur många nya The One ägare det blev i Sverige denna BF, en hel del gissar jag, skulle varit kul att få en siffra på det, i synnerhet 58 och 70 tummaren var lågt prissatta.

Detta var ju schysst också för de som nu köpt en Philips Ambilight TV (10 Rakuten filmer):
https://www.philips.se/c-w/kampanjer/rakutentv.html

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått vilka video inställningar man ska ha på sin AT4K. T.ex till en LG OLED65CX... vad ska man köra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Nån annan som är besviken på reflexfiltret på Q90/Q95t? Att ha direkta ljuskällor såsom levande ljus och glödlampor i rummet är bara att glömma då dom fångas upp och smetas ut över hela skärmen. Till och med saker som inte ens är i direkt reflektion och ligger långt bort från tv:n fångas upp 😭

Har ingen Qled men kan säga att är jag är sjukt imponerad av reflexfiltret på min Sony Oled :D. Jag som trodde det skulle vara tvärtom. Reflekterar knappt levande ljus eller tänt i taket/golvlampa. Myten om dåligt reflexfilter på Oled måste dö!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N0str0m0:

Har inte riktigt förstått vilka video inställningar man ska ha på sin AT4K. T.ex till en LG OLED65CX... vad ska man köra då?

Du kör det som ATV4K själv väljer. Sedan aktivera du den som heter "Matcha bildinnehåll frekvens": PÅ så att du får rätt frekvens baserat på innehållet. Eftersom du kör OLED 65CX kör du Dolby Vision och då ska "Matcha Bildinnehåll: dynamik" vara AV. Dolby Vision tar hand om SDR/HDR etc. mycket bättre än ATV4K själv gör.

Skriver från minnet och jag lär mig inte menyer utantill. Men du lär finna altarnativen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Jag tycker reflexfiltret funkar prima på min Q95T, har alltid en lampa tänd i fönstret på kvällen och inte märkt av det alls. Men kommer från en budget tv från 2012 typ så har har inte så mycket att jämföra med direkt 🙂

Permalänk

Då har man fått hem q95an 85". Den är gigantisk. Verkligen. En hel del problem att få upp den på väggen men nu är den där och måste säga att den ser väldigt bra ut med no gap-fästet. Men är väldigt nöjd hittills. Visst, DSE finns absolut på den men jag känner att det nog i första hand för min del handlar om att inte haka upp sig på det, i så fall kommer det nog inte vara några problem. Är rätt säker på att vår gamla TV hade detta också utan att jag direkt tänkte på det.

Nej, bilden är nog inte lika bra som OLED. Kikade lite på Queen's gambit och svårt att säga vad men någonting är annorlunda än på OLED854 från philips, vet inte om det är LCD kontra OLED eller om avsaknaden av DV har med saken att göra. Dock är bilden fortfarande väldigt bra och det är definitivt en wow-känsla att titta i ett mörkt rum. Är som en liten bio och jag är glad att vi bytte ut OLED 65" mot denna jättepjäs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kör det som ATV4K själv väljer. Sedan aktivera du den som heter "Matcha bildinnehåll frekvens": PÅ så att du får rätt frekvens baserat på innehållet. Eftersom du kör OLED 65CX kör du Dolby Vision och då ska "Matcha Bildinnehåll: dynamik" vara AV. Dolby Vision tar hand om SDR/HDR etc. mycket bättre än ATV4K själv gör.

Skriver från minnet och jag lär mig inte menyer utantill. Men du lär finna altarnativen ovan.

Blir det verkligen bra @Laxpudding?

Kör man det som AT4K vill använda själv, så fort den kopplas till en TV med Dolby Vision, så kommer AT4K välja en 4K Dolby Vison signal, med resultatet att du får Dolby Vision överallt... Menyer, SVT Play, CMORE kanaler via appen, Youtube... Det blir som en gul hinna över allting man spelar upp, och det enda som egentligen ser bra ut är Dolby Vision material.

Jag kör nu dessa inställningar efter att ha fipplat runt och i loopar runt mig själv

4K HDR 60hz
Matcha bildfrekvens [ON]
Matcha dynamiskt omfång [ON]

Det ger mig en behaglig SDR bild på appar som inte tillhandahåller HDR material, som CMORE t.ex. när man bara tittar på TV4.
Det ger mig HDR bild på material som tillhandahåller HDR via YouTube, Amazon PRIME t.ex.
Det ger mig Dolby Vision bild på NETFLIX när Dolby Vision material spelas upp.

