En riktig tabbe med AMD 5900x och Asus x570 tuf

Permalänk

En riktig tabbe med AMD 5900x och Asus x570 tuf

Hej gänget!

Jag började bygga min första custom PC igår och stötte på problem.

Monterade alla delar (saknar dock grafikkort), tog ett par timmar men var väldigt kul! Sedan skulle jag uppdatera bios, då insåg jag mitt misstag...

Köpte en Ryzen 9 5900X och ett Asus TUF x570 plus (wifi). Såg att bios för moderkort behöver uppdateras för att processor ska fungera men att det skulle vara lätt. Läste dock fel och detta moderkort har inte stöd för flashback bios... Så nu sitter jag här och kan inte starta systemet.

Som jag ser det finns det några olika lösningar:
1. Montera ner allt och lämna tillbaka moderkortet, köpa ett nytt med stöd för Flashback bios - bygga ihop allt igen.
2. Köpa den billigaste AMD 3000 processorn och boota via den, installera Windows och uppdatera bios.
3. Lämna in datorn för service och be dem uppdatera bios & installera Windows, vet dock inte vad det skulle kosta.

Vad tycker ni? Har ni några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Om du inte känner nån som kan låna ut sin 3000 serie så skulle jag säga nr 2. Finns en 3100 på tradera just nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Om du inte känner nån som kan låna ut sin 3000 serie så skulle jag säga nr 2. Finns en 3100 på tradera just nu.

Tack för tipset ska kolla på Tradera!

Permalänk
Medlem

Andra generationens Ryzen ska fungera också. Till exempel Ryzen 2200G eller 2300X.

Permalänk
Medlem

Jag vet att en del återförsäljare kan hjälpa till med att flasha bios gratis.
Om du köpt från en återförsäljare med fysisk butik typ, Inet. Så skulle jag ringa och kolla med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinSafeTuna:

Hej gänget!

Jag började bygga min första custom PC igår och stötte på problem.

Monterade alla delar (saknar dock grafikkort), tog ett par timmar men var väldigt kul! Sedan skulle jag uppdatera bios, då insåg jag mitt misstag...

Köpte en Ryzen 9 5900X och ett Asus TUF x570 plus (wifi). Såg att bios för moderkort behöver uppdateras för att processor ska fungera men att det skulle vara lätt. Läste dock fel och detta moderkort har inte stöd för flashback bios... Så nu sitter jag här och kan inte starta systemet.

Som jag ser det finns det några olika lösningar:
1. Montera ner allt och lämna tillbaka moderkortet, köpa ett nytt med stöd för Flashback bios - bygga ihop allt igen.
2. Köpa den billigaste AMD 3000 processorn och boota via den, installera Windows och uppdatera bios.
3. Lämna in datorn för service och be dem uppdatera bios & installera Windows, vet dock inte vad det skulle kosta.

Vad tycker ni? Har ni några andra förslag?

Som någon nämnde tidigare så hjälper tex Inet till med att flasha ditt bios gratis om du har köpt hos dem.
Så hör med butiken där du köpte så går det säkerligen att lösa något

Permalänk
Rekordmedlem

Många datorbutiker kommer att ordna en uppdatering åt dig för nån hundring och hade du inte tänkt att installera os själv, varför ska du köpa den tjänsten om det är en uppdatering av bios du behöver ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ddroid:

Jag vet att en del återförsäljare kan hjälpa till med att flasha bios gratis.
Om du köpt från en återförsäljare med fysisk butik typ, Inet. Så skulle jag ringa och kolla med dom.

Skrivet av Actually_Jonas:

Som någon nämnde tidigare så hjälper tex Inet till med att flasha ditt bios gratis om du har köpt hos dem.
Så hör med butiken där du köpte så går det säkerligen att lösa något

Toppen, ska ringa till Inet då!

Skrivet av mrqaffe:

Många datorbutiker kommer att ordna en uppdatering åt dig för nån hundring och hade du inte tänkt att installera os själv, varför ska du köpa den tjänsten om det är en uppdatering av bios du behöver ?

Som jag förstått så behöver windows installeras för att kunna uppdatera bios för just detta moderkort. Så antog att jag behöver betala för det också.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått så behöver windows installeras för att kunna uppdatera bios för just detta moderkort. Så antog att jag behöver betala för det också.

Nej bios installeras i bios. För B550 korten vill de dock att de ska döpas om och det görs med ett script, men går att göra manuellt.
Sen lägger man filen på en FAT32 USB sticka och går in i BIOS och flashar den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem

Nej bios installeras i bios. För B550 korten vill de dock att de ska döpas om och det görs med ett script, men går att göra manuellt.

Det behövs bara att kortet startar och man har internetåtkomst, jag har själv aldrig hållit på att strula med att manuellt ladda hem filer utan kör alltid direkt från internet.
Nu har jag inte just detta kort men det bör ju funka med denna modell också eftersom det står så i manualen på sidan 52 >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behövs bara att kortet startar och man har internetåtkomst, jag har själv aldrig hållit på att strula med att manuellt ladda hem filer utan kör alltid direkt från internet.
Nu har jag inte just detta kort men det bör ju funka med denna modell också eftersom det står så i manualen på sidan 52 >
https://i.imgur.com/d4lY6uB.png

Dock tappar man anslutningen till Internet (när uppdateringen pågor) är det kört. Inga nätverkskablar eller wifi ska vara inblandad i själva uppdateringen. Bättre att ladda ifrån USB.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Du har rätt! Jag har fel.

Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/d4lY6uB.png

Kortet startar väl dock inte utan kompitabel processor??

Skrivet av Lorault:

Dock tappar man anslutningen till Internet (när uppdateringen pågor) är det kört. Inga nätverkskablar eller wifi ska vara inblandad i själva uppdateringen. Bättre att ladda ifrån USB.

Okej, tack för info. Om kortet går att starta utan kompitabel processor så kan jag prova detta!

Tack alla för hjälpen, ni är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Oavsett om man uppdaterar via internet, USB, eller från hårddisk så lär BIOS-filen laddas in i minnet och verifieras innan själva uppdateringen utförs. Det är med andra ord inte större risk att uppdatera via internet jämfört med någon annan metod, uppdateringen kommer inte utföras förrän hela BIOS-filen laddats in.

Permalänk
Rekordmedlem

Kortet startar väl dock inte utan kompitabel processor??

Du måste ha en stödd cpu men du behöver inte ha win installerat eller använda usbminne.
Det gör det i vilket fall lite enklare att uppdatera, de gånger jag gjort det så laddas bios hem innan uppdateringen börjar och så kollas en checksumma så det är inte mer riskabelt än nån annan metod, i princip är det strömavbrott som kan ställa till det men de drabbar ju lika styggt oavsett varifrån man läser in det nya bioset för det är ju om skrivningen avbryts mitt i som det blir problem.

Visa signatur