Nybyggd dator fungerade men dog plötsligt under spel

Permalänk

Nybyggd dator fungerade men dog plötsligt under spel

Datorn består av:
F-D meshify C
Ryzen 5600x + cooler master 212 black edition rgb
Gigabyte Aorus Pro AX B550
Asus RTX 3070 Dual oc
Corsair 32gb 3200mhz ram (xmp aktiverat)
Corsair RM650X V2
Corsair 1tb M2 SSD
Seagate 2tb HDD

Skärm: msi 34" EDIT: 3440x1440

Har byggt min första dator i helgen och allt gick bra egentligen. Satte ihop i lördags och installerade windows, nya drivrutiner osv. Tankade sen ner lite spel på Steam under natten och inget konstigt. Igår testade jag att spela lite, allt lirar. Sen spelar jag ett annat spel och plötsligt dör allt bara, som om att en propp gick eller egentligen som att nätagget klippte strömmen av någon anledning. Skärmen och allt bara dog helt på ett ögonblick. RGB fläktarna fortsatte att lysa (men inte snurra), tror de slocknade och sen började lysa igen men kan ha lyst under hela processen. Mitt 650w agg måste klara min dator, men jag funderar på om det var vägguttaget som inte kunde leverera tillräckligt med ström eller något och att nätagget gick in med en säkerhetsåtgärd?
I vägguttaget som har 4st uttag satt nämnligen:
- Ett ps4 som var avstängt
- en maffig förstärkare som var avstängd
- en "fakespis" som var avstängd
- en stor grendosa där det satt både Tv + apple tv som bägge va på, min dator + datorskärm med tangentbord, mus och headset.
Lägenhetshuset vi bor i är riktigt gammalt och inte speciellt välunderhållet.
Efter det hände så stängde jag av strömmen pp nätagget, på igen oh kunde starta upp datorn som vanligt. Gjorde inte något direkt mer då jag skulle sova och ställde undan datorn. Första spelet jag spelade var tyngre än det andra och komponenterna gick hårdare och varmare, så tror inte det beror på något sånt.

Vad skulle det kunna bero på om nätagget bara klipper strömmen direkt? Alla komponenter är helt nya. Kan det vara för att "för mycket" var inkopplat på samma grendosa/uttag? Borde inte proppen gått då eller är nätagget känsligare och klipper innan?

Mvh Felix

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Testpilot

@TheSuperSweden Tjena!

Det kan vara så simpelt att ditt nätagg inte klarade av att leverera ström som det skulle till ditt grafikkort när det fick sträcka lite mer på benen i ett tyngre spel.

Ett tydligt "problem" med framförallt nya RTX 3000-serien är att även om du tekniskt sett kan driva dom korten med 2st 8-pin kontakter från en och samma kabel, så kommer det spikar som går över 'rated tdp', vilket då får nätagget att slå ifrån överspänningsskyddet.
T.ex. så drar RTX 3060Ti 200w vid load, men kan vid spikes dra över 240w även i stock. Jag misstänker att något liknande sker med ditt RTX 3070. Så det du bör göra i detta fallet är att se till att varje 8-pin från ditt nätagg till din GPU är sin helt egna kabel.

Jag är inte super tekniskt insatt på just denna biten, men det har med powerspikes och 12v rail'en att göra (varav överdimensionerat nätagg generellt enligt min uppfattning är en rekommendation för 3000-serien). Finns säkert någon här på forumet som kan gå in mer tekniskt på det hela

EDIT:
Vad gäller eluttagen så är det lite av en 'tummen mellan pekfingret' 'mellan tummen och pekfingret-regel att varje rum (säkring) har ca. 3680w tillgodo. Tror inte din TV+Apple tjosan+dator kommer upp i det med tanke på att allt annat verkar ha varit avstängt. Det kan såklart bero på hur mycket annat i ditt hushåll som delar säkringen också. Men tvivlar på att t.ex. ditt kök är anslutet till samma säkring som där du har datorn (om du inte har TV+dator i köket då )

Sedan kan du ha en dålig förgreningsdosa såklart med. Så skulle testa att köra datorn rakt in i väggen också för att utesluta dosan, eller byta dosan mot en med överspänningsskydd om du inte har en sådan idag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Låter inte som ett centralt elfel. Låt oss veta mer, sitter sakerna inkopplade i någon speciell grendosa med överspänningsskydd?
Kan du återskapa felet eller är det än så länge en engångsföreteelse?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

@TheSuperSweden Tjena!

