DI-604 hänger sig efter några minuter?

Permalänk
Medlem

DI-604 hänger sig efter några minuter?

Jag har skaffat en DI-604 för att dela mitt Telia ADSL till mitt nätverk. Följer alla instruktioner, konfigurerar rätt, allt tuffar på finfint men efter några minuter hänger sig 604an.

Nätverket dör iallafall, kommer varken ut på internet eller hittar några andra datorer i nätverket, enda sättet att få igång det hela är att dra ur strömmern till 604an och boota om datorerna.

Det är det senaste firmwaret i 604an. Någon som vet om det är någon inställning som jag inte gjort eller om det helt enkelt är fel på 604an? Skall man köpa en Netgear router istället?

Permalänk
Medlem

hehe, det nyaste firmwaret funkar ibland i sämre än dom lite äldre.. testa med ett annat firmware.. och boota om alla datorer låter lite väl omständigt.. se bara till så dom får / requestar ett nytt ip av dhcp servern..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Ok... tack för tipset men det var samma problem med det firmware som var installerat från början. Jag tänker iallafall inte testa all olika versioner som finns utan lämnar nog tilbaka den till affären imorgon. Om ingen har nån annan idé?

Permalänk
Medlem

tycker i alla fall du skall ge nått äldre firmware en chans, iaf- testat 1.80 och 1.81 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jupp, har testat båda...

Permalänk
Medlem

1.62...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den firmware som den kom med, sen 1.62 sen 1.80 och till sist 1.81. Ingen förbättring. Kan datorerna ha någon inställning som sabbar det hela?

Permalänk
Medlem

Testa och slå av dhcp i routern och kör med fasta ip i ditt hemma nätverk.
Tcp/ip inställningar exempel.
Ip 192.168.0.100
Subnet mask 255.255.255.0
Default gateway 192.168.0.1
Preferred dns server 192.168.0.1
Min di604 funkar clockrent i alla fall.

Visa signatur

Intel Northwood 1.6ghz | Rdram 2*256 samsung pc800 | Asus P4t-e | Asus geforce3 Ti200 | 2*SEAGATE BARRACUDA 7200 120GB 7200RPM Ata 100 | CHIEFTEC MIDITOWER BLUE | Lite on Cdrw 40*12*48 |

Permalänk
Medlem

varför skulle inte dhcp servern funka? den funkar utmärkt med alla firmware som släppts..

och som yoggi säger

"Min di604 funkar clockrent i alla fall."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Faktum är att jag tror att det är nåot med DHCP som krånglar. Kollar man "status" på 604an via webbgränssnittet så säger den "reconnecting" under DHCP tills den hänger sig.

Dock har ju Shark^ rätt i att det borde fungera utan att ställa in manuellt. Vi får se vad de säger i affären imorgon. Om de inte har nån bra lösning på problemet så får det bli en annan router, lägger inte ned fler timmar på 604an nu.

Trist att det blir såhär, många verkar ju inte ha några problem alls med denna router.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt ut min 604 mot en ny. Den verkar fungera klanderfritt, ta i trä. Använder firmware 1.80.

Tack för hjälpen.