Vilket moderkort till 5600X? Är ASUS TUF GAMING B550-PLUS ett bra val?

Permalänk

Vilket moderkort till 5600X? Är ASUS TUF GAMING B550-PLUS ett bra val?

Har diverse beställningar liggande på produkter som förmodligen aldrig kommer (tittar på er RTX och 5600x cpu)
och har därmed väntat på val av moderkort. Vill gärna lägga minimalt med cash på kortet om möjligt då de andra delarna kostar alldeles för mycket egentligen =P

Så min fråga är väl vad ni tycker om ASUS TUF GAMING B550-PLUS moderkort? Det ligger runt 1399 nu nämligen, tror ni att något B550 kommer trilla lägre i pris närmaste tiden? Även med mellandagar på G. Kortet ska vara stabilt bara och stöda gen 4 PCIe, ha BIOS flashback så jag kan få in stöd för processorn, och jag vill gärna att en nvme shield följer med också.
I övrigt är massa lullull som RGB helt oväsentligt, vill inte ha en julgran jämte mig.
Har även kikat lite på MSI B550A-Pro då det ligger rätt nära i kronor.

Mottager gärna tips på andra modeller under 1500kr om någon har det eller om ni tycker att jag ska avvakta till mellandagsreor och ev knipa ett B550 billigare då?

Sen om någon kanske har ASUS TUF GAMING B550-PLUS i sin burk med den nya 5000 serien CPU och vill dela med sig om det var ett bra köp? Gick bra att uppgradera BIOSet? osv ^^

§3.1 /Kent, forumledare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Midnattskossan:

Har diverse beställningar liggande på produkter som förmodligen aldrig kommer (tittar på er RTX och 5600x cpu)
och har därmed väntat på val av moderkort. Vill gärna lägga minimalt med cash på kortet om möjligt då de andra delarna kostar alldeles för mycket egentligen =P

Så min fråga är väl vad ni tycker om ASUS TUF GAMING B550-PLUS moderkort? Det ligger runt 1399 nu nämligen, tror ni att något B550 kommer trilla lägre i pris närmaste tiden? Även med mellandagar på G. Kortet ska vara stabilt bara och stöda gen 4 PCIe, ha BIOS flashback så jag kan få in stöd för processorn, och jag vill gärna att en nvme shield följer med också.
I övrigt är massa lullull som RGB helt oväsentligt, vill inte ha en julgran jämte mig.

Mottager gärna tips på andra modeller under 1500kr om någon har det eller om ni tycker att jag ska avvakta till mellandagsreor och ev knipa ett B550 billigare då?

Sen om någon kanske har ASUS TUF GAMING B550-PLUS i sin burk med den nya 5000 serien CPU och vill dela med sig om det var ett bra köp? Gick bra att uppgradera BIOSet? osv ^^

Jag har det moderkortet sedan i somras med en 3700X. Har överklockat med stockkylare till 4450Mhz, alla kärnor hela tiden. Det blir inte ens "varmt".. Kolla här.

Kanske inte ett svar på din fråga, men moderkortet är jäkla bra!
Nästa år eller så, stoppar jag in en 5000 kanske.

Edit: Jäkla Asus, alla kort heter nästan lika!
Jag har ett Asus B550F Strix kom jag på alldeles nu. Spana in det kortet är mitt råd!
Är också snorbilligt.

Asus
Permalänk
Medlem

Kolla upp MSI B550 Tomahawk, storebror x570 Tomahawk presterar bättre än HIGH-tier korten.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk

Kikat på Tomahawk också, men det ligger över 1800. Så såvida det inte sjunker ner under jul i pris så blir det inget sånt..

Permalänk
Skrivet av Networker:

Jag har det moderkortet sedan i somras med en 3700X. Har överklockat med stockkylare till 4450Mhz, alla kärnor hela tiden. Det blir inte ens "varmt".. Kolla här.

Jag har ett Asus B550F Strix kom jag på alldeles nu. Spana in det kortet är mitt råd!
Är också snorbilligt.

Tror du det kan skilja så mycket på deras kort då Asus, detta TUF gaming ligger ju egentligen runt samma pengar.
Så det lutar ju åt att det blir ett sådant. Såvida inte STRIX kortet reas under jul då

Permalänk
Inaktiv

Förvisso lite över din gräns på 1500 (1749), men jag köpte detta moderkort: https://www.komplett.se/product/1159985/datorutrustning/dator...

Fördelar som att den har snabbare ethernet & wifi 6.
Ser dessutom ut som att de har uppdaterat med bootable bios version då det va ett klistermärke "amd ryzen 5000x desktop ready", så även om den har bios flashback så behöver man inte uppdatera för att kunna boota (om jag inte missförstått).
För min del så hade jag behövt köpa en wifi dongle oavsett så då blev detta moderkort mer prisvärt. Men prisvärdhet varierar ju beroende på vem som köper & dennes behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Är också snorbilligt.

Bror hoppas du inte kör 1.344V dagligen, du kommer fritera din processor

Permalänk
Hjälpsam

Sitter med ett Asus TUF X570, skulle jag köpa i dag, blev det nog ett ASUS TUF GAMING B550-PLUS.
Kör du med WiFi, kan det vara läge att hoppa på det som länkades ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Bror hoppas du inte kör 1.344V dagligen, du kommer fritera din processor

Nä, riktigt så illa är det nog inte. Vcore är satt på något smärre volt. (1.165 volt cirka)
Det var Ryzen Master som tyckte spänningen var lämplig. CPU går inte ens varm. -Fan vet varför. Med stock-kylare.
Räknar med att processorn håller cirka tre år innan den blir obsolet. Håller den den tiden innan friterad är jag rätt nöjd.

-Den går ju inte ens varm!

Permalänk
Medlem

Tror du det kan skilja så mycket på deras kort då Asus, detta TUF gaming ligger ju egentligen runt samma pengar.
Så det lutar ju åt att det blir ett sådant. Såvida inte STRIX kortet reas under jul då

Har ingen erfarenhet av "TUF", men det kanske tuffar på? Låter ju TUF-ft i alla fall!
Asus-kort är väldigt bra, och jag har B550 "strix".. Lyckats att överklocka stabilt med 3700X med AMD standardkylare. Till 4450MHz. (Stock är 3600). Är väldigt nöjd med detta i dagsläget. Hur mycket man kan överklocka det billigare "TUF" vet jag inte.

"Friar" jag CPU eller mobo är det "skit samma", men alla parametrar ser bra ut i dagsläget.
Systemet är löjligt stabilt med 3700X överklockat till 4450MHz och standardkylare. (Borde inte gå "igentligen"..)

Se bara till att du har bra luftflöde inne i lådan. "Inblåsfläkt"+"utsugsfläkt", helst flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Nä, riktigt så illa är det nog inte. Vcore är satt på något smärre volt. (1.165 volt cirka)
Det var Ryzen Master som tyckte spänningen var lämplig. CPU går inte ens varm. -Fan vet varför. Med stock-kylare.
Räknar med att processorn håller cirka tre år innan den blir obsolet. Håller den den tiden innan friterad är jag rätt nöjd.

-Den går ju inte ens varm!

Det beror på, är det "Peak Core Voltage" du justerar i Ryzen Master?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

"CPU voltage". Satt till 1,1625. (Default för Ryzen, dvs normalklockat är 1,10). Sedan ändrar Ryzen detta själv vid behov/belastning till till exempel 1,344 volt med "turbo boost" eller vad det heter. (Orkar inte hålla reda på alla reklam-namn, har sysslat med överklockning sedan 8088).

Permalänk
Hedersmedlem

@Midnattskossan Förtydligade rubriken lite grann

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Networker:

Har ingen erfarenhet av "TUF", men det kanske tuffar på? Låter ju TUF-ft i alla fall!
Asus-kort är väldigt bra, och jag har B550 "strix".. Lyckats att överklocka stabilt med 3700X med AMD standardkylare. Till 4450MHz. (Stock är 3600). Är väldigt nöjd med detta i dagsläget. Hur mycket man kan överklocka det billigare "TUF" vet jag inte.

"Friar" jag CPU eller mobo är det "skit samma", men alla parametrar ser bra ut i dagsläget.
Systemet är löjligt stabilt med 3700X överklockat till 4450MHz och standardkylare. (Borde inte gå "igentligen"..)

Se bara till att du har bra luftflöde inne i lådan. "Inblåsfläkt"+"utsugsfläkt", helst flera.

Har en inblås och en utblås, tänker försöka sätta på min gamla H100i aio om det går också. Annars finns ju alltid stockkylaren. Det lutar åt att det blir det TUF iaf, bra pris fram till 31 Dec på det. Men hinner ju invänta mellandagarna för att se om nåt strix kort blir billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Ja, givetvis.

Permalänk
Medlem

Har en inblås och en utblås, tänker försöka sätta på min gamla H100i aio om det går också. Annars finns ju alltid stockkylaren. Det lutar åt att det blir det TUF iaf, bra pris fram till 31 Dec på det. Men hinner ju invänta mellandagarna för att se om nåt strix kort blir billigt

Bara du har bra luftflöde genom burken, så är Ryzen+Asus väldigt överklockningsbara!
Strix+Ryzen 3700x verkar löjligt bra, övriga kortkombinationer vet jag inte.

Överklockning stressar alltid komponenter, sånt ska man ha i åtanke givetvis när man överklockar.
(Men "tre år"? -Efter tre år är en dator nästan obsolet!)