Det kan vara så simpelt att ditt nätagg inte klarade av att leverera ström som det skulle till ditt grafikkort när det fick sträcka lite mer på benen i ett tyngre spel.

Ett tydligt "problem" med framförallt nya RTX 3000-serien är att även om du tekniskt sett kan driva dom korten med 2st 8-pin kontakter från en och samma kabel, så kommer det spikar som går över 'rated tdp', vilket då får nätagget att slå ifrån överspänningsskyddet.
T.ex. så drar RTX 3060Ti 200w vid load, men kan vid spikes dra över 240w även i stock. Jag misstänker att något liknande sker med ditt RTX 3070. Så det du bör göra i detta fallet är att se till att varje 8-pin från ditt nätagg till din GPU är sin helt egna kabel.

Jag är inte super tekniskt insatt på just denna biten, men det har med powerspikes och 12v rail'en att göra (varav överdimensionerat nätagg generellt enligt min uppfattning är en rekommendation för 3000-serien). Finns säkert någon här på forumet som kan gå in mer tekniskt på det hela

EDIT: Vad gäller eluttagen så är det lite av en 'tummen mellan pekfingret'-regel att varje rum (säkring) har ca. 3680w tillgodo. Tror inte din TV+Apple tjosan+dator kommer upp i det med tanke på att allt annat verkar ha varit avstängt. Det kan såklart bero på hur mycket annat i ditt hushåll som delar säkringen också. Men tvivlar på att t.ex. ditt kök är anslutet till samma säkring som där du har datorn (om du inte har TV+dator i köket då )

Jag tycker jag borde klara min spec med 650W, spelet det krashade i var Desperados 3, inte speciellt tungdrivet och gpu hade cirka 60 grader då och typ 60-70% load. Innan det spelade jag Assetto Corsa med betydligt högre load från gpu 95% och 72 grader.

Glömde dock skriva att jag spelade första spelet utan att tv och apple tv var på. Sen kom sambon hem coh tittade och då när jag spelade Desperados klippte det
Idag går strömmen inte med två separata kablar till gpu utan en kabel som sedan delar på sig (standard gpu kabel jag fick med i nättagget)

Ingen dator i köket hehe Okej men känns skumt tycker jag om inte nätagget skulle klara detta, mitt system ska inte ens dra 490W enligt komponentkollen... Suck :/

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Skrivet av Oak:

Låter inte som ett centralt elfel. Låt oss veta mer, sitter sakerna inkopplade i någon speciell grendosa med överspänningsskydd?
Kan du återskapa felet eller är det än så länge en engångsföreteelse?

Hmm det där med överspänningsskydd är jag inte så hype på... Det är en grendosa modell stor, totalt 8st uttag och det sitter en switch-knapp på den så man kan stänga av den. Har inte försökt återskapa det, vi bor rätt litet och ska flytta om en månad så passade på att bygga ihop det i helgen när sambon va iväg, nu har jag packat ner skärm och dator igen men tar fram det till helgen kanske eller om jag vill testa något..

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheSuperSweden:

Jag tycker jag borde klara min spec med 650W, spelet det krashade i var Desperados 3, inte speciellt tungdrivet och gpu hade cirka 60 grader då och typ 60-70% load. Innan det spelade jag Assetto Corsa med betydligt högre load från gpu 95% och 72 grader.

