3080 TUF Performance mode eller Quiet mode?

Permalänk

3080 TUF Performance mode eller Quiet mode?

Tja!

Har kört 3080 TUF i Performance mode sedans dag 1. Bytte nyss till Quiet mode och oj vilken skillnad det blev på ljudnivån.

Temperatur i Performance mode: 62c peak. Fläkthastighet ca 1800 rpm

Temperatur i Quiet mode: 67c peak. Fläkthastighet ca 1300 rpm

67 grader är en låg temperatur. Jag fattar inte varför dessa kort levereras i Performance läget ur lådan när det enda som skiljer är fläktkurvan (enligt vad jag har läst).

I mina ögon är Quiet mode helt klart vinnaren. Har jag missat något här? 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Tja!

Har kört 3080 TUF i Performance mode sedans dag 1. Bytte nyss till Quiet mode och oj vilken skillnad det blev på ljudnivån.

Temperatur i Performance mode: 62c peak. Fläkthastighet ca 1800 rpm

Temperatur i Quiet mode: 67c peak. Fläkthastighet ca 1300 rpm

67 grader är en låg temperatur. Jag fattar inte varför dessa kort levereras i Performance läget ur lådan när det enda som skiljer är fläktkurvan (enligt vad jag har läst).

I mina ögon är Quiet mode helt klart vinnaren. Har jag missat något här? 😝

De boostar väl i regel högre med performance mode, har de inte också lite högre ström bugdet som påverkar det? Säger väl sig självt? Tyst eller prestanda.

Edit: Läste nyligen SweCs test och skillnaden är marginell. Men hur känslig är du för ljud egentligen? Ljudnivån är redan låg i performance mode.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

De boostar väl i regel högre med performance mode, har de inte också lite högre ström bugdet som påverkar det? Säger väl sig självt? Tyst eller prestanda.

Nja, får i princip exakt samma prestanda i båda lägen.

Sweclockers egna test låg också på samma prestandanivå i båda lägen:

Kanske performance mode är gjort för att funka bra i dåliga scenarion? T.ex små lådor med dålig ventilation

Jag är ganska ljudkänslig. Har hela lådan full med Noctuafläktar som går i ca 600-700 rpm 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Nja, får i princip exakt samma prestanda i båda lägen.

Sweclockers egna test låg också på samma prestandanivå i båda lägen:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20622?key=93d2c49a2fee26c4e38f36dca2d87289

Kanske performance mode är gjort för att funka bra i dåliga scenarion? T.ex små lådor med dålig ventilation

Jag är ganska ljudkänslig. Har hela lådan full med Noctuafläktar som går i ca 600-700 rpm 😝

Fan vad snabb du var, jag trodde jag var snabb. Refererade till SweCs test ovan. Jo är man ljudkänslig så är man, men 2.5 DB? Det är väl att ta i?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Fan vad snabb du var, jag trodde jag var snabb. Refererade till SweCs test ovan. Jo är man ljudkänslig så är man, men 2.5 DB? Det är väl att ta i?

Ha, ja snabb som blixten är man ibland 😝

Håller med om att 2.5 DB är en liten skillnad, men konstigt nog låter det mycket högre än så.

Antar att det är på grund av att kortet är det som låter mest i min låda Kanske man kan lösa det problemet med att flytta ner datorn till golvet 👍

Permalänk
Viking
Skrivet av hockexx:

Fan vad snabb du var, jag trodde jag var snabb. Refererade till SweCs test ovan. Jo är man ljudkänslig så är man, men 2.5 DB? Det är väl att ta i?

Skrivet av Simplified:

Ha, ja snabb som blixten är man ibland 😝

Håller med om att 2.5 DB är en liten skillnad, men konstigt nog låter det mycket högre än så. 🙂

Antar att det är på grund av att kortet är det som låter mest i min låda Kanske man kan lösa det problemet om jag flyttar ner datorn till golvet 🙂

Är inte 2,5 dB ungefär dubbla ljudnivån?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kolla även upp sweclockertråden om att sänka spänningen på 3080-korten:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610384-guide-sankt-sp...