Det enda negativa jag hittar med denna inställning är att jag får en HDR signal i menyerna på AT4K, vilket är för mig obehagligt för ögonen, det blir för intensivt ljus tycker jag. Men ändrar jag till 4K SDR 60HZ, så blir jag av med HDR och Dolby Vision trots matchning av dynamiskt omfång [ON], så det går tyvärr inte att köra så.

Rätta mig gärna om ni ser något fel med min rekommendation.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Samsung q80t 75" med Samsungs hw800t ljudsystem . Gick från Samsungs Q80F från 17/. Och är väldigt nöjd med nya ,gamla kan bli mycket ljusstarkare dock. fick bra panel med minimalt Dirty screen,banding. Samsungs nya Q Symphony ljudtrix funkar bra, atmos helt ok med .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bildkvaliteten är bättre. Skulle vara om du värderar 4K/120 och VRR mer än bildkvalitet, något som inte är så givet med just PS5.

Fick hem min xg95a igår och ville bara rikta ett stort tack till @Laxpudding och övriga som hjälpt till med rådgivning. Blev först fundersam när jag streama 4k från Netflix tills jag hittade Netflix calibrated mode - satan vilken bild! Är ju inte OLED men mycket nära!

Med senaste firmware är menyerna definitivt rappa och den fattar och behåller rätt inställningar till rätt input när jag växlar mellan SD, Netflix, PS4. Nu inväntas bara ps5an.

Får väl hoppas man inte blir att sakna 4k/120hz men Netflix kvaliteten i 4k med dolby är topp!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

Blir det verkligen bra @Laxpudding?

Kör man det som AT4K vill använda själv, så fort den kopplas till en TV med Dolby Vision, så kommer AT4K välja en 4K Dolby Vison signal, med resultatet att du får Dolby Vision överallt... Menyer, SVT Play, CMORE kanaler via appen, Youtube... Det blir som en gul hinna över allting man spelar upp, och det enda som egentligen ser bra ut är Dolby Vision material.

Jag kör nu dessa inställningar efter att ha fipplat runt och i loopar runt mig själv

4K HDR 60hz
Matcha bildfrekvens [ON]
Matcha dynamiskt omfång [ON]

Det ger mig en behaglig SDR bild på appar som inte tillhandahåller HDR material, som CMORE t.ex. när man bara tittar på TV4.
Det ger mig HDR bild på material som tillhandahåller HDR via YouTube, Amazon PRIME t.ex.
Det ger mig Dolby Vision bild på NETFLIX när Dolby Vision material spelas upp.

Det enda negativa jag hittar med denna inställning är att jag får en HDR signal i menyerna på AT4K, vilket är för mig obehagligt för ögonen, det blir för intensivt ljus tycker jag. Men ändrar jag till 4K SDR 60HZ, så blir jag av med HDR och Dolby Vision trots matchning av dynamiskt omfång [ON], så det går tyvärr inte att köra så.

Rätta mig gärna om ni ser något fel med min rekommendation.

Du vill ha Dolby Vision överallt eftersom du inte längre behöver tänka på ifall materialet är SDR eller HDR10 eller Dolby Vision och aktivera olika inställningar eller få olika karaktär på bilden. DV ser till att det blir rätt nivåer hela vägen och du har bara en inställning att tänka på.

Att du ser en "gul hinna" har ofta två förklaringar och det är ofta en kombination av båda:

1) TV behöver kalibreras och har gul eller gulgrön karaktär. Ganska vanligt med LG OLED (om det var den du hade?)
2) Du är van med blåkall bild. Kanske en TV som har för kall och blå bild sedan tidigare – kanske tusentals timmar och flera år med. Då är den relativa skillnaden mot rätt vitbalans (D65) att man upplever det som bilden blir brunare eller gul. D65 motsvarar det vita ljuset utomhus vid mulet väder. Nästan alla TV idag levereras ur kartong med en kall vitbalans som sällan återfinns i naturen, ofta 10–20 000 Kelvin.

Steg 1 kan man enkelt och tills vidare ändra genom ställa vitbalansen/color temp till ett snäpp kallare. Likt "Varm1" istället för "varm2". Det andra handlar om att lära om sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du vill ha Dolby Vision överallt eftersom du inte längre behöver tänka på ifall materialet är SDR eller HDR10 eller Dolby Vision och aktivera olika inställningar eller få olika karaktär på bilden. DV ser till att det blir rätt nivåer hela vägen och du har bara en inställning att tänka på.