Idag går strömmen inte med två separata kablar till gpu utan en kabel som sedan delar på sig (standard gpu kabel jag fick med i nättagget)

Det har egentligen inte så mycket att göra med vad själva systemet potentiellt drar i load i sin helhet (eller värmeutveckling), utan det är spikarna från GPU'n som i detta fallet kan ställa till det med nätaggets överspänningsskydd.
Det är även Nvidias officiella rekommendation att grafikkort som drar över 200w bör köras med sin egna dedikerad 8-pin kabel (rail-array) för varje 'uttag' på själva GPU'n - Något som blivit väldigt tydligt med just Ampere (3000) serien som kan dra iväg med spikar på 40w+ över grundspecs i vissa scenarion.

Nu gäller detta multi-GPU system, men principen blir densamma då dom nya korten från både AMD och Nvidia drar såpass mycket ström att varje kort kan räknas som en multi-GPU setup
Railsplitting and Multi-GPU systems | be quiet! (YT-video)

EDIT:
Summering av video:

I detta exempel så tar dom upp att deras Rail är rated för 24A, ett ensamt 175w RTX 2070 kan dra allt mellan 14-19A på en rail (en kabel/uttag från nätagget). Placera det i perspektiv för ditt RTX 3070 som har en bas om 220W (sedan 40w+ extra under vissa boost scenarion) - Du kommer mao. ganska enkelt upp över dom där 20-24A för kortets total (om du har "otur"), så det är med fördel du fördelar denna belastning över 2st olika rails om möjligt för att undvika att överspänningsskyddet slår ifrån.

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det har egentligen inte så mycket att göra med vad själva systemet potentiellt drar i load i sin helhet (eller värmeutveckling), utan det är spikarna från GPU'n som i detta fallet kan ställa till det med nätaggets överspänningsskydd.
Det är även Nvidias officiella rekommendation att grafikkort som drar över 200w bör köras med sina egna dedikerad 8-pin kablar för varje 'uttag' på själva GPU'n - Något som blivit väldigt tydligt med just Ampere (3000) serien som kan dra iväg med spikar på 40w+ över grundspecs i vissa scenarion.

Nu gäller detta multi-GPU system, men principen blir densamma då dom nya korten från både AMD och Nvidia drar såpass mycket ström att varje kort kan räknas som en multi-GPU setup
Railsplitting and Multi-GPU systems | be quiet!
I detta exempel så tar dom upp att deras Rail är rated för 24A, ett ensamt 175w RTX 2070 kan dra allt mellan 14-19A på en rail (en kabel/uttag från nätagget). Placera det i perspektiv för ditt RTX 3070 som har en bas om 220W (sedan 40w+ extra i under vissa boost scenarion) - Du kommer mao. ganska enkelt upp över dom där 20-24A för kortets total, så det är med fördel du fördelar denna belastning över 2st rails om möjligt för att undvika att överspänningsskyddet slår ifrån.

Okej då bör jag testa att koppla in två separata sladdar till grafikkortet då och sedan försöka återskapa scenariot? Det följde med 2st sådana kablar som splittar sig själv till två 6+2 kontakter, då drar jag bara in bägge de två och låter den extra kabeln på varje hänga löst där inne förmodar jag.

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk

EDIT:
Summering av video:

I detta exempel så tar dom upp att deras Rail är rated för 24A, ett ensamt 175w RTX 2070 kan dra allt mellan 14-19A på en rail (en kabel/uttag från nätagget). Placera det i perspektiv för ditt RTX 3070 som har en bas om 220W (sedan 40w+ extra under vissa boost scenarion) - Du kommer mao. ganska enkelt upp över dom där 20-24A för kortets total (om du har "otur"), så det är med fördel du fördelar denna belastning över 2st olika rails om möjligt för att undvika att överspänningsskyddet slår ifrån.

Dold text

[/quote]

Ska man kunna utläsa på boxen eller manualen till nätagget vilka kontakter som är ratade för olika många "A"? I videon fattade jag det som att olika utgångar på nätagget hade olika rating?

