Dator för studier och spel ca 12-14k

Permalänk

Dator för studier och spel ca 12-14k

Hej!

Jag står nu och hade tänkt skaffa mig min första stationära dator i mellandagarna/efter årsskiftet, men känner mig helt lost! Kan relativt lite om datorer och de flesta tekniska termer flyger mig rakt över huvudet just nu. Det jag vet är att jag vill ha en stationär dator som håller ett par år och där delar relativt enkelt kan bytas ut/uppgraderas om det skulle behövas.

Jag hade tänkt mig runt 12-13k, min smärtgräns ligger runt 14-15k då jag är student och även saknar tangentbort, vill skaffa vettig mus mm (obs räknar ej till dessa tillbehör i budgeten). Jag spelar inget superavancerat, typ Diablo III, Minecraft etc. I övrigt ska datorn användas till ett par års ingenjörsstudier from nästa höst. Då och då kan jag även redigera videor men det sker inte så ofta.

Flashiga lampor, rgb mm är kul men ingen prio, viktigast är:

- Gärna så tyst som möjligt
- Gärna så underhållsfri som det går
- Hade varit trevligt att kunna få in en del minne

Om ni hade velat hjälpa mig kika på detta så vore jag så tacksam! Ska få skärmar av min kille då han uppgraderar så inget som behöver räknas in i budgeten, inte heller tangentbord mm räknar jag till detta som sagt. Om en femhundring hit eller dit gör stor skillnad i prestanda/ljud etc kan det gå att pusha budgeten lite, men helst inte i onödan. Har ni några frågor svarar jag mer än gärna!

Tack på förhand och god jul!

Edit: Uppdaterat med något höjd budget samt tog bort att inet skulle behöva bygga åt mig.

Permalänk
Medlem

Förra generationens delar med tanke på budgeten, men fortfarande väldigt bra saker.
Bara 16GB minne, men finns 4 RAM slots så du enkelt kan uppgradera till 32 ifall du så vill i framtiden.

Jag skulle rekommendera att bygga själv eller ta gratis hjälp av en medlem i utbyte mot en pizza eller något (om du inte är Covid rädd dvs). Man kan komma rätt långt med 800kr extra.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

https://www.inet.se/datorbygge/b1221108/gangsterpingvin

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Öppen för förslag

Skrivet av Stromming90:

Förra generationens delar med tanke på budgeten, men fortfarande väldigt bra saker.
Bara 16GB minne, men finns 4 RAM slots så du enkelt kan uppgradera till 32 ifall du så vill i framtiden.

Jag skulle rekommendera att bygga själv eller ta gratis hjälp av en medlem i utbyte mot en pizza eller något (om du inte är Covid rädd dvs). Man kan komma rätt långt med 800kr extra.

https://www.inet.se/datorbygge/b1221108/gangsterpingvinhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1221108/gangsterpingvin

Nja, bor med 2 roomies som är ute och ränner så är inte så covidrädd haha, om det känns rimligt att bygga ihop själv med hjälp av guide så känns det värt att testa, kanske är bra att veta vart som hamnat var så jag vet lite vad jag pysslar med om något skulle krångla. Funkar det inte får jag krypa hit och be om hjälp mot en pizza eller nybakta bullar tex

Har oväntat nog fått en lönespec för december (helt glömt att jag jobbade i början av nov!) så kan tänka mig att pusha budget en del, om priset gör sådan skillnad i prestanda att det är värt det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangsterpingvin:

Kan tänka mig att pusha budget en del, om priset gör sådan skillnad i prestanda att det är värt det ^^

Before på hur mycket du kan öka budgeten med

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Before på hur mycket du kan öka budgeten med

Runt 15k med tangentbord/mus känns väl rimligt Så kanske 13.5-ish utan

Permalänk

Typ nånting i denna stilen kanske?
Du får dra av en 600 på moderkortet med för det kostar 1399 just nu egentligen.

Permalänk

Får tillägga att det är förmodligen lite väntetid på gpu:n...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Midnattskossan:

Får tillägga att det är förmodligen lite väntetid på gpu:n...

och CPUn..

Permalänk
Medlem

Bra förslag på senaste inlägget där.
Jag hade själv spelat på den säkra sidan och tagit billigare tangentbord/mus och ett bättre nätaggregat.

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk
Skrivet av jajmut:

och CPUn..