Att du ser en "gul hinna" har ofta två förklaringar och det är ofta en kombination av båda:

1) TV behöver kalibreras och har gul eller gulgrön karaktär. Ganska vanligt med LG OLED (om det var den du hade?)
2) Du är van med blåkall bild. Kanske en TV som har för kall och blå bild sedan tidigare – kanske tusentals timmar och flera år med. Då är den relativa skillnaden mot rätt vitbalans (D65) att man upplever det som bilden blir brunare eller gul. D65 motsvarar det vita ljuset utomhus vid mulet väder. Nästan alla TV idag levereras ur kartong med en kall vitbalans som sällan återfinns i naturen, ofta 10–20 000 Kelvin.

Steg 1 kan man enkelt och tills vidare ändra genom ställa vitbalansen/color temp till ett snäpp kallare. Likt "Varm1" istället för "varm2". Det andra handlar om att lära om sig.

Ok, jag ska pilla lite mera då... Men nej, jag har nu SONY XH95.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andr3a$:

Har fått rejäl köpångest! Beställde en 65" Samsung Q80T i lördags som är på väg och idag beställde jag även en Sony 65" XH95 för samma pris.

Kollade HDTVTest:s jämförelse där Samsung inte direkt imponerar med detaljer i mörka scener. Verkar dessutom vara en del problem om man kör ljusa undertexter mot en mörk bild. Någon som vet om detta är något man stör sig på "i verkligheten" ?

Jag hade valt xh95. För spel kan du argumentera för q80t med hdmi 2.1.

Permalänk
Medlem

Har haft ögonen på en Panasonic TX-65HZ1000E, är mest intresserad av den för att den verkar ge en bra bild med filmmaker mode och en bra bild överlag samt att den verkar vara väl inställd från början osv. Spelar egentligen inget som kräver en superlåg latency. Använder inte TV-högtalarna.

Priset är egentligen lite högt i nuläget så jag hoppas att det ska komma tillfälle att den kryper ner under 25000:- iallafall. Men om detta inte skulle ske vad vore det näst bästa alternativet enligt er?

Prisklass max 25000:-, 65", OLED, kollar på film och serier på Netflix, HBO, Disney+ osv via en chromecast (ska köpa en Chromecast med Google TV sen). Har såklart läst guiden flera gånger men har så svårt att komma till nån slags slutsats, vill helst slippa hålla på att skicka tillbaks apparater för att jag är missnöjd med displayen. Lutar väl åt att ha Sony AG9 som reservplan, kan det vara vettigt, trots att det är en äldre modell?

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp mig att komma vidare med mitt liv här. Jag kan inte bestämma mig! Den gamla tvn är på väg att ge upp så behöver en ny relativt snart! Så att vänta på nästa år känns svårt! Bevakade ett gäng apparater på blackfriday primärt Lg Cx eller Bx. Var för snål och trodde någon av dem skulle komma ner lite till ifrån 19990, vilket de inte gjorde. Cx sålde istället slut och Bx hände det inte så mycket med!
Tror ni det blir någon bra rea på Bx till mellandagarna eller är det att hoppas på för mycket! Har istället börjat snegla på xh95 65 för 12990 vilket verkar vara ett bra pris?
Jag kollar mest fotboll en och del serier! Var inne på att jag skulle behöva VRR och 4K/120 därför gick xh95 initialt bort! Men börjat tänka om, då jag fick en xbox series S och förmodligen inte kommer uppgradera till x eller till ps5 inom överskådlig framtid! Spelar dessutom nästan uteslutande Bara Fifa nu för tiden! Har små barn så blir ingen direkt gaming att tala om!
Duger inte xh95 fullgott till mina behov egentligen? Förstår att det är jätte relativt men så som jag har beskrivit dem.
Eller är det värt att vänta och se om Bx/Cx får en trevlig mellandagsrea?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jimjavel:

Har haft ögonen på en Panasonic TX-65HZ1000E, är mest intresserad av den för att den verkar ge en bra bild med filmmaker mode och en bra bild överlag samt att den verkar vara väl inställd från början osv. Spelar egentligen inget som kräver en superlåg latency. Använder inte TV-högtalarna.

Priset är egentligen lite högt i nuläget så jag hoppas att det ska komma tillfälle att den kryper ner under 25000:- iallafall. Men om detta inte skulle ske vad vore det näst bästa alternativet enligt er?

Prisklass max 25000:-, 65", OLED, kollar på film och serier på Netflix, HBO, Disney+ osv via en chromecast (ska köpa en Chromecast med Google TV sen). Har såklart läst guiden flera gånger men har så svårt att komma till nån slags slutsats, vill helst slippa hålla på att skicka tillbaks apparater för att jag är missnöjd med displayen. Lutar väl åt att ha Sony AG9 som reservplan, kan det vara vettigt, trots att det är en äldre modell?

AG9 och HZ1000 är bådas "Master"-varianter med OLED-paneler som drivs på annat sätt och får en annan karaktär. Sony tar mer lugn och nyanser. Panasonic mer kontrastrik bild. Båda har högre färgprecision jämfört med standard-panelerna. Att AG9 är "gammal" har ingen betydelse. Den är kvar för att det inte fanns något för Sony att addera eller göra om.

Sony A8 och Panasonic HZ980 är standard-OLED-paneler. Fortfarande mer färgprecision men inte den där "Master"-precisionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AG9 och HZ1000 är bådas "Master"-varianter med OLED-paneler som drivs på annat sätt och får en annan karaktär. Sony tar mer lugn och nyanser. Panasonic mer kontrastrik bild. Båda har högre färgprecision jämfört med standard-panelerna. Att AG9 är "gammal" har ingen betydelse. Den är kvar för att det inte fanns något för Sony att addera eller göra om.

Sony A8 och Panasonic HZ980 är standard-OLED-paneler. Fortfarande mer färgprecision men inte den där "Master"-precisionen.

Tack för ditt svar! Då håller jag ögonen främst på HZ1000 och AG9 framöver så får vi se om dom dimper något i pris. Och tack för en sjukt bra guide! 😊

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, här hittade jag en video där du går igenom just matchningen med AT4K.
https://www.99mac.se/artikel/12510-sa-far-du-ut-mest-av-din-a...

I denna video förespråkar du att matcha både frekvens och dynamik. Men nu menar du att jag bara ska matcha frekvens när jag kör DV? Jag hittar för övrigt ingen annan på nätet som ger den rekommendationen, alla andra som jag hittar och läser om förespråkar matchning av både dynamik och omfång, precis som du gör i videon ovan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

@Laxpudding, här hittade jag en video där du går igenom just matchningen med AT4K.
https://www.99mac.se/artikel/12510-sa-far-du-ut-mest-av-din-a...

I denna video förespråkar du att matcha både frekvens och dynamik. Men nu menar du att jag bara ska matcha frekvens när jag kör DV? Jag hittar för övrigt ingen annan på nätet som ger den rekommendationen, alla andra som jag hittar och läser om förespråkar matchning av både dynamik och omfång, precis som du gör i videon ovan.

Videon är gammal. Detta var innan Dolby Vision var utspritt.

Då måste man hantera en växling mellan omfång och därmed olika inställningar, eller låta AppleTV 4K gissa sig fram vilka HDR-egenskaper TV:n har. Kör du bara HDR10-signal från ATV4K kommer ATV4K att förutsätta att HDR återges på ett viss sätt, vilket inte alla TV gör. När den försöker räkna om SDR-bilden till HDR-omfånget måste den gå på denna förutsättning, inte på TV:ns faktiska bildegenskaper.

På den idag gamla Sony-TV i videon är dess HDR-hantering för mörk. Den tonemappar inte bra. Då blir SDR-bilden också för mörk eftersom ATV4K förutsätter en annan tonkurva. Men samma Sony-TV är fullt normal på gamma 2.2 när den matas med SDR. Då är det bättre att köra SDR-signal när det är SDR-innehåll och HDR-signal när det är HDR-innehåll till just den TV:n. Vilket då kräver att du laborerar med separata bildinställningar för HDR och SDR. Så knölig var HDR-situationen där för ett par år sedan.

Dolby Vision löser hela det här problemet som jag tar upp i videon.

Man vill fortfarande matcha frekvens också för att undvika judder-problem och liknande. Särskilt med 50 Hz-material.

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut min Plasma 55VT50. Skulle ni säga att det blir ett stort lyft att byta till en 55" eller 65" Sony XH95? Mycket vanlig tv via Canaldigital men även en del stream via netflix också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Videon är gammal. Detta var innan Dolby Vision var utspritt.

Då måste man hantera en växling mellan omfång och därmed olika inställningar, eller låta AppleTV 4K gissa sig fram vilka HDR-egenskaper TV:n har. Kör du bara HDR10-signal från ATV4K kommer ATV4K att förutsätta att HDR återges på ett viss sätt, vilket inte alla TV gör. När den försöker räkna om SDR-bilden till HDR-omfånget måste den gå på denna förutsättning, inte på TV:ns faktiska bildegenskaper.