Då lär quiet mode bli ännu mer användbart

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt ovanligt att fläktar ger ifrån sig missljud vid specifika varvtal vilket skulle kunna vara fallet här. Går oftast att åtgärda med hjälp av en egenkomponerad fläktkurva.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Är inte 2,5 dB ungefär dubbla ljudnivån?

Jag vet faktiskt inte, jag vet* att den ökar exponentiellt men hur snabbt vet jag ej. 2.5 känns ju ändå rätt lite?

Edit: La till vet* Felstvarn*

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Viking
Skrivet av hockexx:

Jag vet faktiskt inte, jag att den ökar exponentiellt men hur snabbt vet jag ej. 2.5 känns ju ändå rätt lite?

Jag googlade nu och det första som kommer upp är "Man kan alltså säga att 3 dB är en fördubbling av ljudets styrka."
Så det verkar iaf nästan vara en fördubbling.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag googlade nu och det första som kommer upp är "Man kan alltså säga att 3 dB är en fördubbling av ljudets styrka."
Så det verkar iaf nästan vara en fördubbling.

Ja, då är det ju en markant ökning. Men det känns fortfarande ganska milt med tanke på många andra populära kort ligger på ett markant högre värde utan att folk skapar trådar om det. Jag vet att min dator förmodligen ligger en bra bit över 50 eftersom jag kör PBO på en stock-kylare och har låst ena chassifläkten till gpu-fläkten så den varvar hit och dit hela tiden. Jag är för lat för att fixa varken fläktkurva eller byta port för fläkten (går säkert att ändra i BIOS dock).

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Nja, får i princip exakt samma prestanda i båda lägen.

Sweclockers egna test låg också på samma prestandanivå i båda lägen:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20622?key=93d2c49a2fee26c4e38f36dca2d87289

Kanske performance mode är gjort för att funka bra i dåliga scenarion? T.ex små lådor med dålig ventilation

Jag är ganska ljudkänslig. Har hela lådan full med Noctuafläktar som går i ca 600-700 rpm 😝

600-700 rpm? Din galning. Över 400 RPM är för högt. Står verkligen inte ut med det lilla vinande ljudet över 500 RPM. Hörs mest om de sitter mot ett galler. Funderat på att stansa ut mina för att slippa det. Den enda datorn som har acceptabel ljud och för mig är den som är lika tyst på som avslagen. It’s a curse.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Ja, då är det ju en markant ökning. Men det känns fortfarande ganska milt med tanke på många andra populära kort ligger på ett markant högre värde utan att folk skapar trådar om det. Jag vet att min dator förmodligen ligger en bra bit över 50 eftersom jag kör PBO på en stock-kylare och har låst ena chassifläkten till gpu-fläkten så den varvar hit och dit hela tiden. Jag är för lat för att fixa varken fläktkurva eller byta port för fläkten (går säkert att ändra i BIOS dock).

Mitt ASUS B550F ROG Strix har i UEFI något som heter liknande "intelligent fan control". Var någon vecka sedan jag var där och grejade, kan heta något annat. Man låter moderkortet/UEFI "tuna" kylfläktarna, tar någon minut att göra. Dvs. ställer in fläktarna på tystaste möjliga nivå men ändå med bra kylning. Finns ett "quiet mode" också, men är en annan inställning.
Enda retsamma är väl att CPU-fan (alltså fan som i fläkt,hehe) varvar upp och ner mer med den inställningen än annars. Men burken är annars rätt tyst med den inställningen. Kolla om inställningen finns i ditt moderkort, antagligen finns den där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

600-700 rpm? Din galning. Över 400 RPM är för högt. Står verkligen inte ut med det lilla vinande ljudet över 500 RPM. Hörs mest om de sitter mot ett galler. Funderat på att stansa ut mina för att slippa det. Den enda datorn som har acceptabel ljud och för mig är den som är lika tyst på som avslagen. It’s a curse.

Det måste ju vara något allvarligt fel på er. Hur i hela friden hör och störs ni av det? De fläktar som är absolut tystast i min burk är grafikkortets fläktar. Sitter på ett Gainward 1080GLH (bland eller det tystaste 1080 som släppts) och det går fan inte att höra när det går igång och jag är säker på att det ligger ganska likt detta. Placera datorn 3 meter längre bort eller ta på ett headset och sluta stör grannar med erat zoomerdunk? En normal människa hör inte en 80cm fläkt i 500RPM om det inte är en extremt undermålig fläkt. Detta låter mer som en psykologisk störelse än en reel.

Sen fick jag faktiskt sätta motstånd på mina 140mm Noctua fläktar som skulle vara så tyst, bland de värsta jag hört. 400kr/fläkt åt h-vete. Men de var 10ggr mer högljudd än gpu-fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det måste ju vara något allvarligt fel på er. Hur i hela friden hör och störs ni av det? De fläktar som är absolut tystast i min burk är grafikkortets fläktar. Sitter på ett Gainward 1080GLH (bland eller det tystaste 1080 som släppts) och det går fan inte att höra när det går igång och jag är säker på att det ligger ganska likt detta. Placera datorn 3 meter längre bort eller ta på ett headset och sluta stör grannar med erat zoomerdunk? En normal människa hör inte en 80cm fläkt i 500RPM om det inte är en extremt undermålig fläkt. Detta låter mer som en psykologisk störelse än en reel.

Sen fick jag faktiskt sätta motstånd på mina 140mm Noctua fläktar som skulle vara så tyst, bland de värsta jag hört. 400kr/fläkt åt h-vete. Men de var 10ggr mer högljudd än gpu-fläktarna.

De flyttar mer luft vid lägre RPM. Tror inte rpm vs rpm jämförelsen är rättvis där. Så ljudet du hör är ljudet av luft som förflyttas.

Känsliga öron som plockar upp minsta lilla ljud och tinnitus som gör att dessa ljud blir störigare. Säker några tvångstankar också som gör att det blir så. Minsta missljud och jag vänder ut och in på datorn, undervoltar, justerar fläktkurvor, osv. men jag har också datorn 2 meter bredvid sängen med endast en mörkläggande gardin emellan och använder den för att bryta monero, även det ljudlöst trots full load.

Grafikkortet jag har nu är inte lika tyst som ett TUF 3080 men närapå ljudlöst. Och i spel vrider jag helt enkelt upp ljudet.

Vad fanken är zoomerdunk?? börjar nog bli boomer med mina 30+ år. 🙃

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

De flyttar mer luft vid lägre RPM. Tror inte rpm vs rpm jämförelsen är rättvis där. Så ljudet du hör är ljudet av luft som förflyttas.

Känsliga öron som plockar upp minsta lilla ljud och tinnitus som gör att dessa ljud blir störigare. Säker några tvångstankar också som gör att det blir så. Minsta missljud och jag vänder ut och in på datorn, undervoltar, justerar fläktkurvor, osv. men jag har också datorn 2 meter bredvid sängen med endast en mörkläggande gardin emellan och använder den för att bryta monero, även det ljudlöst trots full load.

Grafikkortet jag har nu är inte lika tyst som ett TUF 3080 men närapå ljudlöst. Och i spel vrider jag helt enkelt upp ljudet.

Vad fanken är zoomerdunk?? börjar nog bli boomer med mina 30+ år. 🙃

Men vi är lite inpå samma spår. De flesta GPU-fläktar idag är 80mm+ en sådan fläkt av bra kvalité kan inte någonsig ge av sig ett ljud som är markant störande. Hade de medföljande fläktarna varit undermåliga hade vi sett det i testerna. Jag tror snarare det handlar om ett inbillat problem. Jag kan ha fel, därav skriver jag att jag tror. Men när jag inte ens kan höra mitt 3x80mm GTX1080 oavsett belastning så må ju ett kort som är snäppet värre och enligt tester vara det, vara tystare.

