Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 + Samsung 970 EVO PLUS

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 + Samsung 970 EVO PLUS

Hej Sweclockers!

Byggde ihop min nuvarande dator 2014 och köpte då en liten SSD på endast 128gb.
Förra veckan var dagen kommen då jag fått nog och ville ha mer plats på min dator.
Jag kollade runt lite och köpte till slut en Samsung 970 EVO plus.

Jag har installerat hårddisken på mitt moderkort (Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3) i m.2 slotten, kikat på lite tutorials/youtube om vilka inställningar som bör ändras i BIOS för att få't att funka men kan inte har gjort rätt.
För när jag startar min dator och går in på diskhanteraren hittar jag endast mina gamla hårddiskar (en Samsung SSD PRO 850-Series 128GB och en gammal sketen HDD).

Jag undrar nu ifall mitt moderkort är kompatibelt med den nya disken överhuvudtaget eller om det bara är jag som är för trög för att få det att lira.

Finns här någon vänlig (och kunnig) själ på forumet som skulle kunna hjälpa mig att välja rätt inställningar i bios för att få detta att lira eller komma med andra tips om hur jag ska bära mig åt?

Är tacksam för all hjälp och svar!

(hoppas jag la tråden i rätt forumdel)

Med vänliga hälsningar / Stenhopp

Permalänk
Medlem

Standardinställningen för BIOS ska fungera, du ska inte behöva ändra på någonting för att få igång SSDn. Om du ändå gjort några ändringar så är nog risken att du gjort mer skada än nytta tyvärr, så att återställa BIOS kan vara en bra idé om du inte får igång den.

I övrigt så ska SSDn vara kompatibel med moderkortet, men den kommer bli ganska kraftigt begränsad eftersom M.2-porten bara kan ge 10 Gb/s istället för det vanliga 32 Gb/s. Fortfarande bättre än SATA med sina 6 Gb/s förstås, men bara så att du inte tror det är något fel på SSDn när du väl får igång den.

En annan sak att vara medveten om är att två av SATA-portarna (3 och 4) stängs av när du använder M.2-porten, eftersom de delar bandbredd. Detta sker dock automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Standardinställningen för BIOS ska fungera, du ska inte behöva ändra på någonting för att få igång SSDn. Om du ändå gjort några ändringar så är nog risken att du gjort mer skada än nytta tyvärr, så att återställa BIOS kan vara en bra idé om du inte får igång den.

I övrigt så ska SSDn vara kompatibel med moderkortet, men den kommer bli ganska kraftigt begränsad eftersom M.2-porten bara kan ge 10 Gb/s istället för det vanliga 32 Gb/s. Fortfarande bättre än SATA med sina 6 Gb/s förstås, men bara så att du inte tror det är något fel på SSDn när du väl får igång den.

En annan sak att vara medveten om är att två av SATA-portarna (3 och 4) stängs av när du använder M.2-porten, eftersom de delar bandbredd. Detta sker dock automatiskt.

Första gången jag startade datorn efter jag satt i hårddisken gjorde jag ingenting i bios men hittade trots det inte hårddisken i Windows.

Hastighetstappet har jag läst mig tilm och det gör mig inte så mycket, fortfarande en stor uppgradering från min hdd!

Hmm, det hade jag inte koll på. Får ta och kika på hur hårddiskarna sitter i eftermiddag. Men det borde väl inte påverka om jag kan se m.2 hårddisken?

Permalänk
Medlem

Kan problemet bero på att jag inte har uppdaterat BIOS någonsin sen jag köpt datorn?

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst mitt problem!
Jag uppdaterade mitt moderkort BIOS och ändrade om i BIOS från legacy till uefi överallt där jag kunde. Efter det kunde jag se min nya hårddisk i BIOS. Jag laddade ner drivers till ssdn och kunde nu allokera hårddisken i Diskhanteraren!