På den idag gamla Sony-TV i videon är dess HDR-hantering för mörk. Den tonemappar inte bra. Då blir SDR-bilden också för mörk eftersom ATV4K förutsätter en annan tonkurva. Men samma Sony-TV är fullt normal på gamma 2.2 när den matas med SDR. Då är det bättre att köra SDR-signal när det är SDR-innehåll och HDR-signal när det är HDR-innehåll till just den TV:n. Vilket då kräver att du laborerar med separata bildinställningar för HDR och SDR. Så knölig var HDR-situationen där för ett par år sedan.

Dolby Vision löser hela det här problemet som jag tar upp i videon.

Man vill fortfarande matcha frekvens också för att undvika judder-problem och liknande. Särskilt med 50 Hz-material.

Känner att jag tappat lite här genom alla konversationer. Vilken är den bästa inställningen man ska ha?

Jag har beställt en Sony 85xh9096 som jag kommer mata med en Apple TV 4k som kommer köra plex med allt möjligt material med hdr, sdr, 4k, 1080, 720 m.m. Även IP-TV via appen iPlayTV och Netflix med det dyraste kontot. Vilken inställning är då bäst i detta läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Känner att jag tappat lite här genom alla konversationer. Vilken är den bästa inställningen man ska ha?

Jag har beställt en Sony 85xh9096 som jag kommer mata med en Apple TV 4k som kommer köra plex med allt möjligt material med hdr, sdr, 4k, 1080, 720 m.m. Även IP-TV via appen iPlayTV och Netflix med det dyraste kontot. Vilken inställning är då bäst i detta läget?

Ja, om jag nu tolkar allt som @laxpudding sagt, så ska du köra med Dolby Vision från AT4K , med matchning på endast frame rate, oavsett vilken app du använder. Då DV hanterar HDR & SDR material. Tittar du på lågupplöst material så kommer AT4K stå för uppskalning av bild till 4K.

Huruvida AT4K är bättre på att skala upp lågupplöst material kontra din tv vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Vart riktigt sugen på en QE65Q90T under årets black friday efter att ha velat för länge med att köpa en Q80R i somras, men tyckte att 4000 över priset i somras var svårmotiverat för mig själv om chansen finns att den sjunker till samma pris nästa år.

När tror ni Q90T kan sjunka till liknande prisnivåer som Q80R låg på i somras? 14k för QE65Q80R.

Ps. tack för fantastiska guider @laxpudding !

Permalänk

Jag beställde tv plus bildkalibrering från MM. I mejlet står det att ”i undantagsfall finns inte den tv-modell du valt redan förkalibrerad i varuhuset”

Jag trodde detta snarare var tvärtom: att tvn i regel inte är kalibrerad och att det är det jag betalar för? Elller är förkalibrering och bildkalibrering två olika saker?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Dolby Vision. Matcha frekvens: På, Matcha omfång: AV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Detarvisomar:

Jag beställde tv plus bildkalibrering från MM. I mejlet står det att ”i undantagsfall finns inte den tv-modell du valt redan förkalibrerad i varuhuset”

Jag trodde detta snarare var tvärtom: att tvn i regel inte är kalibrerad och att det är det jag betalar för? Elller är förkalibrering och bildkalibrering två olika saker?

Betyder att de inte har alla modeller redo för kalibrering. Modellen man funderar på kanske inte säljs via butiker (där kalibrerare jobbar) utan från centrallager. Eller så kan det vara en riktig kokobläng-TV som inte går att kalibrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detarvisomar:

dom brukar har ett par tvn som redan har blivit kalibrerade då slipper kunden vänta på att få sin TV kalibrerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricpet:

Vart riktigt sugen på en QE65Q90T under årets black friday efter att ha velat för länge med att köpa en Q80R i somras, men tyckte att 4000 över priset i somras var svårmotiverat för mig själv om chansen finns att den sjunker till samma pris nästa år.

När tror ni Q90T kan sjunka till liknande prisnivåer som Q80R låg på i somras? 14k för QE65Q80R.

Ps. tack för fantastiska guider @laxpudding !

Om du är ute efter rabatter på Samsung-produkter brukar Benify vara ett bra ställe att kolla på. Har vad jag sett oftast haft det lägsta priset om man jämför med priserna på prisjakt, även under Black Friday och liknande. De tenderar också att ha rabatter under längre perioder än övriga butiker för just Samsungs produkter. Visst, de tar ut en engångsavgift på 10 kr för att man ska få ett konto men det har man ju snabbt sparat in om man utnyttjar någon av rabatterna. Just nu har dock inte Samsung rabatt på något annat än några 8K-modeller ser det ut som. Förmodligen sålde de slut på de andra.

I vanliga butiker skulle jag gissa på att nästa tillfälle kan vara mellandagsrean eller någon gång i vår.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q