Troligt att alla som behöver får sina nu i slutet av julen, alt i början av Januari enligt flera försäljare. Så är det inte så bråttom med bygget så är ju det lugnt

Permalänk

Typ nånting i denna stilen kanske?
Du får dra av en 600 på moderkortet med för det kostar 1399 just nu egentligen.

https://komponentkoll.se/bild/kVGYK.png

Jo den ser relativt rimlig ut, lite så det svider att lägga nästan 16 sammanlagt bara då jag har tangentbord och mus redan valt Är det stor skillnad på olika SSD/HDD? Vissa bygger med HDD och andra inte... Har gärna möjlighet att förvara bilder mm på datorn. Se även att grafikkortet drar iväg, hur stor skillnad blir det egentligen mellan grafikkort? Är ingen direkt HD-nörd Även fått lite nys om att det ska släppas nya serier med det snart (? oklart hittar inte så mycket), är det värt att vänta på nytt generationssläpp?

Skrivet av Stromming90:

Jag hade själv spelat på den säkra sidan och tagit billigare tangentbord/mus och ett bättre nätaggregat.

Mus och tangentbord har jag sen innan uttänkt, Corsair Gaming Harpoon RGB Wireless till mus och tangentbordet på bilden

Troligt att alla som behöver får sina nu i slutet av julen, alt i början av Januari enligt flera försäljare. Så är det inte så bråttom med bygget så är ju det lugnt

För mig är det inte så bråttom, laptopen överlever ett tag till så kan vänta på delar:)

Permalänk

I o m att det redan är stora problem med leveranserna av de nya korten (rtx 3060TI är nya low-end RTX korten som precis lanserats) och att det verkar fortsätta så en bra bit in i 2021, så får du va nöjd med den modell du kan hitta/få tag i nästan
Att vänta in ytterligare ny serie kommer nog ta väldigt lång tid...Ja de ska komma 3070TI modeller också, men den prisklassen kan du inte ligga i för den summan du lagt dig vid.

Du vill ha en SSD för operativsystemet skull Den skillnaden är värd pengarna. Sen för mer utrymme kan du hitta en 2 TB 3.5" disk för runt 650kr idag.

Permalänk

Tack så oerhört mycket att ni tar er tid att svara!

I o m att det redan är stora problem med leveranserna av de nya korten (rtx 3060TI är nya low-end RTX korten som precis lanserats) och att det verkar fortsätta så en bra bit in i 2021, så får du va nöjd med den modell du kan hitta/få tag i nästan
Att vänta in ytterligare ny serie kommer nog ta väldigt lång tid...Ja de ska komma 3070TI modeller också, men den prisklassen kan du inte ligga i för den summan du lagt dig vid.

Du vill ha en SSD för operativsystemet skull Den skillnaden är värd pengarna. Sen för mer utrymme kan du hitta en 2 TB 3.5" disk för runt 650kr idag.

Alright, jag har sällan mer än kanske 5-10 spel installerade spel på samma gång så därav undrar jag om inte 1TB är lite overkill, SSD:n på min laptop som jag använt till allt detta i ett par år nu är bara fylld med 120GB.

Samma med grafikortet egentligen, tror inte jag behöver någon värsting direkt, inga av mina spel jag spelar nu eller planerar att skaffa är särskilt krävande... Tror jag lutar mot att köra en mer uppgraderad version av den som Stromming90 skickade först, men exakt vad som är värt att uppgradera/inte är jag osäker på

Skrivet av Stromming90:

Om du ser på förslaget du skickade först och vill uppgradera det lite, hur hade du tänkt då om jag vill spela säkert och uppgradera lite grann?

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

https://www.inet.se/datorbygge/b1221108/gangsterpingvinhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1221108/gangsterpingvin

Pillat lite i denna, vad tro ni om dessa ändringar?

https://www.inet.se/datorbygge/b1221479/datorbygge

Permalänk
Medlem

Pillat lite i denna, vad tro ni om dessa ändringar?

Chassi - En onödig uppgradering om du inte behöver någon speciell funktion från den modellen, t.ex. att du kan ha en extra hårddisk.
Moderkort - En onödig uppgradering om du inte behöver någon speciell funktion från den modellen
RAM - Du skjuter dig själv lite i foten genom att ta så pass långsamt RAM.
CPU kylare - En onödig, men beroende på hur tyst och kall du vill att datorn ska vara, en förståelig uppgradering.
HDD - 5400 RPM diskar är väldigt långsamma, jag hade undvikit dessa om du inte har något emot att vänta längre än om du tog snabbare 7200RPM.