Zoomerdunk drog jag till med för det finns inte en person över 30 som kan höra skillnaden på ett högljutt 3080 och TUF utan just Zoomers. Ett lätt skämt. Jag sätter 100 spänn på att dessa personer drar igång sina flera hundra watt förstärkare med musik men sedan stör sig på ett dovt tjut de inte ens kan höra när de inte lyssnar efter det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Fudge me sideway

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

De flyttar mer luft vid lägre RPM. Tror inte rpm vs rpm jämförelsen är rättvis där. Så ljudet du hör är ljudet av luft som förflyttas.

Känsliga öron som plockar upp minsta lilla ljud och tinnitus som gör att dessa ljud blir störigare. Säker några tvångstankar också som gör att det blir så. Minsta missljud och jag vänder ut och in på datorn, undervoltar, justerar fläktkurvor, osv. men jag har också datorn 2 meter bredvid sängen med endast en mörkläggande gardin emellan och använder den för att bryta monero, även det ljudlöst trots full load.

Grafikkortet jag har nu är inte lika tyst som ett TUF 3080 men närapå ljudlöst. Och i spel vrider jag helt enkelt upp ljudet.

Vad fanken är zoomerdunk?? börjar nog bli boomer med mina 30+ år. 🙃

För övrigt så har jag tinnitus och har jag grav tinnitus i 20 år. Man kan inte luga eller försöka ljuga för en person med tinnitus, vi minns och tyvärr hör allt som inte ska höras utöver tjutet..Vi hör inte allt, men vi hör alla skilnader.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Tja!

Har kört 3080 TUF i Performance mode sedans dag 1. Bytte nyss till Quiet mode och oj vilken skillnad det blev på ljudnivån.

Temperatur i Performance mode: 62c peak. Fläkthastighet ca 1800 rpm

Temperatur i Quiet mode: 67c peak. Fläkthastighet ca 1300 rpm

67 grader är en låg temperatur. Jag fattar inte varför dessa kort levereras i Performance läget ur lådan när det enda som skiljer är fläktkurvan (enligt vad jag har läst).

I mina ögon är Quiet mode helt klart vinnaren. Har jag missat något här? 😝

Jag håller helt med. Jag kör själv mitt kort i quiet-bios och även med sänkt spänning. Allt för att få ned ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Sen fick jag faktiskt sätta motstånd på mina 140mm Noctua fläktar som skulle vara så tyst, bland de värsta jag hört. 400kr/fläkt åt h-vete. Men de var 10ggr mer högljudd än gpu-fläktarna.

De är pwm-fläktar och är inte tänkta att gå på 100% hela tiden. Noctuas fläktar är tystare på samma varvtal eller vid samma mängd flyttad luft jämfört med de flesta andra märken, men så klart kan de låta om man kör dem på max.

Jag kör endast noctua fläktar och då pwm-styrda efter temperatur. Blir mycket behagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

De är pwm-fläktar och är inte tänkta att gå på 100% hela tiden. Noctuas fläktar är tystare på samma varvtal eller vid samma mängd flyttad luft jämfört med de flesta andra märken, men så klart kan de låta om man kör dem på max.

Jag kör endast noctua fläktar och då pwm-styrda efter temperatur. Blir mycket behagligt.

Har försökt se om jag kan styra dem med PWM men gav väl 5 minuter i bios innan jag drog på motstånden. Motstånden som följer med flyttar mer än nog tillräckligt med luft eftersom datorn är i princip dammfri efter 2 år. Den PWM styrda medföljande-chassifläkten låter dock till och från som en dammsugare när PBO drar järnet. Samtliga sitter i 4-pins connectors, kanske blir ett case när jag tar mig an att byta CPU.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F