Vad behöver jag uppgradera inför Cyberpunk? Budget ~5-10k (eller det som krävs)

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag uppgradera inför Cyberpunk? Budget ~5-10k (eller det som krävs)

Hej!

Tänkte köpa ett nytt chassi till min dator och samtidigt passa på att uppgradera komponenter om det behövs. Hade tänkt lira Cyberpunk på så höga settings som möjligt och misstänker att min nuvarande setup inte håller måttet.
Är egentligen ganska flexibel med budget men gärna så billigt som möjligt såklart. 5-10k är inga större problem!
Bör kanske nämna att jag har en 27" och lirar på 2560 x 1440.

Har idag:
Moderkort: MSI Z170-A PRO (MS-7971) (U3E1)
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2060
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz (4 CPUs), ~3.5GHz
Ram: 16
Nätaggregat: Fractal Design 750w
Hårddisk/SSD: 1 Tb + Samsung 850 EVO 250gb SSD
Chassi: Skit

Behöver alltså främst hjälp med vilken/vilka komponenter jag ska satsa på för att höja prestandan, men om ni har ett grymt chassi som är stort och rymligt får ni gärna tipsa om det också. Är helt lost när det kommer till vad som är bäst.

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Så dyrt grafikkort du har råd med, resten hänger nog med hyfsat, men vi kanske ska vänta på lite performance benchmarks där olika CPU-modeller får vara med och leka. Fyra kärnor utan HT är lite i klenaste laget idag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Din CPU är din vagaste länk så du behöver byta moderkort:

Du kan även välja ett Meshify 2 om du vill ha mer fokus på AC istället för att vara tyst, bägge är stora och rymliga utan att hoppa i galen tunna.
Det finns säkert bättre moderkort, men detta ska fungera helt okej, och bör klara av Intel's 11-serie CPU'er som släpps i början av 2021.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Din CPU är din vagaste länk så du behöver byta moderkort:
https://komponentkoll.se/bild/cpREz.png
Du kan även välja ett Meshify 2 om du vill ha mer fokus på AC istället för att vara tyst, bägge är stora och rymliga utan att hoppa i galen tunna.
Det finns säkert bättre moderkort, men detta ska fungera helt okej, och bör klara av Intel's 11-serie CPU'er som släpps i början av 2021.

Tack! Är detta alltså en större uppgradering? Var mycket billigare än jag räknat med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga dom pengarna på ett RTX 3080 el 3070 och se hur långt det räcker.

Chassi?
https://www.inet.se/produkt/6904644/corsair-4000d-airflow-vit

Permalänk
Medlem

Hörde från en vän att det kommer släppas en del nya grafikkort inom en ganska snar framtid. Är det smart att vänta? Kommer jag klara mig på endast en ny processor som nämnts ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Hörde från en vän att det kommer släppas en del nya grafikkort inom en ganska snar framtid. Är det smart att vänta? Kommer jag klara mig på endast en ny processor som nämnts ovan?

Dom har redan släppts. Info och tester finns på sweclockers framsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Hej!

Tänkte köpa ett nytt chassi till min dator och samtidigt passa på att uppgradera komponenter om det behövs. Hade tänkt lira Cyberpunk på så höga settings som möjligt och misstänker att min nuvarande setup inte håller måttet.
Är egentligen ganska flexibel med budget men gärna så billigt som möjligt såklart. 5-10k är inga större problem!
Bör kanske nämna att jag har en 27" och lirar på 2560 x 1440.

Har idag:
Moderkort: MSI Z170-A PRO (MS-7971) (U3E1)
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2060
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz (4 CPUs), ~3.5GHz
Ram: 16
Nätaggregat: Fractal Design 750w
Hårddisk/SSD: 1 Tb + Samsung 850 EVO 250gb SSD
Chassi: Skit

Behöver alltså främst hjälp med vilken/vilka komponenter jag ska satsa på för att höja prestandan, men om ni har ett grymt chassi som är stort och rymligt får ni gärna tipsa om det också. Är helt lost när det kommer till vad som är bäst.

Tack på förhand!

Det enda du behöver är ett 3070 kort eftersom du spelar i 1440p och resten av dina specs hänger med. Köp en billigare modell av de nya RTX 3070 korten dock, till exempel RTX 3070 VENTUS 3X OC. Sen kanske du kan köpa en 1tb SSD disk till eftersom Cyberpunk tar upp så mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Det enda du behöver är ett 3070 kort eftersom du spelar i 1440p och resten av dina specs hänger med. Köp en billigare modell av de nya RTX 3070 korten dock, till exempel RTX 3070 VENTUS 3X OC. Sen kanske du kan köpa en 1tb SSD disk till eftersom Cyberpunk tar upp så mycket plats.

Tack! Jag var helt säker på att min processor skulle vara det största problemet. Då bör jag alltså satsa på ett 3070 och ta processor längre fram i tiden?

Edit: Är det något jag behöver tänka på när jag väljer mellan oändliga varianter på 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Tack! Jag var helt säker på att min processor skulle vara det största problemet. Då bör jag alltså satsa på ett 3070 och ta processor längre fram i tiden?

Edit: Är det något jag behöver tänka på när jag väljer mellan oändliga varianter på 3070?

Köp den mest prisvärda. Prestandaskillnaden motsvarar ofta inte prisökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Det enda du behöver är ett 3070 kort eftersom du spelar i 1440p och resten av dina specs hänger med. Köp en billigare modell av de nya RTX 3070 korten dock, till exempel RTX 3070 VENTUS 3X OC. Sen kanske du kan köpa en 1tb SSD disk till eftersom Cyberpunk tar upp så mycket plats.

Plats? Det tar typ 40 plus gig.