Alternativt förslag
- Skippa den andra processorkylaren för att frigöra mer budget.
- En generation nyare moderkort som stödjer högre hastighet RAM som Ryzen processesorer älskar. Det kommer vara STOR skillnad på 3600 och 2666 MHz RAM.
- Dubbla storleken SSD. Man kan aldrig ha för mycket SSD, speciellt inte om man spelar. Behåll den gamla om du vill frigöra 200kr för en kylare istället.
- Köp inte grafikkortet i listan, var bara tvungen att lägga in den där för datorbyggarens skull. Köp istället 5700XT här när den strax kommer i lager hos Komplett.
https://www.komplett.se/product/1136400/datorutrustning/dator...

Totalpris (exklusive frakt): 13 132:-

Seriöst överväg ifall det inte är bättre att spara 400kr och ta 2TB 7200RPM HDD istället för 4TB 5400RPM. Behöver du storleken just nu? Det går alltid att stoppa in en till HDD senare för att utöka lagringsutrymme. Du sparar både tid (i överföringshastighet) och pengar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1221539/gangsterpingvin-v3

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk

Ändrade lite med. Tycker dock fortfarande att du ska futureproofa lite som Stromming säger, med ett moderkort som klarar next-gen CPU och snabbare DDR4 minne. Bytte till 5700XT för att sänka priset lite.
4TB HDD kanske du kan avvakta med? Lätt att stoppa in en xtra om ett halvår för en femhunka typ. Sen tror jag chassit jag valde har bättre airflow så du kan hålla dig till stock kylaren som följer med CPU.

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Chassi - En onödig uppgradering om du inte behöver någon speciell funktion från den modellen, t.ex. att du kan ha en extra hårddisk.
Moderkort - En onödig uppgradering om du inte behöver någon speciell funktion från den modellen
RAM - Du skjuter dig själv lite i foten genom att ta så pass långsamt RAM.
CPU kylare - En onödig, men beroende på hur tyst och kall du vill att datorn ska vara, en förståelig uppgradering.
HDD - 5400 RPM diskar är väldigt långsamma, jag hade undvikit dessa om du inte har något emot att vänta längre än om du tog snabbare 7200RPM.

Alternativt förslag
- Skippa den andra processorkylaren för att frigöra mer budget.
- En generation nyare moderkort som stödjer högre hastighet RAM som Ryzen processesorer älskar. Det kommer vara STOR skillnad på 3600 och 2666 MHz RAM.
- Dubbla storleken SSD. Man kan aldrig ha för mycket SSD, speciellt inte om man spelar. Behåll den gamla om du vill frigöra 200kr för en kylare istället.
- Köp inte grafikkortet i listan, var bara tvungen att lägga in den där för datorbyggarens skull. Köp istället 5700XT här när den strax kommer i lager hos Komplett.
https://www.komplett.se/product/1136400/datorutrustning/dator...

Totalpris (exklusive frakt): 13 132:-

Seriöst överväg ifall det inte är bättre att spara 400kr och ta 2TB 7200RPM HDD istället för 4TB 5400RPM. Behöver du storleken just nu? Det går alltid att stoppa in en till HDD senare för att utöka lagringsutrymme. Du sparar både tid (i överföringshastighet) och pengar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1221539/gangsterpingvin-v3https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1221539/gangsterpingvin-v3

Ja som ni märker har jag ju (inte!) stenkoll haha! Anledningen att jag bytte chassi var att jag började noja när sidan sade att det kanske inte skulle få plats i första... Anledningen till större hårddisk är då jag har en del bilder och tycker om att fotografera, men om det är relativt okomplicerat att lägga till i efterhand så är det klart att jag kan satsa på det och börja vid en mindre mängd, känns väldigt rimligt. I dagsläget ligger bilderna på en extern hårddisk. Kommer jag ha plats i första chassit för extra hårddisk om det skulle behövas framöver?

Lärt mig väldigt mycket bara på inläggen ni gjort här nu, visste inte hur hastighet på RAM mm gick att utläsa så mina ändringar var mest lite höftande hehe. Förslagen ni skickar är rätt lika men förstår inte riktigt innebörden, vad är skillnaden på CPUerna?

Ändrade lite med. Tycker dock fortfarande att du ska futureproofa lite som Stromming säger, med ett moderkort som klarar next-gen CPU och snabbare DDR4 minne. Bytte till 5700XT för att sänka priset lite.
4TB HDD kanske du kan avvakta med? Lätt att stoppa in en xtra om ett halvår för en femhunka typ. Sen tror jag chassit jag valde har bättre airflow så du kan hålla dig till stock kylaren som följer med CPU.

https://komponentkoll.se/bild/dGQJP.png

Låter ju jättebra att ha ett moderkort som klarar av kommande generation och en snabbare minne. Är det så i listorna nu? Och ja chassit var som sagt bara pga att datorbyggaren började varna för att det andra eventuellt var för litet men kanske är programvaran som är kinkig.