Tack för din tid! <3

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

'tummen mellan pekfingret'-regel

"Mellan tummen och pekfingret" brukar de flesta säga

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheSuperSweden:

Okej då bör jag testa att koppla in två separata sladdar till grafikkortet då och sedan försöka återskapa scenariot? Det följde med 2st sådana kablar som splittar sig själv till två 6+2 kontakter, då drar jag bara in bägge de två och låter den extra kabeln på varje hänga löst där inne förmodar jag.

Ja men precis!
Koppla in båda dom där 6+2 kablarna i nätagget så varje uttag på din GPU får sin egna dedikerade. Förhoppningsvis är det allt du behöver göra för att undvika att problemet uppstår i framtiden igen

Skrivet av mblaff:

"Mellan tummen och pekfingret" brukar de flesta säga

Haha såklart... Jag skyller på att jag inte fått mitt morgonkaffe än

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheSuperSweden:

Ska man kunna utläsa på boxen eller manualen till nätagget vilka kontakter som är ratade för olika många "A"? I videon fattade jag det som att olika utgångar på nätagget hade olika rating?

Tack för din tid! <3

Yes, det brukar antingen stå direkt på nätaggets klisterlapp eller i manualen för nätagget hur många rails samt vad varje rail har för 'rated amp'.

Ingen fara, svarar så länge/ofta jag kan (om jag kan eller tror mig kunna svaret hehe)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

[quote postid="18791256" userid="169951" name="Yatagarasu"]
Ja men precis!
Koppla in båda dom där 6+2 kablarna i nätagget så varje uttag på din GPU får sin egna dedikerade. Förhoppningsvis är det allt du behöver göra för att undvika att problemet uppstår i framtiden igen

Grymt då ska jag testa det så snart jag kan Kör en kabel från 6+2 PCie utgången och en från 4+4 CPU utgången då. Det är de utgångarna jag kan använda tror jag, då har jag en 4+4 till cpu med.

Känns så vilset när jag aldrig tidigare byggt dator och inte en använt en dator för spel på snart 5 år, och då var den laptop jag körde

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Yes, det brukar antingen stå direkt på nätaggets klisterlapp eller i manualen för nätagget hur många rails samt vad varje rail har för 'rated amp'.

Ingen fara, svarar så länge/ofta jag kan (om jag kan eller tror mig kunna svaret hehe)

Nu verkar det lira! Kopplade in den extrakabeln jag hade och såg då även att den kabeln jag dragit till gpun inte satt i Pcie 6+2 porten... Den satt i cpu 4+4 porten istället... Det kan säkert ha bidragit vad vet jag Nu sitter där två kablar iaf och lirade någon timme både Desperados 3 och Witcher 3 utan problem

Tack för hjälpen Yatagarasu!

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheSuperSweden:

Känns så vilset när jag aldrig tidigare byggt dator och inte en använt en dator för spel på snart 5 år, och då var den laptop jag körde

Det är inte alltid det är så lätt som r/PCMR försöker få det att låta, detta 'nätaggsproblem' är relativt "nytt" även för oss "veteraner" att behöva tänka på med RTX 3000-serien och RX 6000-serien, så kan helt klart förstå att det sätter krokben för nya byggare

Skrivet av TheSuperSweden:

Nu verkar det lira! Kopplade in den extrakabeln jag hade och såg då även att den kabeln jag dragit till gpun inte satt i Pcie 6+2 porten... Den satt i cpu 4+4 porten istället... Det kan säkert ha bidragit vad vet jag Nu sitter där två kablar iaf och lirade någon timme både Desperados 3 och Witcher 3 utan problem

Tack för hjälpen Yatagarasu!

Kul att det löst sig, hoppas det var ett så (relativt) simpelt problem som spökade bara & håller i sig nu!
Lycka till med flytt och spelande framöver

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >