Bios flash av B550 och Biosrenamer fundering

Permalänk
Medlem

Bios flash av B550 och Biosrenamer fundering

Jag inser att mitt Asus B550 gaming-E moderkort kommer att behöva updatera bios (0805 -> 14XX). Jag har följt instruktionerna på Asus sida för att fixa ett USB med bios men blir riktigt förvirrad över Biosrenamer och vad den gör.

Som det ser ut så får jag en felaktigt namngiven .CAB fil och ett program som döper om .CAB filen. Om det stämmer så är det oklart varför de inte bara skicka .CAB filen med rätt namn. Är det något jag missar här? Handlar det om att undvika problem med lokalisering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stygger:

Jag inser att mitt Asus B550 gaming-E moderkort kommer att behöva updatera bios (0805 -> 14XX). Jag har följt instruktionerna på Asus sida för att fixa ett USB med bios men blir riktigt förvirrad över Biosrenamer och vad den gör.

Som det ser ut så får jag en felaktigt namngiven .CAB fil och ett program som döper om .CAB filen. Om det stämmer så är det oklart varför de inte bara skicka .CAB filen med rätt namn. Är det något jag missar här? Handlar det om att undvika problem med lokalisering?

Det är bara nödvändigt att döpa om filen om man vill använda sig av Flashback funktionen, flashar man från UEFI/BIOS så behövs inte det utan man kan använda .CAB-filen som den är.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stygger:

Kanske gör de så för att du som laddar ner den ska kunna skilja på vilken version av BIOS filen är (ifall du laddat ner flera olika versioner), men att moderkortet av säkerhetsskäl endast är inställd att "känna igen" ett och samma namn på filen vid flash-uppdatering. BIOSrenamer ger filen samma namn varje gång oavsett vilken BIOS-version du laddat ner.

Moderkortet är helt enkelt ganska dumt utan hjärna (processor), därför fattar den bara ett namn till skillnad från när du gör en vanlig BIOS-uppdatering med en redan befintlig processor (hjärna). Det är iallafall min teori varför Renamer behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Kanske gör de så för att du som laddar ner den ska kunna skilja på vilken version av BIOS filen är (ifall du laddat ner flera olika versioner), men att moderkortet av säkerhetsskäl endast är inställd att "känna igen" ett och samma namn på filen vid flash-uppdatering. BIOSrenamer ger filen samma namn varje gång oavsett vilken BIOS-version du laddat ner.

Moderkortet är helt enkelt ganska dumt utan hjärna (processor), därför fattar den bara ett namn till skillnad från när du gör en vanlig BIOS-uppdatering med en redan befintlig processor (hjärna). Det är iallafall min teori varför Renamer behövs.

Det är väl lite rätt håll iaf.
Grejen är ju att om du använder någon sådan "flashback" funktion så ska flashningen göras utifrån en fil som läses från ett usb-minne utan någon som helst användarinteraktion (eftersom datorn förmodas inte kunna starta, annars behövs ju inte "flashback").

Och med den problemställningen så är den uppenbara lösningen att "flashback"-funktionen på förhand vet vilken fil den ska läsa, vilket innebär att filen måste heta rätt sak.

Skrivet av Belzader:

Det är bara nödvändigt att döpa om filen om man vill använda sig av Flashback funktionen, flashar man från UEFI/BIOS så behövs inte det utan man kan använda .CAB-filen som den är.

Frågan är väl varför inte alla nedladdade versioner helt enkelt har samma filnamn, som då kan vara vad "flashback" vill ha.
Nackdelen då är ju att det i så fall inte går att se utifrån filnamnet vilken version filen är.

Här har väl tillverkarna gjort valet att prioritera de 99.9% där "flashback" inte används, och göra det tydligt vad som är vad, mot att man måste byta namn på filen till ett givet filnamn om man ska använda "flashback". (behövs inget speciellt verktyg, man måste bara läsa vad filen ska heta)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som tillägg, om man då tittar i manualen för ROG STRIX B550-E GAMING (det är min tolkning av vilket kort du syftar på, det exakta namnet som nämns i tråden existerar inte, om det är feltolkat av mig så får du byta vilket kort du läser om) så står det i avsnittet om flashback att filnamnet ska vara SB550EG.CAP.

Detta skriver jag bara för att poängtera att du INTE behöver något verktyg.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bios filen kan heta vad som helst vid vanlig flashing.

Det är ENBART när man är TVUNGEN att använda Flashback funktionen som bios filen ska heta tex SB550EG.CAP. Detta pga att man varken har bild på skärmen eller nytta av mus/tangentbord när man använder Flashback.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Filen på mitt USB heter SB559EG så den borde funka.

En relaterad fråga när man bygger helt nytt, när i byggandet skulle ni flashbacka bios? Om jag förstår det rätt så skulle man i teorin kunna med bara PSU och moderkort updatera bios.