Oerhört bra och rimlig input från er bägge, tack!

Permalänk

Hmm det är nåt skumt med dom där byggarna, Ja corsair 4000D har stöd för USB typ C 3.2 (10gig) port där fram, därför de gnäller. Men rätt dyra moderkort som har såna kontakter. Det kommer funka med vanlig USB typ 3.1 också till den anslutningen, men det blir i halva hastigheten (5gig).

Det finns plats för 2 st 2.5" och 2 st 3.5" diskar i det också. Så egentligen ingen orsak att oroa sig över vilket chassi du väljer.

Permalänk

Alright skönt att veta att chassit inte borde vara ett orosmoment! Ni båda länkade samma moderkort, Gigabyte B550M S2H, är det futureproof som du kallade det? Gillade verkligen sista du skickade, ser ut som en fin lösning om jag finner någon Stockholmare som kan tänka sig hjälpa mig med bygget!

Permalänk

Alright skönt att veta att chassit inte borde vara ett orosmoment! Ni båda länkade samma moderkort, Gigabyte B550M S2H, är det futureproof som du kallade det? Gillade verkligen sista du skickade, ser ut som en fin lösning om jag finner någon Stockholmare som kan tänka sig hjälpa mig med bygget!

Mja..Det är ett av de billigaste B550 korten, dock är det ju mATX storlek så det kommer ju sakna en del grejer, men det bör räcka för dig såvida du inte ska in extra kort i datorn som videocapture osv. För att kanske framtidssäkra något mer om du nu nån gång ska ha in mer saker och inte vill byta moderkort då så hade jag nog lagt ut en 500hundring mer och köpt ett MSI B550A-Pro eller ASUS TUF gaming-plus B550, bägge de är ATX kort med mer av allt över det moderkortet som vi la i byggena. Se bara till att någon hjälper dig att flasha bioset på moderkortet om du väljer den nya gen3 ryzen processorn jag satte. Alla tre har stöd för bios flashback. (knapp på moderkortet så du kan flasha om versionen med hjälp av ett USB minne).

Permalänk
Medlem

Borttaget för jag trodde det handlade om R5 3600 och R5 3600X, inte R5 5600X

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk

Mja..Det är ett av de billigaste B550 korten, dock är det ju mATX storlek så det kommer ju sakna en del grejer, men det bör räcka för dig såvida du inte ska in extra kort i datorn som videocapture osv. För att kanske framtidssäkra något mer om du nu nån gång ska ha in mer saker och inte vill byta moderkort då så hade jag nog lagt ut en 500hundring mer och köpt ett MSI B550A-Pro eller ASUS TUF gaming-plus B550, bägge de är ATX kort med mer av allt över det moderkortet som vi la i byggena. Se bara till att någon hjälper dig att flasha bioset på moderkortet om du väljer den nya gen3 ryzen processorn jag satte. Alla tre har stöd för bios flashback. (knapp på moderkortet så du kan flasha om versionen med hjälp av ett USB minne).

Hm, alright nu blev det snäppet för komplicerat för att jag ska hänga med haha! Jag tvivlar på att jag skulle göra någon större uppgradering mer än nödvändigt inom de närmsta typ 5 åren, det blir nog först efter examen jag ev skulle börja satsa på mer värstingdator. Kanske är onödigt att ha ett dyrare moderkort "bara för att" då?

Flasha moderkort? Lät lite läskigt haha! Är detta något jag behöver göra löpande sedan?

Permalänk
Medlem

Hm, alright nu blev det snäppet för komplicerat för att jag ska hänga med haha! Jag tvivlar på att jag skulle göra någon större uppgradering mer än nödvändigt inom de närmsta typ 5 åren, det blir nog först efter examen jag ev skulle börja satsa på mer värstingdator. Kanske är onödigt att ha ett dyrare moderkort "bara för att" då?

Flasha moderkort? Lät lite läskigt haha! Är detta något jag behöver göra löpande sedan?

Kan börja med att säga att jag trodde han valde 3600X, därför jag postade som jag gjorde ovan.

Om du inte vill uppgradera de närmaste 5 åren så är 5600X ett utmärkt val av CPU då den är rätt mycket bättre än 3600 som jag stoppade i mitt förslag.

Flasha moderkort kan vara läskigt, men det är oftast ganska enkelt idag, men det bästa vore om du hade med dig någon som kan hjälpa dig, kanske via listan jag postade tidigare som kan hjälpa dig bygga.