Visa signatur

Mortar Max B450, Ryzen 3600, ASUS 2080 Dual OC, 16 gig 3600hz ram, Meshify C.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guspat:

Tack! Jag var helt säker på att min processor skulle vara det största problemet. Då bör jag alltså satsa på ett 3070 och ta processor längre fram i tiden?

Edit: Är det något jag behöver tänka på när jag väljer mellan oändliga varianter på 3070?

Om du uppdaterar bios skulle du kunna sätta i en i7 7700k. Skulle ge dig lagom med boost
Ha det i åtanke om du ramlar över en cpu

Permalänk
Medlem

Eftersom grafikkorten verkar vara slut överallt och inte kommer in i lager förrän om ett par månader - Vilken processor och kanske moderkort ska jag satsa på? Någon Ryzen?

Tänker att jag slår till på ett grafikkort när de kommer in i lager igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guspat:

Eftersom grafikkorten verkar vara slut överallt och inte kommer in i lager förrän om ett par månader - Vilken processor och kanske moderkort ska jag satsa på? Någon Ryzen?

Tänker att jag slår till på ett grafikkort när de kommer in i lager igen.

Det är samma sak med Ryzens nya konponenter. Blir intel om du ska köpa nu, iaf om du ska ha en speldator och senaste grejerna. 10600 med ett z490 och snabba minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Det är samma sak med Ryzens nya konponenter. Blir intel om du ska köpa nu, iaf om du ska ha en speldator och senaste grejerna. 10600 med ett z490 och snabba minnen

Fattar. Startade upp Cyberpunk nyss och det fungerade oväntat "ok" utan några nya komponenter. Jag kan nog vänta om det är bättre prestanda för pengarna längre fram. Ett chassi måste jag dock köpa asap!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guspat:

Fattar. Startade upp Cyberpunk nyss och det fungerade oväntat "ok" utan några nya komponenter. Jag kan nog vänta om det är bättre prestanda för pengarna längre fram. Ett chassi måste jag dock köpa asap!

Ja du lär klara dig.
Håll ögonen öppna efter en 7700k för ett bra pris

Permalänk
Medlem

Passar på att slänga in en till fråga här:

Har bestämt mig för att det blir en ny processor.
Vad bör jag satsa på för ish 5000kr?
Jag ser mer än gärna att jag kan få in ett nytt moderkort för pengarna också!

Köpte detta chassi och har beställt lite fläktar som är på väg:

https://www.inet.se/produkt/6903928/antec-p120-crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Passar på att slänga in en till fråga här:

Har bestämt mig för att det blir en ny processor.
Vad bör jag satsa på för ish 5000kr?
Jag ser mer än gärna att jag kan få in ett nytt moderkort för pengarna också!

Köpte detta chassi och har beställt lite fläktar som är på väg:

https://www.inet.se/produkt/6903928/antec-p120-crystal

https://komponentkoll.se/bygg/Htmjb

Vill du ha ett bättre moderkort av nån anledning så kanske nåt sånt här istället:

Permalänk
Medlem

Snyggt! Blev så osäker på vad man ska tänka på när jag kollade moderkort.

Spelar det någon roll om moderkortet är ATX eller mATX sålänge chassit fungerar för båda? Tjänar jag något på att ha ett större/mindre?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av guspat:

Snyggt! Blev så osäker på vad man ska tänka på när jag kollade moderkort.

Spelar det någon roll om moderkortet är ATX eller mATX sålänge chassit fungerar för båda? Tjänar jag något på att ha ett större/mindre?

mATX är ATX fast mindre. Mindre format gör att det går in i mindre smidigare chassin, om det estetiska är viktigt för dig, och ogillar "stora" chassin.

I och med att det är mindre så brukar det bara bli två minnesplatser, förre PCI-e slottar och så. Men den genomsnittlige användaren har ju ändå bara två minnespinnar och ett grafikkort.

Det är onödigt att köpa mATX om du har ett fullstort chassi tycker jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

mATX är ATX fast mindre. Mindre format gör att det går in i mindre smidigare chassin, om det estetiska är viktigt för dig, och ogillar "stora" chassin.

I och med att det är mindre så brukar det bara bli två minnesplatser, förre PCI-e slottar och så. Men den genomsnittlige användaren har ju ändå bara två minnespinnar och ett grafikkort.

Det är onödigt att köpa mATX om du har ett fullstort chassi tycker jag

Det bör inte vara några problem med att ATX i det nya chassit! Tack för input.
Vet du vad är det för skillnad på Socket AM4 v1, v2, v3 osv? Blir lite lost bland alla moderkort...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av guspat:

Det bör inte vara några problem med att ATX i det nya chassit! Tack för input.
Vet du vad är det för skillnad på Socket AM4 v1, v2, v3 osv? Blir lite lost bland alla moderkort...

Kortfattat så är det generationer av AMD-moderkort. Säkraste är att köpa "Det senaste" dvs v3 (500-serie) som garanterat kommer passa ihop med 5000-serie processorer. Vissa moderkort från "v2" dvs 400-serien passar med nya processorerna med en BIOS-uppdatering, men det finns ingen större poäng med att köpa äldre moderkort.

Med intel däremot får man passa sig, där har dom dålig bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kortfattat så är det generationer av AMD-moderkort. Säkraste är att köpa "Det senaste" dvs v3 (500-serie) som garanterat kommer passa ihop med 5000-serie processorer. Vissa moderkort från "v2" dvs 400-serien passar med nya processorerna med en BIOS-uppdatering, men det finns ingen större poäng med att köpa äldre moderkort.

Med intel däremot får man passa sig, där har dom dålig bakåtkompatibilitet.

Tack för svar! Då satsar jag på det senaste