Du behöver inte flasha moderkortet senare om du inte "vill" uppgradera BIOS version, men jag har personligen aldrig gjort det. Det behövs endast för att 5600X processorn ska fungera på moderkortet.

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Kan börja med att säga att jag trodde han valde 3600X, därför jag postade som jag gjorde ovan.

Om du inte vill uppgradera de närmaste 5 åren så är 5600X ett utmärkt val av CPU då den är rätt mycket bättre än 3600 som jag stoppade i mitt förslag.

Flasha moderkort kan vara läskigt, men det är oftast ganska enkelt idag, men det bästa vore om du hade med dig någon som kan hjälpa dig, kanske via listan jag postade tidigare som kan hjälpa dig bygga.

Du behöver inte flasha moderkortet senare om du inte "vill" uppgradera BIOS version, men jag har personligen aldrig gjort det. Det behövs endast för att 5600X processorn ska fungera på moderkortet.

Började skriva ett svar efter att jag kikade på videon men stryker det då haha Har kontaktat en från listan du skickade men inte fått något svar ännu.

Okaj, testade pilla lite i den som Midnattskossan skickade innan, ser detta rimligt ut eller ska jag byta moderkort också? Om jag tar nytt moderkort, behöver jag då ändra RAM också? Kan inte se att RAMen från förslaget finns tillgänglig någonstans heller så bytte det mot ett som fanns.

Ändringarna jag gjorde var till ett grafikkort som fanns tillgängligt samt RAM.

Permalänk
Medlem

Började skriva ett svar efter att jag kikade på videon men stryker det då haha Har kontaktat en från listan du skickade men inte fått något svar ännu.

Okaj, testade pilla lite i den som Midnattskossan skickade innan, ser detta rimligt ut eller ska jag byta moderkort också? Om jag tar nytt moderkort, behöver jag då ändra RAM också? Kan inte se att RAMen från förslaget finns tillgänglig någonstans heller så bytte det mot ett som fanns.

Ändringarna jag gjorde var till ett grafikkort som fanns tillgängligt samt RAM.

https://komponentkoll.se/bild/NuOaO.png

Jag tycker det ser bra ut. Du behöver inte ändra RAM om du tar ett annat moderkort så länge som det är B450/X470/B550/X570.

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Jag tycker det ser bra ut. Du behöver inte ändra RAM om du tar ett annat moderkort så länge som det är B450/X470/B550/X570.

Alright! Finns det någon större vinst med att ta ett annat moderkort eller går det bra att nöja sig med detta? Tycker den känns rätt ok i budgeten nu

Permalänk
Medlem

Alright! Finns det någon större vinst med att ta ett annat moderkort eller går det bra att nöja sig med detta? Tycker den känns rätt ok i budgeten nu

Rakt av skulle jag säga att nej det finns inte, så länge du inte tänker koppla in något annat i datorn som du inte berättat här

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Rakt av skulle jag säga att nej det finns inte, så länge du inte tänker koppla in något annat i datorn som du inte berättat här

Nej inget utöver ev. extra HDD i framtiden. Men kul!! Håller tummarna att jag hittar någon som kan hjälpa mig, sen är det bara att tuta och köra - taggad!! Tack så himla mycket för all bra hjälp i tråden

Permalänk

Haha en fråga till dök upp nu! Pratade lite löst om datorn med ett par studiekamrater nu och en av dem argumenterade för att skaffa ett M.2 som SSD istället för en 2.5'', tex den i bilden nedan. Tankar om det? Nu är den ju mindre men en hel del snabbare vad jag kan se, men kan hända att jag missat andra poänger i det hela

Permalänk
Medlem

Pratade lite löst om datorn med ett par studiekamrater nu och en av dem argumenterade för att skaffa ett M.2 som SSD istället för en 2.5'', tex den i bilden nedan. Tankar om det?
https://komponentkoll.se/bild/BOOvR.png

Den enda nackdelen med M.2 är väl att på vissa äldre/billigare moderkort så förlorar man funktionalitet, men inget som drabbar dig med dem delarna du har.

Utöver det så förlorar du hälften av lagringsutrymmet, 500GB istället för närmare 960GB.
Låt dig heller inte luras av hastigheterna som du kan läsa, du lär inte uppleva att den är 5x så snabb. Du lär på sin höjd uppleva att det är en jämförbar förändring som att gå från 3.5 HDD til 2.5 SSD.

Med det sagt, är M.2 värt? Ja, om du klarar dig utan den extra lagringen. Finns ju ingenting som hindrar dig från att köpa en 2.5 SSD för ytterligare snabb lagring (allt utom HDD är snabbt i min värld) i framtiden.

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE